Advies nodig bij opzetten aquarium voor goudvissen (1e aquarium!)


A

Avalon01

Guest
Goedenavond,

Graag zou ik jullie kennis en kunde willen raadplegen want na al bijna 1,5 uur op diverse internetsites hebben rondgekeken en meerdere bezoeken aan de pets place ben ik nog weinig wijzer hoe ik echt goed voor mijn goudvissen moet zorgen en hoe ik hun aquarium moet inrichten.

Ik heb een tijdje terug een hele mooie grote vaas gekregen en ik dacht dat het wel leuk zou staan om daar wat goudvissen in te doen. De Pets Place raadde mij aan om er 2 of meer te nemen en ook een zuurstofpomp aan te schaffen en wat waterpest. Ik kwam thuis met 3 goudvissen, grind, een zuurstof pomp en goudvis voer. Zo heb ik ze 4 weken gehouden. De goudvissen zwommen en aten amper. Toen ben ik op internet gaan zoeken en daar kwam ik onder andere op jullie site terecht waar ik las dat een goudvis minstens 50 liter water nodig had een kom/vaas uit de boze was.

De goudvissen heb ik toen overgebracht in een 40 liter curver bak tot ik een fatsoenlijk aquarium had gevonden. Ik wist niet wat ik meemaakte!! De vissen knapten aanzienlijker op en waren heel actief en hadden en grote eetlust. Aangemoedigd door de blijere goudvissen ben ik snel overgegaan op de aankoop van een tweedehands juwel 180.

Ik heb er eerst een week kraanwater en kiezels in gedaan en vandaag heb ik het aquarium flink onder handen genomen. Ik ben opnieuw naar de pets place gegaan waar ik java varen, een ander paars klein plantje en waterpest heb aangeschaft met plantenvoeding. Er zit een kleine zuurstofpomp, een filter en tllicht in. De bodem bestaat uit kiezels. Het voer wat ik ze nu geef zijn korrels. Wat kan ik nog meer doen om mijn goudvissen nog blijer te maken? Ik heb ze vandaag na de schoonmaak na een uur in het aquarium gedaan, Pets Place zei dat ik niet nog een maand hoefde te wachten en dat kraanwater geen nitriet bevatte.

Graag jullie op- en aanmerkingen op de huidige staat van het aquarium!

Bij voorbaat dank.
 
Hoi, en welkom.
Ik weet zelf weinig van goudvissen, maar goed van je dat je hier bent komen lezen. Wat ik wel weet, is dat ze zand fijn vinden (spoelen ze hun kieuwen mee), en verder zou ik eens het subforum over goudvissen/sluierstaarten lezen (ook erg interressant).
Ook even de nitrietpiek in de gaten houden (komt meestal na 3 weken indraaien), en iedere week zeker 50% verversen. Er zullen vast mensen reageren die er meer verstand van hebben dan ik, maar dit is alvast een begin.

Groetjes Bengel
 
Wat fijn dat je het beste voor hebt met je vissen! :)
wat bengel zegt klopt helemaal. Helaas hebben de dierenwinkel medewerkers er vaak niet zo veel verstand van.
Een paar tips:

1. Voordat je planten koopt altijd even kijken wat er op het kaartje staat qua temperatuur en ph waarde enz. Anders heb je de kans day je planten koopt die binnen 2 weken weer afsterven.

2. Koop zelf een water test setje zodat je de waterwaardes bij kunt houden.


3. Zand vinden goudvissen heel fijn omdat ze dan door de grond kunnen grondelen om voedsel te zoeken. Ik heb filterzand in mijn bak, dat stuift niet, het slibt niet dicht en er blijft geen voedsel tussen zitten wat je met kiezels vaak wel hebt.

