Agressieve Kaap Lopez/ aphyosemon australe


Mish

Member
Lid geworden
10 juni 2023
Berichten
7
Leeftijd
24
Hoi allemaal!
We hebben al een tijdje een 60L zoetwater aquarium.
Hierin bevinden zich 6 otocinclussen, 6 guppies (2 mannetjes en 4 vrouwtjes) en 5 neocardina garnalen.
Nu hebben wij van familie nieuwe vissen gekregen (we hadden sowieso gevraagd om vrouwelijke guppies, omdat de verhouding tussen mannetjes en vrouwtjes niet meer goed was).
Echt hebben zij naast 3 vrouwelijke guppies, ook nog een school van 5 kegelvlekrasbora’s en een koppeltje van 1 vrouwtje en 1 mannetje van de Kaap Lopez cadeau gedaan.
Nu viel ons op dat een dag later van 5 guppies stukken uit de staarten zijn gebeten! En opeens een dode garnaal die al maanden in de bak goed gaan Na even observeren lijkt het het mannetje van de Kaap Lopez te zijn, hij jaagt alle vissen op. Op internet staat echter dat dit een redelijk vriendelijke vis zou moeten zijn, dit gaven ze ook aan in de dierenzaak.
We hebben hem nu tijdelijk in een apart kweekbakje in het aquarium gehangen, om meer schade bij de andere vissen te voorkomen, maar dit is uiteraard maar een tijdelijke oplossing.
De waterwaardes zijn goed en in principe heeft de vis voldoende schuilplek door planten (die we sowieso al gecreëerd hadden voor de garnalen).
Heeft iemand enig idee waarom hij zich zo gedraagt? Of wat we er nog tegen kunnen doen?
Dankjewel alvast voor alle tips!😊
 
Wat geef je de killi's te eten? Het zijn jagers, en ik kan me voorstellen dat als ze te makkelijk aan hun voedsel komen, ze zich gaan vervelen.
Verder wordt aangeraden om meerdere vrouwen met één man samen te houden, ik heb geen flauw idee of dat de oorzaak is/ kan zijn van wat hier speelt. Hoewel de man zich met één vrouw (wederom) kan gaan vervelen.
Hoe dicht is je aquarium begroeid? Als iedereen te weinig schuilplaatsen heeft, kan dat stress in de hand werken met dergelijk gedrag als gevolg.
En hoe warm is je aquarium? Hoge temperaturen maken vissen actiever en dan kunnen ze vervelend worden.

Dat zijn zo een paar vragen waarbij het antwoord van invloed ZOU kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mish
Ja vergis je niet want ze kunnen fel zijn en de Guppen zitten vaak in dezelfde waterlaag dus dat kan botsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mish
Zoals gezegd zijn het wel echt rovers. De combinatie met garnalen zie ik niet goed gaan. Naar elkaar uitvallen is vrij normaal voor ze. Naar elkaar toe is dat niet zo'n probleem omdat ze best snel zijn en elkaar wel kunnen ontlopen. Guppen zijn veel minder snel/wendbaar en raken wel beschadigd. Onderling weten ze ook dat ze afstand moeten houden. Ik weet niet of guppen dat van nature wel doen?

Gezien het feit dat het niet goed gaat, zou ik proberen ze terug te brengen of er een nieuw huisje voor te vinden.
 

Wat geef je de killi's te eten? Het zijn jagers, en ik kan me voorstellen dat als ze te makkelijk aan hun voedsel komen, ze zich gaan vervelen.
Verder wordt aangeraden om meerdere vrouwen met één man samen te houden, ik heb geen flauw idee of dat de oorzaak is/ kan zijn van wat hier speelt. Hoewel de man zich met één vrouw (wederom) kan gaan vervelen.
Hoe dicht is je aquarium begroeid? Als iedereen te weinig schuilplaatsen heeft, kan dat stress in de hand werken met dergelijk gedrag als gevolg.
En hoe warm is je aquarium? Hoge temperaturen maken vissen actiever en dan kunnen ze vervelend worden.

Dat zijn zo een paar vragen waarbij het antwoord van invloed ZOU kunnen zijn.
we geven ze heel afwisselend voer, zowel droogvoer als bloedwormen uit de vriezer, maar ook levende arthemia en watervlooien. Wat ik hierbij wel opmerkelijk vond was dat het mannetje kaap Lopez dan juist wel weer als een van het laatste eten pakt/durft te pakken. Zo agressief als hij zo is naar de guppen is hij dat niet tijdens het eten, dan komt hij niet tussen de guppen in om als eerst eten te pakken. Hij wacht ook tot het droogvoer op de grond valt.
Het aquarium is wel dicht begroeid, maar misschien toch te min! Ik heb echt geen idee.
Het aquarium is nu 24 graden.
Dankje voor de info! Goede dingen om over na te denken 🧐
 
Zoals gezegd zijn het wel echt rovers. De combinatie met garnalen zie ik niet goed gaan. Naar elkaar uitvallen is vrij normaal voor ze. Naar elkaar toe is dat niet zo'n probleem omdat ze best snel zijn en elkaar wel kunnen ontlopen. Guppen zijn veel minder snel/wendbaar en raken wel beschadigd. Onderling weten ze ook dat ze afstand moeten houden. Ik weet niet of guppen dat van nature wel doen?

Gezien het feit dat het niet goed gaat, zou ik proberen ze terug te brengen of er een nieuw huisje voor te vinden.
Ja ik was zelf helaas ook aan het denken om een nieuw huisje voor ze te zoeken…
Of misschien nog te proberen met enkele vrouwtjes erbij Maarja als dat niet werkt..
ik weet ook niet of je de vrouwtjes alleen zou mogen houden en n het mannetje dan weg kan doen?
Jammer hoe je zo verkeerd geïnformeerd kan worden ook door een dierenspeciaalzaak.
Ze hebben letterlijk bij onze familie aangegeven dat ze in koppels gehouden konden worden en goed gezelschap waren in aquarium.
 

Bijlagen

  • 121028b1-25d9-4004-ac1d-33cfa78c0cfc.jpeg
    121028b1-25d9-4004-ac1d-33cfa78c0cfc.jpeg
    72.2 KB · Weergaven: 49
Ja ik was zelf helaas ook aan het denken om een nieuw huisje voor ze te zoeken…
Of misschien nog te proberen met enkele vrouwtjes erbij Maarja als dat niet werkt..
ik weet ook niet of je de vrouwtjes alleen zou mogen houden en n het mannetje dan weg kan doen?
Jammer hoe je zo verkeerd geïnformeerd kan worden ook door een dierenspeciaalzaak.
Ze hebben letterlijk bij onze familie aangegeven dat ze in koppels gehouden konden worden en goed gezelschap waren in aquarium.
Ik ben er niet van overtuigd dat het te maken heeft met de behoefte een harem te hebben. Ik denk eerder aan een mismatch van gedrag: ze zijn van elkaar gewend wat te botsen, maar de guppen zijn te traag om zich daaraan te ontrekken. Ik denk niet dat meer vrouwtjes dit oplost.
Helemaal mee eens dat het advies wat te beperkt is. Op zich is het wel mogelijk in een gezelschapsbak (ik heb deze en vergelijkbare west-Afrikaanse killi's ook zo gehad), maar dan wel met bakgenoten die dit kunnen handlen. Ik had ze bijv. bij west-Afrikaanse cichliden die zelf ook wel eens een tik uitdelen en dan in een net wat grotere bak. Bij een dergelijk advies hoort dus een gesprekje over de bak en het gezelschap waar ze in terecht komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mish
Ik denk ook dat het een rol speelt dat de bak niet heel groot is en de Guppen vaak in dezelfde waterlagen zwemmen en dat ze elkaar dus telkens in het vaarwater kunnen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mish
Dankjewel voor al jullie informatie & tips!
We hebben besloten het mannetje sowieso weg te doen. Het vrouwtje lijkt overigens niet echt agressief te zijn. Zouden we bij het vrouwtje nog wat vrouwtjes erbij kunnen kopen?
Of raden jullie aan om zowel het mannetje als vrouwtje gewoon te verkopen?
 
Kun je ze niet terugbrengen naar de winkel en/of ruilen voor andere visjes, plantjes of voer? Veel winkels doen daar niet (al te) moeilijk over.
 

Terug
Bovenaan