Advies voor iemand die nog nooit een aquarium heeft gehad


K

kyannike

Guest
Hallo

Graag zou ik onderstaande vissen willen maar weet niet of ze bij elkaar passen en of ze met meerdere moeten zijn en of mijn bak wel groot genoeg zou zijn (50liter)

Antennemeerval
De Indische modderkruiper (Pangio kuhlii)
De Indische glasmeerval (Kryptopterus bicirrhis)
De Siamese algeneter (Gyrinocheilus aymonieri)
De Siamese kempvis (Betta splendens) enkel vrouwtjes want mannetjes agressief
De wimpelaal (Erpetoichthys calabaricus)
Vuurgarnalen


Mvg
 
Ik denk dat je een 60cm bakje hebt. 95% van de vissen in de handel kunnen daar niet in omdat het veel te klein is. 80cm is een beter formaat om mee te beginnen ook omdat dat, dat gemakkelijk stabieler te houden is. En omdat veel soorten vis die in de handel zijn dan wel kunnen.

Dat rijtje wat jij noemt is meer geschikt voor een meterbak en dan zit die aal nog wat krap. De Betta zou als enige in 60cm kunnen maar die vind ik wat moeilijk voor een beginner.

Hoe is de inrichting (veel planten? stenen? hout?) wat vind je mooi? Hou je van kleur of ingetogen?
 
Siamese algeneter niet doen, deze word op latere leeftijd waarschijnlijk verschrikkelijk aggressief.
Ook is het niet de kleinste voor in een 50 l bakje.

Antenne meerval word tussen de 12 en 30 cm.

Glas meerval word 15 cm en minimale lengte bak is 1 m.

Kempvissen 60 cm aquarium

Wimpelaal word 40 cm.

Sorry maar meestal is een klein bakje enkel geschikt voor de kleinst blijvende visjes.
3-5 cm. En eventueel wat corydoras op de bodem of garnalen.

De meeste vissen die je opnoemt passen niet qua grote of formaat bak.

Misschien kun je je hier wat beter ori�nteren.

http://www.visaquarium.nl/a/nano-aquari ... ste-vissen
 
Ik ga met @webhond mee.
Zelfs voor een 80 cm. bak zijn de meeste van deze vissen ongeschikt mijn insziens.
Even inlezen op deze en wel geschikte soorten zou ik zeggen


Groet,
Aad
 
Hey bedankt Webhond en AadMec voor jullie reactie

ik heb eens naar de site gekeken en inderdaad misschien passen deze wel beter dus denk ik dat ik daar visjes van ga nemen voor zolang ik geen grotere bak kan nemen afhankelijk van met hoeveel je ze moet nemen enzo.
als ik visjes neem vanuit bovenstaande lijst kan ik er dan nog garnaaltjes bijdoen en 1 algeneter of gaat dat niet?

grtjs
 
Hey Botia bedankt voor je reactie

ik heb al wel een aquarium dat ik ga overkopen van vrienden maar dit is volledig leeg.
ik zou het in willen richten met grind stenen aan de zijkant grotere plantjes en in het midden kleintjes zodat je ze toch nog goed kan zien zwemmen.

Een betta hou je toch best solitair, niet? waarom is het een moeilijke vis?
grtjs
 
Betta's hou je het liefte wat warmer dan de meeste andere vissen. Wenbsen veel drijfplanten en hebben snel last van vinrot en andere problemen.

In jou bak kun je kiezen voor bv.

koppel Colisa chuna (wensen drijfplanten
12x Hypohessobrycon amandae (wensen drijfplanten en dichte groepen planten).
6x Corydoras panda (zand bodem)

Deze vissen vinden een donkere achterwand wel prettig wat je bv kan doen dooreen zwart stuk karton)

Colisa chuna Man
gourami-miel-colisa-chuna.gif


Vrouw
82obzhDdyz8GKqFni9e2-bJ4-gZUqqC8.jpeg


Hyphessobrycon amandae
82obzhDdyz8GKqFni9e2-bJ4-gZUqqC8.jpeg


Corydoras panda
Corydoras_panda_G_08_800.jpg


Zo'n inrichting zou voldoen voor bovenstaande vissen.
82obzhDdyz8GKqFni9e2-bJ4-gZUqqC8.jpeg
 
Heb zelf ooit corydoras gehad. Erg leuke beestjes. Zoeken de hele bodem af naar voedsel. Die van mij zit nu in een terrariumbak van een vriend. Is superactief erg leuk om te zien.
 
