achterwand, epoxy, kitten ??


R

roxen

Guest
Hello. Wij hebben zelf van piepschuim een achterwand gemaakt. Deze is geverfd. En met de verfbrander behandeld nu is mijn vraag
Moet je ook de achterkant van het piepschuim in de epoxy zetten. En hoe doe je de achterwand zo kitten dat er geen water achter je achterwand komt?. Want ik neem aan dat dat niet de bedoeling is? Gr sabrina
 
Nee je hoeft de achterkant niet in de epoxy te zetten.
Met Kit ( speciaal voor het aquarium!) zet je de achterwand tegen het glas van de bak vast.
 
Nee? Gaat het water dan niet in de tempex???

Zou het voor de zekerheid toch maar doen,hoor,Sabrina.

Kijk WEL ,dat er geen vissen achter kunnen komen.
Lees je te vaak,dat ze er achter zitten,en niet meer terug kunnen.
 
zou het toch ook doen hoor.
wanneer de achterwand mooi aansluit op de zijkanten van je bak
kun je hem mooi afkitten zodat er geen water achter kan.
 
Neen, hoef je niet te doen, achterkant epoxy zetten is niet nodig.
Wel zou ik opzij dicht kitten(maar dan enkel opdat er geen vissen zich vast kunnen zetten)
 
Maar als je hem kit kan je nooit meer wisselen van achterkant he ?
Ik was aan het denken om gewoon zo een losse achterwand te maken en hem er los in te zetten.
Wat zouden de nadelen hiervan zijn?

Mvg
Christof
 
Dan loop je het risico dat de achterwand los schiet met alle gevolgen van dien
 
Christof zei:
Maar als je hem kit kan je nooit meer wisselen van achterkant he ?
Ik was aan het denken om gewoon zo een losse achterwand te maken en hem er los in te zetten.
Wat zouden de nadelen hiervan zijn?

Mvg
Christof

wanneer hij gemaakt is van isolatiemateriaal gaat hij nooit blijven zitten
 
Maar toch wel als je tegel lijm gebruikt en wat plantjes erin en zo dan wordt hij watzwaarder of niet?wou dan de zijkanten en de achterkant doen (soort u-vorm) dan kan hij niet omvallen.
 
Christof zei:
Maar toch wel als je tegel lijm gebruikt en wat plantjes erin en zo dan wordt hij watzwaarder of niet?wou dan de zijkanten en de achterkant doen (soort u-vorm) dan kan hij niet omvallen.

Omvallen zal hij niet doen neen, wel omhoog schieten als een raket, ook al is hij behandeld met tegellijm ;)

De drijfkracht van de isolatie is groter dan de zwaarte van de tegellijm.
 
Nee,opwaartse kracht is groter dan gewicht van de lijm.

Schepen blijven ook drijven,he.
 
Bertus zei:
Schepen blijven ook drijven,he.
Meestal :D

Maargoed, eigenlijk niets aan toe te voegen voor wat betreft kitten.

~ Ivo
 
Piepschuim zuigt zich vol met water en is ook niet waterdicht. Rondom epoxy heeft geen nut omdat er altijd ergens een kier zal zijn en hierdoor loopt het vol.

Roofmate dat blauwe spul is wel waterdicht en zuigt geen water op. Is ook gelijk wel duurder echter de kwaliteit is beter.

Verlijmen kan met een goede polimeer kit, bijvoorbeeld Polymax zwart, bruin niet de transparant deze heeft minder kleef kracht. Zelf werk ik graag met Hybrifix is te koop bij een Gerritse, mastermate en destil maar niet in de Bouwmarkt.

Kit naden zoveel mogelijk dicht. De achterwand zelf kan je bevestigen met dotjes om de 10 cm2
1 dot heeft een trekkracht van 25 kg. 24 uur drogen en het aquarium kan gevuld worden.

Siliconenkit voor het aquarium heeft minder goede kleefkracht op kunststoffen, de uithardingstijd is ook langer namelijk 48 uur en pas naar weken krijg het zijn volle sterkte.
Glas op glas verlijmen dan is het echt geweldig spul.
 
Beste mensen,
Dank jullie voor de reacties ,
Hier ben ik zeer goed meegeholpen ,
Hoop dat het me zal lukken men eigen achterwand te verwezenlijken.

Nog iemand een idee welke filter ik het beste kan gebruiken voor een aquarium van 100x50x 50
Er komen 3 schildpadden in dus half gevuld met water?
Wil graag met een buiten filter gaan werken,zit nu binnenfilter in, is zo een appart reservoir kan ik dit makkelijk verwijderen (is namenlijk ook vast gekit )(glas op glas).

Mvg
Christof
 
Ondanks dat je +- 125 liter water in je bak gaat doen, zou ik toch opteren om een pomp te nemen die minimaal 900 a 1000 liter water geeft.
Je drie schildpadden zijn denk ik toch grote vervuilers, niet?
 
Beste,

Op zich valt het mee maar was aan het denken om een filter te nemen die het water kan filteren als het hele aquarium vol zit.
Mss dat er ooit vissen in gaan als de schildjes een grotere bak nodig hebben.

Wat voor merk raad je me aan?
 
Mascha&Ivo zei:
Bertus zei:
Schepen blijven ook drijven,he.
Meestal :D

Maargoed, eigenlijk niets aan toe te voegen voor wat betreft kitten.

~ Ivo
Behalve als ze van beton zijn.
Ik bedoel een Echt schip, geen bak.
 
Christof zei:
Beste,

Op zich valt het mee maar was aan het denken om een filter te nemen die het water kan filteren als het hele aquarium vol zit.
Mss dat er ooit vissen in gaan als de schildjes een grotere bak nodig hebben.

Wat voor merk raad je me aan?

Ik ben een Eheim fan, dus ik raad enkel een eheimfilter aan ;)
 
Christof zei:
Beste,

Op zich valt het mee maar was aan het denken om een filter te nemen die het water kan filteren als het hele aquarium vol zit.
Mss dat er ooit vissen in gaan als de schildjes een grotere bak nodig hebben.

Wat voor merk raad je me aan?

JBL, net even goedkoper dan eheim maar wel filters van hele goede kwaliteit, krijg je zeker geen spijt van ;)
 
Oke maar nu ben ik nog niet veel wijzer hahhaha, er zijn zoveel filters.
 
Als je budget zo hoog is zou ik zelf een nieuwe nemen, weet je zeker dat hij helemaal in orde is. Een JBL e901/900 lijkt me prima voor jou.
 

Terug
Bovenaan