Advies van Mr. Boat


E

Emmbillie

Guest
Hallo iedereen,
Vandaag heb ik Mr. Boat gebeld om wat meer informatie te vergaren over hun epoxy hars.
Ik werk regelmatig met dat product, maar vroeg me af wat hun exacte droogtijden zijn omdat dat niet specifiek op hun verpakkingen staat.
Wat deze man mij vertelde is dat een werkstuk na 2 dagen op kamertemperatuur al geschikt moet zijn om in het water te kunnen.
Althans, hij zei dat hij dat wel durfde.
Voor de veiligheid raadde hij aan om 4 dagen te wachten, te testen met een spatje water op een onopvallende plek.
Toen ik vroeg of 7 dagen niet de norm was vertelde hij dat het voor een werkstuk dat in een koude kamer of schuur droogt inderdaad nodig is, maar op kamertemperatuur dus niet.
Ik vroeg me af wat jullie gedachten hier over zijn, en op-of aanmerkingen.
 
je leest inderdaad veel verschillende dingen, maar heb ook gelezen van mensen die te snel gingen en hun achterwand ermee vernaggelde.

ik zou met die mooie achterwand van jou liever te lang dan te kort wachten :D
 
je leest inderdaad veel verschillende dingen, maar heb ook gelezen van mensen die te snel gingen en hun achterwand ermee vernaggelde.

ik zou met die mooie achterwand van jou liever te lang dan te kort wachten :D

Dankjewel :D
Volgens die man kan de epoxy in het water wanneer je je nagel er niet meer in kan zetten.
En dat het na 3 dagen fout kan gaan kan volgens hem liggen aan een wat lagere temperatuur, 2 graden scheelt blijkbaar al heel wat.
En tja... laten we maar zeggen dat ik graag leer van risico nemen ;)
Dus heb een half uurtje terug een paar spatten water op de achterkant gegooid (die dus afgekit word) en tot nu toe totaal geen veranderingen in de hars zie.
Zo nog even een stukje testen waar de hars er wat dikker op ligt.
Misschien kunnen we hier uit concluderen dat de epoxy van Mr. Boat na 3 dagen op een temperatuur van 21 graden waarschijnlijk dus wel veilig is, mits de verhoudingen tussen hars en harder in orde zijn.
Verdere uitslagen van dit 'experiment' volgen morgen wel weer!
 
Dankjewel :D
Volgens die man kan de epoxy in het water wanneer je je nagel er niet meer in kan zetten.
En dat het na 3 dagen fout kan gaan kan volgens hem liggen aan een wat lagere temperatuur, 2 graden scheelt blijkbaar al heel wat.
En tja... laten we maar zeggen dat ik graag leer van risico nemen ;)
Dus heb een half uurtje terug een paar spatten water op de achterkant gegooid (die dus afgekit word) en tot nu toe totaal geen veranderingen in de hars zie.
Zo nog even een stukje testen waar de hars er wat dikker op ligt.
Misschien kunnen we hier uit concluderen dat de epoxy van Mr. Boat na 3 dagen op een temperatuur van 21 graden waarschijnlijk dus wel veilig is, mits de verhoudingen tussen hars en harder in orde zijn.
Verdere uitslagen van dit 'experiment' volgen morgen wel weer!

Sorry, maar deze persoon(de verkoper)zouden ze in de ww moeten zetten.
Ik zit in de epoxy en vroeger, jaren terug wisten wij dat wij mochten schilderen met dit goedje als ons vloeitje(sigarettenblaadje)niet op het staal bleef plakken, bleef het wel plakken dan was het staal te vochtig, tegenwoordig gebruikt met digitale meters waarin alles nauwkeurig wordt gemeten.
Dus die praat over dat als je je met nagel deze niet meer kunt indrukken is ook zo'n fabeltje van decennia geleden, een verkoper onwaardig nu om dit uit te leggen.
De meeste epoxy en ik zeg de MEESTE merken epoxy schrijven bij 20° 7 dagen voor omdat de chemische reactie(ook nadat men niet meer met een nagel kan indrukken)7 dagen duurt voor het uitharden.

Hallo iedereen,
Vandaag heb ik Mr. Boat gebeld om wat meer informatie te vergaren over hun epoxy hars.
Ik werk regelmatig met dat product, maar vroeg me af wat hun exacte droogtijden zijn omdat dat niet specifiek op hun verpakkingen staat.
Wat deze man mij vertelde is dat een werkstuk na 2 dagen op kamertemperatuur al geschikt moet zijn om in het water te kunnen.
Althans, hij zei dat hij dat wel durfde.
Voor de veiligheid raadde hij aan om 4 dagen te wachten, te testen met een spatje water op een onopvallende plek.
Toen ik vroeg of 7 dagen niet de norm was vertelde hij dat het voor een werkstuk dat in een koude kamer of schuur droogt inderdaad nodig is, maar op kamertemperatuur dus niet.
Ik vroeg me af wat jullie gedachten hier over zijn, en op-of aanmerkingen.