Bedankt botia voor de foto's en uitleg :)

kan iemand me zeggen of onderstaande vissen groepsdieren (en met hoeveel) zijn of niet want daar vind ik niet zoveel over.

oryzias minutillus
pandaka pygmaea




ik heb een keuze gemaakt tussen de al voorgestelde vissen waaronder volgende:
Gobiopterus species cf. panayensis
oryzias minutillus
pandaka pygmaea
corydoras panda

en vuurgarnalen

natuurlijk weet ik wel dat ik bovenstaande keuze niet allemaal kan nemen.

grtjs
 
Oryzias minutillus - Niet in handel aanwezig.
Gobiopterus species cf. panayensis - Niet in de handel aanwezig.
pandaka pygmaea - Niet in de handel aanwezig.

Corydoras panda kan dus wel en prima met Vuurgarnalen.
 
Bedankt Botia

Dan zal ik alvast gaan voor corydoras panda en vuurgarnalen.
De corydoras zijn graag met 6 of meer stond er op het net kan er dan nog een schooltje van een andere soort bij of wordt dit teveel omdat er ook al ongeveer een 10-15 tal garnalen bijzitten?

grtjs
 
Lijken mij heel leuk bestand, met de Colisa chuna en corydoras.
 
kyannike zei:
Bedankt Botia

Dan zal ik alvast gaan voor corydoras panda en vuurgarnalen.
De corydoras zijn graag met 6 of meer stond er op het net kan er dan nog een schooltje van een andere soort bij of wordt dit teveel omdat er ook al ongeveer een 10-15 tal garnalen bijzitten?

grtjs
Waarom niet het door mij voorgestelde bestand? dat zijn allemaal goedkope, leuke sterke visjes en ideaal voor de beginner.
 
Oow sorry Botia ik dacht dat ik een keuze moest maken tussen de vissen die u voorstelde, lijkt me anders veel leuker om gewoon het vissenbestand dat je opnoemde daadwerkelijk ook te nemen :)

sorry verkeerd verstaan ;)

grtjs


P.S.: Vuurgarnalen ging ik er sowieso bijnemen omdat ik het zelf leuke diertjes vind (als dat ging) maar ook omdat de vrienden waar ik het aquarium van koop zouden er graag een heleboel hebben en dan zou ik ze aankopen, kweken en dan doorgeven aan hen.
 
Nee dus gewoon het gehele bestand wat ik noemde. Vuurgarbalen kunnen hier prima bij en zij vinden het leuk als je war javamos op hout bind.

Ipv de Hyhessobvrycon kan ook 15x een Boraras soortje.

Maar eerst 3 weken je bakje laten indraaien met boden en planten en dan pas diertjes. Je weet dat je elke week 20% van het water moet verversen?
 
@ Botia:

ja het verversen wist ik al dankje :)

mijn vraag is de volgende:
die vrienden waarvan ik het bakje koop hebben er zelf piranha's in gehouden, deze hebben maar enkele weken geleefd en zouden daarna doodgegaan zijn door de zuurtegraad van het water ofzoiets (dit door dode prooien te geven).
het bakje staat nu bij hen thuis met nog 1/3 water in +grind + een drietal plantjes, een andere vriend van hen zij dat ik hierbij gewoon kraanwater moest bijdoen en niet meer moest indraaien maar mag ik dat wel geloven??

grtjs
 
Euhm nee, alles eruit en goed schoonmaken.

Azijn is bijvoorbeeld al een heel goed schoonmaakmiddel.

Dan wel goed naspoelen met water.
 
Thnx webhond :)
 

Terug
Bovenaan