Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Alles kweekt als een trein Steven:thumbs:
 
Morgen hoop ik 4 jonge Purus F1 discusvissen (5 cm) aan mij bak te gaan toevoegen.

Erg veel zin in om deze ook mooi groot te gaan brengen en natuurlijk in de hoop op een koppel over 1 tot 2 jaar.......

Plaatje van de ouders

2018-05-14_23h44_57.png
 
Heel gaaf om te zien! Ze zijn al aardig groot, prachtig!

De nieuwe discussen zien er ook heel mooi uit!


Ps
Je hebt er een nieuwe abonnee bij:p
 
Prachtig gezicht al die jonkies :daisy:
 
De F1 jongen, nog wel erg klein. Heb de 5 genomen

IMG_20180516_135559.jpg


Ze beginnen gelukkig wel te eten op dat 2

Temperatuur even omhoog naar 30 graden IVM deze maat

Denk als ik een opgroei bak heb dat ik ze nog ff apart ga zetten bij mijn eigen jongen
 
Dag 14



Ik hoop morgen een 150 liter bakje te gaan halen, wat ik als opgroei bak ga gebruiken, dat is toch beter als zo'n plastic bak die niet netjes afgesloten is. Wordt een 60 x 60 x 50 bak, verder helemaal kaal.

Verder nu twee DIY flessen met artemia kweek staan, omdat de productie van de hobby kweekschaal nu toch echt te weinig is!

Vissen groeien echt als een speer en doen het verder heel goed!
 
Vanuit verreweggiestan weer de nodige spulletjes binnen gekregen. Had wat RO dingen gekocht aldaar. Vandaag lekker aan het hobbyen geweest en ik heb nu 2 RO membranen achter elkaar staan.

Het enorme voordeel is dat de productie snelheid hiermee verdubbled en de hoeveelheid afvalwater dus in verhouding afneemt. Verder is het water wat ik hier uit haal nu 20 microsiemens, wat dus nog steeds helemaai mooi is. Hoop dat mij dit de nodige tijdwinst gaat opleveren bij het vullen. Ik hoop het donderdag te gaan ervaren hoe snel een 20 liter jerrycan nu vol is.
 
Super tof! Echt wonderbaarlijk hoe veel nakweek jij altijd hebt. :thumbs:
 
Prachtig! Ik kan er uren na kijken. Ik vind zoiets altijd rustgevend om te zien sowieso vind ik discus vissen in het algemeen erg rustigevend. Ik durf het alleen zelf niet aan om ze te houden :)
 
Nieuwe opstelling naast de Akva, een Juwel bak voor de kleine discusvissen.

Verder geen grote bijzonderheden in de Akva

IMG_20180518_141417.jpg
 
Omdat 1 van de big five discussen de laatste dagen niet helemaal lekker floreerde, en ik ook wat niet kloppende ontlasting heb waargenomen, dacht ik, het is beter om vroegtijdig iets te doen als niets.......

Maar ik heb door de jongen op dit moment geen quarantaine ruimte tot mijn beschikking. En de hele bak zomaar voorzien van een kuur, dat vind ik helemaal niets.

Dus, kunstmatige koorts

IMG_20180523_094734.jpg


De temperatuur van de gehele bak is opgevoerd naar goed 34 graden. Altijd toch even spannend en ook wel indrukwekkend. Het water is nu gewoon pis heet als ik voer, maar volgens mij zie ik wel reactie van de discus.

Wat mij opvalt is dat alle andere vissen op dit moment nog geen enkele blijk van deze verhoging laten zien. Was een beetje bang voor de kardinalen, maar op de dag belucht ik niet bij en ik zie nog geen enkele vis aan het oppervlakte hangen...........

Dit gaat nu 5 dagen zo blijven, en even aankijken wat het doet. Hoop dat het aanslaat en dat ik hier evt. problemen mee voorkom.
 
Ik zal voor je duimen, hopelijk werkt het:daisy:


Aquarium is zoals altijd prachtig! En de kleintjes doen het goed zo te zien:thumbs:
 
Inderdaad is het te hopen dat het werkt Steven.
 
Ik hoop dat het allemaal goed komt Steven.

En in de natuur is het ook wel eens erg warm. Dus zolang het redelijk gelijkmatig gaat zal het wel goed gaan.
 
Gisteren groot onderhoud gedaan.

Tevens een soort stoelendans uitgevoerd.

De man Alenquer welke nog bij de jongen zat, is terug geplaatst in de Akva. De jongen zitten nu op zich zelf.
De 5 F1 Purus discusvissen heb ik uit de Akva overgezet bij de jongen, omdat dit beter is qua voeren en verversen.

Nu moet de rust ff weerkeren en hoop ik dat de ene vis die nog niet wil, snel op orde gaat komen. Anders kan ik deze nog bij alle jongen zetten en daar kuren, dat zou nog een optie kunnen zijn.

