Absolute minimum hoogte ?


A

Altispinosa

Guest
Hoi hoi hoi,

Na het wat inlezen van deze toch wel aparte hobby vroeg ik me af wat de absolute minimum hoogte moet zijn van een paludarium zodat er met een gedeelte voor visjes toch genoeg ruimte bovenaan overblijft om mooie beplanting er in te zetten voor bvb dwergkikkertjes.

En wat heb je allemaal nodig voor een paludarium ?
 
Hoi hoi hoi,

Na het wat inlezen van deze toch wel aparte hobby vroeg ik me af wat de absolute minimum hoogte moet zijn van een paludarium zodat er met een gedeelte voor visjes toch genoeg ruimte bovenaan overblijft om mooie beplanting er in te zetten voor bvb dwergkikkertjes.

En wat heb je allemaal nodig voor een paludarium ?
eigenlijk zou ik even op youtube kijken. Dat helpt echt het beste. Maar wil je een kant en klare bak kopen of wil jezelf een achterkant gaan maken?
 
Wat voor kikkers wil je precies gaan houden? Ze hebben namelijk niet allemaal een waterdeel nodig; er zijn ook soorten die al aan een ondiep bakje met water voldoende hebben. Dat maakt het inrichten van het terrarium een stuk eenvoudiger.
 
Wat voor kikkers wil je precies gaan houden? Ze hebben namelijk niet allemaal een waterdeel nodig; er zijn ook soorten die al aan een ondiep bakje met water voldoende hebben. Dat maakt het inrichten van het terrarium een stuk eenvoudiger.
sterker nog er zijn veel soorten die ook gewoon verdrinken in het water als het te diep is of te stijl
 
Dat moet ik allemaal nog uitzoeken maar wat de kikkers betreffen heb ik ooit eens bij iemand geweest en die had een hele verzameling van die gekleurde kikkers (maar die waren wel groter dan 1,5 a 2,5 cm)en die konden serieus hard kwaken en dat wil ik eigenlijk vermijden om geen burenruzie te krijgen en ook dat ze ons niet uit onze slaap houden 's nachts.
 
Een aquarium is beina altijd breder dan dat deze hoog en diep is,behalve voor de liefhebbers van een kubus aquarium.

Wat ik vind van een palludarium is dat je daarmee in de hoogte moet gaan, mede afhankelijk is natuurlijk hoe breed en diep deze wordt. Met een watergedeelte voor vissen erbij toch wel vanaf zo'n 70 cm.Als een palludarium naar begrippen te laag is dan kun je je eigenlijk niet goed uitleven met al die mooie planten die je daar in kwijt kunt.

Wat je nodig hebt,,ach net als bij een aquarium is er heel veel te koop,wat ik lang geleden zelf als een noodzaak vond was een luchtbevochtiger welke mijn toenmalige palludarium s'morgens in enkele minuten geheel vulde met mist,daarbij opgeteld een sterke ventilatie en bijbehorende ventilatie roosters.En net als bij een aquarium,de juiste en voldoende verlichting.

Verder zou ik er nog eens over na denken om onderin het palludarium visje's te houden, dat lijkt mij niet optimaal omdat het water onderin altijd wel wat donkerder word en de lichtsterkte niet altijd zo diep komt.

Je kunt er voor kiezen om een palludarium zelf te bouwen of er een te kopen bouw je er zelf een, zorg er dan voor dat de fruitvliegen die je op een gegeven moment in de bak loslaat er zeker niet meer uit kunnen kruipen,als ze er door een miniscuul spleetje toch uitkunnen kruipen dan vind je ze op een gegeven moment terug in je glas bier of rode wijn.
 
Ik heb op 2dehands en op Marktplaats eens gekeken en daar vind je bijna niets van palludariums en een hele grote is al uitgesloten wegens plaatsgebrek in huis.
Maar heel zeker ben ik er nog niet van hoor of ik hieraan begin,daarvoor wil ik toch eerst wat meer te weten komen vooraleer ik beslis om hier aan te beginnen.
Zelf maken op een klein appartementje is ook bijna niet te doen dus zou het een kant en klare bak moeten worden maar dan nieuw want zoals ik zeg zijn ze in okkazie amper te vinden.

Deze is voor mijn woonkamer al veel te groot.https://www.marktplaats.nl/a/dieren...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

En deze zou wel gaan maar is die niet te klein ? En das trouwens de enige te koop.https://www.2dehands.be/dieren-toeb...eptielen-amfibieën/palludarium-425513150.html

Deze 2de vind ik trouwens wel een bijzonder mooi stuk.
 
Zoiets vind ik supermooi maar dan in het klein als dat te realiseren is met vanonder ruimte om visjes te houden.
 
Als het goed is zijn in België ook regelmatig reptielen en amfibieën beurzen. Misschien dat je daar eens kunt gaan kijken om je te oriënteren en met kwekers te praten. Over gifkikkers is best wel veel informatie te vinden op de website van het gifkikkerportaal. Zij organiseren 2x per jaar een kikkerdag, maar dat is helaas in Nederland.
 
