Advies op huiswerk toekomstig visbestand


K

KurtH

Guest
Dag allemaal,

mijn bak is stilaan ingedraaid en als starter in de hobby is het allemaal nog veel zoeken en ook wat hopen.
Voor het visbestand heb ik heel wat huiswerk gedaan en allerlei waarden in een excel blaadje gegooid om te zien hoe compatibel ze allemaal zijn.
Ik durf eerlijk toegeven dat ik niet naar regio heb gezocht maar eerder naar kenmerken, klein en kleurrijk. Het kan dus goed zijn dat ik bepaalde randvoorwaarden over het hoofd gezien heb. Daarom dus dat ik hier graag jullie mening hoor.

Eerst, de bak:
120x48x58. Een 300L zit er in.
Pomp/filter: Whale 350 (1100l/u)
Temp±25°
PH 6.8
GH 6
(dit lijkt de uiteindelijke waarde te worden na wat schommelingen tijdens de opstart)

Voorkeur voor een aquascape, dus voeding volgens EI en 9000lumen op de bak. Ook zit er lavasteen en zwarte grind in. (dus 300L-50L?)
Qua beplanting wil ik het zeker niet te druk maken. Voorlopig:

Riccardia sp. "chamedryfolia"
Vesicularia "Christmas Moss"
Utricularia graminifolia
Eleocharis pusilla (parvula)
Hemianthus callitrichoides "Cuba"

Indien nodig wil ik wel op zoek naar wat drijfplanten, maar dit zou ik toch liever niet doen.
Ik was relatief zeker dat ik tegen de achterwand langer gras had geplant, maar daar begin ik nu sterk aan te twijfelen. Dat is dus wel de bedoeling, om als hoge/langere beplanting dienst te doen zodat er geschuild kan worden tussen gras en lavasteen.

Goed, onderstaand de lijst van mogelijke bewoners. Hoe hoger op de lijst hoe liever ik ze in de bak wil zetten. Onderaan de lijst vind ik dus de minst interessante.
De lijst is veel langer dan ik kan huisvesten, maar dit omdat er mogelijk wel wat tussenuit zou kunnen vallen na jullie opmerkingen/meningen.

Mijn eigen conclusies na het opzoekwerk:
Waterwaardes:
- Voor de zebrabarbeel en chinese danio gaat de temperatuur al wat hoog zijn.
- Voor de Celestichthys erythromicron
gaat de PH nipt aan zijn ondergrens zitten
- Voor de tetra's en zebrabarbeel zitten we dicht bij de bovengrens van de PH
- Qua hardheid zouden ze allemaal goed moeten zitten.

Algemeen:
- de Betta zou graag drijfplanten hebben en gedempt licht.
- de danio rerio zou beter niet bij betta's zitten
- de Celestichthys erythromicron en vuurtetra hebben graag dichte beplanting

Naast opmerkingen rond incompatibiliteit hoor ik ook graag een suggestie naar aantallen. Wanneer het schooltjes moeten zijn heb ik liefst dat ze zich goed voelen, maar niet teveel zodat er toch ook variatie in de bak is.

Hyphessobrycon herbertaxelrodi Black neon tetra
Neocaridina heteropoda Vuurgarnaal
Paracheirodon innesi Neon Tetra
Caridina multidentata Amano garnaal
Danio margaritatus Microrabora Galaxy
Trigonostigma espei Barbeel
Caridina cf cantonensis Crystal red garnaal
Betta Splendens Siamese kempvis
Danio rerio Zebrabarbeel
Tanichthys albonubes Chinese danio
Celestichthys erythromicron Smaragd dwergrasobar​
Poecilia wingei Yellow Tiger/sky blue
Puntius titteya Cherry barbeel
Hyphessobrycon Amandae Vuurtetra
Dario dario Bengaalsvuurtje
Poecilia Reticulata Pingu/Snow White Platinum
Boraras Brigittae

Al jullie vragen, suggesties, opmerkingen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
 
Ik zou zelf gaan voor 1 soort per laag. Dus een soort die meer naar het oppervlak neigt, een middenbewoner en een bodembewoner. Desnoods een koppel of enkele eyecatcher.
Gezien je voorkeur voor kleine vissen (ik deel deze ook) kun je mooie scholen van de visjes houden en gezien het formaat zullen ze ook prima samen gaan met de vuurgarnalen die je graag wilt.
Daarbij zie ik dat je eigenlijk vrijwel alleen middenbewoners hebt en ik denk dat een grote school van de zwarte neon niet zal misstaan.

