Acclamatiseren


A

astan

Guest
Ik hoop dat ik in de juiste categorie ben om deze vraag te stellen.
maar dan krijg ik vast wel een tik op mijn vingers en ben ik meer wegwijs.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan.
de bak is leeg in mijn bezit gekomen.
Ik heb een complete filterset gekocht
en ook van die pillen tussen de eerste en tweede laag.
en me laten informeren over de volgorde.

dit inmiddels ingebouwd.
ook heb ik het hele aquarium schoon gepoetst met schoonmaak azijn

toen water toegevoegd tot het rode streepje in de bak.

verwarming erin gehangen en ingericht met hout en atributen voor de bak.
alles uitgekookt en gepoetst.

ook het zwart witte grind heb ik grondig gereinigd.

het pomp pijpje heb ik iets omhoog gezet en zit ongeveer 7 cm onder de water spiegel.

vanmiddag de planten erin gezet en nieuwe TL lampen gekocht.
termometer erin gehangen.

hij staat nu 2 dagen stabiel tussen de 25 en 27 graden.
Ik zie inmiddels dat het water al mooi helder wordt.

Ook heb ik goed nagedacht over de positie van het aquarium.
niet in de zon maar wel op een mooi blikveld.

Nu bied een vriend van me aan " goed bedoeld" dat ie visjes aan me wel geven uit zijn aquarium.

Ik had mezelf al een heetje ondericht, en gelezen dat Acclamatiseren bepalend is en dat er na een bepaalde tijd een natrium gehalte piek komt en pas daarna de vissen geplaats mogen worden.

2 weken mininaal wachten dus in een draaiende bak.

hij zegt tegen mij dat dat allemaal maar flauwe kul is en dat dat best kan.

Ik heb nog nooit problemen gehad zei ie.

Ik wil niet ondankbaar zijn naar hem toe maar wil eigenlijk ook gewoon mijn nieuwe avontuur er goed vanaf brengen.

wat is jullie kenners en medeleden's mening over dit onderwerp.
mvg Astan
 
De nitriet piek is inderdaad een onvoorspelbaar iets.

De 1 heeft er gigantisch last van, de ander plempt zijn bak vol zondere verdere problemen te ondervinden. doorgaans vind deze "piek" tussen de 2e & 3e week plaats.

Wil je het "goed" doen dan wacht je 3-4 weken alvorens de 1e vissen toe te voegen (nooit alle vissen tegelijk, bestand rustig opbouwen)

Tevens: Wil je zijn vissen wel in je bak? in de zin van wil je niet liever andere vissen?
gaat namelijk niks boven een eigen gekozen visbestand.
 
Tevens: Wil je zijn vissen wel in je bak? in de zin van wil je niet liever andere vissen?
gaat namelijk niks boven een eigen gekozen visbestand.

Ik wil sowieso simpel beginnen
guppies ed en wat andere simpele visjes
om eerst wat ervaring op te doen.
en die visjes bied ie aan.

heb er te weinig sjoege van om maar gelijk de bink uit te hangen.

daarom blijf ik nauwlettend dit forum in de gaten houden.

heb het wel helemaal naar mijn zin met mijn bakkie.
maar ben ook geduldig.
 
heb me in ieder geval goed ingelezen zoals jullie zien.
maar ben nog een echte noob
 
Ik wil sowieso simpel beginnen
guppies ed en wat andere simpele visjes
om eerst wat ervaring op te doen.
en die visjes bied ie aan.

heb er te weinig sjoege van om maar gelijk de bink uit te hangen.

daarom blijf ik nauwlettend dit forum in de gaten houden.

heb het wel helemaal naar mijn zin met mijn bakkie.
maar ben ook geduldig.

Ja snap ook wel waarom die ze aanbied, als je guppy's gaan kweken krijg je zoveel jongen die je zelfs gratis amper kwijtraakt.

Klinkt gek, maar bijna alle vissen die in de handel verkrijgbaar zijn, zijn simpel.
Als jij ze bied wat ze nodig hebben is er niks aan de hand.

Indien je wel voor de guppy's gaat zou ik iets van een rouwtetra (gymnocorymbus ternetzi) erbij zetten, deze eten de jongen op zodat je niet met een overschot komt te zitten.
 
aaahhh okay
dat zijn nog eens tips.
in ieder geval ga ik gewoon 4 weken wachten.
dan speel ik op zeker.hieruit lees ik dat je dus ook goed moet nadenken over welk soort vissen je herenigd voor een goed evenwicht.

:D
 
Ik zou geen guppen nemen, zelfs niet gratis, ze worden niet voor niks miljoenenvisjes genoemd, zijn nog vele malen erger dan konijnen qua fokken.
Ik zou een topic aanmaken in het visbestandforumonderdeel en eens vragen naar de mogelijkheden.
 
Ik zou geen guppen nemen, zelfs niet gratis, ze worden niet voor niks miljoenenvisjes genoemd, zijn nog vele malen erger dan konijnen qua fokken.
Ik zou een topic aanmaken in het visbestandforumonderdeel en eens vragen naar de mogelijkheden.

Dankjewel
ik wacht rustig af
het klinkt een beetje als de ratten van de vissen.
 
Ja qua voortplanting zijn ze met de rat vergelijkbaar, vrouwtjes slaan het sperma op en kunnen zich nog diverse keren daar zichzelf van bedienen. Ik vind ze wel leuker als ratten, dat dan weer wel :D
 
Wat fijn dat je je goed inleest en uitleg vraagt op het forum, hierdoor ga je zelden met onaangename verassingen staan.
Zoals bijna iedereen hier raad ik aan om de bak minimaal 4 weken te laten draaien en een paar keer in de week een klein beetje voer te verkruimelen, dit zorgt ervoor dat de bacteriën te eten krijgen als er nog geen uitwerpselen en bladafval is.
Verder was de tip van Richard een goeie, rouwtetra's zijn overigens heel sterke vissen, perfect voor iemand die begint.
Maar het is vooral belangrijk om te nemen wat jij mooi vind, je moet er immers naar kijken.
Naar gelang het aantal planten kan je ook al wat plantenvoeding toevoegen, maar dit hangt af van hoeveel en welke soorten je hebt.

Je had het over pillen tussen de eerste en tweede laag, hier kan ik me niks bij voorstellen, misschien eens een foto van je bak en je filter?:foto::foto:
 
Denk dat je thermometer wel een paar graden omlaag kan. Mocht je vissen nemen die een hogere temperatuur wensen kun je hem altijd weer warmer zetten.
Hoe lang branden je lampen?
 
Ik zou zelf geen Guppen nemen want dat zijn tegenwoordig geen makkelijke beginnersvissen meer en je leest hier af en toe ook veel uitval daarover.
 
hij zegt tegen mij dat dat allemaal maar flauwe kul is en dat dat best kan.

Ik heb nog nooit problemen gehad zei ie.

Ik wil niet ondankbaar zijn naar hem toe maar wil eigenlijk ook gewoon mijn nieuwe avontuur er goed vanaf brengen.

Elke keer als je van hem een tip krijgt bedank je hem daarvoor en kom je het hier even checken. Het kan toch geen kwaad om 3 meningen te horen.

Op deze manier ben je niet ondankbaar... je luistert immers naar wat hij zegt maar checked het gewoon even.

Succes!!
 
Wil je van ons een bevestiging dmv een applaus voor jou juiste handelen?

Acclamatie

Of gaat het puur over het indraaien en het overwennen van vissen. Acclimatiseren?
 

Terug
Bovenaan