Advies gezocht voor bruine algvorming bij nieuw aquarium!


EdwinsVissen

Member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
19
Leeftijd
28
Hallo! Ik ben nieuw in aquariums en heb recentelijk mijn eerste aquarium opgezet.

Ik heb deze een maand lang laten draaien met decoratie en een startbacterie. Ik merkte toen dat er een paar planten aan het ‘smelten’ waren. Maar ik had begrepen dat dat normaal is bij het plaatsen van nieuwe planten.

Afgelopen zaterdag heb ik er de eerste vissen aan toegevoegd en het lijkt over het algemeen goed te gaan. Alleen wat me wel is opgevallen dat er vanaf toen veel algen in de bak zijn gegroeid. Op het mos zitten een aantal jaren, die heb ik al weggehaald. Maar vooral op de bladeren van planten zitten veel bruine plekken.

Waterkwaliteit lijkt ook goed te zijn. Tenminste, volgens mijn Tetra teststrips... Sinds gisteren zitten er ook 6 panda algeneters in (Gara Flavatra). Dit was geen noodgedwongen toevoeging vanwege de algen. Deze werden alleen later geleverd, anders had ik ze er zaterdag al ingedaan. Alleen het zijn nog wel jonkies van 2,5cm. Ze zijn wel erg actief, maar ik verwacht niet dat ze alles schoon kunnen eten. Daarnaast zit er een L052 Pleco in. Alleen deze verstopt zich voornamelijk, dus daar heb ik ook niet echt een hulp aan haha…

In de eerste instantie probeerde ik niet in paniek te raken. Maar ik zie nu ook dat het de planten aantast, dus daarom ben ik nu opzoek naar advies over hoe ik hier het best mee om kan gaan. Kan het überhaupt kwaad op de lange termijn? Is het iets wat ik uit moet zitten? Iedere vorm van advies wordt gewaardeerd!
 
Bruinalg geeft vaak aan dat de bacteriecultuur mog niet op orde is en er teveel organische belasting is. Na de opstart voeg je in de regel vissen toe en ga je voeren en dan wordt de bak extra belast en daar moet de bacteriecultuur zich op instellen.
Teststrips zijn nou niet bepaald de betrouwbaarste en druppels zijn beter.
Als het goed is kun je het makkelijk van de blaadjes afwrijven en het heeft even tijd nodig.
 
Verder zijn algeneters maar een zeer beperkte hulp bij de bestrijding van algen. (Nootje: bruinalg is bacteriële overgroei, en geen alg). Algenbestrijding moet komen van een bak die in balans is, met een goede filterwerking.
Toevoeging van bacteriën uit een flesje is vooral van waarde voor de winkel.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Oké, dus als ik het goed begrijp zitten er nog te weinig bacteriën in het aquarium om de afvalstoffen op te vangen?

Zou het dan een goed idee zijn om een waterwissel te doen om een deel van de afvalstoffen eruit te halen?
 
Een fotosynthetische alg dus
is niet elke alg fotoautotroof?

Zou het dan een goed idee zijn om een waterwissel te doen om een deel van de afvalstoffen eruit te halen?
De celwand van bruinalg is opgebouwd uit silicaten en die zitten in je leidingwater en/of in bodems met kiezels.
Een waterwissel heeft als voordeel om afvalstoffen te verdunnen. Maar ik het kader van bruinalg heeft het niet zoveel nut als je met leidingwater ververst...

Iets verhogen van de lichtintensiteit wil wel eens helpen. Maar dat kan weer andere algen in de hand werken. Otto's, slakken en de natuur haar werk laten doen is een veelgebruikte oplossing
 
Vaak zegt men het is geen alg namelijk.
Klopt; het zijn diatomeeën en wij noemen ze onterecht 'bruine alg'. Deze term is echter niet helemaal correct, want echte bruine algen (Phaeophyceae)
zijn een geheel andere groep die, op enkele uitzonderingen na, niet voorkomt in zoetwater. Eigenlijk is het een kiezelwier.
is niet elke alg fotoautotroof?
Elke alg is autotroof en doet aan fotosynthese, dus in dat geval produceren ze allemaal zuurstof.
Sommige algen zijn heterotroof: ze kunnen hun koolstof en energie halen uit de afbraak van organisch materiaal.
De algen in onze bakken zijn veelal mixotroof; dit betekent dat ze zowel autotroof als heterotroof kunnen functioneren. Zo kunnen ze zich aan wisselende omstandigheden aanpassen. Degene waarbij de omgevingscondities het beste zijn zullen de overhand gaan nemen.
 
