Advies tegen groen alg


Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Hallo.

Sinds kort krijg ik last van groene alg aanslag op mijn stenen. Elke week poets ik de stenen schoon en na een week is dit het resultaat.

Het is een juwel rio180
Ik gebruik ei index dus planten voeding zou voldoende moeten zijn. Ik gebruik de hoeveelheid voor 150ltr water. Ik voeg co2 toe en de continutesr is mooi groen. Licht staat 8 uur per dag aan. Ik heb 2 t8 lampen met 4600 lumen en 2 reflectors.

Wat is een betere optie, reflector(s) weghalen of licht minderen?

20170129_121821.jpg
 
Vind het zelf helemaal niet verkeerd staan en denk dat je het ook niet helemaal kan voorkomen dat er alg op de stenen komt.
Als je de reflectoren weghaalt heb je al minder licht dus zou je kunnen proberen maar kan ook weer van invloed zijn op de plantengroei natuurlijk.
 
Licht verminderen zou, gezien de planten die je hebt, niet mijn eerste optie zijn. Als je CO2 niveau goed is, in het geval van harde groene alg, zou je ook nog eens kunnen kijken naar je fosfaat (PO4) gehalte. Enne... hoe is je waterdistributie?
 
groene alg aanslag op mijn stenen
ei index dus planten voeding zou voldoende moeten zijn
Er moet onderscheid worden gemaakt tussen algen op dode materialen en algen op planten.
Algen op planten geeft aan dat er iets mis is met de plantengroei. Algen op stenen zegt dat niet.
Zoals Seabait ook al zegt: klinisch blijven stenen nooit.
 
Licht verminderen zou, gezien de planten die je hebt, niet mijn eerste optie zijn. Als je CO2 niveau goed is, in het geval van harde groene alg, zou je ook nog eens kunnen kijken naar je fosfaat (PO4) gehalte. Enne... hoe is je waterdistributie?


Ik denk dat de po4 wel op orde is want er wordt gebruik gemaakt van de EI:)
 
De planten doen het verder prima, niks aan te zien. Het raam heeft ook geen alg enkel de rand net boven het grind tot 1cm hoogte. Er zit dus niks anders op dan schrobben? En dus de illusie van een algenvrij aquarium bestaat dus vrijwel niet?
 
Mijnsinziens is het zelf niet goed, het ontneemt de dieren de kans om hier aan te snoepen opzoek naar kleine deeltjes en sporen.
 
De planten doen het verder prima, niks aan te zien. Het raam heeft ook geen alg enkel de rand net boven het grind tot 1cm hoogte. Er zit dus niks anders op dan schrobben? En dus de illusie van een algenvrij aquarium bestaat dus vrijwel niet?


Dat is denk ik inderdaad een illusie en af en toe zul je wel een algje zien hoor;)
 
Terugkomend op de water distributie. Er zit een jbl e901 pomp aan met een eendenbekje aan de uitstroom voor extra power. Ik denk dat er zeker 500ltr per uur verstroomd word. Er hangt ook nog een wave pompje in voor aquaria tot 400ltr maar dan stroomt het echt hard. Ik heb me laten vertellen dat door veel waterbeweging ook veel co2 verloren gaat dus hij staat al 2 maanden uit.

Ik heb sinds een maand 8 kleine garnalen en ik.moet zeggen dat ze de boel goed schoon houden. Zeker de bodem wordt goed bewerkt en de steentjes worden gekanteld. Zouden deze ook de alg van de stenen kunnen eten?
 
Om welke garnalen gaat het want de meeste eten niet echt gericht veel algen hoor. De Japonica lust er wel wat maar veel andere soorten moet je niet kopen om alg te verwijderen.
Als je veel oppervlaktestroming hebt en co2 doseert dan zou er co2 kunnen ontsnappen door gasuitwisseling.
 
Ik weet niet wa voor garnalen het zijn. Ik heb ze namelijk gekregen van iemand die er veel te veel had.

20170129_153128.jpg
 
De planten doen het verder prima, niks aan te zien. Het raam heeft ook geen alg enkel de rand net boven het grind tot 1cm hoogte. Er zit dus niks anders op dan schrobben? En dus de illusie van een algenvrij aquarium bestaat dus vrijwel niet?
Kan je met een plastic card zo weghalen, dat alg randje boven het grind. Als je dat hindert tenminste.
 
Terugkomend op de water distributie. Er zit een jbl e901 pomp aan met een eendenbekje aan de uitstroom voor extra power. Ik denk dat er zeker 500ltr per uur verstroomd word. Er hangt ook nog een wave pompje in voor aquaria tot 400ltr maar dan stroomt het echt hard. Ik heb me laten vertellen dat door veel waterbeweging ook veel co2 verloren gaat dus hij staat al 2 maanden uit.

Ik heb sinds een maand 8 kleine garnalen en ik.moet zeggen dat ze de boel goed schoon houden. Zeker de bodem wordt goed bewerkt en de steentjes worden gekanteld. Zouden deze ook de alg van de stenen kunnen eten?
Veel stroming is niet hetzelfde als een goede distributie!
 
Wat wordt er dan bedoeld met waterdistributie?
 
