Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)

Krijg je minder harde stroming door voor de afgeplatte uitstroom te kiezen t.o.v. de spraybars?

Ik was begonnen met open knietjes te werken. Daarmee was de stroming te laag. Door het afgeplatte uiteinde is de stroming nu iets hoger als bij een open knie. Omdat de stroming in mijn optiek toen weer te hoog was, heb ik deze "bekjes" iets uitgevijld, en nu ben ik tevreden. Hoe dit zich precies verhoudt tot de stroming met een spraybar vind ik lastig te beoordelen.

In mijn Aquatlantis maakte ik gebruik van 2 spraybars over de volle lengte van het aquarium. Ik persoonlijk ben met de huidige stroming veel meer tevreden dan met de spraybars destijds.

Voer wat ik rechts in de bak doe, dwarrelt in de stroming uiteraard wel naar links. Maar het meeste wordt uit de hand gegeten bij mij en wat er dan nog over blijft wordt door de andere opgegeten.
 
Weer even met de camera icm de flitsers in de weer geweest vanavond

deel 1

SS__3231 bewerkt 352.jpg
SS__3233 bewerkt 353.jpg
SS__3234 bewerkt 354.jpg
SS__3240 bewerkt 355.jpg
SS__3245 bewerkt 356.jpg
SS__3255 bewerkt 357.jpg
SS__3256 bewerkt 358.jpg
SS__3257 bewerkt 359.jpg
SS__3259 bewerkt 360.jpg
SS__3261 bewerkt 361.jpg
SS__3263 bewerkt 362.jpg
SS__3269 bewerkt 363.jpg
 
Schitterend!
En bedankt voor het uitgebreide antwoord
 
voor de eerste keer met de action cam even kort in de weer geweest, onder water

 
Omdat de Brown tefe met 1 a 2 uur verschil hebben afgezet, even kijken of adoptie zorg werkt.

Beide nesten worden bewaaierd

IMG_20180429_201711.jpg
 
Leuk filmpje Steven.

PS. Je hoeft niet meer te meten hoor! Heb de prefilter al besteld. En een nieuw verloopstukje gemaakt om de prefilter aan het pvc te krijgen.
Ben heel benieuwd. Hopelijk kan ik de Eheim 2178 dan langer laten staan.
 
Omdat de adoptie van de eieren heel goed lijkt te gaan, heb ik een "wild" idee gevormd, om de ouders met de jongen voordat deze gaan vrijzwemmen uit de bak te halen en in een aparte bak te zetten, om te kijken of dat misschien lukt. Het overzetten gaat natuurlijk stress geven en het is even de vraag of het nest dat gaat over leven, maar als ik niets doe, dan gaat het sowieso niet goed.

Ik heb nu een kegel bij de nestjes gezet. Kunnen ze hier vast aan wennen. Morgen avond haal ik het stuk hout even weg, zodat de jongen op de kegel worden gezet (hoop ik).

Daarna kijken of het lukt om de transfer te doen.

Experimentje zeg maar

IMG_20180430_142714.jpg
 
Ben benieuwd of het lukt en mocht het mislukken dan heb je het koppeltje apart en heb je binnen kort wel weer een nieuwe kans.
 
Het nest van de Brown Tefe en de Alenquers is aan het uitkomen. Ze zetten de jongen op een stuk steen en niet op de kegel die ik erbij had gezet

IMG_20180502_100134.jpg
IMG_20180502_100146.jpg


Alles alles uit het ei is, dan gaat de transfer plaats vinden naar een aparte bak. Ben best wel benieuwd of het lukt. Sowieso al tof dat de adoptie van de eieren wel werkt en ze gewoon netjes voor beide hebben gezorgt en er nu Alenquer en Brown Tefe jongen door elkaar op de steen zitten.

IMG_20180430_142714.jpg
 
Het nest van de Brown Tefe en de Alenquers is aan het uitkomen. Ze zetten de jongen op een stuk steen en niet op de kegel die ik erbij had gezet

IMG_20180502_100134.jpg
IMG_20180502_100146.jpg


Alles alles uit het ei is, dan gaat de transfer plaats vinden naar een aparte bak. Ben best wel benieuwd of het lukt. Sowieso al tof dat de adoptie van de eieren wel werkt en ze gewoon netjes voor beide hebben gezorgt en er nu Alenquer en Brown Tefe jongen door elkaar op de steen zitten.
 
Heel mooi! Succes met de kweek!
Grrr krijg die full image niet verwijderd met bewerken, naja dan staat het er maar zo
Als je het bericht bewerkt, moet je op 'meer opties' klikken, dan kun je de afbeeldingen verwijderen, groter of kleiner maken;)
 
Vandaag een dagje later als normaal mijn onderhoud gedaan, omdat het zo liep.

