Advies gevraagd


L

Lindsey

Guest
Beste hobbyisten,


Ik ben nog een leek en heb wat vragen voor de ervaren mensen, ik weet dat ik dit ook kan opzoeken op internet maar ik vraag het liever aan mensen met ervaring!! Ik heb zelf al Ca 6 maanden een aquarium maar ik heb er niet veel geluk mee, vandaar deze beginners vragen misschien dat ik in de basis namelijk al iets verkeerds doe..


  • Hoelang moet je verlichting aan?
  • Hoe vaak verschoon/vervang je het filtermateriaal?
  • Hoe vaak de bodem afzuigen?
  • Hoe vaak water verversen en hoeveel?
  • Planten voeding toevoegen ja of nee?

Alvast bedankt! :)
Groetjes Lindsey
 
hai Lindsey..
je zal even wat meer info moeten geven over wat voor aquarium je hebt.
en wat je er zoal bij hebt staan, misschien een fototje plaatsen zou ook wel kunnen helpen met je vragen.
hoelang draait hij al, hoeveel liter inhoud, wat voor licht, beplanting, voedings bodem, filter , vissen etc etc..
dan zal het wat makkelijker zijn om meer advies te geven..
bij mij staat gemiddeld de verlichting 11uur per dag aan, maar andere hebben weer langer of korter.
je zal dus zelf de boel moeten gaan "tunen" en in balans moeten gaan krijgen.
al je vragen hebben hier mee te maken..en zal je dus zelf ook moeten gaan ondervinden.
maar voor extra hulp zit je hier wel oke..
dus laat maar wat horen..
groeten mike..
 
Wat algemene antwoorden:
Licht is 9 uur vaak voldoende en de filters maak je schoon als de uitstroom minder gaat worden. Bodem luchtig mee afhevelen bij het verversen en zo min mogelijk in de bodem komen. Verversen doen veel leden eens per week en dan rond de 10-20%.
Plantenvoeding is zinvol en voor de moerasplanten een voedingsbol in de bodem.

Dit is grof een antwoord op je vraag maar bij specifieke situaties kan dat afwijken en daarvoor is extra info inderdaad handig met een foto.
 
Btw, gerichte vragen kun je stellen in de daarvoor bedoelde secties op het forum;)
 
En hallo Lindsey,heel erg welkom hier! :daisy:
 
Welkom op het forum.
 
Bedankt allen! :)
Ik heb de Juwel lido 120 (beginners bak) ik wil later overstappen na een grotere bak als ik dit onder de knie heb :) hij draait al Ca 6 maanden. 120 liter. Gewoon de standaard tl verlichting die erbij geleverd zat. Ik heb er ook een voedingsbodem in, planten weet ik de naam niet van. Ik heb de Bioflow M. binnenfilter die zat er ook standaard bij! Ik heb er nu vooral ramirezi's in zitten in verschillende kleuren en een paar kardinaal tetra's.
Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is, anders hoor ik het wel.
 
Welkom op het Forum.

Je geeft aan dat je nog niet veel geluk hebt gehad.

Wat heb je zoal aan tegenslagen gehad?

Ik heb ook een Lido 120, kan ook dus voor gevorderden;)

De TL verlichting van de lido is voldoende. Deze brand bij mij 10 uur.

Maar je moet je realiseren, meer licht is ook meer bemesting doseren. Meer licht betekend meer groeien dus meer bemesting.

Rond de 9 uur zit je safe.

Het is voor jezelf maar ook voor je aquarium fijn om een vaste dag in de week te kiezen voor het onderhoud.

Op die dag ververs je 10% max 30% water. En voeg je weer voor een week bemesting en andere middelen toe. Als je dit standaard aanhoud dan komt je bak makkelijker in balans.

Ik maak de witte filter pads van de juwel filter elke week bij onderhoud schoon de rest laten zitten en alleen schoonmaken als het echt moet. Soms maar 1x per jaar.
De witte pads hoef je niet te vervagen, gewoon de oude uitspoelen en terug plaatsen. Ik doe er 1x per 3 maanden een nieuwe in.

Bovenstaande is een basis. Maar als je gaat experimenteren met speciale bemestings schema's dan moet natuurlijk alles weer anders.


Succes op het forum.
 
Welkom op het Forum.

Je geeft aan dat je nog niet veel geluk hebt gehad.

Wat heb je zoal aan tegenslagen gehad?

Ik heb ook een Lido 120, kan ook dus voor gevorderden;)

De TL verlichting van de lido is voldoende. Deze brand bij mij 10 uur.

Maar je moet je realiseren, meer licht is ook meer bemesting doseren. Meer licht betekend meer groeien dus meer bemesting.

Rond de 9 uur zit je safe.

Het is voor jezelf maar ook voor je aquarium fijn om een vaste dag in de week te kiezen voor het onderhoud.

Op die dag ververs je 10% max 30% water. En voeg je weer voor een week bemesting en andere middelen toe. Als je dit standaard aanhoud dan komt je bak makkelijker in balans.

Ik maak de witte filter pads van de juwel filter elke week bij onderhoud schoon de rest laten zitten en alleen schoonmaken als het echt moet. Soms maar 1x per jaar.
De witte pads hoef je niet te vervagen, gewoon de oude uitspoelen en terug plaatsen. Ik doe er 1x per 3 maanden een nieuwe in.

Bovenstaande is een basis. Maar als je gaat experimenteren met speciale bemestings schema's dan moet natuurlijk alles weer anders.


Succes op het forum.
Bedankt voor deze nuttige en nauwkeurige informatie! Ik deed altijd een water wissel van 50%.. dus ik ga dit zeker toepassen :)
 
Ja dat is ook zo hoor en zo zijn veel ook begonnen.
 
Ramirezi's zijn moeilijke vissen die een ph wensen van 6 hebben ze dat niet dan gaan ze snel dood. Het is niet voor niets een van de meest verkochte vissen in de handel. ;)

Ook kan in zo'n Lido maar één koppel. Ivm territoriumdrift.
 
Welkom! Ik ben benieuwd naar n foto!
 

Terug
Bovenaan