Advies en tips voor beste bak om een paludarium te bouwen.


J

Jorik

Guest
Hallo,

Ik wil graag weer een paludarium maken, alleen nu in een echt terrarium.

Ik zou dan graag een koppel of trio Epipedobates tricolor willen houden.

Nu heb ik een aantal dagen rond zitten kijken op internet naar goedkope bakken om een paludarium in te bouwen. In eerste instantie ging mijn interesse naar de Exo terra (klik hier) de 30x30x45 of 45x45x45. De prijs van deze bakjes vind ik alleen aan de hoge kant, omdat ik wat ervaringen heb gelezen over de bakjes en las dat fruitvliegen ontsnappen door het gleufje onder de deurtjes. En het gaas aan de bovenzijde snel roest! Ook moet ik dan nog speciaal een lichtbak kopen omdat die er niet standaard bij zit.

Er zijn wel terrariums te koop die zelfs wat groter zijn en goedkoper, alleen ben ik bang dat deze sneller zullen knappen dan een terrarium met stabilisatiestroken, en plastic stootranden die het glas ook bij elkaar houdt en deze bakken hebben 4mm glas, wat ik erg dun vind klinken zou zelf het liefst 6mm willen. En hopelijk zijn ze waterdicht want ik zou graag een waterval met een water poeltje aan de voorkant willen maken.

Enkele voorbeelden van bakken waar ik wat huiverig voor ben:
Klik 40x40x40
Klik 50x35x35

Ook hebben deze bakken niet vaak 2 ventilatiestroken, zodat de ventilatie optimaal is.

Nog een probleem is de locatie van de leverancier, die zitten niet gevestigd in het Noorden van het land. En ik koop persoonlijk niet graag 2dehands. Al zitten er wel een paar bakken tussen op MP in Friesland, die potentie hebben.

Graag hoor ik wat ik het beste kan doen, en ik zie ook een 2dehands Exo terra 45x45x45 voor �30,- die misschien potentie heeft.

Mvg
 
Ik heb al mijn bakken nog 2e hands gekocht (wel aquaria ipv terraria), maar heb er super goede ervaring mee. Wel zijn er bepaalde dingen waar je op moet letten, krassen e.d.

Ik heb bijvoorbeeld mijn lido 120 + onderstel gekocht voor 35 euries. Wat natuurlijk geen geld is vergeleken met de nieuwprijs.
 
Ik zelf koop normaal gesproken liever bij een LFS omdat je dan weet dat je garantie hebt. Ik heb al een keer een lekke bak gekocht, en kreeg zo weer een splinternieuwe mee, dat heb je met 2dehands bakken niet.

Maar het scheelt inderdaad wel weer in kosten.
 
Jorik zei:
Ik zelf koop normaal gesproken liever bij een LFS omdat je dan weet dat je garantie hebt. Ik heb al een keer een lekke bak gekocht, en kreeg zo weer een splinternieuwe mee, dat heb je met 2dehands bakken niet.

Maar het scheelt inderdaad wel weer in kosten.

Ik vraag altijd of ze hem een dag voor ik het kom ophalen of ze er water in willen zetten zodat ik kan kijken of die waterdicht is. Nog geen problemen mee gehad.

Maar ja, je hebt wel een punt. Garantie is soms wel zo prettig.

BTW; je linkjes naar je aquaria en paludarium werken niet. Zou graag je palu willen zien :p.
 
Ondertussen heb ik een tweedehands bak gekocht van 60x40x40 cm :D.
 
Wauw, das een niet veel voorkomende maat, mooi hoor. Vooral die 10 cm extra diepte lijkt me erg makkelijk bij een palu.
 

Terug
Bovenaan