Advies Buitenfilters


N

nori

Guest
Beste mede-aquarianen,

In het bezit zijnde van een Dennerle Scaper's Tank van 35 liter, zit ik te denken om het binnenfilter te gaan vervangen voor een buitenfilter. Het filter valt flink op tussen die planten door en het lijkt me mooi om het dan toch wat minimalistischer te hebben in de aquascape. Ook lijkt het mij veel makkelijker "schoon" te spoelen (in aquarium water, alleen maar om prut weg te halen zodat hij niet verstopt raakt eens in de zo veel maanden) aangezien de hele filterinhoud de bak in komt zodra ik het binnenfiltertje eruit probeer te halen.

Bovendien vind ik de in- en outflow sets van Azaqua erg mooi. Ik vraag me alleen af of deze te gebruiken zijn op de Eheim buitenfilterbuizen. Ik zie dat deze vooral zijn bedoeld voor de (peperdure) ADA filters. Heeft iemand ervaring met buitenfilters van Eheim in combinatie met Lily Pipe Sets (bijvoorbeeld: deze).

Ik zat te denken aan een Eheim buitenfilter, bijvoorbeeld de EHEIM classic 150. Ik zag wel dat dit filter misschien net iets te sterk zal zijn voor mijn 35 liter bak. Ik heb een betta in de bak zitten en ik denk dat hij een sterke stroom niet zal waarderen... Heeft iemand toevallig dit filter voor een kleinere bak dan wordt geadviseerd?

Ik zag ook nog een ander filtertje van Dennerle zelf. Deze lijkt wat idealer. Ik weet helaas niet of deze zou passen op mijn bak, aangezien ik er ook nog een glazen plaat op heb om te voorkomen dat mijn betta er eventueel uit springt. Iemand enig idee hoe groot de ruimte moet zijn tussen de glasplaat en de rand van de bak?
 
Hoeveel ruimte zit er dan tussen de afdekplaat en de rand?
Bij de Classis 150 zitten geen dubbele kraantjes en is niet handig,zijn wel los te kopen maar behoorlijk duur.
 
Als je wilt gaan voor bijna geen zichtbare techniek, zou ik voor de dennerle scapersfilter gaan. Hier bij de veldhuis in Enschede het filter zien draaien en ziet hem bijna niet, mede door de plastic lilypipe. Hoe en of die goed werkt geen idee, maar zag er wel goed uit. Werd daar achter de bak gezet, neit als hangon gebruikt trouwens, dus dat zou ook nog mogelijk zijn
 
Bedankt voor de reacties!
Sorry, ik weet even niet wat je bedoeld met de kraantjes Seabait. Ik ben vanavond thuis, ik zal dan even opmeten wat de ruimte is. Het is misschien wel de beste optie, dat hang-on filter. Ik vraag me af hoe ze het filter niet op de rand van de bak hoeven te zetten. Dit zou wel erg schelen. Grote kans dat de buizen dan wel tussen de rand en afdekruit kunnen. Killerfish, weet je toevallig hoe ze dat hadden gedaan? Was het hetzelfde filter?
 
Dennerle scapers flow heb ik momenteel ook voor mijn 35 liter bak (draait nog niet)

Ik denk dat dit de meeste ideale filter is voor deze bak, mede door de mogelijkheid om hem zowel aan de bak te hangen, als hem er naast te zetten.
Bij deze filter is de pompcapaciteit 360 liter per uur (dit is gerekend zonder filterinhoud, dus ga uit van 300 liter per uur).
De orginele glasplaat die bij de bak zit is aan de achterkant wat smaller waardoor je een spleet van plus minus 3 cm hebt. Hier kunnen de pijpjes van de filter eenvoudig tussen door.

Maar vind je nu echt glazen lily pipes in de bak mooier dan zou ik zeggen, ze de scapers flow naast (niet er onder want dan verliest hij pompcapaciteit, opvoerhoogte is beperkt) de bak en doe hier filterleidingen aan vervolgens kan je deze weer koppelen aan de glazen pipes.
 
Dan past het filtertje zeker op de rand:D Ik vind die plastic lily pipes ook prima eigenlijk, vind het vooral mooi dat ze wat subtieler zijn dan een interne filter. Er is dan ook wat meer ruimte voor de plantjes. Ik kan het filter wel eerst als hang-on gebruiken en dan kan ik zien of het me bevalt. Het zal in ieder geval niet zo storen, zo'n bak aan het aquarium aangezien ik een zwarte achterwand heb, waardoor die minder zichtbaar is.
Weet je toevallig wat de diameter zou moeten zijn als ik er toch wel filterslangen aan wil bevestigen?
 