Hier weer zever in zijn uitleg.
Denkt die nu echt dat andere fabrikanten testen met enkel een natte vinger in de wind?
Ook zij testen dit in labo's en bij een temperatuur van 20°, maak je hierover maar geen illusie's.
De uitleg met het spatje water is nog zoiets, een druppel water of in zijn geheel volledig onder water is een groot verschil.
Een druppel kan soms geen effecten geven en dit omdat de oppervlakte al bijna droog(lees volleidg is uitgehard) is, maar als je bv. wat lucht of andere zaken tussen twee lagen epoxy of de eerste laag en de wand hebt zitten kan het zijn dat daar de uitharding nog niet volledig is geweest. waardoor er een witte waas tussen de lagen komt die dan ook nog eens in je water terecht komt, dit kan zelfs maanden duren en alle kapot maken dat ik je bak leeft.

Trouwens Emmbillie, er is ook nog zoiets als een technische fiche die je bv. kan via google kan terug vinden of bij de fabrikant zelf.
Alleen kan ik geen tabel vinden bij Mr. Boat waarin staat hoeveel de volledige uithardingstijd is voor hun epoxy, met de uitleg van uren tot dagen ben ik niets mee, het lijkt ook dat men zeer voorzichtig is geworden in deze mee te delen, want waarom staat dit bv. niet op hun technische fiche?(ik dacht dit enkele jaren terug wel te hebben gelezen)
Hieronder enkele voorbeelden waar ik niets mee aan kan, maar waar een persoon die niets van epoxy kent wel op verder gaat met alle gevolgen van dien, heb je dan de combinatie van zo'n technische fiche met zo'n verkoper van hun, dan moet je het ergste vrezen. :(

https://www.mrboat.nl/epoxy-voor-aquaria-en-terraria/

Technische fiche
file:///C:/Users/Luc/Downloads/TDS%20Universele%20epoxyhars%20(1).pdf

MSDS
file:///C:/Users/Luc/Downloads/MSDS%20Universele%20epoxy.pdf
Bij deze staat letterlijk
H411 Giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

https://www.mrboat.nl/handleiding-epoxy/
En bij deze staat letterlijk
De eigenlijke uitharding gebeurt pas na enkele uren (of zelfs dagen) afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Wat ben je hier nou mee? 10 keer niets vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je heldere uitleg, Luc!
En gelukkig nog voor het kwaad is geschied.
Vanwege hun wazige informatie op de site wat betreft drogen belde ik daarom, maar kreeg blijkbaar een even wazige uitleg.
Ik vind het vreemd dat zo'n verkoper, waar je als leek op het gebied van epoxy hars toch op vertrouwd (want je gaat er natuurlijk van uit dat die wel kennis van heeft) zulke valse informatie deelt.

Nu ik er op terug kijk, valt me ook meer op. Omdat ik een lichte allergische reactie op mijn huid kreeg heb ik ze ook gebeld, omdat het werkstuk toen nog niet klaar was. En ik wilde het uiteraard graag gewoon af maken.
Ook een ander bedrijf heb ik gebeld. Het andere bedrijf raadde me aan om het werkstuk af te maken met alle bescherming van dien ivm dampen die neerdalen op de huid, en na het afronden ook gewoon stoppen met het gebruik van de hars.
Deze meneer bij Mr. Boat vertelde me laconiek dat als ik mezelf gewoon goed inpakte het best kan, zolang ik de hars maar niet aanraak en een goed masker draag. Volgens hem kwamen dampen niet voor.
Moet er niet aan denken dat ik dat advies zou opvolgen, en vervolgens een ritje naar het ziekenhuis mag maken.
Achteraf gezien is het wel een kwalijke zaak. In ieder geval is het duidelijk dat er erg makkelijk word omgegaan met zowel het werkstuk als (nog belangrijker) de veiligheid van degene die het verwerkt.

Vreemde zaak!
Ik waardeer je waarschuwing en informatie Luc, daar kan ik tenminste wat mee. Top!
 
