Advies gezocht voor bruine algvorming bij nieuw aquarium!


EdwinsVissen

Member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
19
Leeftijd
28
Hallo! Ik ben nieuw in aquariums en heb recentelijk mijn eerste aquarium opgezet.

Ik heb deze een maand lang laten draaien met decoratie en een startbacterie. Ik merkte toen dat er een paar planten aan het ‘smelten’ waren. Maar ik had begrepen dat dat normaal is bij het plaatsen van nieuwe planten.

Afgelopen zaterdag heb ik er de eerste vissen aan toegevoegd en het lijkt over het algemeen goed te gaan. Alleen wat me wel is opgevallen dat er vanaf toen veel algen in de bak zijn gegroeid. Op het mos zitten een aantal jaren, die heb ik al weggehaald. Maar vooral op de bladeren van planten zitten veel bruine plekken.

Waterkwaliteit lijkt ook goed te zijn. Tenminste, volgens mijn Tetra teststrips... Sinds gisteren zitten er ook 6 panda algeneters in (Gara Flavatra). Dit was geen noodgedwongen toevoeging vanwege de algen. Deze werden alleen later geleverd, anders had ik ze er zaterdag al ingedaan. Alleen het zijn nog wel jonkies van 2,5cm. Ze zijn wel erg actief, maar ik verwacht niet dat ze alles schoon kunnen eten. Daarnaast zit er een L052 Pleco in. Alleen deze verstopt zich voornamelijk, dus daar heb ik ook niet echt een hulp aan haha…

In de eerste instantie probeerde ik niet in paniek te raken. Maar ik zie nu ook dat het de planten aantast, dus daarom ben ik nu opzoek naar advies over hoe ik hier het best mee om kan gaan. Kan het überhaupt kwaad op de lange termijn? Is het iets wat ik uit moet zitten? Iedere vorm van advies wordt gewaardeerd!
 
Bruinalg geeft vaak aan dat de bacteriecultuur mog niet op orde is en er teveel organische belasting is. Na de opstart voeg je in de regel vissen toe en ga je voeren en dan wordt de bak extra belast en daar moet de bacteriecultuur zich op instellen.
Teststrips zijn nou niet bepaald de betrouwbaarste en druppels zijn beter.