4. Geef je vissen elke week een beetje gekookte groente. Is erg gezond voor ze en ze blijven van je planten af.

ik hoop dat je hier iets mee kunt. Heel veel plezier met je nieuwe hobby :)
 
De opmerking van Pets Place dat je niet een maand hoeft te wachten want in kraanwater zit geen nitriet slaat kant noch wal. Je filter moet indraaien, en de eerste bacteri�n die er in gaan groeien zijn bacteri�n die nitriet als afvalstof produceren. Deze nitrietpiek heb je ongeveer na een week of twee. Als je nitriet zo hoog is , is dit eigenlijk een soort startsein om nitriet-etende bacteri�n te laten groeien, deze zetten nitriet weer om in nitraat en zo ontstaat er een soort van evenwicht in je filter.

Ga dus niet meer naar Pets Place voor advies, het is duidelijk dat ze bij die zaak geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn.
 
nitriet_tabel.jpg


Hier een plaatje van wat ik boven al omschreef.
 
1 ding, stop met telkens de bak schoon te maken.

Hij moet eerst bacterie opbouwen in je filter(welke heb je?)
Filter moet ook toereikend zijn om de bacterie vast te houden, hoor.
En ,wat er in zit in een half emmertje aquawater omspoelen.
 
Heb je sluierstaarten of goudvissen?
Goudvissen horen beter in vijver thuis.
De kiezels zou ik zo snel mogelijk verwisselen voor fijn grind of zand.
Heb zelf een keer een sluier gehad waar een kiezelsteentje vast zat in de bek en die is toen overleden.
Ikzelf heb hele stevige planten(zoals een varen)
Want het kunnen slopers zijn :)
Heb af en toe een dagtaak aan alles weer terugzetten.
Qua decoraties moet je ook wel oppassen dat ze zich daar niet aan bezeren.
Aangezien er geen algeneters bij de vissen kunnen heb ik als alternatief appelslakken die de alg eten.
 
In dit deel van het forum hebben de sluierstaarthouders, met dank aan Miss Poodle, een mooi artikel geschreven dat je goed op weg helpt voor het houden van sluierstaarten.
Goudvissen kun je niet in je bak houden die hebben een veel groter aquarium nodig of horen eigenlijk in een vijver.

Dit is de tekst van het artikel:

De sluierstaart, een waardige aquariumvis!
De sluierstaart is ��n van de meest gehouden vissen ter wereld. Toch is er maar weinig juiste informatie te vinden over deze leuke huisgenoot. En dat de meeste dierenwinkelmedewerkers stug blijven volhouden dat sluierstaarten best in een kom of 30 Liter bakje gehouden kunnen worden, houdt het imago van de sluierstaart als �ideale vissenkom-vis� alleen maar in stand. Heel erg zonde, want de sluierstaart is een ongelofelijk leuke en mooie vis! In dit artikel zul je wat meer lezen over het houden van sluierstaarten. Voor een gericht advies over de huisvesting van sluierstaarten gebaseerd op jouw situatie kun je navraag doen op het forum.


Algemene informatie
De sluierstaart en de goudvis stammen af van de Giebel en vinden hun oorsprong in Azi�, hier worden ze al honderden jaren gekweekt in allerlei vormen en kleuren. Zowel goudvissen als sluierstaarten hebben de potentie om flinke vissen te worden. Goudvissen kunnen 30-40cm groot worden en zijn echte zwemmers, daarom zijn deze vissen eigenlijk ongeschikt om in een aquarium te houden en horen ze in een vijver thuis. In dit artikel zal de goudvis dan verder ook buiten beschouwing worden gelaten.
Sluierstaarten worden, afhankelijk van de variant, gemiddeld 12 tot 20 cm groot, grotere vissen zijn echter geen uitzondering. Sluierstaarten kunnen een leeftijd bereiken van 10-20 jaar, maar vaak halen ze dit niet door een slechte start in de kwekerij (vergroeiing), ziekte, slechte huisvesting enz. Als je deze leuke vissen aanschaft dien je er toch wel rekening mee te houden dat deze dieren, met goede verzorging, in ieder geval een paar jaar oud worden. Sluiers zijn trouwens echte gezelligheidsdieren en houdt je minimaal met z�n twee�n, alleen zullen ze vaak wegkwijnen.


Verzorging
Sluierstaarten zijn geen moeilijke vissen, zolang je ze maar de ruimte geeft, zorgt voor goed voer, een flink filter en regelmatige waterverversingen. Kun je ze dit niet bieden, begin dan niet aan Sluierstaarten, maar kies een visje wat meer geschikt is voor jouw aquarium.


