Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Gisteren tijdens groot onderhoud nog een stuk hout uit de bak gehaald en met de zaag bewerkt.

Na terugplaatsing staat het stabiel en ik heb nu een open zichtlijn langs mijn achterwand, dus ook de stroming kan hier ook helemaal door lopen.

Best tevreden hiermee

IMG_20180803_130955.jpg
 
Ik had al laten zien dat de bak nu "open" is langs de achterwand voor optimalisatie van de stroming. Grappig is dat het blijkbaar werkt, heb nu rechts voorin wat vuil liggen, want niet in het filter is gezogen en daar is nu een soort "dead spot" mbt grote stroming. Maar is makkelijk om af te hevelen, dus dat is geen probleem.

Maar het is natuurlijk ook wel fijn om te zien hoe dit er aan de voorkant uitziet, want daar kijk ik toch het meeste tegen aan.
IMG_20180804_121858 bewerkt 603.jpg


Geen hele grote wijziging, maar wel ietsje. Had de laatste tijd wat meer last van algen, dus heb tijdens het onderhoud even met waterstofperoxide gekwast. Duidelijk te zien op de Windelov, mooi rood uitgeslagen roodalgen, oftewel penseelalg.
Verder weer wat Catappa bladeren aan de bak toegevoegd, zijn net aan het zinken, dus de locatie moet nog wijzigen.

De rode Cabomba staat er nu ff niet zo fraai bij, maar daar heb ik buiten het herplanten tijdens het onderhoud ook niets aan gedaan. Of deze met mijn beperkte licht echt wat wordt valt nog te bezien. En ik heb een vreselijke hekel aan het iedere week moeten inkorten, dus ik denk dat ik het eruit ga kiepen. Ff nadenken wat ik daar zou kunnen zetten. Ik vind 1 echte waterplant voor de functie wel belangrijk. Maar dan wel het liefst iets met herkomst zuid amerika.

Verder is het CO2 gehalte wat aan de hoge kant, zie de discusvissen hoog hangen en zelfs (Alenquer links) met de bek naar het oppervlakte. Ik heb de toevoer iets verlaagd. Oorzaak hiervan is bekend, maar dat komt later........
 
Op basis van de door mij persoonlijk opgedane ervaringen met de Eheim 2078/2178 was het voor mij tijd om te gaan kijken naar andere alternatieven. Op basis van een 3 tal aspecten was ik niet voldoende tevreden, te weten:

1 geluidsniveau -> te hoog
2 aanzuigknop -> te vaak lek/defect
3 stroming -> te snel te laag en dan nog meer herrie

Omdat ik het anders wilde doen heb ik in ieder geval mijn CO2 reactor en UV unit omgebouwd zodat deze nu achter elkaar zijn gemonteerd. Dus deze combi wordt nu door 1 pomp "aangedreven".

De andere pomp heeft nu een vrije uitstroom direct naar het aquarium toe.

Om de combinatie CO2 UV aan te sturen heb ik getwijfeld tussen

Eheim Classic 1000
Fluval 406

Op basis van het "comfort" van een quick release aansluiting, het praktische van filtermanden en de positieve info die ik kon vinden over het geluidsniveau heb ik voor de 406 gekozen.

Na ontvangst deze met wat kleine slang aanpassingen in de kast gemonteerd en in bedrijf genomen. Direct een ratelende rotor..... Pfffff had ik de meest slechte keuze gemaakt die je kan bedenken? Lastig.......

Keurig melding van de pomp en de problematiek gemaakt bij de online winkel waar ik deze gekocht heb. Per direct een nieuwe toegestuurd gekregen. De oude is nu retour en de extra kosten hierbij zijn 0.

Na ontvangst de nieuwe gewisseld met de oude. Zowel filterpatroon en mandjes heb ik over gezet, dus eigenlijk alleen de behuizing en de motorkop zijn omgewisseld. Na aansluiten 0 geratel van de rotor. Wel nog wat lucht en opstart geluiden, maar dat hoort erbij. Binnen 2 dagen is de pomp echter zo stil dat deze dik onder het geluidsniveau van mijn Eheim terecht komt (met telefoon en app gemeten 6 dB minder).

