Advies planten bemesting


N

NickdeB

Guest
Hallo,

Ik heb een zuid amerika biotoop van 330 liter, laten we zeggen 300 liter netto. Ik heb dit altijd netjes bijgehouden en dan loopt het aquarium prima. Wegens enorme drukte met werk en studie heb ik het aquarium een tijdje moeten verwaarlozen. Het gevolg was grote vissensterfte en een explosie van algen.

Ik heb het aquarium reeds weer getracht "proper" te maken met een aantal waterverversingen en zoveel mogelijk handmatige verwijdering van algen.

Ik heb momenteel een 3d achterwand met daarop veel penseelalg, ik heb zuid-amerikaanse waterlelies met daarop groene draadalg en ik heb nog wat blauwalg op de achterwand zitten (maar dit is een bacterie geloof ik).

Omdat ik de achtergebleven alg niet wegkreeg met de borstel en de handen heb ik vandaag Protalon707 gekocht en ben begonnen met de kuur. Heb het UV licht, C02 installatie uitgezet (zoals in de bijsluiter staat).

Op internet lees ik dat dit middel doorgaans zeer goed werkt maar dat het grote nadeel is dat de plantengroei stil valt en je dan in een amplificatiespiraal terecht komt van lage plantengroei en een nieuwe algenexplosie.

Om dit te voorkomen DENK ik dat plantenvoeding de oplossing kan zijn? Ik heb van Tetra een groene fles plantenvoeding maar zo gauw ik dat gebruik merk ik altijd dat de algen exploderen dus daar ben ik geen fan van.

Mijn idee is dan ook dat ik mogelijk beter 1 of beiden van deze producten kan gaan gebruiken na de Protalon707 kuur:

Profito en easycarbo van Easy-Life.

Graag ontvang ik jullie meningen/tips/adviezen en ervaringen

Of dit van belang is weet ik niet maar misschien het vermelden waard:

Mijn PH zit doorgaans rond de 6,4
KH en GH zijn zeer laag rond de 2,0 dit komt door verversing met puur osmose water. Verder voeg ik Co2 toe, elzenproppen en heb ik een UV lamp aangesloten.
 
Jammer dat je met Protalon aan de gang bent gegaan. Dit soort middeltjes luistert enorm nauw wat betreft dosering dus er gaat snel iets mis mee. Als je te weinig doseert doet het niets, doseer je teveel gaan je planten naar de filistijnen (planten zijn qua structuur nauw aan algen verwant). Bovendien is dat symptoombestrijding terwijl je de oorzaak moet aanpakken. Algen zijn meestal een gevolg van een overdaad aan mest- cq afvalstoffen of een foutieve verhouding tussen die twee. Daarom zou je eens wat andere waardes moeten (laten) meten, namelijk NO3 en PO4 (nitraat en fosfaat)

PS

Een UV lamp gebruik je alleen in nood, voor de rest doet hij meer kwaad dan goed
 
Bedankt voor de reactie, dit van de UV lamp wist ik niet deze staat al zo'n jaar non stop aan.... Dat protalon symptoombestrijding was wist ik wel maar ik dacht dit geeft me de kans om de bak weer "schoon" te krijgen. Ik ben nu aan de kuur begonnen dus ik kan deze het beste afmaken denk ik zo. Ik heb zo'n enorme testkoffer van Sera dus zal die 2 waardes eens meten vanmiddag, dan post ik ze hier. Zou graag willen weten wat er mis is met mijn water. Zijn die twee producten van easy life een goede aanvulling na de kuur om de planten aan te laten sterken of is dat ook niet de bedoeling?
 
Zoals Aquavisie al zegt moet je de oorzaak aanpakken en niet aan symptoombestrijding teveel doen.
In de regel is penseealg een co2 tekort of een slechte stroming.
De verhouding tussen no3 en po4 is niet belangrijk. Die zogenaamde Redfield Ratio is alweer achterhaald en meer van toepassing in zoutwaterbakken.
Je moet gewoon zorgen dat alle essentiele voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn.
Dus de no3 en de po4 en de co2 en niet te vergeten de sporenelementen.
Een voedingsoverschot geeft echt geen algen. ik volg dus de EI en heb in mijn 80 cm en 1 meterbak altijd een po2 tussen de 2 en 4 en een no3 van 20 tot 40mg.
Na verversing zit ik dus op ongeveer 4 en 40 mg en ik heb geen algen. Dat is ook de bedoeling van de EI of een andere bemestingsmethode.
Algen ontstaan kortweg gezegd door een tekort van een bepaalde stof.Maar niet door een overschot.

Ik zou dus zoveel mogelijk de algen verwijderen en dan zorgen dat alle voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn icm een goede stroming. ik ben benieuwd naar je waterwaarden.
 
plus, dat als je teveel doseert het ook nog eens je vissen kan kosten.....heel voorzichtig zijn met dat soort middelen....

de uv draait hier alleen s nachts een aantal uur.....

de e.i gebruik ik nu ook, maar het duurt een aantal weken voor het werkt, dus geduld.
 
Waarom gooien we allerlei middeltjes en watertjes in onze bak? Niet doen mensen.
Eerst gaan lezen en oplossingen zoeken in boeken of internet en als je echt niets vind dan maar een plons.
Alles heeft een oorzaak en eerst die vinden, beetje alg kan nog wel 2 dagen wachten voor info zoeken.
Ik gebruik ook de Ei methode en geen alg.
 