Huisvesting
Zoals je al kon lezen, bezitten sluierstaarten dus de potentie om uit te groeien tot redelijk grote vissen. De minimale aquariummaat die wordt aangehouden is ongeveer 100cm x 40cm x 40cm en we rekenen zo�n 50-200 liter water per sluierstaart (gebaseerd op de vervuiling die een sluierstaart veroorzaakt). De grootte van het aquarium en de hoeveelheid liters per sluierstaart hangt natuurlijk af van het soort sluierstaarten dat je hebt en hoe groot ze worden/zijn. Niet zelden groeien sluierstaarten zo groot dat een meterbak te klein is en zullen dan een groter aquarium verlangen. Ryukins en veel Oranda�s bijvoorbeeld worden over het algemeen grote vissen en het spreekt voor zich dat ze meer liters verlangen, en dus automatisch ook een grotere bak. Ranchu�s daarentegen blijven vaak wat kleiner en kunnen wel met 50ltr per vis toe.


Temperatuur en waterwaardes
Sluierstaarten kunnen gewoon op kamertemperatuur gehouden worden, een verwarming is dus niet perse nodig. Ideaal is een temperatuur tussen de 18 en 22 graden, maar ook koudere temperaturen verdragen veel varianten prima. Er zijn dan ook mensen die sluierstaarten gewoon in vijvers houden, zelfs in de winterperiode (de vijver moet dan diep genoeg zijn 80-100cm).

waterwaarden:
pH: 7,0 - 8,0
GH: 8 - 12
KH: 5-8 De KH-waarde moet in ieder geval niet lager zijn dan 3, anders kan de pH-waarde gaan
schommelen (wordt niet goed gebufferd) wat vissen vaak niet fijn vinden.
No3: niet hoger dan 50
No2: 0
NH3/NH4: 0

Techniek en onderhoud
Aangezien sluierstaarten grote vervuilers zijn, is het van groot belang dat je een goed filter gebruikt. Ze vreten veel en ze poepen veel, dus het is aan te raden om een filter te kiezen die minstens 3-4x de aquariuminhoud per uur filtert (afhankelijk van het soort filter). Kies bij voorkeur een buitenfilter, hier zit vaak meer filtermateriaal in, neemt geen ruimte in beslag in het aquarium en is vaak nog makkelijker schoon te maken ook! Een filter maak je over het algemeen schoon wanneer je merkt dat de doorstroom van het filter minder wordt (of je moet zien dat het filter wel heel vuil is). Het smerige filtermateriaal maak je dan het beste schoon in een emmertje aquariumwater.

Naast de grootte van het aquarium en de filtratie is ook het water verversen van groot belang. Sluierstaarten scheiden een soort groeiferomonen uit, wanneer er veel van deze feromonen in het water aanwezig zijn zal de groei van een sluierstaart belemmerd worden. Het lichaam groeit niet, maar de vinnen, ogen en ingewanden groeien wel gewoon door. Vergroeide ingewanden kunnen tot complicaties en veel pijn zorgen, en extreem lange (vergroeide) vinnen worden zwaar en belemmeren een sluierstaart in zijn doen en laten. Door water te verversen haal je feromonen uit het water en kunnen sluierstaarten gezond uitgroeien. Afhankelijk van de grootte van het aquarium en de bezetting houdt ververs je minstens 1x in de week 30-50% van het water (of meer/vaker).

Verdere techniek die je kunt gebruiken maar niet perse nodig zijn, zijn een verwarmingselement en een luchtpomp. Aangezien sluiers op kamertemperatuur gehouden kunnen worden is een verwarmingselement eigenlijk overbodig. Wanneer de temperatuur van de bak veel schommelt zou je een verwarmingselement kunnen gebruiken om de temperatuur meer gelijk te houden.
Sommige Sluiers vinden het leuk om in de bubbels van een luchtpomp te spelen, de bubbels zorgen daarnaast voor meer beweging in het wateroppervlak, waardoor het water meer zuurstof opneemt.
Wanneer het filter voor een goede stroming en circulatie zorgt is een luchtpomp niet perse nodig.