Ik hoor nu vooral mijn nog actieve Eheim 2078, maar de Fluval is nu echt lekker fluisterstil. Wat verder opviel tijdens de omwisseling is dat de pomp nog nauwelijks vervuild was en dat het grote voorfilter goed zijn werk doet.

Huidige opstelling in de kast is als volgt

IMG_20180804_133309.jpg
IMG_20180804_133325.jpg
IMG_20180804_133336.jpg


Er zit voorlopig 3 jaar garantie op, dus ik ga kijken hoe dit bevalt. Mocht ik op korte termijn (binnen dag of 20) ontevreden zijn, dan gaat tie gewoon retour. Maar zonder te proberen doe je geen ervaring op en weet je niets, dus vandaar dit gokje. De Eheim is nu verkocht en ik ga deze in ieder geval niet missen.

Na verdere research en het navragen via diverse kanalen heb ik ook de keuze gemaakt voor vervanging van de andere Eheim.

Ik heb getwijfeld tussen
Fluval FX4
Fluval 406
Eheim Classic 1000
Hydor Professional 600

Wederom een gok genomen, ik heb de Hydor besteld.

Deze zal ergens volgende week binnen komen. Daarna op mijn gemakje gaan bekijken en plaatsen en eens kijken hoe deze het doet. Als deze superieur is aan de Fluval, dan is de kans aanwezig dat ik als nog besluit 2 x de Hydor te nemen. Mocht het niets zijn, dan ga ik kijken wat de next step wordt........

Wat echter dus opvalt (zie vorige bericht) is dat de vissen een beetje aan het oppervlakte zitten en beginnen te hangen. Na controle van de PH bleek deze lager als gebruikelijk. Door de hogere doorstroming met de Fluval 406 wordt er of meer of makkelijker CO2 opgenomen, waardoor de concentratie dus hoger in het water is. Ik heb nu mijn CO2 toevoer iets omlaag gedraaid, morgen weer kijken hoe de waarden dan zijn.

Al met al dus een redelijke hoeveelheid actie mbt de pompen. Primaire doel is stilte.......
 
Het blijft erg leuk om te lezen hoe je alles perfectioneert.:petjeaf: Helaas heb ik zelf alles onlangs maar weer van de hand gedaan omdat het me te veel tijd kostte.
 
Ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Zelf ben ik op het moment nog steeds zeer tevreden met de wisseling.

De kast isolatie had achteraf bezien niet nodig geweest. Pomp is zeer stil nu.
 
Even een heel kort berichtje over de pompen voortgang. Gisteren kwam de Hydor Pro 600 binnen. Heb ik gisteravond buiten de bak even een lege opstelling mee gemaakt en naar het geluidsniveau geluisterd. Ik was per direct verkocht.

Direct contact opgenomen en de Fluval 406 gaat retour.........

Vandaag de 406 afgekoppeld, schoon gemaakt en deze staat te drogen. Als alles droog is, gaat deze terug in de doos, en zoef terug naar Duitsland.

IMG_20180809_224404.jpg


Verder is de Eheim 2078 even terug naar de CO2 en UV unit. De nieuwe Hydor draait nu stand alone

IMG_20180809_224328.jpg


Reden hiervoor is dat de slangen bij deze pomp 19/27 mm zijn. Dus dit past niet direct op de andere apparatuur. En omdat ik hem wel graag in gebruik wilde nemen, heb ik het zo gedaan.

De slangen heb ik nog niet ingekort, dus dat staat nog open voor later een keertje te doen.
Verder zitten er er 5 filtermanden in de pomp, wat ook prettig werkt. 1 volledig mechanisch van grof naar fijn, daarna 4 x Sera Siporax, maar omdat ik nu wat te weinig had, zit op dit moment in 1 mandje Eheim mech. Maar dit zal ik op termijn nog wel een keer vervangen.

Tevens de sponzen van mijn Eheim voorfilter die erg aan het verslijten waren vandaag vervangen door noppenschuim, 1 x grof en 1 x fijn in elkaar gedraaid. Hoop dat er zo nog minder de pomp in komt, moet even kijken hoe dit in de praktijk gaat werken.