Ik heb de testen gedaan met mijn uitgebreide testkit van Sera

NO3 is 0 mg/l
P04 is 0,5 mg/l

Kan iemand mij vertellen of dit nou goed of slecht is?
 
goed is dit in ieder geval niet voor de plantengroei.

Probeer NO3 en PO4 te verhogen naar:

NO3 : 10 PO4 1
NO3 : 20 PO4 2
 
Ik heb Profito en easycarbo van Easy-Life gekocht omdat ik zag dat heel veel mensen op dit forum dit gebruikten.. is dat goed? Moet ik dat gaan toevoegen?
 
Als je een tekort aan die stoffen hebt en geen co2 toevoegt kan carbo geen kwaad mist je je aan de dosis houdt.
Profito kun je daarnaast ook gebruiken maar zoals je boven al meer leest hou ook je No3 en P04 in de gaten als je hier wat van mist schiet het niet op met profito en carbo alleen.
 
Nick, jij hebt toch een aantal dwergcichliden?
Er zijn genoeg dwergjesfans die de kriebels krijgen van easycarbo. Harry1 stelt zelfs altijd de vraag of er easycarbo wordt gebruikt als er iets met dwergjes aan de hand is.

Met een KH van 2 en een pH van 6,4 heb je trouwens al een mooie hoeveelheid CO2.
Hoe nauwkeurig is de KH gemeten? 5 milliliter aquariumwater en dan druppels tellen?

~ Ivo
 
Ja ik heb 3 verschillende soorten dwergcichliden 2 soorten wildvang 1 soort F1. Ik heb profito en carbo nog niet in de bak gedaan omdat ik eerst forumreacties wilde afwachten. Ja ik meet dat altijd met zo'n sera maatbeker en dan moet je idd druppels tellen tot er kleurverandering plaatsvind. Ik zal ze nu direct beiden nog even snel meten, laatste keer was anderhalve maand terug ofzo.

EDIT

Nou klaar met meten, KH en GH beiden op 3 (3 druppels nodig). Mijn elzenproppen zijn op dus misschien dat het daardoor iets hoger ligt als voorheen.

Maar om dan fosfaat en nitraat omhoog te krijgen? Moet ik dan enkel profito toevoegen en easy carbo links laten liggen?

Merk overigens wel dat de algen minder worden, die extreem hatelijke lange groene alg slierten aan mijn Lelies zijn zo goed als verdwenen.
 
Neem eens een dubbele hoeveelheid water. Dan heb je twee keer zoveel druppels nodig, maar is je test nauwkeuriger.
3 druppels > KH 1,5
4 druppels > KH 2
etc.

~ Ivo
 
Edit.. met jou methode is er voor KH en GH 5 droppels nodig, dus dan KH en GH zijn 2.5
Als ik elke week met puur osmosewater ververs dan zouden die twee toch langzaam naar de 0 moeten gaan toch?
 
NickdeB zei:
Ik heb Profito en easycarbo van Easy-Life gekocht omdat ik zag dat heel veel mensen op dit forum dit gebruikten.. is dat goed? Moet ik dat gaan toevoegen?

Dus je weet eigenlijk niet of je ze wel nodig hebt
Carbo is vervanger voor co2 en aangezien je al een co2 installatie hebt is het dus niet nodig

Verder verhoog je de nitraat met nitro van easy life Of met een stockoplossing van kno3

Fosfaat gaat omhoog met fosfo van easy life
Of met een stockoplossing van kh2po4 ( dacht ik )

Deze poeders zijn makkelijk te bestellen bij aquariumbemesting.nl
 
Wat voor verlichting heb je eigenlijk Nick?

De makkelijkste - en veruit meest vriendelijke optie voor de vissen - tegen alg is namelijk het licht verminderen. Zeker bij gevoelige (en evt. wildvang) dwergjes hou ik niet van allemaal die zooi toevoegen.

~ Ivo
 
Ik heb twee TL balkjes:

Verlichting
Verlichting met reflector.
1x Toplife 39W T5
De excellente kleurweergave komt tot uiting in de natuurlijke kleuren van vissen en planten.De kleurtemperatuur van daglicht - 5000K - wordt met TOPLIFE ge�venaard.
1x Freshlife 39W T5
Bevordert met een natuurlijk licht van 10000K de fotosynthese van de planten en stimuleert de productie van zuurstof waardoor bijzonder veel energie in de blauwe zone van het elektromagnetisch spectrum wordt gegarandeerd, met een uitzonderlijk kleurenresultaat.

Dit zit erin... en ik heb nog ongeveer 40 Leds voor de nachtverlichting van die blauwe.

De easy carbo en profito had ik gekocht omdat ik veral goede recenties las en omdat er op de carbo stond dat je dat SAMEN met een co2 installatie mocht gebruiken
 
Mijn eerste ingreep zou zijn de reflector(s) eraf halen. Vermindert al flink wat vraag naar plantenvoeding (CO2, macro, micro)

~ Ivo
 
je kunt de carbo samen gebruiken met je co2 installatie
maar of het nuttig is
 

Terug
Bovenaan