Dat het goed door de bak gaat en ook overal komt zeg maar zonder dat je dode plekken hebt waar geen stroming staat. Stroming kan hard zijn maar dat wil niet zeggen dat het overal goed verspreidt wordt;)
 
Zo groen is de test.
Ph 7.0 met een kh van 9

20170129_204802_001.jpg
 
Sinds kort krijg ik last van groene alg aanslag op mijn stenen.

Wat is er verandert als het sinds kort is?
Overigens vind ik het er wel mooi uit zien, een steriele bak is in mijn ogen juist niet mooi.
 
Je kh is aan de hoge kant waardoor planten moeilijker alles goed kunnen vinden/opnemen.
 
Backplay vergeleek het eens met een bak met ballen. Als daar veel kh inzit dan is de kans kleiner dat de plant andere ballen {lees voeding} vindt.
Om dat te compenseren moet je meer van de andere ballen indoen dus meer voeding.
 
Maar wat is teveel? 5? 10?

IK zou me meer zorgen maken over de geleidbaarheid. Daar komt het ballen verhaal véél meer tot zijn recht.
 
Ik weet dat dus niet Jurgen en wat ik wel weet is dat je bij een hoge kh meer andere plantenvoeding moet doseren om zo het wel makkelijk opneembaar/vindbaar te houden voor de planten. Backplay gebruikte daarbij een plaatje van een bak met verschillende kleuren ballen net als bij de bingo het geval is.
Misschien dat Backplay zelf dit ook nog meekrijgt.
 
Ts schrijft eerder dat de voeding naar zijn inzicht voldoende zou moeten zijn. In dat geval denk ik toch aan de waterdistributie. Middels Easy-Life Filter medium is door de witte kleurstof, die overigens zo weer verdwijnt, goed te zien hoe de distributie is. Zo kan je dus goed zien of de toegevoegde meststoffen/voeding alle bedoelde plekken bereiken.

https://easylife.nl/nl/zeewater/waterbehandeling/easylife-vloeibaar-filtermedium
 
Aan de hoge kh van 8-9 kan ik momenteel noet zoveel doen. Ook heb ik hard water gh 15-16.
Ik zie het niet zitten om osmose te gaan gebruiken en naar mijn idee doen de planten het verder goed. Ik heb ooit eens gelezen dat planten meesters zijn in het aanpassen naar de huidige omstandigheden.
Flesjes van kh- etc daar ben ik helemaal geen voorstander van.

Ik heb de algen hun gang laten gaan en er komt een hele fijne laag op de stenen. Een soort hoogpolig tapijt van 5mm hoog. Het groeit alleen op plaatsen waar het ligt er direct op staat en niet aan de zijkanten van de stenen. Ik vind het nu mooier dan slecht geborstelde stenen.

Er bevinden zich ook zwarte spikkels/vlekken op de stenen. Is dit ook een soort van alg? Ik heb het nooit eerder gezien

20170204_161645.jpg
 
De planten staat ook flink te bubbelen. Dan geeft toch aan dat er voldoende voedingstoffen beschikbaar zijn en de fotosynthese actief is. Als het licht 6 uur achter elkaar heeft aangestaan begint het bubbelen helemaal gek te worden tot 8 uur als het licht uitgaat. Echt een bubbelbad. Deze foto is gemomen toen het licht slechts 20min aan stond.

20170204_162641.jpg
 
ja, wat wil je. een bed. Of flink wat zuurstofplanten erin.Zie niets bij jou.
en drijfgroen.

Kijk eens in een beek, waar veel licht is, val je op je.....
Bij donkere plekken, zie jij geen alg. Conclusie. met veel drijfgroen groeien je planten ook,hoor.

En,koop eens Demiwater. Dat verlaagt het ook ,hoor.
 
Ik werk met ei bemesting dus dan zit ik elke week met de waterwissel.
Zijn er leden die dit elke doen?

Stel: mijn hoeveelheid water is 180ltr en ik vervang de helft. Dus ik moet 90ltr terug toevoegen en mijn kraanwater heeft een gh van 14 en kh van 8.

Hoeveel liter demi water moet ik er dan bij gooien?

Wat is nu eigenlijk de voornaamste reden om de gh/kh te verlagen. Wat zou er veranderen?
 
Met een hoge kh is het moeilijker voor planten om voedingsstoffen op te nemen in veel gevallen. iedere plant is vaak wel weer anders maar een wat lagere kh is wel aan te bevelen.
Je indicator is vrij donkergroen volgens mij dus je kan wat last hebben van een "lage" co2. Zijn die zwarte plekken geen korte plukjes baardalg?
 
Meer co2 toedienen heeft weinig zin. Ph staat al op 6.9 en om naar 6.5 te gaan blijft hij bijna constant co2 toevoegen met deze kh
 
Dan word het toch KH verlagen, zal de co2 continu test ook lichter van gaan worden.
 
Zijn er leden die hun ervaring willen delen betreft het gebruik van osmose water of demiwater. Wat id er verbeterd en hoe gebruik je het?
 
Zijn er leden die hun ervaring willen delen betreft het gebruik van osmose water of demiwater. Wat id er verbeterd en hoe gebruik je het?


Hier komt KH 13 uit de kraan...
Ik gebruik al een tijdje demiwater, per 10liter water 3 liter kraanwater (warm) en de rest demiwater.
De KH is naar 5 gezakt.
CO2 toediening gaat daardoor vlotter, planten doen het net iets beter
 

Terug
Bovenaan