'achterwand' met meerdere 'rots' plateaus


Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
36
He allemaal,

Ik merk dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging en wil mij eens gaan uitleven in de wereld van aquascapen.

Wat ik eigenlijk wil gaan proberen is het laten groeien van planten op plateaus van verschillende hoogtes (met wat seachem flourite als substraat) waardoor er wat meer dynamiek in de bak zit. Het hoeft niet perse vast aan de achterwand te zitten of van rotsen gemaakt te zijn zoals hieronder maar dat zijn slechts 2 voorbeelden die ik online vond. Momenteel gebruik ik filterzand als bodem in een RIO350 en alles is vrijwel vlak.....

wand.jpg
wand2.jpg


Waar ik een beetje mee zit is hoe ga ik iets soortgelijks praktisch voor elkaar krijgen. De bak is vrij hoog (+/- 60cm) Zijn er bijvoorbeeld kunst-rotswandjes met plateau's waar wat substraat in kan te koop? Ik heb ze nog niet gevonden. Of stapel ik beter echte stenen om zo substraatbedden te krijgen? Zelf gaan knutselen met piepschuim zie ik nog niet zo erg zitten.

Ik ben dus vooral benieuwd naar hoe jullie dit zouden aanpakken en of er hier aquascapers rondlopen met ervaring die mij wat tips kunnen geven.

alvast dank
 
Als je echt hoger wilt gaan stapelen kun je de stenen op elkaar lijmen, hier is speciale lijm voor, dan eerst een scape maken op iets van karton en dan foto maken en vervolgens in je bak uitvoeren met lijm..
Miss kun je iets van ada aqua soil gebruiken om erop en tussen te strooien, dit is net was grover als ander bodem materiaal en word veel in scapen gebruikt, heb zelf nooit zo hoog gestapeld en gebruikte wel ada aqua soil (voor t idee:p) suc6 ermee
 
Jouw plaatjes zijn best geavanceerde scapes. Hoe dan ook, als je wil starten met scapen, raad ik aan om alleen natuurlijke materialen te gebruiken, dus alleen echte stenen en hout. Het eindresultaat is, wat mij betreft, dan altijd mooier. Je kunt op 2 manieren werken, vooraan beginnen met de voorste rij stenen, laag soil/flourite/lavasplit erachter en dan zo schuin naar achter/boven werken. Andere manier is om alle stenen aan elkaar te lijmen. Gaten kun je opvullen met filterwatten.
Vergis je niet in de sterkte van de lamp en de co2 die je nodig zal hebben voor zo'n strak tapijtje.
 
Ah goeie tip van die filterwatten, ik zat al te denken dat het anders lastig is substraat tussen de stenen te houden.

De voorbeelden zijn het ultieme doel haha, ik verwacht niet dat mijn eigen baksel in de buurt gaat komen :ROFLMAO:

Kwa substraat gaat overal flourite worden denk ik. Er is dan keus tussen zwart en bruin, dus ook ff zien welke stenen daar bij matchen

Kwa verlichting zit ik flexibel, heb een daytime matrix met momenteel 5units. CO2 is ook geen probleem, 10kg fles staat klaar.
 
Keus voor seachem flourite was omdat het de pH niet beïnvloed. De CO2 zit op een pH meter en dat lijkt mij dus lastig combineren. Nu lees ik dat het kwa voeding niet optimaal zal zijn, klopt dit? Kan ik hier 'lastige' planten in groeien zonder spul bij te steken in de bodem? Vrijwel alle andere soils beïnvloeden wel de pH als ik zo eens rondkijk .
 
Keus voor seachem flourite was omdat het de pH niet beïnvloed. De CO2 zit op een pH meter en dat lijkt mij dus lastig combineren. Nu lees ik dat het kwa voeding niet optimaal zal zijn, klopt dit? Kan ik hier 'lastige' planten in groeien zonder spul bij te steken in de bodem? Vrijwel alle andere soils beïnvloeden wel de pH als ik zo eens rondkijk .
Flourite is gewoon een soort grind. Grind is inert en dus beïnvloedt het je PH inderdaad niet. Flourite neemt wel mineralen op waar je planten uiteindelijk weer hun voordeel mee kunnen doen; maar dat is niet afdoende voor de meereisende plant die z'n voeding uit de bodem moet halen. Wat is precies het euvel als je ph wat zakt?
 
