Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Op de bijgevoegde foto draait de UV-C unit 3 dagen. Ik vind in real live in ieder geval de kleuren frisser en dieper worden. Verder is het water volgens mij veel helderder (kijk naar de zwarte rand bovenin). Het oppervlakte is ook veel helderder geworden, dat valt mij ook op in ieder geval. Bij de vissen kan ik nog geen wezenlijke veranderingen opmerken.

Verder is goed te zien dat pa en ma Alenquer goed donker zijn, ze hebben nu al 3 dagen larven, dus ik hoop dat ik het ga halen om ze op de huid te krijgen.

Het is trouwens maar een telefoon plaatje en met wat reflectie op de dag, maar voor een indruk mag het, vind ik

IMG_20180410_194328 bewerkt 317.jpg
 
Zeer mooi!
 
Avondverlichting en dag 4 van de UV-C

IMG_20180411_211041 bewerkt 319.jpg


Vandaag ondanks ziekte wel groot onderhoud uitgevoerd.

Ik heb 1 Echinodorus Bleheri eruit gehaald en heb wat dingen verplaats. Was misschien gezien mijn gesteldheid niet zo'n praktische keuze, maar als je soms bezig bent, dan denk je, kom laat ik het toch maar goed doen.

Ik zal zodra het "stof" is gezakt een nieuwe foto maken van hoe de bak er nu bij staan. Ik hoop dat mijn Echinodorus Radicans gaat aanslaan. Deze vond ik het helemaal links niet gaan doen, dus deze heeft ook een nieuw plekje gekregen.

En ik heb 1 Echinodorus Argentinensis van uiterst recht terug verplaatst naar links...... Kijken of deze het blijft doen....

Wat ik trouwens merk sinds de nieuwe Easy LED er boven hangt, is dat mijn PH en CO2 waarde wat zijn veranderd. Vermoedelijk meer licht, dus meer consumptie. Dus ik ga geleidelijk de hoeveelheid toegevoerde CO2 iets verder opvoeren.

Wel het nestje van de discussen verspilt tijdens onderhoud. Waarschijnlijk te veel stress, maar ach er komt vast wel weer een nieuwe.
 
Dat ziet er goed uit.

De waterkwaliteit wordt beter. Tevens wordt de werk8ng van het filter ook beter. Omdat complexe organische moleculen ook verknipt worden door uvc.

De skimfilter zul je binnenkort permanent kunnen verwijderen.

Dat de vissen mooier gaan kleuren, komt omdat de slijmhuid minder stress krijgt. Hoeft minder parasieten af te wenden.
 
En een plaatje van na het grote onderhoud, nog niet helemaal helder, maar dat komt vanzelf

IMG_20180412_193634 bewerkt 321.jpg


De drijvende Echino wordt morgen opgehaald, dus dat ik heel tijdelijk :p
 
Ik vind de foto's goed gelukt hoor. Altijd nog beter dan die van mij;).
 
Een tussentijdse update, eigenlijk geen bijzonderheden.

IMG_20180415_172501 bewerkt 323.jpg


Ik begon mij echter steeds meer te "storen" aan de twee Bleheri's die ik eigenlijk niet in lijn en niet kloppend vond staan. Omdat ik toch wat in de Lido wilde gaan veranderen, afgelopen zaterdag bij de Intratuin een nieuwe stapel maaskeien meegenomen om in de Lido te plaatsen. Maar met een schuin oog ook aan de Akva gedacht. De toevoeging heb ik gedaan en ik heb er zelf persoonlijk een beter gevoel bij.

Moest wel een beetje voorzichtig om een nestje Macmasteris om en overheen bouwen, maar ik geloof dat dit goed is gegaan. Nu ff te veel reflecties en nog wat grijzig van het vele rommelen, dus ik zal hier vanavond een kleine update foto van maken.

Ben stieken wel benieuwd of jullie de nieuwe opzet ook beter vinden kloppen, maar dat hoor ik wel :p
 
Zit je ons nou in de maling te nemen??

Ik zie alleen een drijvende Echino minder:p

Edit. Zie een plantje voor de punt van het hout in het midden minder. Een lotusje?
 
Ik zie alleen een drijvende Echino minder:p

Edit. Zie een plantje voor de punt van het hout in het midden minder. Een lotusje?

Scherp opgemerkt, idd drijvende Echino en lotus weg. Maar was nog de oude situatie, maar misschien niet duidelijk genoeg gezegt
 
Scherp opgemerkt, idd drijvende Echino en lotus weg. Maar was nog de oude situatie, maar misschien niet duidelijk genoeg gezegt

Ahh oke. De laatste foto is wel duidelijk.

De Echino’s blokkeren nu niet meer de stapel stenen.