Dan past het filtertje zeker op de rand:D Ik vind die plastic lily pipes ook prima eigenlijk, vind het vooral mooi dat ze wat subtieler zijn dan een interne filter. Er is dan ook wat meer ruimte voor de plantjes. Ik kan het filter wel eerst als hang-on gebruiken en dan kan ik zien of het me bevalt. Het zal in ieder geval niet zo storen, zo'n bak aan het aquarium aangezien ik een zwarte achterwand heb, waardoor die minder zichtbaar is.
Weet je toevallig wat de diameter zou moeten zijn als ik er toch wel filterslangen aan wil bevestigen?

Dat is een hele goede vraag, dat kan ik morgen even voor je opmeten ;)
ps. ik hem een foto in mijn album, kan hem zo snel niet vinden in mijn bestanden, waar de scapersflow achter mijn 35liter bakje hangt dan kan je zien hoe het er ongeveer uitziet.
ps2. waarom een afdekruit op je aquarium? Zeker als je voor minimalisme gaat zou ik zeggen eraf dat ding haha
 
Ik heb deze ook en hij bevalt prima. Hij staat op mijn 25 liter plantenbak. Maar aangezien ik een erg dichte beplanting heb gebruik ik dus bijna geen filtermedia,
anders is de stroming niet toereikend De slangmaat is 12/16 mm
 
Sorry, ik weet even niet wat je bedoeld met de kraantjes Seabait.

Kraantjes tussen de slangen van het filter,is handig om de boel los te koppelen zonder een hoop gedoe.
Zitten bij de meeste filters standaard en bij de Eheim plus versies ook alleen dus niet bij de 150.
 
Dat is een hele goede vraag, dat kan ik morgen even voor je opmeten ;)
ps. ik hem een foto in mijn album, kan hem zo snel niet vinden in mijn bestanden, waar de scapersflow achter mijn 35liter bakje hangt dan kan je zien hoe het er ongeveer uitziet.
ps2. waarom een afdekruit op je aquarium? Zeker als je voor minimalisme gaat zou ik zeggen eraf dat ding haha

Ik heb de foto van jouw album al gezien ja, toen je zei dat je ook zo'n filter had:D Het ziet er goed uit, dus ben er nu wel van overtuigd dat ik de scapers flow ga nemen (nu nog even sparen van mijn stufi x'D). De bak zelf trouwens ook! Ben benieuwd naar het eindresultaat:) Het ziet er al veelbelovend uit.

Ik heb de afdekruit trouwens nodig omdat ik bang ben dat mijn betta eruit springt, hij is nogal actief dus ik zie het hem al snel doen... En de lucht boven het water blijft wat warmer, dus "ademhalen" is zo wat prettiger voor hem.

Ik heb deze ook en hij bevalt prima. Hij staat op mijn 25 liter plantenbak. Maar aangezien ik een erg dichte beplanting heb gebruik ik dus bijna geen filtermedia,
anders is de stroming niet toereikend De slangmaat is 12/16 mm

Zie nu ook dat Cornelius al de maat heeft, dus scheelt weer, bedankt! Dan kan ik later kijken naar een eventuele glazen lily pipe set en filterslangen. Kan ik het filter dan gewoon op hetzelfde oppervlak zetten als waarop de bak zelf staat? Is dat hoog genoeg?

Kraantjes tussen de slangen van het filter,is handig om de boel los te koppelen zonder een hoop gedoe.
Zitten bij de meeste filters standaard en bij de Eheim plus versies ook alleen dus niet bij de 150.

Ahh oke, weer wat geleerd:D
 
Kan ik het filter dan gewoon op hetzelfde oppervlak zetten als waarop de bak zelf staat? Is dat hoog genoeg?
Dit is inderdaad hoog genoeg, de pomp neem in capaciteit af wanneer deze lager staat dan het laagste punt van je aquarium, dan werkt de wet van de communicerende vaten namelijk niet meer en moet alle kracht echt uit de filter zelf komen.
 
Heb vandaag de Scaper's Flow gekocht:thumbs: Morgenavond ga ik het filter erop zetten, uiteraard met het oude filter nog draaiende en wachten tot het hang-on filter ingedraaid is;) Bedankt voor alle tips!
 

Terug
Bovenaan