Ik heb hier een bak (zie handtekening) staan met een betta, welke door de hele bak zit en niet echt drijfplanten nodig lijkt te hebben. Moet ik wel toegeven dat zich zo nu en dan uit de stroming verstopt om te rusten, maar als ik voor de bak sta komt ie net zo vrolijk als altijd naar voren. Ik merk ook niet echt een verschil met deze vis wanneer ik de volle verlichting (2xt5) of ledstrip (gedempte verlichting) boven de bak heb. Hij zwemt met beide net zo vrolijk door de bak en gaat, in mijn geval, goed samen met de vuurgarnalen die ik heb.
 
Gezien je bak een ingericht is als aquascape zijn de gebroken zichtlijnen en schuilplekken beperkt. Dus als je voor een betta gaat ga voor 1 man zonder vrouwtjes anders zullen deze te veel worden opgejaagd.
met de combinatie betta en garnalen kan het goed gaan maar soms willen betta de garnalen wel als leuke snack zien zeker de jongen. (de amano garnaal is wat groter dus dat zal niet zo snel problemen geven)
Met name scholen vissen voelen zich door 2 punten veilig
-schuilplekken (dingen waar ze onder of tussen kunnen schuilen)
-safety in numbers (mooi voorbeeld zijn de haring ballen in de oceanen die met velen dicht bij elkaar zitten)
gezien deze 2 punten zou ik toch voor een beetje beschutting zorgen, in de zin van hogere planten of drijfplanten en ik zou niet al te veel soorten maar wel mooie grote groepen kiezen.
verder kan ik je wel melden dat je ph voor geen enkele soort een probleem gaat zijn als ik je lijstje zo zie.
wel is je temperatuur wat aan de hoge kant de meeste vissen doen het prima op een iets lagere temperatuur en zullen dan zelfs ouder worden.
een soort die misschien nog wel leuk is en wel veel in de buurt van het oppervlakte te vinden is is de nannostomus marginatus
 
@Dravik2, ik woon op een appartement met glasdak. In de zomer warmt het snel op dus ik heb een airco die koelt tot 24graden. Zonder extra maatregelen ga ik het aquarium niet veel koeler krijgen. Ik zou het met plezier zo optimaal mogelijk houden, maar als starter zal't voorlopig wel voldoende zijn met investeren :)
Ik neem mee in mijn beslissing dat ik zoveel mogelijk bewoners neem die een diepere ondergrens hebben dan dicht tegen de 25°C
 
een deel van het jaar warmer is geen enkel probleem hoor ik bedoel meer dat je beter niet het gehele jaar de verwarming op 25c zet in het aquarium
als je de verwarming op 21/22c zet en het dan in de zomer vanzelf warmer word is voor veel van deze vissen prima
 
een deel van het jaar warmer is geen enkel probleem hoor ik bedoel meer dat je beter niet het gehele jaar de verwarming op 25c zet in het aquarium
als je de verwarming op 21/22c zet en het dan in de zomer vanzelf warmer word is voor veel van deze vissen prima
Gebeurd bij de meeste wel als het warmer wordt in de zomer, hier niet anders
 
Wat ik vaak gebruik is het programma aqadvisor, het is niet perfect en het bestand wordt vrij krap berekend naar mijn idee.
Maar het geeft wel een beetje een indicatie van wat kan en niet kan
 

Terug
Bovenaan