Advies gevraagd voor visbestand juwel vision 180

maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Hallo allemaal,

Over een paar weken krijg ik een nieuw aquarium, dus ik ben alvast goed aan het bedenken wat voor visbestand ik daar dan in wil hebben.

Op het moment heb ik in mijn juwel rekord 60 nog wat vissen zitten waarvan ik voor een deel een ander huisje gevonden heb en waarvan ik een deel wil houden. De vissen die ik houd zijn 7 corydorassen paleatus (1 vrouwtje, 3 mannetjes en 3 jonkies waarvan ik het geslacht nog niet weet) en één volgroeide ancistrus. Subspecies weet ik hier niet van, maar werd verkocht als een geelpunt. Het is in elk geval een vrouwtje van 12cm die niet meer groeit.

Nu zat ik te denken om hierbij de volgende soorten te kopen als mijn nieuwe bak voldoende is ingedraaid:
- 15 Neocaridina davidi var. Blue dream garnalen
- 3 Protomyzon pachychilus (panda goby)

Voor de bovenlagen ben ik er nog niet uit. Ik vind gourami's erg mooi (vooral de diamant gourami en de trichogaster trichopterus marble), maar volgens mij kunnen die niet samen met garnalen? Ook zou ik dan niet weten of ik beter een harem of een koppeltje kan nemen en of ze uberhaupt in mijn bak kunnen. Zou één koppel gourami's samen met een schooltje kardinalen bijvoorbeeld mogelijk zijn in dit aquarium?

Een andere optie die ik overweeg is om voor de bovenlaag een groepje van Hasemania marginata (koperzalm) te nemen met eventueel nog enkele kardinalen of nannostomus mortenthaleri (dwergpotloodvisje koraal rood). Maar ik zou ook van deze soorten niet weten hoeveel vissen ik dan kan nemen in combinatie met de corydorassen, garnalen, goby's en mijn ancistrus.

Ik ontvang dus graag wat advies over mijn visbestand of goede suggesties voor de bovenlaag. Ik houd van mooie kleuren en bijzondere visjes. De meer standaard soorten vind ik vaak niet zo leuk.

Alvast bedankt!
 
Wat wordt je nieuwe aquarium? Afmeting en inhoud zijn belangrijk om te weten.
De goby is een hillstream soort en volgens mij niet geschikt voor een gewoon gezelschapsaquarium.
Edit: zie net welk aquarium je hebt in de titel :oops:
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem hoor. Maar het wordt inderdaad een vision 180, dus een 180L bak met deze afmetingen:
std_juwel_aquarium_td_vision180_top_view(4)-l.png

Even ter aanvulling: mijn inrichting wil ik aanpassen aan het visbestand, maar zal vooral natuurlijk zijn en dus met steen, hout en planten. Ik heb al een donker grijze achtergrond (met steenpatroon) en de grond word van zwart grind/zand combinatie.


Ik vond de panda goby er erg leuk uitzien en ik wil graag nog een andere soort algeneter in mijn nieuwe bak erbij. Ik heb nergens gelezen dat hij in een snelstromende bak moet en dit was mij ook niet verteld toen ik informeerde in de aquariumzaak. Zou wel jammer zijn als deze niet kan, maar ik wil wel happy visjes natuurlijk.

Zijn er meer met ervaringen met deze goby soort en of die wel of niet in dit soort aquariumbestand zou kunnen? En hebben jullie nog tips over mijn andere soorten of soorten die ik erbij kan voegen om een leuk bestand te maken?
 
Altijd spannende momenten als je naar een nieuwe (andere)bak over stapt en het volledig gaat inrichten veel succes.
 
Bedankt Altispinosa!

Ik heb John z'n topic even doorgelezen en hij heeft echt een mooi bakje, maar inderdaad wel met redelijk wat stroming. Ik heb hem wel even een berichtje gestuurd om te vragen wat zijn ervaringen zijn dus bedankt voor de tip quistero!
 
Bedankt Altispinosa!

Ik heb John z'n topic even doorgelezen en hij heeft echt een mooi bakje, maar inderdaad wel met redelijk wat stroming. Ik heb hem wel even een berichtje gestuurd om te vragen wat zijn ervaringen zijn dus bedankt voor de tip quistero!
Graag gedaan.
 
Na wat verder zoeken en pb'tjes met enkele forumleden ben ik er bijna uit welk visbestand ik wil. Ik ga sowieso meer stroming in mijn bak creeëren zodat ook de panda's en sewellia zich thuis voelen.

