Acara met mond open


Robin232

New member
Lid geworden
1 februari 2023
Berichten
4
Leeftijd
24
Weet iemand waarom mijn electric blue acara de hele tijd zijn mond openhoudt? Ik heb al extra zuurstof toegevoegd.
 

Bijlagen

  • IMG_1316.jpeg
    IMG_1316.jpeg
    2 MB · Weergaven: 37
  • IMG_1312.jpeg
    IMG_1312.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 37
  • IMG_1317.jpeg
    IMG_1317.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 39
Heb je al NO2 en NH3 gemeten? Zoja, wat zijn de waardes?
Is het mogelijk dat hij zijn bekkie bezeerd heeft ergens aan (erg koud diepvriesvoer, scherp steentje, gevecht)?
 
Mijn NO2 waarde is: 0,5mg/l
Mijn NH3 waarde is: 20mg/l
Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat hij zijn bek heeft bezeerd, want ik ontdooi het diepvriesvoer altijd en ik heb hem nog nooit zien vechten.
Hij heeft nu al 3 dagen last van zijn bekkie.
 
Met dergelijke waterwaarden moet je water verversen, en snel en veel ook! Beide waarden horen 0,0 te zijn, dus je moet doorgaan met verversen tot beide waarden 0 zijn. (Hoe test je eigenlijk?)

Volgende vraag is hoe je aan zulke hoge gifwaarden in je bak komt.
Hoe lang draait je bak al?
Wat voor filter heb je, hoe maak je het schoon, hoe vaak maak je het schoon?
Hoe groot is je bak, je filter, welke vissen heb je nog meer?
Zoals het er nu uit ziet, mag je hem wel dankbaar zijn, dat hij je gewaarschuwd heeft. Met dergelijke waarden hadden ze al lang het loodje kunnen leggen.
 
Ik denk dat hij NH3 verward met NO3. Een ammoniak waarde van 20mg/l zou alles dood zijn.

Ben het wel met Lysia eens dat je NO2 eigenlijk ook 0 moet zijn. Of dat de oorzaak is weet ik niet...
 
20 mg/l ammoniak zou wel heel bijzonder zijn ja. :juggle: En dat beetje nitriet (als de meting klopt) zou niet veel moeten doen, maar kan evt wel wijzen op iets met de filtering. Wat dan weer de ziektegevoeligheid vergroot.

@Robin232 Eet de vis nog? Hoe is het gedrag vergeleken met normaal? En lijkt de kaak "op slot" te zitten (met nauwelijks beweging) of gaat hij steeds open en dicht? Dat de vis water door de kieuwen pompt zeg maar.
 
Ik heb ooit een Maanvis gehad met de bek open en die kon hij niet meer sluiten. Dit heeft een week of 2 geduurd en toe is die overleden maar goed ik weet niet welke oorzaak dit had en of dit hetzelfde kan zijn geweest.
 
Mijn excuses de NO3 waarde is 20mg/l en om te meten gebruik ik de Sera testen.

Hij eet eigenlijk niet meer en is iets schuwer geworden (hij verstopt zich meer).
De kaak zit eigenlijk meer op slot, hij doet zijn lippen niet meer op elkaar.

Ik ga vandaag ook even naar het filter kijken.
 
Ja dat is dus precies wat mijn Maanvis had en zelf heb ik hem willen helpen met het dichtdoen maar dat had geen effect. De mijne verzwakte langzaam omdat die ook niet meer at en wat de reden is geweest dat is me nog niet duidelijk dus ik hoop dat er iemand is die wel kan zeggen waarom zo n bek op slot kan zitten.
Ik hoop voor je dat er nog op tijd iets aan te doen is.
 
Het lijkt wel of hij iets in zijn bek heeft van wat ik zie op foto 2. Een grote slak ofzo?
 

Terug
Bovenaan