Ik weet niet of het mag op dit forum maar je zou eens kunnen kijken bij www.dutchrana.nl daar krijg je een beetje inzicht in de getoonde palludaria en er staan ook kleinere palludaria bij,ik begrijp dat je nog aan het orienteren ben en dat is ok,maar in het vorige bericht heb ik alleen maar wat aanbevelingen gegeven om het niet verkeerd op te pakken.

Het filmpje wat je geplaatst heb is echt heel mooi alleen weet ik niet waar de bron vandaan komt,in mijn idee blijft het lastig om een contineu helder water gedeelte te behouden in het palludarium,maar goed.
 
Als het goed is zijn in België ook regelmatig reptielen en amfibieën beurzen. Misschien dat je daar eens kunt gaan kijken om je te oriënteren en met kwekers te praten. Over gifkikkers is best wel veel informatie te vinden op de website van het gifkikkerportaal. Zij organiseren 2x per jaar een kikkerdag, maar dat is helaas in Nederland.
Daar ga ik eens naar kijken op internet Marlonneke.
 
Ik weet niet of het mag op dit forum maar je zou eens kunnen kijken bij www.dutchrana.nl daar krijg je een beetje inzicht in de getoonde palludaria en er staan ook kleinere palludaria bij,ik begrijp dat je nog aan het orienteren ben en dat is ok,maar in het vorige bericht heb ik alleen maar wat aanbevelingen gegeven om het niet verkeerd op te pakken.

Het filmpje wat je geplaatst heb is echt heel mooi alleen weet ik niet waar de bron vandaan komt,in mijn idee blijft het lastig om een contineu helder water gedeelte te behouden in het palludarium,maar goed.
Bedankt voor de link treb.
 
Daar ga ik eens naar kijken op internet Marlonneke.

Misschien nog even een kleine aanvullende opmerking; gaat het je om de kikkers, om een bak met specifiek een land en water gedeelte of alleen om een mooi beplante bak?

Ik heb zelf sinds een aantal maanden een terrarium met een paar kleine gekko's (Rouwgekko's/Lepidodactylus lugubris) en ik moet zeggen dat een terrarium veel minder gecompliceerd is dan een aquarium. Je kunt hem op veel meer plekken neerzetten, omdat je niet zo zit met het gewicht en kans op lekken als hij niet goed staat. Daarnaast heb je er veel minder onderhoud aan (eigenlijk alleen voeren en sproeien en af en toe de ruiten schoonmaken). Als je voor een relatief makkelijke soort gaat (zoals mijn gekko's, die geen UV licht nodig hebben en op kamertemperatuur gehouden kunnen worden) dan hoeft het ook helemaal geen dure investering te zijn.

De afgelopen weken heb ik voor een fotografieproject een aantal jonge pijlgifkikkers (E. anthonyi) mogen lenen van iemand om groot te brengen en die soort heeft bijvoorbeeld ook niet een heel erg duur en ingewikkeld terrarium nodig. Ik vond dat ook erg goed te doen.

Als je voornamelijk iets anders wilt en een mooi beplante bak, zijn er meer dan genoeg mogelijkheden. Als je bij kikkers een beginnerssoort, zoals de E. anthonyi kiest is het ook prima te doen. Een bak met een waterdeel lijkt me wel een stuk gecompliceerder.
 
Het gaat mij vooral om de mooie gekleurde kikkers en uiteraard een water en land gedeelte.
Ik ga zondag naar een mooie paludarium gaan kijken dat toch een zeer mooie afmeting heeft.

mooi paludarium met planten en ingebouwde watervallen.
wat er bijzit.

planten
ingebouwde watervallen
lampen
ventilators

afmetingen kas rond de bak: breedte 85 hoogte 104 diepte 60

afmetingen paludarium: breedte 80 hoogte 85 diepte 60.

En hij heeft nog een sproeisysteem liggen ook en het is met 4 sproeikoppen in de bak en 2 watervallen.
 
Dan zou ik daar toch nog even heel erg goed naar kijken, want zoals al eerder werd aangegeven kunnen pijlgifkikkers (wat je neem ik aan bedoeld met mooi gekleurde kikkers) verdrinken in een watergedeelte. Zover ik weet hebben de beginnerssoorten allemaal een 'normaal' terrarium nodig met een klein waterschaaltje.
 
Dan zou ik daar toch nog even heel erg goed naar kijken, want zoals al eerder werd aangegeven kunnen pijlgifkikkers (wat je neem ik aan bedoeld met mooi gekleurde kikkers) verdrinken in een watergedeelte. Zover ik weet hebben de beginnerssoorten allemaal een 'normaal' terrarium nodig met een klein waterschaaltje.
Het betreft dit paludarium.
Knipsel Paludarium..PNG


Er hebben bij deze man altijd pijlgifkikkers ingezeten zei hij.
 