Inrichting
Sluierstaarten hebben niet veel eisen als het gaat om de inrichting van het aquarium, maar je dient wel met een paar dingen rekening te houden.

Wat betreft de bodem kun je kiezen voor bedekking of geen bedekking oftewel Bare-Bottom. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. In bodembedekking kunnen goede bacteri�n nestelen, maar ook slechte bacteri�n en ziektekiemen. Het ziet er natuurlijker uit en sluiers vertonen vaak actief gedrag omdat ze lekker in het zand kunnen grondelen. Een Bare-Bottom bak is makkelijk schoon te houden. Er kunnen geen slechte bacteri�n of ziektekiemen nestelen in de bodem, maar ook geen goede bacteri�n. Je kan de bodem laten begroeien met alg, een gezonde lekkernij voor sluiers. Optimale benutting van het aantal liters die het aquarium biedt. Alhoewel sluiers wel grondelen in een Bare-Bottom bak, lijken ze soms eerder verveeld.

Kies je voor bodembedekking, neem dan zand (bijv. filterzand) of heel fijn grind. Sluierstaarten mogen erg graag grondelen om voedsel te zoeken, een fijne bodem is daarom aan te raden.

Planten in het aquarium stellen sluierstaarten zeker op prijs, ze kunnen er aan knabbelen, en ze mogen graag door planten heen zwemmen, ze onderzoeken en erin hangen of zich erin terugtrekken. Zeer geschikte plantensoorten zijn; Cabomba, Hoornblad, Waterpest, Java-varen, Anubias, Vallisneria en het welbekende mosbolletje. Sluierstaarten hebben groenvoer nodig, krijgen ze dit niet aangeboden in hun eten dan zullen ze planten eten. Zorg er dus voor dat ze groenvoer te eten krijgen, als je niet elke week nieuwe planten wilt kopen wink

Het aquarium zou je verder kunnen decoreren met hout, stenen en alles wat je ook maar mooi vindt.
Als je decoratie uitkiest houdt er dan rekening mee dat Sluiers lomp kunnen zijn; geen decoratie dus met scherpe uitsteeksels en (net te) kleine doorgangen. Zet liever niet je hele bak vol met decoratie, dat gaat ten koste van de zwemruimte.


Voeding
Sluierstaarten zijn omnivoren en eten vrijwel alles. Er zijn vele soorten voer verkrijgbaar en ook kan je zelf voer maken. Wanneer je voer koopt, kies dan bij voorkeur voor voer wat in ondoorzichtige potten of zakken zit. Vitaminen worden onder invloed van licht en zuurstof afgebroken en soms wordt voer in transparante verpakkingen aangeboden, waardoor licht invloed heeft op de kwaliteit van het voer. Naast de gewone korrels zijn er genoeg andere soorten voer die je aan je sluierstaarten kunt geven: gedroogde garnaaltjes, tubifex, artemia of rode muggenlarven (diepvries of gevriesdroogd) enz. Sluiers zijn vaak verzot op groenvoer en hebben dit ook nodig in hun dieet, je kunt ze in deze behoefte voorzien door het geven van Spirulina (vlok of korrels) of groenten zoals komkommer, tomaat, doperwtjes en geblancheerde sla. Haal wel van tevoren velletjes en schilletjes van de groenten.

Let op: voer kan de kleuren van sluierstaarten bevorderen. Spirulina bevordert alle kleuren van een Sluierstaart terwijl voer waar caroteen in zit de rode kleuren bevordert. Voer je veel caroteenhoudend voer, dan kan de rode kleur meer ontwikkeld worden. Dit kan ook als het rood aanwezig is onder een andere kleur, bijv. zwart. Vaak zie je bij bijv. zwarte telescoopogen rood doorschijnen, wil je het zwart behouden dan zul je dus niet teveel caroteenhoudend voer moeten voeren (wat niet wil voorkomen dat zo�n vis niet alsnog z�n zwarte kleur verliest).


