Agressieve yellow man


A

aquaria17

Guest
Ik heb een trio yellows in mijn 400 liter bak. Nu is de man erg agressief naar zijn twee vrouwtjes. Die zitten de hele dag verstopt tussen de stenen, en zodra ze tevoorschijn komen gaat de man er achteraan. En hij houdt niet op. Dit is al 3 weken zo, en hij heeft 1 van de vrouwtjes ook aardig toegetakeld. De rest van de vissen laat ie gewoon met rust. Ik kreeg de tip om er twee vrouwen bij te plaatsen. Wat vinden jullie hiervan?
 
Meestal worden cichliden minder agressief als je er meer van koopt. Dus lijkt mij wel een goede tip
 
Maar een goede tip is dat absoluut niet, zo algemeen gesteld en zo makkelijk gesteld.
 
Ligt er heel erg aan wat mascha&Ivo al zegt. Hoe groot is je bak, wat zijn precies alle vissen die je er in hebt en bij malawi is je filter capaciteit ook wel erg van belang. Daarnaast ook misschien ideetje om foto te plaatsen zodat we een beeld hebben van het aantal schuilplaatsen.
 
Nu jullie alle feiten weten, zal ik de tip ter harte nemen?
 
Ik zie in je bak ook erg weinig stenen. wat ik heb begrepen is dat je bij dit soort vissen wel stenen kan stapelen tot de oppervlakte.Alleen dan zijn er voldoende spleten en gaten. Waar vissen zich terug kunnen trekken.
 
Er liggen inderdaad geen stapels stenen tot het oppervlak. Maar het is niet echt een probleem dat ze zich niet kunnen verschuilen. Zoals ik al zei, ze verstoppen zich juist de hele tijd, maar zodra ze tevoorschijn komen worden ze non-stop achtervolgd en dus ook toegetakeld.
 
Ik moet Botia wel gelijk geven wat betreft het gebrek aan schuilplaatsen.
Hoe meer schuilplaatsen hoe makkelijker de vissen zich kunnen terug trekken en zeer waarschijnlijk zullen alle vissen zich prettiger voelen. Op die manier heb je ook een grote kans dat de agressiviteit ook afneemt.
 
Dan ga ik dat ook doen in elk geval. Hopelijk helpt dat ook dan. Op dit moment maken de vissen namelijk nauwelijks tot geen gebruik van de schuilplekken die er zijn.
 
Het is welaan te bevelen bij zulke grote steenstapels een tempexplaat er onder te hebben. Ivm het gewicht wat op je glasbodem drukt.
 
Een reclamefoomding kan toch ook prima onder je aquarium ?
 
Ik heb isomo behang gevonden, heb er nu 2 lagen van 5 mm in gelegd, met daarover vijver folie met grind op geplakt... Is wel heel mooi, moesten ze beginnen graven...
 
Heb er extra stenen ingelegd afgelopen week. Helaas houdt het jagen ook nog steeds aan. Ben gister langs de winkel geweest om twee vrouwtjes bij te kopen, maar helaas had de winkelier alleen nog meer hele jonge exemplaren. Dus die heb ik maar laten zitten, want ik wil niet dat de man zo'n kwetsbaar jong de dood in jaagt. Ik ga komende week nog een keer langs als de nieuwe levering aan vissen binnen is. Hopelijk zitten er dan wat grotere vrouwtjes bij!
 
Helaas heeft het vrouwtje de verwondingen en stress niet overleefd. Nu heb ik dus nog een koppel over. Klopt het dat de vrouwtjes ook een ei-vlek kunnen hebben, en ook zwarte rug -en buikvinnen?
 
Vaker niet dan wel, maar het kan zeker inderdaad !
 
Als je 'vrouwtje' gele stippen heeft dan is de kans groter dat het een mannetje is. Stel je voor he. Je had geen vrouwtje maar een mannetje. Dan weet je ook waarom de man het 'vrouwtje' aan viel. Solved the case.
 
Het vrouwtje wat dood is had geen gele stippen of zwarte vinnen. Het vrouwtje wat ik nu nog over heb (want had een trio) heeft die gele stippen en zwarte vinnen wel. Vandaar de vraag. Maar ik ga vandaag 2 extra vrouwtjes halen, kijken of dat goed gaat. Blijft de man doorgaan met jagen, haal ik hem er uit.
 
En dan heb je twee vrouwtjes over. Is het niet slimmer om geen vrouwtjes er bij te halen?
 
Dat is beter, kan de man z'n aandacht verdelen.
 
Heb er vier vrouwtjes bijgehaald, en het lijkt allemaal goed te gaan. Ik heb zelfs 15 jongen apart kunnen zetten : ) Dus nu is het ook nog een extra uitdaging omde jongen op te voeden.
 
En een nog grotere uitdaging om ze te verkopen. Want bijna niemand zit op dit soort vissen te wachten.
 