Vind het goed in het oog liggen! Dus echt een verbetering.:thumbs:
 
Prachtig zeg hoe je alles perfectioneert, het word als maar mooier en mooier.:petjeaf:
 
Vandaag was het weer tijd voor groot onderhoud. Kon niet in 1 keer de gebruikelijke hoeveelhied verversen ivm eieren, en wilde deze toch niet droog zetten.

Dus eerst tot het ei niveau water eruit, daarna bijvullen en nogmaals tot het ei niveau eruit en weer bijvullen. Dus denk 2 x 40% achter elkaar gewisseld.

De stenen stapel vond ik net niet naar mijn zin. Vond 2 stenen niet natuurlijk en een soort doorn in het oog. Dus hier een kleine aanpassing gedaan. Verder zitten er sinds vandaag pilluh bij de wortels, dus ik ben benieuwd!

En de E. Argentinensis in het midden gaat er weer uit, maar moest ff een plekje hebben.

Nu nog een beetje een spa bak

IMG_20180419_144428 bewerkt 332.jpg
 
Prachtig!

Vind de laatste opstelling het mooist:thumbs:
 
Vandaag weer de wekelijkse waterwissel uitgevoerd.

Na ruim 5 maanden mijn 2078 is open gemaakt om schoon te maken, maar dat was eigenlijk niet echt nodig geweest. Het meeste vuil kwam uit het schudden van het substraat, maar zelfs mijn witte filtervlies wat niet echt vies.

Blijkbaar is de combinatie van het voorfilter wat wekelijks schoongemaakt wordt een dusdanig goede combi, dat het filter zelf echt niet veel onderhoud meer nodig heeft.

Afgelopen zondag had ik trouwens Alenquer jongen bij Pa en Ma op de huid, maar einde van de dag waren ze allemaal opgepeuzeld..... Jammer maar wel weer heel gaaf om te zien.

Voor nu ff een snel plaatje, met nog wat reflecties, maar ach voor de impressie

IMG_20180426_195500 bewerkt 335.jpg
 
Ik heb dus naar aanleiding van wat ik bij jou zag dus ook 2 van die Eheim pre-filters gehaald maar nu was ik vorige week bij Discuscompleet in Westzaan en daar werd mij verteld dat het beter was om die niet te gebruiken. De filters zouden te schoon blijven waardoor de baterien te weinig voedsel zouden krijgen omdat het pre-filter alles tegen houd, om de week alleen het grove filter van de externe pomp uitspoelen zou beter zijn. Hoe denken jullie daarover? Ik vind het nogal verwarrend omdat jou bak er fantastische uitziet en het heel goed lijkt te werken.
 
Mooi plaatje Steven.
 
Hoe denken jullie daarover?

Als je naar het verhaal van pondguru kijkt, dan wordt ook het gebruik van een extern voorfilter aangeraden, om zo het biologische filter zo min mogelijk te hoeven open maken en deze vooral zijn werk te laten doen.

Dus of het slecht is, ik weet het niet. Ik heb zelf in ieder geval geen negatieve ervaring en ik heb deze combinatie ondertussen al denk ik ruim 2 jaar zitten totaal.

Volgens mij gaat er nog genoeg voeding voor de baccies het filter in, maar goed ik ben geen wetenschapper.

Als er namelijk geen voeding zou zijn, dan zou het filter een soort van niet werken omdat deze "nieuw" blijft. Met mijn bezetting en huidige voerfrequentie zou ik MEGA problemen dan moeten hebben, en die zie ik niet!
 
Als je naar het verhaal van pondguru kijkt, dan wordt ook het gebruik van een extern voorfilter aangeraden, om zo het biologische filter zo min mogelijk te hoeven open maken en deze vooral zijn werk te laten doen.

Dus of het slecht is, ik weet het niet. Ik heb zelf in ieder geval geen negatieve ervaring en ik heb deze combinatie ondertussen al denk ik ruim 2 jaar zitten totaal.

Volgens mij gaat er nog genoeg voeding voor de baccies het filter in, maar goed ik ben geen wetenschapper.

Als er namelijk geen voeding zou zijn, dan zou het filter een soort van niet werken omdat deze "nieuw" blijft. Met mijn bezetting en huidige voerfrequentie zou ik MEGA problemen dan moeten hebben, en die zie ik niet!

Steven. Kun je ook alleen de onderste helft van die filter op het bovenstuk plaatsen? Want ik kan denk ik de hoogte niet kwijt.
Dan kan ik 2 korte plaatsen.
Kun je evt. ook de totale hoogte opmeten. Bodem tot bovenkant aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
Ha Marcel,

Ik zal volgende keer nog wat naukeuriger meten bij een volgende waterwissel.

