Achterwand met turf


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Ik verwacht volgende week, na 2 jaar wachten, EINDELIJK mijn maatwerk aquarium!
Alle spullen om met mijn zelfbouw achterwand te beginnen heb ik in huis.

De bedoeling is om een tempex achterwand te maken in combinatie met purschuim waarmee ik 1 of 2 stukken hout in de achterwand wil vastzetten.
Vervolgens komen er lagen tegellijm over de tempex heen. Bij de laatste laag wil ik turf erin strooien voor een natuurlijke 'bos grond' look.
Als laatste wil ik het geheel letterlijk en figuurlijk 'afsluiten' met epoxy.

De vraag is nu, zal de turf niet naar verloop van tijd 'afbreken' en vergaan? Kan dit voorkomen worden door de turf af te sluiten met de epoxy? En behoud de turf wel zijn 'natuurlijke look' of doe ik dit juist teniet met de epoxy hars?

En als laatste, ook niet onbelangrijk, verstoor ik niet het waterafstotend vermogen van de epoxy door een stuk hout in de achterwand te verwerken? Loop ik niet het risico dat naar verloop van tijd en scheuren/gaten gaan ontstaan?

Ik hoop op jullie wijsheid. Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!
 
Ik zou de turf achterwege laten,je geeft het zelf al aan de natuurlijke look lijkt mij door vuil of alg tenietgedaan worden.Als je kienhout in een epoxy verwerkt kun je dit nooit meer veranderen,ofwel het kienhout moet ten aller tijde op dezelfde plek blijven hangen in de epoxy.
 
Denk dat je grootste probleem is dat de laag epoxy over de turf vol gaat zitten met lichtbellen
 
Bedankt voor jullie snelle reacties, top!
Dus het beste wat dan hier op lijkt is het hout ertegenaan te zetten nadat de achterwand in het aquarium zit.
En de turf eruit te laten en dan maar zand en acryl verf gebruiken?
Ter verduidelijking, acrylverf na de tegellijm, en het zand bij de laatste epoxylaag erover strooien?
 
Ja dat ligt eraan,als de inrichting met epoxy en het gebruik van ingelijmd kienhout naar jou zin is dan is het goed,maar ook qua inrichting niet meer te veranderen is.
 
@tuinkabouter klopt inderdaad. Maar heb ondertussen al acrylverf in huis gehaald en geen pigment. Denk ook dat dit een voordeel is want dan kan ik makkelijker kleurverschillen aanbrengen. Of dit in mijn voordeel gaat werken is echter nog de vraag, want heel kunstzinnig ben ik niet haha..

@treb dat blijft moeilijk te zeggen vooraf. Nu lijkt het me een heel mooi idee, maar achteraf zou ik er wel eens spijt van kunnen krijgen. Ik heb behoorlijk wat tempex platen gehaald, dus ik zal eerst maar eens zonder hout gaan knutselen. Misschien zelfs proberen een stuk hout na te maken in de tempex. Word dit niks kan ik altijd nog de purschuim en een stuk hout erbij pakken :D
 

Terug
Bovenaan