Om de 19/27 slang kon ik ook mijn Eheim installatieset niet meer gebruiken...... Dus de pomp draait nu met de Hydor bijgeleverde set. Omdat ik de stroming weer langs de achterwand wilde hebben en hier iets minder flexibel mee ben, heb ik nu geen lage knie, maar een stukje spraybar naar de bodem wat parallel aan de achterwand uitstroomt. Omdat de stroming veel te hoog was, heb ik de gaten van de spraybar al aardig opgeboord. Even kijken of ik zo tevreden ben of dat ik dit nog verander.

Zit er voor de uitgaande kant over te denken om dit door PVC te gaan vervangen, zodat ik gewoon met een knie kan eindigen, maar dan 15 cm boven de bodem ongeveer. Maar dat is voor later zorg.

Ik ga als de afhandeling gereed is een tweede Hydor aanschaffen, voor vervanging van de 2078. Moet alleen nog even nadenken over een slim verloop van 19 naar 16, zonder dit te reduceren naar 13 als gevolg van een slangpilaar. Ik heb hier een eerste idee bij, maar dit moet ik eerst nog toetsen.

Afijn even kort valt eigenlijk tegen lol
 
Hmm.. ik ook verkeerd gelezen. Deze reduceer is lastig te vinden, wat ik vreemd vind.

Ik las iets over krimpkouzen, maar als ze echt niet te koop zijn zou ik er 1 laten maken. Pvc laten draaien kost weinig.

Nieuw topic aanmaken: eheim 2078, fluval 406, hydor pro 600 vergelijk?

Of gewoon onder een oud topic zoals deze:

https://www.aquaforum.nl/threads/eheim-professionel-3e-700-2078.100050/page-2

Btw zonde van je prachtige foto album dit ;)
 
Dit is een verloop naar te klein..... Ik wil naar 16/22 maar eigenlijk zonder op de 13mm van het verloop uit te komen door de wanddikte........ Dus deze is niet geschikt, maar wel ontzettend BEDANKT voor het zoeken en nadenken, gewaardeerd!



Waar wil je het hebben? Lol

Gewoon stukje 20mm pvc druk buis.
Uitwendig 20mm inwendig 17mm

De 19/27 beetje warm maken, schuif je zo op de buis. Zelfde voor de 16/22 slang.
Ik zet de waterkoker aan, en houd de slang hier 1 minuut in. Buis vochtig maken, dan de hete slang erop schuiven.
Zit muurvast. Maar ik heb er toch slangenklemmen opgezet.
 
Ben benieuwd hoe de filters presteren op de lange termijn.

Ik ook, na een aantal jaren diverse Eheim's te hebben gehad, ga ik nu volledig overschakelen op Hydor. Hoe deze het qua lange termijn en mbt betrouwbaarheid gaan doen, daar kan ik nu nog niets over zeggen.

Aan de andere kant, ze zitten zo eenvoudig in elkaar en er zit zo weinig techniek in, dat er niet heel veel fout kan gaan, buiten slijtage aan de "bewegende delen".
 
Sinds de Hydor actief is ben ik "verbijsterd" over hoe helder de bak is......

geen zwevende rommeltjes, geen "troep" en in mijn beleving kristalhelder

IMG_20180811_173547 bewerkt 604.jpg
IMG_20180811_173607 bewerkt 605.jpg
IMG_20180811_173622 bewerkt 606.jpg
 
En direct na het voeren van mossel nog een paar foto's, okay je ziet wat door het water gaan.........

De bladeren van de HN aan het oppervlakte
IMG_20180811_175206 bewerkt 607.jpg


Restje Braziliaanse klimop wat de warmtekuur van een poosje terug heeft overleeft en weer begint te groeien
IMG_20180811_175253 bewerkt 608.jpg


Javavaren die toch wel reageert op de waterstofperoxide behandeling ivm de baardalg, maar zal vast wel goed komen
IMG_20180811_175318 bewerkt 609.jpg


De rode cabomba
IMG_20180811_175339 bewerkt 610.jpg


en net nieuw toegevoegd Alternanthera Cardinalis
 
Ik ook, na een aantal jaren diverse Eheim's te hebben gehad, ga ik nu volledig overschakelen op Hydor. Hoe deze het qua lange termijn en mbt betrouwbaarheid gaan doen, daar kan ik nu nog niets over zeggen.