Het bestand wat ik nu in gedachten heb:
- 1 ancistrus vrouw van 12cm
- 7 corydoras paleatus
- 5 protomyzon pachycilus (panda goby)
- 15 neocaridina davidi var. blue dream garnalen
- Koppel sewellia lineolata
- 25? Hademania nana (koperzalm)

Zou dit een goed bestand zijn? Vooral over de bovenlaag twijfel ik nog. Neem ik enkel koperzalmen? Of neem ik er een tweede soort bij? Ik neig nu naar 1 soort omdat ik verder weinig soorten vind die ik er mooi bij vind passen. Maar hoeveel kan ik er dan nemen? 25? Of meer/minder?

Al deze soorten zouden tegen een matig tot sterke stroming kunnen (enkel koperzalmen staan op matig, rest kan ook met een sterke stroming). Ook lijken ze alle op een temperatuur van 24 en pH van 7 tot 7,5 te kunnen.

Zijn er nog dingen welke ik over het hoofd heb gezien met dit bestand? Moeten bepaalde soorten met meer of juist minder individuen? In mijn bak komt redelijk veel hout en stenen en ook zal ik voor voldoende schuilmogelijkheden zorgen met planten en mos.

Ik hoop op jullie advies!
 
Bestand hangt af van de inrichting. Veel planten? of juist niet?. Zand of grind bodem? enz enz.

Corydoras paleatus is sub-tropisch 16-22 graden is warm zat. Rond de d 22 graden doet een Ancistrus het ook nog wel.

Koperzalmen scholen niet en de mannen gaan op latere leeftijd allemaal een territoriumpje afbakenen. Qua temperatuur matchen ze wel bij de paleatus.
 
Wat betreft sewellia's en stroming. Hier er al jaren 1 in de bak en hier ook echt geen hillstream. Tuurlijk zoekt ie de stroming van het filter wel eens op, maar zwemt ook vrolijk door de rest van de bak
 
Botia, er komen best veel planten en een zeer fijn grind op de meeste plekken, maar ook zand voor de cory's. Dit staat ook nog niet vast omdat de bak er nog niet is en ik liever de bak passend maak bij de vissen dan andersom. Vandaar ook dat ik vooraf zo goed nadenk over mijn visbestand. Dat de corydoras kouder zou moeten verbaast mij, volgens seriously fish hoort deze soort (de paleatus) op een temperatuur van 22-26 gehouden te worden. 24 zou dan dus geen probleem moeten zijn en daar zitten ze bij mij ook al zeker 6 jaar op. Dat de koperzalmen niet scholen vind ik niet zo erg, maar ik zoek gewoon een mooie bovenlaag vis met leuk gedrag. Zou de koperzalm daar wel geschikt voor zijn? En ik vraag mij nog steeds af hoeveel ik er dan kan nemen. En ook of het dan nog uitmaakt hoe de man/vrouw verdeling is.

En bedankt voor je ervaring killerfish, maar ik kwam erachter dat de panda goby ook van veel stroming houd en de corydoras en ancistrus blijken dit na wat onderzoek ook wel te waarderen. Ik wil ook niet een echte hillstream maken, maar wel iets meer stroming creëren dan ik normaal in mijn bak heb.
 
Ik heb een poos geleden Hasemania nana (koperzalm) gehad. Behalve dat die inderdaad niet heel sterk scholen (wat overigens voor heel veel 'schoolvissen' geldt) zwemmen ze door de hele bak, en niet echt bovenin. Hetzelfde geldt trouwens voor Nannostomus mortenthaleri.
Sowieso vind ik het lastig een leuke oppervlaktevis te kiezen, maar misschien zou Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) een goede kandidaat zijn? In jouw bakmaat kan makkelijk een leuk groepje (bv. 3 mannen en 6 vrouwen). Een harem Betta splendens (siamese kempvis) zou ook kunnen, maar dan moeten er wel wat planten en met name ook wat drijfplantjes aanwezig zijn.

Ik denk dat de combinatie van Protomyzon pachycilus en Sewellia lineolata met Neocaridina davidi wel een probleem gaat worden. Want bij de stroomsnelheid die de loaches graag willen blijven de garnalen volgens mij de hele dag aan je filterinlaat plakken. Er zijn vast voorbeelden van hillstream-gobies die het bij wat minder stroming volhouden, maar mijn persoonlijke mening is dat je dergelijke extreme verschillen niet moet opzoeken.

De Corydoras paleatus en de Ancistrus (zal 99% zeker Ancistrus cf. cirrhosus zijn) kun je in ieder geval zowel bij wat meer als bij wat minder stroming houden, ik zou de cory's tot 10 of 12 stuks uitbreiden. Bij niet al te veel stroming kunnen de garnalen daar nog prima bij, maar dan is de bodem wel vol.
Overigens is dat volgens mij ook wel genoeg om de algen in toom te houden, de Protomyzon en Sewellia heb je daarvoor dus niet nodig.