Klopt; het zijn diatomeeën en wij noemen ze onterecht 'bruine alg'. Deze term is echter niet helemaal correct, want echte bruine algen (Phaeophyceae)
zijn een geheel andere groep die, op enkele uitzonderingen na, niet voorkomt in zoetwater. Eigenlijk is het een kiezelwier.
Het is inderdaad een kiezelwier maar nu lees ik ook wel weer dat wieren onder de algen vallen. Lekker duidelijk toch?
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een kiezelwier maar nu lees ik ook wel weer dat wieren onder de lagen vallen. Lekker duidelijk toch?
Als je heel goed kijkt, dan valt al het levend organisme onder de alg 😜

Kiezelwier is een bruinalg, de bruinalg in ons aquarium is geen wier en geen alg
 
mensen ik vrees dat we een beetje afdwalen van de vraag van TS: wat doe je eraan
 
mensen ik vrees dat we een beetje afdwalen van de vraag van TS: wat doe je eraan
Heel simpel, geduld hebben en eventueel bladeren met de bruinalg schoonwrijven. De bak is net opgestart en dan is dit vaak een logisch gevolg.
 
Iets verhogen van de lichtintensiteit wil wel eens helpen. Maar dat kan weer andere algen in de hand werken. Otto's, slakken en de natuur haar werk laten doen is een veelgebruikte oplossing
mensen ik vrees dat we een beetje afdwalen van de vraag van TS: wat doe je eraan
Zoals cornelius steld denk ik. Licht verhogen, maar ook werken aan de tekorten die dan zullen ontstaan om te voorkomen dat andere algen de kans grijpen.

Daarnaast slakken en "algeneters" de houden de boel schoon en verminderen het organisch materiaal in de bak.

En bergen met geduld omdat de natuur de tijd nodig heeft dit zelf op te lossen. Ik sluit me bij cornelius aan. Het gaat tenslotte om een nieuw aquarium 😄
 
Otto's, slakken en de natuur haar werk laten doen is een veelgebruikte oplossing
Otto's doen hun werk in dit geval erg goed. Zelf een bakje gehad waar een dikke koek van diatomen groeiden met name op de Anubias. En daar stond het bakje mee vol. (assimilatie goed te zien). Ik heb uiteindelijke, ondanks dat het een opstartende, ingedraaide, bak was, Otto's in gezet. Het wegwrijven had geen zin, het kwam even hard weer terug.

Maar Otocinclus plaatsen wordt eigenlijk afgeraden in pas opgestarte bakken. Aangeraden wordt te wachten tot de bakken rijp zijn, en wat is een rijpe bak? Een bak die toch wel minimaal zo'n 6 maanden draait.

Want wat als de Otocinclus de bak ontdaan hebben van diatomen? Het lukt een klein groepje echt wel want ze zijn hier meesters in. Ze laten het zich goed smaken. Het kan weken, zo niet maanden, duren tot ze commercieel voer accepteren en als je ze geen alternatief kunt bieden dan zullen ze toch een langzame hongerdood sterven.
 
Licht verhogen of verlagen helpt denk ik weinig want ze ontstaan niet door teveel of te weinig licht maar door teveel organische belasting. Wat kan is dat je planten het slecht doen door te weinig licht en dus daardoor organische belasting veroorzaken. Maar zowel met veel als weinig licht kun je bruinalg krijgen.
 
Gezien de soort vissen die je hebt gok ik dat je een hillstream-aquarium hebt? Hier zitten later ook eigenlijk altijd wel algen in, das normaal en hoort ook wel bij de vissen die je hebt.
 