Aan de andere kant, ze zitten zo eenvoudig in elkaar en er zit zo weinig techniek in, dat er niet heel veel fout kan gaan, buiten slijtage aan de "bewegende delen".
Heel mooie bak!
Ik ben ook verkocht aan het merk Hydor, ze zijn heel effectief, hebben een perfecte prijs/kwaliteitsverhouding en ziet er nog modern uit ook.
 
Ondertussen is de Fluval netjes retour gegaan en is de tweede Hydor binnen gekomen. Afgelopen donderdag tijdens groot onderhoud direct de Eheim onder de bak vandaan gehaald en de Hydor hier neergezet. Met een verloopstuk voor slang 20mm kon ik zowel de 19/27 slang als de 16mm siliconen slang goed monteren. Uiteraard slangklem er op voor de zekerheid, maar zo staat het. Slangen zitten nog niet helemaal naar mijn zin, dus daar moet ik nog even een keer naar kijken/inkorten.

IMG_20180820_114514 bewerkt 615.jpg
IMG_20180820_114525 bewerkt 616.jpg
IMG_20180820_114532 bewerkt 617.jpg
IMG_20180820_114540 bewerkt 618.jpg


Helaas heb ik 2 zieke discusvissen, die ik apart heb gezet. Door de luchtpomp die draait kan ik helaas nog niet genieten van de nu beide Hydors. Ik had duidelijk kieuwworm bij 1 van de vissen. Hierop heb ik behandeld, maar tijdens deze behandeling sprongen de gaatjes in haar kop. Dus met grote waarschijnlijkheid toch ook een flagellaten besmetting. Nu zitten ze dus in medicatie hiertegen.

Ondanks dat vandaag de 4de dag is, zie ik ze nog niet heel hard opknappen. Dus ik heb nog geen 100% zekerheid dat ik goed zit. De kieuw is wel enorm aan het verbeteren en gaat echt de goede kant op gelukkig.

Om toch gerichter en beter te kunnen gaan behandelen, heb ik via MP een microscoop aangeschaft. Zonder cursus en kennis van zaken is dit wel even puzzelen hoe dit werkt, maar uiteraard toch wat poep van de 2 zieken onder de microscoop gelegd. Met zekerheid kan ik stellen dat ik niets levends heb aangetroffen. Om in de brei te kunnen identificeren vind ik wel heel lastig maar met Youtube ernaast denk ik dat het wel gaat lukken.
Er zit zelf een cam bij, dus ik kan ook filmpjes of afbeeldingen maken van wat onder de scoop ligt, wat in ieder geval leuk is, of het effectief is, dat is weer wat anders.

2018_08_18_22_26_23_227.jpg
Inked2018_08_18_22_26_23_227_LI.jpg


Misschien een dood wormpje.....

De HN doet het als een raket zo ongeveer. Mijn eerste uiloper heb ik los geknipt en gepland. Maar de L-397 vind het leuk om deze er nog lekker uit te woelen 's avonds of 's nachts, dus die blijft nog niet lang staan.

De tweede uitloper heb ik nog niet los geknipt. Er heeft zich eerst een plant gevormd en nu loopt de uitloper weer verder en is de tweede plant aan het ontstaan, in een soort lange streng die dus na de uitloper weer doorloopt. Ben benieuwd hoe dat gaat.

IMG_20180820_115944 bewerkt 619.jpg


Door het daglicht nog geen super foto, maar een impressie. De beluchting is omdat ik nu alles op kieuwworm behandel. Lucht is dus ivm medicatie.

Los van de "zieken" doet de bak het verder nog helemaal prima en zo op het oog lijkt de kuur ook weinig invloed op de beplanting en dergelijke te hebben.

Hoop dat ik snel van de zieken af ben en daar geen extra aandacht en focus op hoef te plaatsen. De jongen in de Eheim doen het nog steeds super.
 
