Advies gevraagd betreffende soorten L nummers.


A

Altispinosa

Guest
Nu ik gelezen heb dat de mooie snowball LDA 033 van Cory haar planten met rust laat wou ik graag even jullie hulp welke L nummers nog de planten met rust laten want ik heb ook een mooie beplante aquarium en zoek toch graag een L nummer aan te schaffen maar dan liefst ene die van de planten af blijft dus ik hoop dat je de soorten hieronder wil vermelden zodat ik een keuze kan maken.

Bedankt.
 
Voor welke bak zoek je een vis? Ik heb hier zelf 2 L104 zitten die ik 2 jaar geleden in Nieuwegein heb gehaald bij de beurs. Houden van hout, maar aan de planten heb ik ze nog niet zien zitten
 
Voor welke bak zoek je een vis? Ik heb hier zelf 2 L104 zitten die ik 2 jaar geleden in Nieuwegein heb gehaald bij de beurs. Houden van hout, maar aan de planten heb ik ze nog niet zien zitten
Hey Mike het is voor mijn Ferplast Dubai 100 dus mijn bak van 1 meter.
 
L010a is een zeer geschikte vis voor zo'n bak. Verder zou een farlowella net gaan. Deze 2 doen helemaal niets met je planten. De meeste L-nummers zouden wel gaan, ze gaan vaak je planten eten als ze te weinig voer krijgen. De ''echte'' Lnummers zijn wel echt grote vervuilers overigens.
 
L010a is een zeer geschikte vis voor zo'n bak. Verder zou een farlowella net gaan. Deze 2 doen helemaal niets met je planten. De meeste L-nummers zouden wel gaan, ze gaan vaak je planten eten als ze te weinig voer krijgen. De ''echte'' Lnummers zijn wel echt grote vervuilers overigens.
Die Farlowella's worden tussen de 15 en 25cm is dat dan niet wat te groot voor in een 1 meter bak ?
De L010a daarentegen worden maar max 13cm zou 2 exemplaren in de 1 meter bak kunnen ?
Is dit eventueel ook een mogelijkheid voor in de 1 meterbak ? 1 LDA033 + een L010a ?
 
Volgens mij blijven de veel voorkomende L-nummers vaak allemaal wel van de planten af, tenzij ze te weinig voeding krijgen. De L134 is ook erg mooi, of bijvoorbeeld de L201.
 
Volgens mij blijven de veel voorkomende L-nummers vaak allemaal wel van de planten af, tenzij ze te weinig voeding krijgen. De L134 is ook erg mooi, of bijvoorbeeld de L201.
De L102 en de L201 lijken enorm veel op elkaar he en qua prijs ook wel denk ik toch.
 
L 134 vind ik ook een prachtige L nummer net als de L 168 en zeker de L46 maar moeten die normaal gezien niet in een groepje gehouden worden of kun je een paar verschillende enkelingen als L nummer samen in een bak als het toch niet de bedoeling is om te kweken.
 
Welk L-nummer geschikt is, hangt ook heel erg van de rest van het bestand af. Sommige soorten hebben hoge temperaturen ( >25°C) nodig, zoals de meeste Hypancistrus en Peckoltia soorten. Als je dan bijvoorbeeld cory´s of andere vissen in de bak hebt zitten die liever wat koeler zitten, wordt het lastig om die twee soorten te combineren.
 
Volgens mij blijven de veel voorkomende L-nummers vaak allemaal wel van de planten af, tenzij ze te weinig voeding krijgen. De L134 is ook erg mooi, of bijvoorbeeld de L201.
Precies dit!

Farlowella's worden doorgaands niet groter dan 20cm hoor, ze hangen maar wat en daarom zijn ze in relatief kleine aquaria te houden.

Indd, peckoltia en hypancistrus soorten blijven ook vrij klein. Ze zijn goed solitair te houden aangezien ze toch zelf een territorium hebben. In die 1meterbak zou ik zelf gerust 2-3 L010A's in durven te zetten. 13cm halen ze overigens vaak niet, blijft rond de 11-12 hangen.
 
