afdekruit zelf maken???


B

bono

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met informatie te verzamelen over een afdekruit te maken van een ruit van mijn ouders ramen.

De eerste vraag aan jullie kan dit wel ?
De tweede vraag als het wel kan weet ik nog niet wat de beste maten zijn voor mijn bak. 200x45x50 om het zo goed mogelijk te maken. Met andere woorden dus moet het erin passen ? of kan het er ook gewoon opgelegd worden? Ik denk zelf eigenlijk erin vanwege het condens wat dan als het goed is weer in de bak loopt. Maar ook in meerdere delen. 2 van 1 meter ? Het moet ook open kunnen dus hoe verwerk je dan zoiets van glas ?

Ook heb ik 2 lampen die ik erbij wil verwerken. Het zijn armaturen 2 stuks warm white. Hoe kan ik deze het beste erbij verwerken?

Wie heeft hier ervaringen in of weet wat tips voor mij?

Mijn bak staat nu stil nadat ik mijn kardinaal tetra's weg heb moeten doen. De planten doen het prima op 1 na maar die hersteld zijn eigen weer nu. De andere bewoners doen het ook prima. Dus ik dacht als ik toch op het strafbankje zit waarom niet een afdekruit maken.

Je ziet het al vele vragen maar op internet wordt ik er niet echt wijzer van eigenlijk (of ik zoek compleet verkeerd) dat kan ook nog.

Wie of wie wil/kan mij verder helpen? ;)

Even een foto van mijn bak nu.
588436bono2006_0_82_20140112_17.jpg
 
Waarom maak je er dan geen lichtkap op?

Kan je daar je licht in monteren
 
eigenlijk om een simpele reden voor mijzelf. Ben een kluns in een kap maken en het glas is voor mij gratis. Dus goedkoper kan het eigenlijk al niet en helaas maar waar zit nog steeds in de ziektewet dus kan er nu ook niet te veel aan uitgeven.(glas kan ik zelf namelijk wel op maat snijden) Paps mij geleerd gelukkig. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik het in elkaar moet zetten bertus. (zoals ik al zei een eerste klas kluns en niet handig dat ik ben lol)

Zelf dacht ik eerst om 2 glazen platen maar ik heb toch nog eens nagedacht en er 3 stukken van te maken (is makkelijker te hanteren voor mij).

Als ik een afdekruit in iedergeval erin kan doen dan zou ik later nog een kap kunnen maken als ik hiervoor wel de hulpmiddelen spullen maar vooral wat geld ervoor heb. (dit kan nog wel eventjes duren helaas) Ik weet het een aquarium kost eenmaal geld maar om mijn hobbie een succes te laten zijn voor mij wil ik het proberen ook nog eens zo goedkoop mogelijk te doen.

Ik heb aan de binnenkant wel over de hele lengte 2 glazen lijnen van circa 5 cem en in het midden 2 van deze ertussen als versteviging van de bak. Ik zou precies hiertussen dus op maat kunnen snijden dan heb ik de 3 vlakken waar bij ik bij de 2 buiterste zijdes nog een halve opening kan snijden voor de 2 buitenfilters die daar doorheen kunnen. de middelste kan geheel dicht blijven dan. Als ik het dan goed heb gezien kan er dan ook geen condens meer uit de bak lopen maar loopt dit in de bak terug.

Over het licht moet ik dan nog eventjes nadenken maar voor tijdelijk kan het er ook nog gewoon op liggen eventueel tot ik weet hoe ik een lichtkap moet maken in deze omvang.
 
Tja, of jij een kluns bent,weet ik niet.

Als je nooit wat probeert, blijf je op dezelfde plaats staan.

Kijk op,Zelf een kap maken.

glas kan je er op snijden, hoef je niet te vragen.

Licht kan je er op leggen.
 
Dank je Bertus.
Tuurlijk wie niet waagt wie niet wint maar voor nu is het voor mij niet anders dan het glas op maat snijden en het er op te leggen
.
Ik had al op internet gekeken hoe een kap te maken maar dit is voor mij nu nog te ingewikkeld omdat er vele versies zijn met materiaal. (waaruit van forums weer blijkt dat het meeste gaat werken dus hierover moet ik me echt gaan verdiepen voordat ik uberhaubt spullen haal. Dit soort dingen zal ik maar met mijn broer of mijn vader moeten bekijken wat we kunnen maar zij hebben beide erg weinig tijd momenteel. Dit kan dus nog een tijd gaan duren ben ik bang voor.

Je hoort het van mij Bertus
 
Zo de afdek ruit is gemaakt van het oude glas van mijn ouders kiepramen. (was een hele uitdaging om er plaatjes van te kunnen maken en deze af te werken (want glas is vlijm scherp) Ik heb bij de karwei van die latjes gehaald waar het glas in geschoven kon worden en dit natuurlijk verlijmd zodat het ook echt vast blijft zitten.
Dit is de linker kant met een stuk eraf zodat mijn nachtlamp/buitenfilter er door heen kunnen. Ik heb een kiertje trouwens ertussen gelaten om te luchten. (dit is heel minimaal maar toch).

564974bono2006_0_82_20140422_20.jpg


Hier is het midden met een klein kiertje waar de stekker ofwel draad van de temperatuurregelaar door kan.

755749bono2006_0_82_20140422_20.jpg


en hier het rechter gedeelte met hier ook een opening gehouden voor de 2de buitenfilter.

196846bono2006_0_82_20140422_20.jpg


Hier dan nog eventjes het geheel dan:

815741bono2006_0_82_20140422_20.jpg


Ik ben eigenlijk nu best wel trots op mezelf dat ik dit in elkaar heb gekregen.

Ik moet wel zeggen ik heb van die goedkope stoelbeschermers die je op maat kan knippen tussen het glasrand van het aquarium geplakt en hier de glasplaten erop gelegd om beschadiging te voorkomen.

Nu moet ik nog gaan brainstormen hoe ik de kap er op wil maken.
 
De randen van het glas kun je gewoon schuren met een schuurpapiertje van zeg eens P100 ( dat is de grofte)
Zo verwond je je ook niet zo snel :)


Tip was gratis ;)
 
Nou? Is jet toch gelukt,he.
Je hebt de stap gezet,en weer wat geleerd.
 
Diesel1610 het schuren ging wel maar brokkelde dan toch wat af. Glas van een raam is toch raar spul vind ik om te snijden ook (na veel oefenen had ik eindelijk het eerste stuk zonder dat ie kapot ging.)
Maar toch bedankt voor de tip. mij lukte dit niet in iedergeval vandaar dat ik gewoon rond ben gaan neuzen in de bouwmarkt en op die strips uitkwam. (kosten waren het niet 2,40 1 lat geloof ik. Had er 3 nodig dus viel mee en die lijm had ik nog.

Ja Bertus was voor mij een giga uitdaging maar ruimtelijk beloond met dit exemplaar ! En dat voor een vrouw (lol) . He maatje ff klein vraagje. Jij bent de expert met steurtjes. Welke soorten heb je hier allemaal van die bij apistrogramma cacatuoides kunnen ? Ben toch overstag gegaan hahaha.

Thanx peterdenhaag53 !

De kap heb ik verschillende ideeen over maar moet ze nog uitwerken op de computer wat het precies gaat worden en wat een beetje bij het interieur kan natuurlijk.
 
Heb je toch netjes gedaan ;)
 
Dank je wel Niekserr ! Wil toch zelf zoveel mogelijk proberen haha anders leer ik het nooit toch ?
 

Terug
Bovenaan