Ondertussen is de Fluval netjes retour gegaan en is de tweede Hydor binnen gekomen. Afgelopen donderdag tijdens groot onderhoud direct de Eheim onder de bak vandaan gehaald en de Hydor hier neergezet. Met een verloopstuk voor slang 20mm kon ik zowel de 19/27 slang als de 16mm siliconen slang goed monteren. Uiteraard slangklem er op voor de zekerheid, maar zo staat het. Slangen zitten nog niet helemaal naar mijn zin, dus daar moet ik nog even een keer naar kijken/inkorten.

Bekijk bijlage 256326 Bekijk bijlage 256327 Bekijk bijlage 256328 Bekijk bijlage 256329

Helaas heb ik 2 zieke discusvissen, die ik apart heb gezet. Door de luchtpomp die draait kan ik helaas nog niet genieten van de nu beide Hydors. Ik had duidelijk kieuwworm bij 1 van de vissen. Hierop heb ik behandeld, maar tijdens deze behandeling sprongen de gaatjes in haar kop. Dus met grote waarschijnlijkheid toch ook een flagellaten besmetting. Nu zitten ze dus in medicatie hiertegen.

Ondanks dat vandaag de 4de dag is, zie ik ze nog niet heel hard opknappen. Dus ik heb nog geen 100% zekerheid dat ik goed zit. De kieuw is wel enorm aan het verbeteren en gaat echt de goede kant op gelukkig.

Om toch gerichter en beter te kunnen gaan behandelen, heb ik via MP een microscoop aangeschaft. Zonder cursus en kennis van zaken is dit wel even puzzelen hoe dit werkt, maar uiteraard toch wat poep van de 2 zieken onder de microscoop gelegd. Met zekerheid kan ik stellen dat ik niets levends heb aangetroffen. Om in de brei te kunnen identificeren vind ik wel heel lastig maar met Youtube ernaast denk ik dat het wel gaat lukken.
Er zit zelf een cam bij, dus ik kan ook filmpjes of afbeeldingen maken van wat onder de scoop ligt, wat in ieder geval leuk is, of het effectief is, dat is weer wat anders.
Gaaf dat je zelf opzoek gaat naar de parasieten, lijkt me heel interessant.
Je hn staat er inderdaad heel fleurig bij, echt een enorme plant bij jou zo te zien.
Hopelijk ben je snel van je ziekten af, zodat je kan gaan genieten van je mooie bak.
 
trouwens een detail wat mij echt opvalt sinds ik over ben gestapt op de Hydor pomp(en), is dat mijn oppervlakte echt heel veel schoner is en hier nagenoeg geen kaamlaag of enige subtantie op aanwezig is
 
Ik kan op dit moment geen Agassizii Rio Tefé vinden, maar kan nu aan de Apistogramma Agassizii Rio Curuai F1 komen.

Helaas maar aan 3 stuks, vermoedelijk 1 man en 2 vrouwen. Ik hoop deze van de week te gaan halen, gaan eerst nog even tijdens het kuren van de discussen in quarantaine bij de Pelvicachromissen in de Juwel Lido
 
Omdat bij het vangen er wat fout is gegaan, zijn het er maar 2 geworden. Zeker 1 man en vermoedelijk 1 vrouw van de Apistogramma Agassizii Rio Curuai F1 nu in bezit. Ze zitten nu nog tijdelijk in de Lido 120 voordat ze naar beneden gaan.
 
Deze week bij de van Cranenbroek geweest. Een leuk aantal 20mm 16bar PVC knieën meegenomen, zodat ik eens kan gaan nadenken om een groot stuk slang voor PVC te gaan vervangen.

Helaas hadden ze geen 20mm drukbuis, dus dat moet ik nog ergens anders vandaan halen.

Nu even goed nadenken hoe ik zonder de bak van zijn plek te halen dit er toch netjes in kan maken, waarbij ik in ieder geval voor de zuig een extra gat wil boren, waar de knie door de kast naar binnen gaat komen.

Het idee is om voor de zuig 3 x 90 graden te gebruiken en verder alleen rechte stukken. Ik denk dat ik hiermee weg moet komen, moet alleen nog een keer kijken hoe ik in de bak uitkom, maar voeg liever niet nog meer bochten toe.