Bedankt voor je reactie Jaap,

Ik denk dat ik dan de proef op de som neem en een stukje onder dompel maandag.
Mocht het fout gaan is dat niet erg, dat is een gedeelte wat toch waterdicht gekit gaat worden. Zolang de voorkant maar intact blijft.

werk je in huis of een garage/loods?
tja was dat maar waar die garage/loods nee moet het doen met een stukje overloop op de zolder foto)

639173flipper23_0_84_sam_0725.jpg


zal een kennis een mail sturen over de droog tijd epoxy en wanneer bewerkbaar
is boten bouwer van beroep dus werkt er dagelijks mee

groet
jaap
 
inmiddels bericht terug
Ik heb het gebruikt op m'n bootje en bij een temparatuur van 20 gr is het in 24 uur uitgehard maar kan je tot 3 dgn daarna zonder schuren de volgende laag aan brengen.
Daarna moet je schuren dan is het dus echt hard. Maar volgens mij kan het na 24 uur onder water als er dan niet teveel spanning op komt.Je kan nog ff op google zoeken of je daar iets vindt b.v bij het maken van drinkwatertanks met gebruik van epoxy.
dat laatste is interessant ga maar eens zoeken

groet
jaap
 
Ik heb het gebruikt op m'n bootje en bij een temperatuur van 20 gr is het in 24 uur uitgehard maar kan je tot 3 dgn daarna zonder schuren de volgende laag aan brengen.
Daarna moet je schuren dan is het dus echt hard Maar volgens mij kan het na 24 uur onder water als er dan niet teveel spanning op komt

Kijk, omdat het materiaal(in dit geval de epoxy)hard aan voelt is het nog niet uitgehard, de epoxy hardt uit dmv een chemisch proces, dit kan men niet volgen door te kijken of aan te voelen, deze duurt veel langer dan 24 uur.
Dus je moet dit via een technische fiche kunnen terug vinden en dat is het gekke, ik vind nergens die fiche terug.

Een boot ermee oplappen die na 24 uur in open water wordt gelaten is een heel ander gegeven dan dat je een zelfgemaakte wand met epoxy lagen erop na 24 uur in een gesloten circuit als je aquarium doet.
 
Ik zal de plank die ik als ondergrond heb gebruikt eens natspuiten, daar zitten nog een aantal druppels op. Ben benieuwd hoe het reageert.
Ik heb in ieder geval al een deel met tec7 afgekit, omdat ik weet dat daar een putje zat.
En aangezien ik niet zoveel zin heb in een allergische reactie blijft het dan ook bij 1 laag epoxy hars.
Wel een mooie dikke laag overigens, ik zie verder geen putjes of vergeten stukjes.
Zometeen nog een laatste 'lekcheck', dan geloof ik wel dat alles goed gedekt heb.

En in principe heb ik geen giftige stoffen gebruikt voor de achterwand zelf, het enige dat kan gebeuren in het ergste geval is dat de tegellijm wat kalk afgeeft aan het water. Maar er komt toch een kreeft in, die vind dat niet zo erg.

Ik had een hele tijd terug bij een achterwand die een jaar in een bak heeft gezeten ook een gedeelte vergeten. Dat ding kwam druipend de bak uit!
Gek genoeg was de verf, tegellijm en alles nog intact.
Maar geen enkele vis die er last van had. Sterker nog, ze deden het fantastisch.
 
Kijk, omdat het materiaal(in dit geval de epoxy)hard aan voelt is het nog niet uitgehard, de epoxy hardt uit dmv een chemisch proces, dit kan men niet volgen door te kijken of aan te voelen, deze duurt veel langer dan 24 uur.
Dus je moet dit via een technische fiche kunnen terug vinden en dat is het gekke, ik vind nergens die fiche terug.

Een boot ermee oplappen die na 24 uur in open water wordt gelaten is een heel ander gegeven dan dat je een zelfgemaakte wand met epoxy lagen erop na 24 uur in een gesloten circuit als je aquarium doet.
ben ik ten dele wel met je eens Luc vandaar mijn verwijzing naar het laatste deel van het antwoord watertank en epoxy
overigens heeft de man geen bootje gerepareerd maar zelf een zeilboot gebouwd en wat hij een bootje noemt en een behoorlijk geval
komt niet echt uit de post vandaan ik weet het
in zijn werk werkt ie ook epoxy en en glasvezel matten maar die worden onder de juiste omgevings-temperatuur en luchtvochtigheid gedroogd iets
wat wij thuis op redelijk wijze niet kunnen bereiken

groet
jaap
 
in zijn werk werkt ie ook epoxy en en glasvezel matten maar die worden onder de juiste omgevings-temperatuur en luchtvochtigheid gedroogd iets
wat wij thuis op redelijk wijze niet kunnen bereiken

groet
jaap

Maar in dit geval werkt hij waarschijnlijk niet met epoxy maar met polyester en glasvezelmatten. Dit wel een ander gegeven ;)
 
kijk daar val ik door de mand Luc :D
laat ik nu aannemen dat epoxy hars het zelfde als polyester hars was :S
zo zie je maar nooit te oud om te leren :D
gelukkig wel het juist gebruikt om mijn kap waterdicht te maken epoxy hars dus

groet
jaap
 
Die moeten toch ook met een epoxyhars verwerkt worden dus is dan hetzelfde Luc?
EDIT-Ff het verschil zoeken... ;)

Niet hetzelfde dus idd.