Niet helemaal super plaatje, maar ff een beeld

IMG_20180524_193323 bewerkt 410.jpg
 
Het eerste deel van de warmtekuur zit er op. 5 dagen op ruim 34 graden. Het heeft mij uiteindelijk een 8 tal kardinalen en 1 corydoras gekost. Echter de discus vreet weer........

Eigenlijk moet ik straks weer 3 dagen op 34 en daarna nog 1 dag met tussen pozen. Maar omdat mijn braziliaanse klimop volledig is verslijmd door deze temperatuur, weet ik niet of ik dat ga doen. Althans niet in de bak. Dan zet ik de vis waar het voor van toepassing is, wel apart.

Verder heb ik mijn AM verwarming plat gelegt. Tevens heb ik een tweede besteld, ter vervanging van mijn Eheim Jeager van 60cm lang. Deze ga ik straks ook plat leggen, zodat ik bij onderhoud nooit meer mijn verwarmingen hoef uit te schakelen, vind ik gewoon fijner.

Tevens kan ik met deze staaf en een luchtpompje van MP, dan toch weer een quarantaine plek maken, want die miste ik nu wel even.

Ik heb nu nog 10 kardinalen. Deze laat ik "uitsterven" en ga mij voorzichting verdiepen in een evt. alternatief als bijvis naast de discussen.

De apisto's en de L nummers hebben geen enkele hinder van de warmtekuur ondervonden, zover ik het kan zien.

Vandaag even een extra waterwissel van 300 liter uitgevoerd om afvalstoffen af te voeren.

Status van nu

IMG_20180529_162235 bewerkt 435.jpg
IMG_20180529_164209 bewerkt 436.jpg
 
Die eheim jager schakelt zichzelf toch uit als hij droog komt te staan.
 
Toch zonde van de andere vissen, stomme vraag misschien maar word je er niet een beetje moedeloos van?
Is niet de 1e keer dat je discus(sen) kuren vertonen toch? ik hoor namelijk bijna niks anders bij discus houders.

Die eheim jager schakelt zichzelf toch uit als hij droog komt te staan.

Das meer een fail safe, moet je niet standaard vanuit gaan.
 
Ok, ik zet hem nooit uit 2 a 3 pw staat ie voor een groot deel droog met water verversen. Als die optie erop zit moet het werken ook.:)
 
maar word je er niet een beetje moedeloos van?

Nee zeker niet. Als je weer kleine vissen "neemt", dan weet je bijna zeker dat je in de weg naar volwassenheid dit tegen komt. Ik had het natuurlijk liever anders gedaan, maar omdat ik net 80 jongen heb zwemmen, kon ik deze vis niet in quarantaine behandelen.

Van de kardinalen vind ik het niet heel jammer, was ze al redelijk zat. Dus wat dat betreft is de groep wat sneller uitgedund nu.

Is niet de 1e keer dat je discus(sen) kuren vertonen toch?
Na het toevoegen van jonge vissen is dit weer. Ik heb met mijn volwassen vissen dit nog nooit gehad. Maar bij iedere opgroei lijkt het er bij te horen. Maar ja, van 5 cm naar 18 cm in ongeveer 1 tot 1,5 jaar is ook gewoon niet de makkelijkste periode van de discus. Dus dat dit er een soort bij hoort tijdens het volwassen worden, dat neem ik voor lief.

Ik geloof dat een percentage van 50% een redelijk gemiddelde is, alhoewel ik tot nu toe hoger zit, gelukkig.

Die eheim jager schakelt zichzelf toch uit als hij droog komt te staan.
Dat wil niet zeggen als deze heet is en er spetterd een druppel tegen dat het glas barst, en dat is een situatie die ik te allen tijde wens te voorkomen.
 
Ja øke als je het ervoor over hebt :)

Bedoel er ook niks mee hoor, maar valt mij op dat discus houders relatief vaak "problemen" hebben.

Wellicht word het net als bij guppy's tijd om vanaf punt 1 opnieuw te beginnen: Wildvang :)
 
Of gewoon volwassen vissen kopen, dat kan ook. Maar in de groei periode van ongeveer 5cm tot groot, hoort het er denk ik wel 1 of 2 x bij..........
 
een HN is echt een hele mooie aanvulling. Ziet er nu al mooi uit. Denk dat de discus dit ook fijn vinden.
 
Komen die problemen met de jongen nu voort uit doorkweek of is het gewoon als ze jong zijn een gevoelige vis?
 
Als ze jong zijn je is het zover ik weet gewoon een gevoelige vis.

Door de optimale omstandigheden te creëren in een kale bak is dit sterk te beperken, maar dat lukt niet iedereen en niet altijd

Groot brengen in een niet kale bak is eigenlijk vragen om problemen, maar ik doe het ook......
 
Weeral een paar pagina's achterstand in te halen , maar blijft een prachtbak Steven .
 
Wat een plaatje !!!!
 
Zeer mooi zo Steven, hopelijk blijft het nu goed gaan.
 

Terug
Bovenaan