Voor de pers zullen het 4 x 90 graden stukken worden en verder rechte buis. De binnen diameter is 17 mm van deze PVC drukbuis. Of ik de pers door het bestaande gat laat lopen, of hier toch ook nog een extra gat voor maak weet ik nog niet, daar moet ik nog even over nadenken.

De twee vissen die apart zaten teruggeplaatst, om te kijken of ze onder het genot van de groep weer willen gaan eten, maar zit hier dus helaas nog mee te tobben op dit moment.
 
Vandaag voldoende moed verzameld om een eerste stap te maken in de aanleg van PVC ter vervanging van een groot stuk van de slangen.

Reden hiervoor is dat ik de 19/27 niet echt makkelijk vind werken, er makkelijk wat knikken in de kast ontstonden en omdat mijn doorvoergat "laag" zit waardoor dit niet echt lekker aan te passen was.

Dus vandaar maar met PVC aan de slag. Ik heb gebruik gemaakt van PVC 20 mm PN16 inwendig 17mm

De standpijp in de bak, met daar direct overheen geschoven het Eheim voorfilter

IMG_20180903_163421297.jpg
IMG_20180903_163429110.jpg


Dit is zo aangesloten met teflon tape dat ik deze pijp altijd kan demonteren, voor onderhoud, schoonmaak en zelf verwijdering van het gehele PVC stelsel

IMG_20180903_163552221.jpg


De ingang de bak in

IMG_20180903_163447969.jpg


Hier gaan we de kast in, nieuw 25mm gat gemaakt met een speedboor
IMG_20180903_163509964.jpg


De leiding die achter het aquarium loopt
IMG_20180903_163525807.jpg


De aansluiting in de kast naar de pomp toe
IMG_20180903_163906225.jpg
IMG_20180903_163950178.jpg
 
gisteren weer groot onderhoud gedaan en tijdens het onderhoud de pers van mijn slang ook vervangen door PVC. Eerst een gat van 38mm geboord, omdat ik met 25 aan deze kant niet uit de voeten kon.

Uiteindelijk na meten, zagen en puzzelen heb ik het zo gemaakt, dat ik vanaf mij UVC unit met een klein stukje slang en nauwelijks een bocht kan aansluiten. Dit heb ik bereikt door met 90 de kast in te gaan en daarna met 45 graden de hoek nog om te gaan. Ik kon nadat alles in elkaar zat het met een vreemde draai in de kast en de bak krijgen, dus ik kan het als het nodig is verwijderen.

Wat ik heel goed kan merken is dat het nu zo efficient zit, dat de flow zowel zichtbaar als merkbaar hoger is.

IMG_20180913_154423 bewerkt 665.jpg
IMG_20180913_154433 bewerkt 666.jpg


Nadat ik het geplaatst had en de bak gevuld heb ik nog wel even met de lengte moeten stoeien om het oppervlakte "stil" te krijgen. Knietje moest wat dieper als ik vooraf had ingeschat. Ik heb wel een verloop 20/16 ingestoken om net even wat reductie te krijgen, omdat het water niet echt mooi uit het 20mm gat kwam

Omdat de praktijk leert dat ik eigenlijk nooit de CO2 reactor of de UV-C los koppel heb ik de dubbele kranen verwijdert, om zomin mogelijk leiding en weerstand te hebben.

Omdat de eerste aansluiting makkelijk van de pomp komt is het ook niet nodig. Van de UV-C naar het PVC is nu siliconen slang, dus ook makkelijk verwijderbaar maar tevens ook met een knijper afsluitbaar.

IMG_20180914_130103.jpg
IMG_20180914_130112.jpg
IMG_20180914_130120.jpg
IMG_20180914_130128.jpg


De bak stond er gister vroeg in de avond weer netjes bij vond ik, helaas nog wel wat reflecties

00002IMG_00002_BURST20180913182138_COVER bewerkt 667.jpg
 
Goed bezig joh!

Ik vind dit een schitterende bak, ga zo'n rust van uit :)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan