Afrikaans Blauwoogje


Ik heb het eitje toch een beetje op de foto kunnen krijgen.


jj.png



Ik hoop echt dat het wat word!
 
Ik heb ze wel een (per ongeluk) gekweekt, maar heb nooit eitjes kunnen ontwaren. Misschien ligt dat wel aan mijn ogen. Die jongen waren als zo verd*md klein!
 
Idd Jacobus, in het begin zijn de jongen echt superklein, je kan ze amper zien met het blote oog!
 
Ik gok dat het eitje nu in dag 2 zit. Nog geen bijzondere dingen gezien!
 
volgens mij leggen ze hun eitjes ook in de bodem?
ik heb ze een bepaalde periode gehad. en zo opeens had ik er jongen inzitten.

dus heb ik gegoogles.
en in veel kweek verslagen staat dat ze hun eieren in het zand leggen. ( wij hadden dan grind)

dus geen idee wat ze verder doen.

lekker veel planten.
geen rovers erin,

en het gaat vanzelf.
 
Helaas. Het eitje is spoorloos verdwenen... Baal er echt van. Ik heb geen idee waar hij kan zijn. Van uitkomen is ook geen spoor. Iemand een idee? Hij zat in een drijfbakje
 
Ik heb weer een eitje gezien volgens mij!! Dit keer kan ik de oogjes al zien. Ik heb al het mos nu in mijn garnalenbakje gedaan voor de garnalen, maar blijkbaar hadden de Blauwoogjes hier al in afgezet! Ik heb hier alleen baby guppen in zitten... Kan dit kwaad of moeten die eruit?? En doen de garnalen wat met het eitje?

img_2731..jpg
 
Ook een 2e eitje gevonden! Ik wou ze overzetten in een ijsbakje, maar ik vroeg me af, hoe houd ik dit warm (22-24 graden)? Kan dit gewoon met een verwarmingkje? Of beter in het aquarium hangen? Wanneer zullen de eitjes ongeveer uitkomen, aangezien ik de oogjes er al in kan zien?
 
"A breeding report by Adrian Burge in BKA newsletter No.218, October 1983 gave information where the breeder placed them in a 12" square tank in water of DH 20, pH 7-7�2. Temperature recommendations for this sp. are on the cool side of 70-72�F but good results were had at 80�F where 30 eggs were collected on this day.
Water incubation at 72�F takes 19 days. Infusoria was fed for the first couple of days."

http://www.aka.org/wak/Ref_Library/Poro ... ormani.htm
 
YES!!!!
Ik heb net de eitjes in een klein bakje overgezet, omdat ik de oogjes er al duidelijk in kon zien, en ik was bang dat het niet goed zou gaan met de guppen, en deze in de Dubai gehangen zodat het water niet koud wordt. Lekker veel Riccia erin laten drijven, samen met wat van dat onkruid achtige drijfplantje (naam kwijt, kroos??) en een bruissteentje, die rustig pruttelt. Zag ik ineens een jong zwemmen. Ik dacht, verrek, er is er al 1 uitgekomen!!! Wat bleek nou? Allebei de eitjes lagen er nog!!! Ik heb dus nog 2 eitjes + 1 jong!!! Ik heb deze op de foto proberen te zetten!! Er zitten verder wat garnaaltjes in, en 2 baby "Endler" Guppen, maar die zijn nog te klein om jongen te krijgen (nog geen 0,5cm). Het jong heeft dan wel iets weg van een pasgeboren baby gup, maar deze is nog een stuk kleiner, en heeft ook een iets kleiner staartje dan een baby gup!! Ik ben echt heel blij, en ik hoop dat er wat van komt. Wie heeft er een idee wat er nu moet gebeuren? Ik heb net water van de 10L in het bakje gedaan, en een klein beetje kraanwater, alvast ter verversing. Hoevaak en wat moet ik voeren? Hoevaak moet ik het water verversen? Ik denk dat het bakje qua inhoud ongeveer gelijk is met zo'n guppybreeder. En nu: De foto!!! (Als je goed kijkt zie je onderin bij het kleine plukje mos nog een eitje zitten, en voor mensen met hele goede ogen kan je de oogjes ook een klein beetje zien!!!!

img_2752.jpg


Mvg

EDIT: De foto is van dichtbij genomen dus het jong lijkt groter dan wat hij echt is!
 
Helaas, het jong heeft het niet gehaald :( Denk dat ik toch wat fout heb gedaan. Iemand een idee wat? Een eitje ligt er nog, de andere is denk ik uitgekomen, maar zo snel nog geen jong kunnen ontdekken
 
Hier zal ik nu mijn kweekverslag gaan bijhouden. Ik heb in mijn garnalenbakje nu 6 jongen zwemmen. Ze groeien goed, en hebben allemaal al duidelijk de blauwe oogjes (bij de juiste lichtinval).

In het echt zijn ze al wel een stukje groter dan dat ze op de foto's lijken!

img_3024k.jpg



Vooral het jong linksonderin is redelijk scherp.
img_3027l.jpg



Dit was het voor nu, maar ik houd jullie op de hoogte als daar animo voor is!!

Groetjes!
 
Is er iemand die weet tot welke lengte ik ze in de 10 liter bak kan houden? Of moet ik hier eigenlijk een grotere bak voor aanschaffen? Ik ben namelijk heel erg huiverig dat ze opgegeten worden in de Dubai. Ik heb ook geen nieuwe eitjes meer gevonden, dus ik wil deze graag allemaal overhouden, maar ik wil ook niet dat ze een groei achterstand oplopen. Moeilijk...

Groetjes!
 
Leuk kweekverslag halliehallo.
De jongen kunnen gerust opgroeien in een 10 literbakje. Regelmatig het water verversen en vaak maar weinig voeren. Dan komt het wel goed. Als ze zo'n twee centimeter zijn verplaats je ze naar de grote bak.

Groetjes John.

Check mijn kubus, staat een uitgebreid verslag over het kweken van een blauwoogjes-soort.
 
Nog steeds aan het kweken met deze mooie visjes?
ik ben van plan om ze ook te gaan houden

groetjes Geert
 

Terug
Bovenaan