Gewoon lekker vlot de boel leeg kunnen trekken en weer vullen, nu geen eitjes of jongen in de bak, alhoewel ik heb nog wel jonge Macmasteri's zitten, maar die zitten zo lang bij de grond, daar heb ik geen last van met een water wissel.

Status van hoe het er nu bij staat

IMG_20180504_205821 bewerkt 395.jpg


Verder in verband met de stekkerbalk welke naast de pomp op de bodem van de kast lag, dit nu veranderd naar een betere indeling. Via de webshop van de Lidl een mooie aluminium stekkerbalk voor een mooi prijsje gekocht. Deze netjes maar flexibel in de kast opgehangen en hier een aantal verbruikers ingestoken. Zo kan ik er ook makkelijk bij als dat nodig is. De overige stekkers zitten in de stekkerbalk welke rechts achterin de kast van boven naar beneden hangt.

IMG_20180504_123706 bewerkt 394.jpg


Verder een tweetal Xiaomi Aqara water leak sensoren geplaatst vandaag. 1 in de linker kast en 1 in de rechterkast. (ook nog 1 op zolder onder de ketel). Dit alles aangesloten op een Xiaomi gateway. Het werkt als een tierelier en helaas waren deze sensoren niet compatible met de KaKu ICS-2000. Dus vandaar dat extra gateway geval. Moet zeggen dat de vertalingen in de app nog slecht zijn. Maar verder is het super simpel, werkt als een speer en er zijn heel veel sensoren voor relatief weinig te krijgen, dus leuk spul!

Ben nu in ieder geval gewaarschuwd als ik lekkage bij 1 van de pompen of bij met CV ketel heb, en dat is prettig!
 
Erg leuk dat je kleintjes hebt Steven.
 
De kwaliteit is van dit filmpje is erbarmelijk, maar toch wilde ik het niet onthouden, de jongen zitten in de aparte bak op de huid!

Ik ben een soort van trappy

 
Heel mooi Steven. Hopelijk wordt het een succes.
 
Prachtige filmpjes. heb niet zo heel veel met discus, maar je macmasteri's vind ik prachtig.

zou alleen de titel van het 1e filmpje nog even nakijken :)
 
Het is een vrouwtje wat in mijn bak tot leven is gekomen, dus een dochter........ van de papa en die is nu dus tevens vader en opa
 
Ja dat verklaart een boel :juggle: :!
 
Leuk Steven, ben benieuwd wat er van overblijft.
 
Wat een mooi gezicht, die jonge visjes op de huid!
 
Wauw! Heel mooi om te zien!
 
Hoe vinden de ouders het in die plastic bak?
Of zijn ze blij met de rust?

Hoe lang moeten ze daar eigenlijk in blijven?
 
Voor zover ik kan beoordelen, vinden de ouders het prima. Had vanmiddag alleen de bak ff open, en toen waren er reflecties en op het filmpje zie je het vrouwtje ff tegen zich zelf te keer gaan.

Verder hangen ze heel rustig en volgens mij genieten ze van de rust, alhoewel rust....... Een hele drukte hoor die school jongen om je heen, denk ik.

Ik ga vanaf 2 weken bij voeren, en na totaal 4 weken gaan de ouders terug het aquarium in en zijn de jongen "op zichzelf" aangewezen.
 
Mooi om te zien Steven.
 
Wow, ontroerend mooi, die prachtige grote vissen zo voorzichtig met die hele kleintjes er omheen! <3
 
De nieuwe luchtfilter kwam binnen uit verreweggistan, en deze heb ik netjes schoon gemaakt en in de bak met de jongen geplaatst. Voordeel is dat dit stiller is als een bruissteen en tevens kan er nog wat filtratie plaats vinden.

De bakjes waar biologisch materiaal in kan, die moet ik nog vullen, maar had op dit moment even niets liggen. Dus ik moet of wat uit mijn filter halen bij onderhoud, of er nog wat van kopen als ik het voor weinig tegen kom. Denk dat ik er maar gewoon siporax in leg, dat lijkt me een mooie toevoeging.

IMG_20180512_133436.jpg
IMG_20180512_133420.jpg
IMG_20180512_133315.jpg


Verder door de lucht toevoer te regelen, is de flow ook behoorlijk netjes te regelen, maar ik laat hem gewoon op zijn zachtste stand draaien, dat is voor mij het prettigste.

 
Terug
Bovenaan