Door de mooie waterhoogte van bijna 50 cm. heb je dan ook nog ruimte voor 1 of 2 leuke soorten in het midden. Ik weet dat veel forumleden van meer exemplaren van zo min mogelijk soorten houden, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar wat meer variatie, wat in dit geval 2 soorten betekent.
Ik zou dan in ieder geval een lancetvormige (slankgebouwde) en een ruitvormige (hooggebouwde) soort kiezen.
Verder zit er behalve het blauw van de garnalen nog niet heel veel kleur in het bestand, zodat ik naar wat geel en rood zou zoeken.
Om een paar van de ontelbare mogelijke combinaties te noemen: Aphyocharax rathbuni en Hyphessobrycon pulchripinnis, Axelrodia riesei en Hyphessobrycon heliacus, Hyphessobrycon roseus en Paracheirodon axelrodi, Pseudomugil furcatus en Pristella maxillaris, Hemigrammus erythrozonus en Tateurndina ocellicauda.

Om er dan maar even 1 voorbeeld uit te lichten:
- 1 Ancistrus cf. cirrhosus
- 10 Axelrodia riesei
- 10 Corydoras paleatus
- 9 Epiplatys annulatus
- 10 Hyphessobrycon pulchripinnis
- 15 Neocaridina davidi var. blue dream
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Paddy.K.1966! Het ringbandsnoekje heb ik inderdaad al naar gekeken, maar ik vind dat die wel heel erg aan het oppervlakte blijven en ook nog vrij klein zijn waardoor ze niet opvallen. Best jammer, want verder zijn het mooie visjes en zou ik ze best leuk gevonden hebben als ze een paar cm lager zwommen. De betta heb ik erg lang gehad, maar het zijn zwakke vissen met een maximale leeftijd van 2 jaar wat ik na enkele jaren toch wel een nadeel vind. Buikwaterzucht en vinrot/mondrot komt toch heel veel voor in deze soort terwijl al mijn andere vissen daar nooit last van hadden.

Mijn ancistrus lijkt inderdaad heel erg op de plaatjes die ik vind als ik of ancistrus cf. cirrhosus kijk, dus ik denk dat ik veilig kan aannemen dat zij tot deze soort behoort.

Ikzelf hou meestal ook van wat variatie. Had tot nu toe altijd kardinaal tetra's in combinatie met vuurtetra's, maar vind de kardinalen wel erg gewoon dus wil nu toch een keer wat anders in de bovenlagen. De pseudomugil furcatus was ik wel al tegengekomen, maar die kan volgens mij niet met garnalen. De Hyphessobrycon heliacus die je noemde vind ik wel erg mooi, maar lijkt weer niet qua waterhardheid met de andere soorten die ik heb te kunnen. De Tateurndina ocellicauda zou misschien wel een hele mooie koppel/harem vis kunnen zijn bij een grotere school van een andere soort. Tot nu toe vind ik de Hasemania nana nog steeds wel het leukste al dan niet met een rode tweede soort..

Ik moet denk sowieso nog even goed kijken of ik liever de protomyzon pachycilus of de garnalen wil dan. Wel hoor ik hele wisselende verhalen over of de garnalen wel of niet tegen de stroming kunnen (uiteraard met een garnaal vriendelijk gemaakt filter). Hier ga ik dus nog even goed onderzoek naar doen. De Sewellia lineolata kan wel met iets minder stroming dus die wil ik sowieso graag omdat ik het hele leuke visjes vind. Mijn groepje corydorassen kan ik altijd nog uitbreiden als ik de bodem te licht bevolkt vind zonder de panda's of garnalen..

Een goed bestand kiezen blijft wel erg lastig dus ben blij met al het advies en probeer mij ook zo goed mogelijk in te lezen.
 
Hier sinds kort ook weer de ringbandjes. Ja ze blijven aan het oppervlak, maar eenmaal volwassen zijn ze niet echt heel ieniemienie hoor. Ze hebben daarentegen prachtige kleuren als ze eenmaal wat ouder zijn. Hier nu nog vrij jonge exemplaren zitten, maar kan niet wachten tot ze groter zijn

Bovenlaag vissen zal ook lastig zijn met deze hoogte in een bak. Als je wat groters wilt, halfsnavels (Dermogenys pusillus) zijn ook enorm leuk om te zien. Ja, ze plakken aan het oppervlak maar worden wel wat groter dan de ringbandjes. Ik had ze er hier destijds als onderstaand bijzwemmen. Staan wel meer foto's van in mijn topic
IMG_0470.JPG
IMG_0682.JPG
20171018_162633.jpg
 
Misschien moet ik die ringbandjes dan een keer in het echt zien als ze ietsjes groter zijn. Welke ik ook leuk vind zijn bijlzalmen, maar deze springen nogal en ik heb geen dek ruit. Het lijkt mij niet zo goed voor ze om tegen de lampenkap te springen...