Precies dit!

Farlowella's worden doorgaands niet groter dan 20cm hoor, ze hangen maar wat en daarom zijn ze in relatief kleine aquaria te houden.

Indd, peckoltia en hypancistrus soorten blijven ook vrij klein. Ze zijn goed solitair te houden aangezien ze toch zelf een territorium hebben. In die 1meterbak zou ik zelf gerust 2-3 L010A's in durven te zetten. 13cm halen ze overigens vaak niet, blijft rond de 11-12 hangen.
Dan denk ik er toch sterk over na om een stuk of 2 L010A's en eventueel 1 L201 in mijn grote bak te steken.
Of beter zou zijn om 1 L010A en 1 L201 te houden want zit natuurlijk nog met mijn corydorassen ook en anders word het teveel bodemvis.
 
Dan denk ik er toch sterk over na om een stuk of 2 L010A's en eventueel 1 L201 in mijn grote bak te steken.
Of beter zou zijn om 1 L010A en 1 L201 te houden want zit natuurlijk nog met mijn corydorassen ook en anders word het teveel bodemvis.
Je bestand kan ik uit dit topic zo niet afleiden maar het grootste deel van een L010a is staart/vin dus je hebt er veel minder last van dan een hypancistrus bv. Ookal vallen deze ook reuze mee hoor, mensen denken veel te snel dat hun bak "vol" is. Zolang je filter het aankan en je waterwaardes er niet slechter door worden valt het meestal wel mee.
 
Ik heb sinds 17 ( !!) jaar 3 PECKOLTIA BREVIS . Dee vissen eten uitsluitend algen en wel hun hele leven. Ik voer ze verder bij met spirulina tabletten en 1 x per week een paar schijven komkommer. Zijn schitterend mooie vissen, hebben wel een beetje een hekel aan fel licht, ze komen alleen te voorschijn als er nog maar 1 of 2 lampen ( van de 4) branden. Zijn uiteindelijk 10-11 cm groot geworden.
 
Deze bedoel ik:

WP_20171027_20_25_33_Pro_LI.jpg
WP_20171027_20_25_50_Pro_LI.jpg
WP_20171027_20_26_05_Pro_LI.jpg
WP_20171027_20_26_05_Pro_LI.jpg
 
Die zien er prachtig uit! Zeker voor hun leeftijd. Mooie kleuren heb je trouwens in je bak.
En zie ik goed dat dit drie foto's van de drie (verschillende) Peckoltia's zijn?
 
De peckoltia/hypancistrus/rineloricaria soorten laten je planten wel met rust, van de ancistrus en de panaque soorten zou ik afblijven. Deze hebben meer de neiging om aan je planten te knabbelen. Natuurlijk moet je dan nog wel kijken naar de temperatuur.
 
De peckoltia/hypancistrus/rineloricaria soorten laten je planten wel met rust, van de ancistrus en de panaque soorten zou ik afblijven. Deze hebben meer de neiging om aan je planten te knabbelen. Natuurlijk moet je dan nog wel kijken naar de temperatuur.

Ik heb thuis de Ancistrus Claro zitten, word zo'n 7 a 8 cm en heb ik nog nooit aan planten zien eten. Maar misschien doen ze dat als ik niet kijk :)
 
Ik heb thuis de Ancistrus Claro zitten, word zo'n 7 a 8 cm en heb ik nog nooit aan planten zien eten. Maar misschien doen ze dat als ik niet kijk :)


Volgens mij doen ze het dan stiekem, want hier wordt elke grootbladerige Echinodorus binnen een paar dagen door de claro's veranderd in een soort kant :).

(Alleen de grootbladerige Echinodus soorten, andere planten blijven wel gewoon heel.)
 
Volgens mij doen ze het dan stiekem, want hier wordt elke grootbladerige Echinodorus binnen een paar dagen door de claro's veranderd in een soort kant :).

(Alleen de grootbladerige Echinodus soorten, andere planten blijven wel gewoon heel.)
En ik maar denken dat de slakken dat in de bak deden. Oeps.
 

Terug
Bovenaan