Medebewoners:
Er bestaan verschillende ervaringen en meningen over het houden van sluierstaarten samen met andere vissen of dieren.

Sluierstaarten zijn grote, lompe vissen en met eten niet altijd de snelste, je zult dus goed moeten overwegen of je er bewoners bij wil en wat voor bewoners. Persoonlijk denk ik (miss-poodle) dat je sluierstaarten best kan samenhouden met andere vissen/dieren, mits er genoeg ruimte is (liters) en de dieren overeenkomen qua waterwaardes en elkaar niet in de weg zitten qua gedrag.

Appelslakken van het geslacht Pomacea zijn bijvoorbeeld leuke diertjes om bij Sluiers te houden. Dit zijn hele nuttige opruimers die ook wat algen mee snoepen. Appelslakken moeten wel al groot genoeg zijn als je ze in de bak zet, anders zouden ze als voer kunnen worden aangezien, wat zowel voor de slak als voor de sluierstaart nadelig kan aflopen.

Met garnalen zijn er wisselende ervaringen, met voldoende verstopplekken kan het goed gaan en kunnen de garnalen zich vermenigvuldigen. Kijk echter niet vreemd op als er regelmatig een garnaaltje verdwijnt of als bijna de hele populatie is uitgeroeid.

Ook over �algeneters� zijn de meningen en ervaringen verdeeld. Bij de ��n gaat het wel goed en bij de ander niet (algeneter zuigt zich �snachts als de sluierstaart op de bodem ligt te rusten vast aan sluierstaart). Om problemen te voorkomen, kun je het beter niet doen.

Alhoewel sommige Corydoras-soorten qua waterwaardes, temperatuur en gedrag goed bij sluierstaarten gehouden zouden kunnen worden is het toch af te raden. Corydoras hebben een harde (gif)stekel in hun rugvin en het is al meerdere malen voorgekomen dan een sluierstaart per ongeluk een Corydoras opslokt en deze blijft dan vervolgens met z�n rugstekel in de mond van de sluierstaart steken. Een negatieve en soms dodelijke ervaring voor de Corydoras en sluierstaart.

Zelf heb ik nu Danio albolineatus (blauwe Danio) bij mijn sluiers in, wat ik een hele leuke combi vind. Qua lichaamsbouw vormen ze een leuke afwisseling met sluierstaarten. Ze zijn erg snel, ook met eten, maar omdat ze ander voedsel krijgen dan de sluiers hebben ze geen last van elkaar.

In een vijver zou je sluierstaarten met goudvissen en Koi kunnen combineren. Als je sluierstaarten met Koi wilt samenhouden let er dan wel op dat Koi grote en lompe vissen zijn/worden; bij het eten gaat het er vaak druk en wild aan toe en het is niet de bedoeling dat de sluierstaarten niet bij het voer kunnen komen en daardoor te weinig eten krijgen.


Veel plezier met het houden van Sluierstaarten! Voor meer informatie en vragen kun je natuurlijk op het forum terecht
 
Allereerst bedankt voor de moeite voor de reacties. Vooral het plaatje over het mechanisme van nitriet in het aquarium is erg duidelijk.
Deze week heb ik een testkit gehaald en het nitrietgehalte is nog 0. Als deze waarde stijgt plaats ik de vissen weer tijdelijk over in een curver bak totdat de nitriet waarde weer 0 is. Dit zal denk ik 2 weken duren neem ik aan?

Er zit gewoon een standaardpomp in van juwel met 3 filter, een koolstoffilter, een blauw filter voor de huisvestiging van bacteriën en een spons voor het filteren van kleurstoffen en fijne deeltjes.

Ik heb 3 goudvissen in een 180 liter aquarium maar ik lees hier dat goudvissen nog meer ruimte nodig hebben? Ik zou ze graag willen houden, ze zijn op dit moment nog maar 3 cm. Is het misschien een idee als ze grote worden dat ik ze dan vrijlaat in een vijver? Ik vind mijn goudvissen juist zo mooi!

