Advies gevraagd; drijfplanten in Zuid Amerika bak


R

rverwaart

Guest
Hallo allemaal,

Mijn aquarium wordt stukje bij beetje steeds meer een Zuid Amerika / amazone themabak. Ik heb begrepen dat het hebben van drijfplanten in de bak min of meer een must is voor dit thema ;-).

Ik heb een Juwel Trigon 190 hoekaquarium. Wat zijn jullie adviezen voor wat betreft drijfplanten uit het Amazone gebied? En hoe verzorg je dit soort planten? Met drijfplanten heb ik helaas 0,0 ervaring...
 
Niemand een idee?
 
Moet je even hier kijken.. http://www.aquaplantsonline.nl/c/25/drijfplanten/

De Pistia (mosselplantje) heeft mijn voorkeur en is zuid Amerikaans. Geeft hele mooie wortels waar vissen in kunnen schuilen of op zoek kunnen gaan naar eten. Gewoon erin leggen en zorgen dat ze voldoende licht krijgen dan komt het wel goed.
 
De Limnobium laevigatum is een veel gebruikte drijfplant voor aquaria, vermeerderd makkelijk en is ook makkelijk in toom te houden.
 
Limnobium laevigatum is ideaal voor een zuid Amerika bak.
Zelf gebruik ik echter salvinia natans. Die vind ik mooier en heeft niet van die hele lange wortels. Dat vind ik persoonlijk nooit zo mooi.
 
Ik heb wel de indruk dat de Natans sneller bruin wordt als de blaadjes nat worden door condens of aquawater bij werkzaamheden maar het is een snelle groeier verder.
 
Heb zelf Eendenkroos in mijn aquarium, mooie korte wortels zitten eraan, niet van die lange slierten, wel lastig om ze uit het filter te houden omdat het zo klein is, en het duurt even voordat het een beetje dichtgroeit, maar geduld is een schone zaak
wil je ze gewoon voor de sier of echt om de wortels, dan zou ik namelijk echt voor Limnobium Laevigatum gaan ;)
~Wessel
 
1 x per week pak ik steeds een plukje Limnobium en trek de wortels er af, blijven de wortels mooi in toom, waar ik het wel wil laat ik het groeien.
 
Klinkt goed! D limnobium laevigatum ziet er inderdaad erg mooi uit qua bladeren en wortels. Ik zie dat deze snel groeien, heel snel, als ze voldoende licht krijgen. Ik vraag mij daarom meteen het volgende af; met hoeveel van deze plantjes raden jullie aan te beginnen?
 
Met hoeveel maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar meer is altijd gelijk leuker natuurlijk.
met 5 plantjes kan je al mooi gaan beginnen maar 15 is gelijk een drijvend veldje.

Het ligt ook een beetje aan de oppervlakte grote van je bak natuurlijk.
 
TonHageraats zei:
Met hoeveel maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar meer is altijd gelijk leuker natuurlijk.
met 5 plantjes kan je al mooi gaan beginnen maar 15 is gelijk een drijvend veldje.

Het ligt ook een beetje aan de oppervlakte grote van je bak natuurlijk.

Dank je wel, Ton! Ik heb een Juwel Trigon 190 hoekaquarium. De lange zijden zijn ieder 70cm. Overdwars is ie op het langste stuk iets over de 80cm breed. Ik denk dat ik dan inderdaad voor 10 stuks ofzo ga!

kellemes zei:
Als je bij APO besteld krijg je er ruimschoots genoeg.

APO is vast een afkorting ergens van :p. Waar staat APO voor, kellemes?
 
Haha super, dank jullie wel!

Ik merk dat jullie ervaring hebben met het bestellen van plantjes bij APO. Zijn het "schone" plantjes? Enige tijd geleden had ik plantjes gekocht bij een lokale aquarium winkel in de buurt en niet veel later, je raad het al, een slakken-explosie in de bak. Zelfs na goed afspoelen van de bladeren en wortels! Hoe is jullie ervaring daarin met plantjes via APO?
 
Dat is iets waar je altijd op moet letten. Slakkeneitjes. Een explosie is ook niet echt de fout van de leverancier van de plantjes. Paar eitjes kan geen kwaad, maar bv. van te veel voeren.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat is iets waar je altijd op moet letten. Slakkeneitjes. Een explosie is ook niet echt de fout van de leverancier van de plantjes. Paar eitjes kan geen kwaad, maar bv. van te veel voeren.

Mee eens hoor! Het niet kunnen voorkomen van die explosie was inderdaad meer te wijden aan mijn gebrek aan kennis over het voorkomen ervan. Maar her en der hoor ik wel vaker dat men bij de ene winkel meer eitjes of slakken aantreft dan bij de andere, vandaar mijn vraag :)
 
Precies wat Mascha zegt een explosie komt voor van te veel voer dat blijft liggen en als voedsel voor de slakjes dient.
Goed afspoelen blijft een advies, onder een gerede stevige straal en wat met je vingers erdoor heen, uiteraard wel voorzichtig als je broze planten hebt.

Verder kunnen slakjes nuttig zijn om klein vuil af te voeren en de bodem luchtig te houden, als je ze weg wilt hebben neem dan een netje met daarop een klein schijfje komkommer zonder schil, na verloop van tijd zitter daar slakjes op en kan je ze eruit halen en herhalen zolang nodig, maar minder voeren blijft het beste.
 
