Advies gevraagd


L

Lindsey

Guest
Beste hobbyisten,


Ik ben nog een leek en heb wat vragen voor de ervaren mensen, ik weet dat ik dit ook kan opzoeken op internet maar ik vraag het liever aan mensen met ervaring!! Ik heb zelf al Ca 6 maanden een aquarium maar ik heb er niet veel geluk mee, vandaar deze beginners vragen misschien dat ik in de basis namelijk al iets verkeerds doe..


  • Hoelang moet je verlichting aan?
  • Hoe vaak verschoon/vervang je het filtermateriaal?
  • Hoe vaak de bodem afzuigen?
  • Hoe vaak water verversen en hoeveel?
  • Planten voeding toevoegen ja of nee?

Alvast bedankt! :)
Groetjes Lindsey
 
hai Lindsey..
je zal even wat meer info moeten geven over wat voor aquarium je hebt.
en wat je er zoal bij hebt staan, misschien een fototje plaatsen zou ook wel kunnen helpen met je vragen.
hoelang draait hij al, hoeveel liter inhoud, wat voor licht, beplanting, voedings bodem, filter , vissen etc etc..
dan zal het wat makkelijker zijn om meer advies te geven..
bij mij staat gemiddeld de verlichting 11uur per dag aan, maar andere hebben weer langer of korter.
je zal dus zelf de boel moeten gaan "tunen" en in balans moeten gaan krijgen.
al je vragen hebben hier mee te maken..en zal je dus zelf ook moeten gaan ondervinden.
maar voor extra hulp zit je hier wel oke..
dus laat maar wat horen..
groeten mike..
 
Wat algemene antwoorden:
Licht is 9 uur vaak voldoende en de filters maak je schoon als de uitstroom minder gaat worden. Bodem luchtig mee afhevelen bij het verversen en zo min mogelijk in de bodem komen. Verversen doen veel leden eens per week en dan rond de 10-20%.
Plantenvoeding is zinvol en voor de moerasplanten een voedingsbol in de bodem.

Dit is grof een antwoord op je vraag maar bij specifieke situaties kan dat afwijken en daarvoor is extra info inderdaad handig met een foto.
 
Btw, gerichte vragen kun je stellen in de daarvoor bedoelde secties op het forum;)
 
En hallo Lindsey,heel erg welkom hier! :daisy:
 
Welkom op het forum.