Best een slimme Belg die Luc! :D
 
Luc, op jouw advies toch 7 dagen gewacht. Had me vergist in de datum, nu staat hij precies 7 dagen en 53 minuten te drogen :D

Dus... vullen maar!
Ik zal zowel hier als in de zelfbouw pagina een foto plaatsen als het gevuld en wel is.

Morgen even een testguppy halen. ik weet het, is zielig, maar beter een oude gup (bij onze dierenwinkel zijn die al stokoud namelijk, jaar terug nog dezelfde mannetjes gezien die er nu nog zwemmen!) dan een jonge kreeft als proefpersoon.
Heb gelukkig wel een adresje waar deze gup na het testen zeer welkom is.

Tenzij iemand een beter alternatief heeft? Ik heb hierdoor nog nooit een vis verloren, maar als er een wat diervriendelijker oplossing is dan heeft daf mijn voorkeur uiteraard
 
Dat weekje wachten is wel raadzaam naar mijn mening. Better safe than sorry.

Ben ook blij dat ik dat heb gedaan.
Hier en daar zie je de hars wel lichtjes reageren met het water, op 2 kleine stukjes, maar dat heb ik tot nu toe met elke achterwand gehad. Met 1 heb ik zelfs direct daarna vis er in gezet en er was niks aan de hand.
Waarschijnlijk gewoon wat water tussen de 1e en 2e laag, want op de plekken waar maar 1 laag zit zie je niks.
Ben benieuwd!
 
Ben ook blij dat ik dat heb gedaan.
Hier en daar zie je de hars wel lichtjes reageren met het water, op 2 kleine stukjes, maar dat heb ik tot nu toe met elke achterwand gehad. Met 1 heb ik zelfs direct daarna vis er in gezet en er was niks aan de hand.
Waarschijnlijk gewoon wat water tussen de 1e en 2e laag, want op de plekken waar maar 1 laag zit zie je niks.
Ben benieuwd!

Dan heb je veel geluk gehad, meestal heb je nadien wel reactie van de dieren en planten, soms direct, soms na maanden.
Want hoe je het ook draait, als je hars reageert met het water is het water tussen beide lagen kunnen komen en als het tussen beide lagen kan komen kan het er ook weer uit en je water besmetten.
 
Zou het geluk zijn? Ik heb namelijk gisteravond een visje mogen lenen van de buurman, die zwemt nog lekker rond. Het is de 4e keer dat het nu goed gaat, van de 4 keren dat ik het heb gedaan.
Niet dat ik twijfel aan je theorie hoor, absoluut niet! Brengt me slechts wat vragen op.
Maar als de droogtijd voldoende was en ik meng het zeer nauwkeurig, vind ik het vreemd dat het überhaupt nog reageert.
Heb hier een foto hoe erg het in de andere bak was, sinds plaatsing van deze wand geen sterfte en de planten groeien als kool! Sterker nog, dit is de meest gezonde bak die ik ooit heb gehad.

Ik weet niet of een nacht 'testen' voldoende is om te concluderen dat de wand veilig is. Wat zeggen jullie, dat bij eventuele afgifte van deze stoffen de vis al dood had moeten zijn, of is het dan toch veilig? Heb er ook een slak bij gezet omdat die wat gevoeliger zijn, die eet nu lekker van een stukje komkommer.


IMG_2900.JPG
 
Maar als de droogtijd voldoende was en ik meng het zeer nauwkeurig, vind ik het vreemd dat het überhaupt nog reageert.

Tja, toch zal er dan iets zijn misgelopen, epoxy die op de goede wijze en in goede conditie is aangebracht zal niet meer reageren door bv. wit/bleek uit te slaan.
Vind het wel gek klinken. Een kom of te klein zitten mag niet want dan vergroeien de vissen en leven ze bv. maar 5 jaar ipv 10 jaar.
Een vergiftiging echter.......
Heb hier een foto hoe erg het in de andere bak was, sinds plaatsing van deze wand geen sterfte en de planten groeien als kool! Sterker nog, dit is de meest gezonde bak die ik ooit heb gehad.


Ik stop hier met adviseren,
veel succes met je bakken. :)
 
Dankjewel Luc :)
Bedankt voor het advies en meedenken, stel ik zeer op prijs.
Inderdaad heel aparte zaak, ik kijk nog even aan hoe het visje het doet de komende dagen.
Als ie het zaterdag nog goed doet ga ik van het beste resultaat uit. Op het moment zit ie lekker te knagen aan een stukje voer, dus tot zover succes..
Blijft toch altijd spannend, zulke zaken!
Groetjes!
 
Update voor degenen die interesse hebben:
Vis en slak leven beide nog, de drijfplanten zien er goed uit.
 

Terug
Bovenaan