Het lijkt mij lastig om de CO2 stabiel te houden als ook de soil de pH beïnvloed.

Bijvoorbeeld na de wekelijkse waterwissel pompt de reactor de pH direct omlaag naar een te hoge CO2 waarde omdat de soil zijn werk nog moet doen. Of zie ik beren op de weg...
 
Het lijkt mij lastig om de CO2 stabiel te houden als ook de soil de pH beïnvloed.

Bijvoorbeeld na de wekelijkse waterwissel pompt de reactor de pH direct omlaag naar een te hoge CO2 waarde omdat de soil zijn werk nog moet doen. Of zie ik beren op de weg...
Je ziet beren op de weg :) Ik heb hier ook een bak met soil en co2, draait harstikke stabiel.
 
Ah ok. Welke soil heb je en gebruik je ook een pH meter?
 
Ik heb Tropica, zonder ph meter.
Ah ok, die pH meter is dus waar ik mee zit. Stel dat de soil de pH naar 6.5 drukt en de CO2 drukt hem verder omlaag naar 6.2. Dan staat de pH controller dus ingesteld op 6.2

Als dan na een 50% verversing de pH 7+ is geworden wordt hij door de CO2 snel verlaagd naar 6.2, dit is dan een veel te hoog gehalte als deze pH enkel door de CO2 wordt veroorzaakt. Of mis iets?
 
Ik ben geen chemicus maar volgens mij kun je als je co2 doseert met een ph verlagende bodem het beste afgaan op een continutest.
 
Ah ok, die pH meter is dus waar ik mee zit. Stel dat de soil de pH naar 6.5 drukt en de CO2 drukt hem verder omlaag naar 6.2. Dan staat de pH controller dus ingesteld op 6.2

Als dan na een 50% verversing de pH 7+ is geworden wordt hij door de CO2 snel verlaagd naar 6.2, dit is dan een veel te hoog gehalte als deze pH enkel door de CO2 wordt veroorzaakt. Of mis iets?
Nee, dit heb je goed. Dan kun je tijdelijk inderdaad een CO2 overschot krijgen met alle gevolgen van dien..
Dan is het handiger om ouderwets de bellen te tellen en zoals John aangeeft een continue test.

Of verversen met osmose water, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
 
Nee, dit heb je goed. Dan kun je tijdelijk inderdaad een CO2 overschot krijgen met alle gevolgen van dien..
Dan is het handiger om ouderwets de bellen te tellen en zoals John aangeeft een continue test.

Of verversen met osmose water, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Hmm ja, ik ben eigenlijk wel gehecht geraakt aan de pH controller, geen gedoe meer met bellen tellen en BPM's die om vage redenen ineens van dag tot dag anders zijn.

Zijn er geen goede soils of andere bodems met voldoende voeding die de pH niet beïnvloeden?
 
Dat durf ik niet te zeggen. Ik werk niet met soils, maar met kleibolletjes en bodemcapsules. Maar ik begrijp dat je voor zo'n scape wel een soil nodig hebt.

Moet zeggen dat sinds ik een goede drukregelaar heb de bellen per minuut ook niet veranderen wanneer dit eenmaal ingesteld is (dual stage drukregelaar).

Misschien dat osmose water een uitkomst biedt :)
 
Osmose verlaagt niet per se de PH maar wel de geleidbaarheid. Als je met osmose wil gaan werken, zul je ook weer met remineralisatie gaan werken (KH/GH+ poeders). Is echt een hoop meer gedoe dan gewoon soil erin, co2 erop en gaan. Je stelt 1x de juiste werkdruk in cq aantal bellen en gaan met die banaan.
 

Terug
Bovenaan