Achterwand en Co2


G

Gerv043

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb reeds zeer bruikbare info gevonden. Ik heb onlangs een Juwel Rio 450 gekocht en wil dit gaan inrichten als Amazone aquarium. De bak staat nu nog leeg omdat ik het een en ander goed wil doen. Haastige spoed is zelden goed.
Nu heb ik een paar vragen waarover ik maar niet kan beslissen.
Ten eerste de achterwand. Welke achterwand geeft het mooiste effect?Ik heb al iets moois van Arstone gezien. Heeft iemand ervaringen hiermee?
Mijn tweede vraag betreft het CO2 systeem. Ik twijfel tussen JBL en Dennerle. Het liefst koop ik meteen een compleet systeem waarbij ik de CO2 flessen kan laten navullen.
Iemand suggesties?
Mijn bak is 151x51x66cm (lxbxh).
 
Ja bedankt, dit merk was ik ook al tegengekomen. Ik twijfel echter omdat er toch wat stukken af moeten worden gehaald of dit wel makkelijk en secuur te doen is.
 
De bak is “maar” 50cm diep dus ik zou geen achterwand nemen die gigantisch veel uitsteekt, neemt alleen maar zwemruimte in beslag. Dus zou een wandje nemen van zo 2-4cm dik.

Zelf vind ik de achterwanden van het merk fefi mooi
 
Complete sets van merken zijn over het algemeen iets duurder. Je zou ook bij de Nederlandse winkel kunnen kijken die zelf sets samenstellen. Als je ze belt kunnen ze goed advies geven en zit je kwa prijs vaak een stuk lager. Ikzelf heb dit bij de visvoerwinkel gedaan, en zit met prima producten die goed werken. Prijs was een stuk lager dan een kant en klare oplossing van 1 merk.
 
De bak is “maar” 50cm diep dus ik zou geen achterwand nemen die gigantisch veel uitsteekt, neemt alleen maar zwemruimte in beslag. Dus zou een wandje nemen van zo 2-4cm dik.

Zelf vind ik de achterwanden van het merk fefi mooi

Ja is inderdaad ook mooi. Ik zie echter dat er "roostertjes" worden geadviseerd. Is dit echt nodig temeer de achterwand verlijmd word tegen de achterwand van het aquarium.
 
Ja is inderdaad ook mooi. Ik zie echter dat er "roostertjes" worden geadviseerd. Is dit echt nodig temeer de achterwand verlijmd word tegen de achterwand van het aquarium.

Ja het komt zelden voor dat een achterwand echt helemaal dicht is, en dat er nooooit water van bovenaf tussen loopt. Je kunt dus beter zorgen dat er makkelijk water achterlangs kan zodat het in beweging blijft dan dat je gaat proberen het helemaal dicht te maken. Mocht er stilstaand water achter staan gaat dat stinken of schimmelen. Ik werk nooit met achterwanden, maar zou altijd zorgen voor een klein beetje stroming achter de wand
 
Ja is inderdaad ook mooi. Ik zie echter dat er "roostertjes" worden geadviseerd. Is dit echt nodig temeer de achterwand verlijmd word tegen de achterwand van het aquarium.

Roosters zijn dus alleen nodig in holle 3D achterwanden, maar die wanden nemen veel plek in beslag, teveel plek voor een bak van 50cm diep m.i.

Neem jij een wand met een vlakke achterkant zoals die van juwel & fefi bijvoorbeeld dan is dat niet nodig. Paar dotjes otto seal S28 achter de wand en die komt niet meer los.
 
Heeft iemand een idee wat de afmetingen zijn van een 2 kg co2 fles? Het gaat mij vooral m de hoogte. Ik heb gelezen dat de flessen rechtop moeten staan en ik wil zeker weten of dit mogelijk is in mijn onfderkast
 
Complete sets van merken zijn over het algemeen iets duurder. Je zou ook bij de Nederlandse winkel kunnen kijken die zelf sets samenstellen. Als je ze belt kunnen ze goed advies geven en zit je kwa prijs vaak een stuk lager. Ikzelf heb dit bij de visvoerwinkel gedaan, en zit met prima producten die goed werken. Prijs was een stuk lager dan een kant en klare oplossing van 1 merk.
Inderdaad, mee eens. Zo heb ik het huismerk van Veldhuis Enschede genomen dat nu al jaren tot tevredenheid draait. E.e.a. is middels een eigenbouw (Arduino-) Aquariumcomputer volledig geautomatiseerd. Sinds kort laat ik mijn flessen van 2 kg. niet her-vullen maar ruil ze telkens om voor een volle fles. Hetgeen behoorlijk voordeliger blijkt in mijn geval.
 
Inderdaad, mee eens. Zo heb ik het huismerk van Veldhuis Enschede genomen dat nu al jaren tot tevredenheid draait. E.e.a. is middels een eigenbouw (Arduino-) Aquariumcomputer volledig geautomatiseerd. Sinds kort laat ik mijn flessen van 2 kg. niet her-vullen maar ruil ze telkens om voor een volle fles. Hetgeen behoorlijk voordeliger blijkt in mijn geval.
Ja dat was ik dus ook van plan. 48 cm is te doen. Heb je een beugel of een voet om de fles rechtop te zetten?
 
In ieder geval is mij heel veel duidelijker nu. De achterwand heb ik inmiddels besteld. Ik heb toch gekozen voor de Juwel cliff dark achterwand. Deze ziet er goed uit en is gemakkelijk te verwerken.
Nu nog mijn co2 systeem bestellen en ik kan aan de slag.
 
Die van mij staat tussen 2 kasten in en ervoor staat een grote subwoofer. Dus hard zal die bij mij niet vallen. Ik heb dan ook geen veiligheidskabel

LEVENSGEVAARLIJK!!! STRAKS ONTPLOFT JE HUIS.

Nee geen idee, wat kan er gebeuren als zo een fles omvalt?
 
Als het drukventiel tijdens en val eraf schiet heb je een raket in huis, net als een brandblusser.
 

Terug
Bovenaan