IMG_20180427_174034.jpg
IMG_20180427_174041.jpg
IMG_20180427_174058.jpg


De totale hoogte bedraagt ongeveer 18 centimeter.
Als je 1 korf gebruikt is het ongeveer 12 centimeter

De unit bestaat uit 4 delen, te weten:
- bodem plaat
- 2 x filterkorfje
- deksel met pijpaansluiting

Het is volledig uit elkaar te halen. Je kan het voorfilter dus met 1 korf gebruiken, met 2 of zelfs met 3, 4 of wel 5.........

De koffjes zijn identiek aan de Eheim aquaball filters, dus daarmee kan je bijv. ook verlengen als je dat zou willen.

Je kan het aansluiten op de koppelbare Eheim stukken, maar ook met de groene Eheim pijp, dat past allebei.

Bij vragen, ik hoor het wel!
 
Vandaag weer eens even tijd gehad om de camera vast te houden.

De helderheid overdwars is (vind ik) fenomenaal

SS__3186 bewerkt 339.jpg
SS__3188 bewerkt 340.jpg


Mijn laatste echt niet natuurlijke vis, de rood turqouise

SS__3195 bewerkt 343.jpg


en wat beelden van de jonge vissen, ze doen het super goed, eten als een malle en groeien lekker.

SS__3155 bewerkt 336.jpg
SS__3155 bewerkt 336.jpg
SS__3156 bewerkt 337.jpg
SS__3157 bewerkt 338.jpg
SS__3190 bewerkt 341.jpg
SS__3192 bewerkt 342.jpg


het is redelijk te zien dat het buikje weer lekker gevuld zijn

SS__3200 bewerkt 344.jpg
SS__3211 bewerkt 345.jpg
SS__3213 bewerkt 346.jpg


en deze liet even wat wat zijn kleuren pracht zien, hoe klein die ook nog is

SS__3219 bewerkt 347.jpg
 
Hoe heb jij je in- en uitlaat van filtratie zitten?
Je water is zo mooi rustig.
 
Ik heb dus naar aanleiding van wat ik bij jou zag dus ook 2 van die Eheim pre-filters gehaald maar nu was ik vorige week bij Discuscompleet in Westzaan en daar werd mij verteld dat het beter was om die niet te gebruiken. De filters zouden te schoon blijven waardoor de baterien te weinig voedsel zouden krijgen omdat het pre-filter alles tegen houd, om de week alleen het grove filter van de externe pomp uitspoelen zou beter zijn. Hoe denken jullie daarover? Ik vind het nogal verwarrend omdat jou bak er fantastische uitziet en het heel goed lijkt te werken.
De bacteriën in de pomp zetten NH3/NH4 om in Nitriet en dat weer om naar Nitraat. En als het heel goed draait Nitraat naar stikstof.
Het voorfilter houd die stoffen echt niet tegen.

Ik werk al jaren met een Fluval G6 en die heeft een ingebouwd voorfilter in de vorm van een cardridge die je er uithaalt en schoonmaakt.
En ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Dat filter kun je aansluiten en jaren dicht laten.
Laatste keer heb ik hem 2 jaar dicht gehad en toen ik hem openmaakte om schoon te maken had ik daar snel spijt van dat had helemaal niet nodig geweest.

Aan de nieuwe bak hangt nu een G3 en die blijft dicht zolang hij blijft draaien.

Kortom een apart voorfilter werkt prima.
 
Ok bedankt heren. Ik ga ze er weer inhangen.:)
 
Hoe heb jij je in- en uitlaat van filtratie zitten?
Je water is zo mooi rustig.

Volgens mij behoorlijk eenvoudig.

Ik heb op mijn ongeveer 500 liter bak inhoud 2 x een Eheim 2078 staan. Deze staan beide afgesteld op een netto flow van 470 liter per uur.

Mijn linker pomp zuigt aan middels een Eheim voorilter en blaast uit via een afgeplatte uitstroom, een stukje boven de bodem langs de achterwand

IMG_20180428_120603.jpg


Mijn rechter pomp zuigt op de identieke manier het water aan en blaast dit boven in de hoek schuin naar voren toe.

IMG_20180428_120613.jpg
IMG_20180428_120613.jpg


Voor mij werkt dit goed. Ik heb redelijk weinig afval op de bodem liggen en de voorfilters zitten iedere week lekker vol met zooi.

In het verleden had ik mijn linker uitstroom ook hoog zitten, maar toen had ik een vuil verzamelplaats onde rmijn hout, vandaar dat het nu zo zit.

IMG_20180428_120624.jpg
 
Grrr krijg die full image niet verwijderd met bewerken, naja dan staat het er maar zo
 
Krijg je minder harde stroming door voor de afgeplatte uitstroom te kiezen t.o.v. de spraybars? Ik heb 2 spraybars links en recht op de voorruit staan en de stroming is behoorlijk hard JBL 1500 en JBL 1900(ong. 425L bak), met voeren knijp ik 1 pomp altijd bijna dicht zodat ze rustig kunnen eten.
 

Terug
Bovenaan