Want wat als de Otocinclus de bak ontdaan hebben van diatomen? Het lukt een klein groepje echt wel want ze zijn hier meesters in. Ze laten het zich goed smaken. Het kan weken, zo niet maanden, duren tot ze commercieel voer accepteren en als je ze geen alternatief kunt bieden dan zullen ze toch een langzame hongerdood sterven.
Ja, dat is zeker waar dat otto's kunnen sterven door honger als de bruinalg weg is. Het is wat betreft 'diervriendelijkheid' dus ook geen goed plan.
Helaas is het merendeel van de hobbyisten òf hiervan niet op de hoogte òf zijn ze niet zo diervriendelijk zoals wij, en kopen gewoon een nieuwe vis.
 
Ook is de voorlichting bij het kopen van Oto s volgens mij niet goed en verkopen veel winkels de visjes zonder iets te vragen.
 
Hey allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gistermiddag even naar de winkel gegaan om druppel tests te halen. Ik wilde er ten eerste zeker van zijn dat het nitraatgehalte niet te hoog was. En gelukkig was die verre van, dus de vissen zijn veilig.

Ik heb de alg haren weggehaald en de bruine vlekken een beetje weggepoetst van de Anubis en Hygrophyla en ze zien er weer wat groener uit. Alleen de Alternanthera en de Rotalas gaan het niet overleven ben ik bang…

Hier zijn wat foto’s van de bak en de vissen;
 

Bijlagen

  • E6EAC097-6B42-40F0-986F-5290498752EB.jpeg
    E6EAC097-6B42-40F0-986F-5290498752EB.jpeg
    82 KB · Weergaven: 66
  • 3AE6C3E0-7F05-4021-9A97-460752E6A3B1.jpeg
    3AE6C3E0-7F05-4021-9A97-460752E6A3B1.jpeg
    69.2 KB · Weergaven: 69
  • 4FDEDD3F-FC3C-461B-92BF-A5BB10691695.jpeg
    4FDEDD3F-FC3C-461B-92BF-A5BB10691695.jpeg
    29.7 KB · Weergaven: 71
  • 7200BCAD-127D-4780-B5F3-D3831D522840.jpeg
    7200BCAD-127D-4780-B5F3-D3831D522840.jpeg
    90.3 KB · Weergaven: 66
Planten komen soms heel goed terug 😄 ik heb tot nu toe nog maar 1 of 2 planten echt verloren de rest hangt aan een zijde draadje 😂
 
Hey allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gistermiddag even naar de winkel gegaan om druppel tests te halen. Ik wilde er ten eerste zeker van zijn dat het nitraatgehalte niet te hoog was. En gelukkig was die verre van, dus de vissen zijn veilig.

Ik heb de alg haren weggehaald en de bruine vlekken een beetje weggepoetst van de Anubis en Hygrophyla en ze zien er weer wat groener uit. Alleen de Alternanthera en de Rotalas gaan het niet overleven ben ik bang…

Hier zijn wat foto’s van de bak en de vissen;
Ziet er mooi uit en geef het even wat tijd zou ik zeggen.
 
Hey allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gistermiddag even naar de winkel gegaan om druppel tests te halen. Ik wilde er ten eerste zeker van zijn dat het nitraatgehalte niet te hoog was. En gelukkig was die verre van, dus de vissen zijn veilig.

Ik heb de alg haren weggehaald en de bruine vlekken een beetje weggepoetst van de Anubis en Hygrophyla en ze zien er weer wat groener uit. Alleen de Alternanthera en de Rotalas gaan het niet overleven ben ik bang…

Hier zijn wat foto’s van de bak en de vissen;
Beetje off topic maar een mooie scape heb je voor een eerste aquarium. Wellicht achterin nog wat meer snelgroeiers voor meer evenwicht?
Het zand en een hoop plantjes zien er toch wel schoon uit nu👍
 
Ook is de voorlichting bij het kopen van Oto s volgens mij niet goed en verkopen veel winkels de visjes zonder iets te vragen.
De voorlichting van de LFS (=local Fish Shop) is meestal niet erg goed en dan druk ik me voorzichtig uit.
Hey allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gistermiddag even naar de winkel gegaan om druppel tests te halen. Ik wilde er ten eerste zeker van zijn dat het nitraatgehalte niet te hoog was. En gelukkig was die verre van, dus de vissen zijn veilig.

Nitraat (NO3) is niet erg giftig, nitriet (NO2) en ammoniak (NH3 of NH4) wél.

En verder heb je er een mooie bak van gemaakt.
 

Terug
Bovenaan