We zullen zien, ik weet in elk geval dat hier in de buurt de vissen niet veel worden aangeboden. Als guppen verkopen lukt moet deze soort ook lukken hoop ik. En ik vind het ook gewoon leuk om te zien hoe ze opgroeien.
 
Niet iedereen heeft een aquarium voor Malawi cichliden. In tegenstelling tot Guppen want die kunnen in vrijwel elk aquarium.

Maar wie weet smaken de Cichliden goed op de bbq. ;)
 
Ik ben niet heel erg thuis in Malawi, maar betwijfel of dit wel een best bestand te noemen is. Je hebt cichliden die in geheel andere biotopen voorkomen en daarmee verschillende voedings/inrichtingseisen hebben. Zo heb je hebt Mbuna (algenschrapers / rotsbewoners) samen zitten met soorten zoals otopharynx tetrastigma die meer het open water willen met her en der een rots en veel zand.
Daarbij heb je ook nog haplochromis nyererei, welk een cichlide is uit het meer victoria.

Lijkt mij verstandig je even aan te melden op malawifreaks.nl of hetNCF.nl voor wat advies wat betreft je vissenbestand.
 
@Meksjoef, mijn bestand is al lang niet meer zo. Denk dat je nog kijkt naar het visbestand zoals die was toen ik de bak ging ophalen.

Als de yellows niet verkopen, dan gooi ik ze in de aanbieding. Bij iedere guppy een gratis yellow :p
 
aquaria17 zei:
@Meksjoef, mijn bestand is al lang niet meer zo. Denk dat je nog kijkt naar het visbestand zoals die was toen ik de bak ging ophalen.
Handig dus om toch even nog eens een opsomming te geven van hoe het nu zit.

Dus, vertel! ;)
 
Trio otopharynx tetrastigma
Koppel pseudotropheus sp acei
placidochromis milomo (vrouw)
Trio aulonocara fire fish
2x siamese algeneter
Labidochromis caeruleus (5 vrouw, 1 man)
scianochromis Fryeri ice blue
Trio kadango

Het gaat nu ook heel goed, totaal geen agressie meer gelukkig. Het klopt dat er nog wel mbuna en niet-mbuna bij elkaar zitten, maar als het klopt wat ik gelezen heb zijn deze soorten goed te combineren. Correct me if i'm wrong!
 
De vraag is dan altijd, hoe heb je het voeren geregeld?
 
Ik ben langs een speciaalzaak gegaan hier. Deze heeft me droogvoer en diepvries voer (malawi mix) gegeven. Dit zou voor alle soorten vissen gezond zijn. Staat ook op de verpakkingen dat het voor alle soorten cichliden is, dus neem aan dat dat goed is.
 
Eh, nee....

Mbuna mogen vrijwel ALLEEN groenvoer hebben, dit een beetje (!) aangevuld met wat harde kreeftachtigen (krill, mysis, vlokreeftjes enz).
De rest van je vissen zijn carnivoren. Carnivoren zoals Placidochromis hebben niks aan groenvoer (malawi mix klinkt als groenvoer?). Je mbuna eten echter met alle liefde vlees, vis enzo, en gaan daar dan aan DOOD. Dit heet Malawi Bloat, en is de meest voorkomende doodsoorzaak van mbuna.

Vandaar de vraag: hoe regel je het voeren, met name, hoe ga je zorgen dat de mbuna niets mee eten van het carnivoren-voer.

Dit is dermate lastig dat de meeste mensen de combi mbuna en niet-mbuna gewoon maar niet aangaan (ook wel vanwege de mega grote bak die je nodig hebt en het verschil in temperament).

De yellows kunnen nog het meeste hebben, maar ook die moet je goed apart voeren. Pseudotropheus enzo gewoon ver uit de buurt houden van "vlees/vis"voer.
 
Ik snap dat dat erg lastig zou zijn, als de mbuna alleen groenvoer mogen en de carnivoren alleen vlees. Alleen als ik ga kijken op internet, in boeken en navraag doe bij de speciaalzaak staat overal dat de mbuna's die ik heb omnivoren zijn. Ze zouden zowel vlees als groenvoer moeten hebben. In het voer wat ik geef, zit zowel groenvoer (spirulina) als krill en mysis. De malawi mix bevat ook deze drie ingredi�nten.

Verder heb ik ook even wat opgezocht over malawi bloat. Lees inderdaad dat een verkeerd dieet dit kan veroorzaken. Ook lees ik dat een echte oorzaak niet vast staat, maar dat een verkeerd dieet waarschijnlijk bijdraagt aan het veroorzaken van deze ziekte, net als stress.

Met de vissen die ik heb, denk ik dus dat ik op de juiste manier voer. Ik lees nergens na hoeveel tijd de vissen zouden moeten reageren op een verkeerd dieet, maar de vissen die ik heb kregen precies hetzelfde bij hun vorige eigenaar. Die had ze ook al een kleine 2 jaar en de vissen zijn goed gezond.
 

Terug
Bovenaan