Precies... Vroeger voerde ik dagelijks, tegenwoordig eens in de twee � drie dagen en met kleinere porties. Tevens heb ik, ipv. zo'n netje, een heuse Sera slakkenval gekocht! Werkt ook prima, maar netje met een stukje komkommer had wellicht goedkoper geweest ;-)
 
rverwaart zei:
Maar her en der hoor ik wel vaker dat men bij de ene winkel meer eitjes of slakken aantreft dan bij de andere, vandaar mijn vraag :)
De planten bij APO zijn niet behandeld met (anti)slakkengif (althans, dat beweren ze zelf).. dat is een nadeel als je huiverig bent voor slakken, maar het is een voordeel als je planten inbrengt in een bak met garnalen, aangezien gifresten makkelijk je garnalenpopulatie kan decimeren.

Dit gezegd hebbende behandel ik voor de zekerheid ook de planten van APO als zijnde behandeld met slakkengif.

Zoals Cruijff dan zou zeggen: "Ieder nadeel heb zijn voordeel" ;)
 
kellemes zei:
rverwaart zei:
Maar her en der hoor ik wel vaker dat men bij de ene winkel meer eitjes of slakken aantreft dan bij de andere, vandaar mijn vraag :)
De planten bij APO zijn niet behandeld met (anti)slakkengif (althans, dat beweren ze zelf).. dat is een nadeel als je huiverig bent voor slakken, maar het is een voordeel als je planten inbrengt in een bak met garnalen, aangezien gifresten makkelijk je garnalenpopulatie kan decimeren.

Dit gezegd hebbende behandel ik voor de zekerheid ook de planten van APO als zijnde behandeld met slakkengif.

Zoals Cruijff dan zou zeggen: "Ieder nadeel heb zijn voordeel" ;)

Thanks, kellemes! Ik ga maar eens bestellen :)
 
Je kunt ook denken aan Hydrocleys nymphoides. Is weliswaar geen drijfplant, maar zeer decoratief. Heb er zelf twee die met enige regelmaat nieuwe loten hebben.
 
Planten die je vrij wil hebben van slakken en eitjes, doop je een uurtje in een emmer met 5 liter water waar je 4 teentjes geplette knoflook hebt gedaan en een volle opgehoopte eetlepel keuken of zeezout.

Daarna een uurtje in schoon zoet water zetten en dan zitten er echt geen slakken of levende eitjes meer tussen de planten.

Is een oud recept waarmee vroeger slootplanten slakkenvrij werden gemaakt voor gebruik in aqua's ; zou nog moeten werken!

Greetzz BigSmoke
 
He, die kende ik niet.. de functie van zout kan ik me nog iets bij voorstellen, die van knoflook niet ;)
 
Da's een nieuwe voor mij, dat ga ik onthouden :thumbs:
 
Knoflook bevat bepaalde stoffen die voor slakken en hun eitjes absoluut dodelijk zijn.

Omdat ik bovenstaande al heel erg lang geleden aan de weet ben gekomen, heb ik dit gegeven ook gebruikt om mijn Hosta tuin (74 soorten) vrijwel slakken vrij te houden, door 1 x per maand te spuiten met een aftreksel van 4 hele (RODE) knoflookbollen die ik geplet en fijngemaakt, 2 minuten kook in 2 liter water.
Daarna goed zeven en in een afsluitbare fles doen.

Van dit extract 6 eetlepels in een liter water doen, en dat op de planten sproeien ook onderkant bladeren en op de bodem rond de planten die enige aantasting vertonen in het voorjaar.

That's all, folks!

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
Knoflook bevat bepaalde stoffen die voor slakken en hun eitjes absoluut dodelijk zijn.

Omdat ik bovenstaande al heel erg lang geleden aan de weet ben gekomen, heb ik dit gegeven ook gebruikt om mijn Hosta tuin (74 soorten) vrijwel slakken vrij te houden, door 1 x per maand te spuiten met een aftreksel van 4 hele (RODE) knoflookbollen die ik geplet en fijngemaakt, 2 minuten kook in 2 liter water.
Daarna goed zeven en in een afsluitbare fles doen.

Van dit extract 6 eetlepels in een liter water doen, en dat op de planten sproeien ook onderkant bladeren en op de bodem rond de planten die enige aantasting vertonen in het voorjaar.

That's all, folks!

Greetzz BigSmoke

Goed tip dit die ik aan jessica zal doorspelen voor haar moestuin :thumbs:.
 
Mochten drijfplanten het niet goed doen - bij mij is dat bijvoorbeeld het geval - dan zijn er ook nog volop planten met drijfbladeren. Hydrocleis nymphoides is hierboven al genoemd, Nymphaea zenkeri (tijgerlotus) kan ook.

Zelf heb ik Nymphoides sp. 'Taiwan' die heel prima voldoet. Groeit zelfs zo snel dat ik elke twee weken de helft moet wegsnoeien.
Eventueel kan ik je daarvan tegen weinig meer dan de verzendkosten wel wat mooie stekken sturen.
 

Terug
Bovenaan