Alleen de javavaren staat nog op zijn plek, de rest van de planten zijn er uit getrokken en opgegeten. Ik ga vanaf morgen zeker ze wat restjes gekookte groenten geven zodat ze hopelijk de arme plantjes wat met rust laten.
 
Er zijn geen keiharde cijfers bij mij bekend over de afmetingen voor een goudvisaquarium. Er zijn op dit forum al meerdere discussies over gevoerd die soms hoog opliepen.
Na alles wat ik hier en op andere sites gelezen heb denk ik dat het houden van goudvissen in een aquarium onverstandig is (of je moet echt een bak van een paar meter willen plaatsen).

Waarom zie je dan overal kleine bakjes met goudvissen?
Omdat deze vissen zeer sterk zijn overleven ze slechte omstandigheden soms vele jaren. Vrienden van mij hadden een goudvis in een 12 liter bakje die ze eens per week een 100% waterwissel gaven. De vis heeft het meer dan 7 jaar overleefd. Uiteindelijk was de vis zo krom als een hoepel en ging hij dood. De volgende dag werd er een nieuwe gekocht en begon de volgende lijdensweg. De vissen kosten bijna niets dus dan haal je toch gewoon een nieuwe...

Nu zal je denken ja maar ik heb een 180 liter aquarium! Dat is in vergelijking met de kommen en minibakjes in je ogen wellicht haast een zwembad maar vergis je niet.
Goudvissen zwemmen razendsnel vervuilen enorm en zijn juist in de groeifase extra gevoelig voor vervuiling.

Denk je maar eens een gemiddelde sloot of vijver in en vraag je af hoeveel vissen er gemiddeld in 180 liter water zwemmen. Dus als je je aquarium in de sloot zou laten zakken hoeveel vissen erin zouden zitten als je het weer ophaalt. Heel misschien 1 maar dan heb je het echt gehad.
Niemand wil dit horen zeker niet als je juist zo superblij bent met je visjes. Toch is het goed om te weten en vertellen we het daarom steeds opnieuw.

Ik begon op dit forum met een 60 liter bakje met twee grote sluierstaarten. Ik ben toen gelukkig door liefhebbers op de mogelijke gevaren gewezen. Koos toen eigenwijs nog steeds voor een te kleine bak en al die vissen zijn inmiddels gestorven. Nu een paar jaar verder heb ik drie sluierstaarten(dus geen goudvissen) in een 240 liter bak en is het pas echt genieten.

Dit artikel verteld veel:
http://www.fishchannel.com/freshwater-a ... -size.aspx

Lees ook eens mijn topics onder mijn naam over hoe het allemaal fout kan gaan.

Veel wijsheid en laat je niet afschrikken de hobby is geweldig!
 
Bedankt voor je eerlijke antwoord. Natuurlijk baalde ik er wel even van maar ik vind het geen prettig idee dat de goudvissen in een nog veel te kleine leefruimte wonen met alle gevolgen van dien ondanks dat ik ze prachtig vind vanwege de kleuren en hoe ze zwemmen.

Graag wil ik ze in de vijver van mijn ouders loslaten zodat ze een waardiger leven hebben. Ik wil nog even wachten tot de temperatuur van het water boven de 10 graden Celsius is of kan ik het nu ook al doen?

Ik heb nu een juwel 60 aangeschaft en de 180 liter bak wil ik verkopen aangezien deze heel veel ruimte in beslag neemt en de juwel 60 bak beter op de kast staat. Welke vissen/visjes zijn geschikt voor een juwel 60 zonder verwarming? Het wat is op kamertemperatuur
 
Ik zou sowieso wachten tot het vijverwater wat hoger is want dat is nu nog heel koud, en t vriest nogsteeds snachts.

Jammer dat ze je zo vreselijk verkeerd hebben ingelicht. Hopelijk heb je meer plezier van je volgende viskeuze
 
Kan ik bijvoorbeeld zwaardragers en/of Barbus conchonius houden in een juwel 60 bij kamertemperatuur?
 
Beiden vissen verlangen volgens mij een grotere bak , maar je kan je vraag denk beter stellen in het subforum 'samenstelling visbestand ' ;)
 

Terug
Bovenaan