Akva 160: filter inlaat/uitlaat 2 externe pompen


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Op dit moment heb ik in mijn Aquatlantis 120 2 spraybars over de volle achterwand zitten.

1 x externe filter
1 x externe filter + AM1000 CO2 reaktor
1 x zuig links achterin
1 x zuig recht achterin

Ik ga overstappen op een Akva van 160.
Nu ben ik aan het nadenken/zoeken naar de "beste/netste/mooiste" oplossing hoe ik dit zal gaan opbouwen op deze Akva.

Optie 1
2 x spraybar op de achterwand
1 x zuig links
1 x zuig rechts
(kopie huidige situatie)

Optie 2
1 x open pijp links achterin (1/3) net onder het oppervlakte parallel aan de achterwand
1 x open pijp links voorin (2/3) net onder het oppervlakte parallel aan de voorruit
2 x zuig links achterin

Optie 2
1 x open pijp links achterin (1/3) net onder het oppervlakte parallel aan de achterwand
1 x open pijp links voorin (2/3) net onder het oppervlakte parallel aan de voorruit
2 x zuig rechts achterin

Optie 4
1 x open pijp links midden net onder het oppervlakte
1 x open pijp links midden in het midden
2 x zuig rechts achterin

En zo zijn er natuurlijk nog theoretisch 1000 varianten te bedenken, maar met welke zit ik "goed"?

In mijn huidige opstelling zie ik heel duidelijk dat achter/onder mijn hout een behoorlijke ophoping van mulm plaats vind waar ik ook met afzuigen lastig bij kom, dus ik vind dit niet ideaal.

Ik kijk vol belangstelling uit naar reeds opgedane ervaringen, persoonlijke resultaten en redenaties die mij gaan helpen om dit goed op te zetten. Ik overweeg trouwens om dit in PVC te maken (25mm) zodat dit ook lekker "fixed" zit en tevens genoeg volume kan handelen.
 
Zelf heb ik 2 filters draaien. Rechts boven een korte spraybar langs de zijruit en daarnaast een open uitstroompijp van de 2e filter. In beide hoeken achterin heb ik een afzuigkorf.
 
Zelf heb ik 2 pijpjes. Die rechts en in het midden zitten. Ze blazen horizontaal onder een hoek van 45 graden (dus richting links) naar de vooruit. Ze zitten 1cm onder water.
De aanzuig zit rechts achter.

Bij 25 mm pvc buizen kun je 2 pompen aansluiten met slangmaat 16-22. Dus je hoeft niet perse 2 aanzuigen.

Ter info. Ik heb geen molm en ik hevel eigenlijk nooit.
 

Terug
Bovenaan