De Dermogenys pusillus zal ik nog even goed naar kijken! Het maatje spreekt mij meer aan, maar daar missen dan weer de kleuren... Zo lastig al die keuzes
 
Misschien moet ik die ringbandjes dan een keer in het echt zien als ze ietsjes groter zijn. Welke ik ook leuk vind zijn bijlzalmen, maar deze springen nogal en ik heb geen dek ruit. Het lijkt mij niet zo goed voor ze om tegen de lampenkap te springen...

De Dermogenys pusillus zal ik nog even goed naar kijken! Het maatje spreekt mij meer aan, maar daar missen dan weer de kleuren... Zo lastig al die keuzes
Ze groeien hier flink door, zal foto's blijven plaatsen in mn topic!
 
Ik ga je topic volgen!
 
Eergisteren eindelijk mijn nieuwe aquarium gekregen! Nu dus echt aan de slag met de inrichting en vervolgens het indraaien van 3 tot 4 weken. In mijn oude aquarium zitten nu ook enkel nog de vissen die ik wil houden: 3x sewellia lineolate, 7x corydoras paleatus en een ancistrus.

Na nog verder kijken naar het visbestand denk ik er nu aan om de volgende soorten nog toe te voegen:
- 15 keizertetra's (Nematobrycon palmeri) OF 20 koperzalmen (Hasemania Nana).
- 5 pandagoby's (Protomyzon pachychilus)
- 15 garnalen, waarschijnlijk de Neocaridina davidi var. Blue dream

Ik overweeg nog om de scholen misschien kleiner te maken en dan nog een groepje marmer bijlzalmen toe te voegen... Wat denken jullie? Ik vind het heel lastig om te vinden hoeveel vissen er in mijn bak kunnen. Er komt vooral onderin wat meer stroming d.m.v. een stromingspomp (garnaal veilig gemaakt) en ik wil dat het oppervlak niet teveel beweegt vanwege eventuele bijlzalmen. Verder heb ik ook nog meer onderzoek gedaan naar de goby's in combinatie met garnalen en dit wordt wel vaker gedaan. Als ik zorg dat de garnalen er niet in gezogen kunnen worden moet het denk goed gaan. Sowieso komen de garnalen eerder dan de goby's dus kan ik kijken of ze tegen de stroming kunnen en dan nog bepalen of ik wel of niet de goby's erin doe.

En nog wat foto's van mijn werk in mijn nieuwe bak xD Mijn kat vond het gelijk interessant en zat er al in toen ik even het deksel weglegde...
kat in aquarium.jpg

Vervolgens getest op lekken, gelukkig waren die er niet dus kon hij op de plek van het oude aquarium :D Zoals jullie zien is de kat niet een klein beetje nieuwsgierig.....
lekvrij.jpg

En met de achtergrond erin. Helaas kon ik die naad niet meer uit het midden krijgen aangezien ik hem er dan niet in kreeg door de stalen buis in het midden van het aquarium....
Achterwand.jpg


Nu wachten op het grind en daarna de planten bestellen!

Hoop dat jullie nog willen meedenken met mijn bestand. Heb ook naar de andere vissen gekeken die voorgesteld werden, maar mijn voorkeur blijft gaan naar de koperzalmen. Al kwam ik van de week de keizertetra's tegen die ik ook erg mooi vind.... Ik kan daarvan alleen niet vinden of ze met garnalen kunnen (als er genoeg schuilplaatsen zijn).
 
Mooie set!
Heb je bewust de onderste filterinlaat afgesloten of is dat een foutje?
 
Aan de voorkant zit onderaan geen inlaat en aan de zijkant heb ik de achterwand er net naast geplakt. Enkel 1 van de 4 openingetjes wordt deels geblokkeerd door de achterwand, maar denk dat dat geen kwaad kan omdat driekwart vrij is.
 
Vreemd,normaal zit er aan de onderkant bij deze filters ook een inlaat.

Ik heb in mijn Vision behoorlijk veel stroming en de vuurgarnalen lijken daar geen last van de hebben hoor.
Panda goby's zijn echt hele leuke vissen!
 
Terug
Bovenaan