Marlonneke dit heeft de verkoper net geantwoord dus dat ziet er dan dik in orde uit toch ?

ja gekleurde gifkikkers , klopt een deel van wat je zegt , de bodem is daarom ook niet volledig watergedeelte maar juist een beekje waar de watervallen in komen.
 
Als er kikkers ingezeten hebben, dan moet het in principe goed zijn. Persoonlijk zou ik echter liever met een wat meer basic set-up beginnen (het lijkt me dat in deze bak nog best wel wat techniek zit), dan kan er ook minder misgaan en daarna de hobby uitbreiden.


Waarschijnlijk compleet overbodig, maar ik neem aan dat je weet dat pijlgifkikkers alleen met levend voer gevoerd kunnen worden en je daar het beste een kweek voor op kunt zetten? Ik vond de E. anthonyi geweldig leuke beestjes en zou graag een eigen kikkerbak willen hebben, maar het levend voer is de reden dat ik er (voorlopig) vanaf zie. De eerste keer dat ik een pot levend voer voor mijn gekko's openmaakte sprong gelijk de helft eruit en kon ik eerst op fruitvliegjes jacht :). Ik ben heel blij dat ik een soort heb die je het beste met kant-en-klaar gekko voer kunt voeren.
 
Bedoel je dat gekko's niet perse levend voer nodig hebben ?
Ik woon op een klein appartement en voor levend voer op te zetten word wel al moeilijker,hier had ik nog niet bij stil gestaan.
Dat be-invloed mijn keuze enigsinds wat betreft pijlgifkikkers houden pfffff.
 
Na het wat inlezen van deze toch wel aparte hobby

hier had ik nog niet bij stil gestaan.


Zo goed heb je je dan toch niet ingelezen precies... :sorry::D

Ik ga eens eerlijk zijn, hé Johnny, hopelijk kan je er tegen. ;)

Het lijkt wel alsof jij constant nieuwe ideeën hebt.
Op zich is daar niets mis mee maar meestal breng je deze vage plannen hier ten berde (in veel gevallen zelfs al met een link naar een of andere bak die je wil kopen) zonder jezelf op voorhand echt terdege te informeren (bijvoorbeeld over de noden van de bewoners, de werking van het geheel, de essentiële benodigdheden, ...).
Eigenlijk is het verzamelen van degelijke, uitgebreide informatie, het inlezen over dieren/techniek en het concreet plannen jouw werk, hé! Maar veelal wordt het snel duidelijk dat je eigenlijk totaal onvoorbereid bent. :S
Er werd ook al meermaals gezegd: "Google is je beste vriend" maar dat geloof je blijkbaar niet. (bvb: als ik gifkikkers zou overwegen dan zou ik snel zelf ontdekken of ze al dan niet levend voer nodig hebben, in hoeverre ze kwaken en zo van die dingen...)
Er zijn echt al heel wat van jouw plannen de revue gepasseerd de laatste maanden en ik heb het gevoel dat we nu even de gekko-toer opgaan!? :D
Je moet wel beseffen: op den duur zullen je topics met (wilde) plannen iets minder serieus genomen worden vrees ik... Bij mij is dat alvast het geval maar ongetwijfeld hebben andere forumleden meer geduld. :engel::rolleyes:
 
Ik kan er zeker wel tegen dat er wat kritiek gegeven word tuurlijk waarom niet maar ik ben gewoon zo van nature uit en ik kan mezelf daarom niet veranderen en dat ik niet graag lees dat is een minpunt aan mezelf dat weet ik maar zeker.
Ik heb wel al wat gelezen over pijlgifkikkers maar nog niet genoeg om er veel over te weten en dat ik dikwijls te snel op iets spring dat weet ik en daar ben ik me van bewust ook maar zoals ik zeg ik ben gewoon de persoon die ik ben.
Ik zal in het vervolg iets meer opzoekingen verrichten en zelf trachten uit te zoeken hoe alles in zijn werk gaat en jullie er niet meer mee lastig vallen.
 
Bedoel je dat gekko's niet perse levend voer nodig hebben ?
Ik woon op een klein appartement en voor levend voer op te zetten word wel al moeilijker,hier had ik nog niet bij stil gestaan.
Dat be-invloed mijn keuze enigsinds wat betreft pijlgifkikkers houden pfffff.


Ja, pijlgifkikkers hebben levend voer nodig en dat is inderdaad handig om van te voren even uit te zoeken. Een klein beetje ter verdediging; mij leek het 'op papier' ook minder een probleem, totdat je het een keer uitprobeert. Al heb ik wel doelbewust voor een soort gekozen, waarvan ik zeker wist dat ik niet 100% van levend voer afhankelijk zou zijn.

Wat betreft de gekko's; de meeste gekko's hebben ook levend voer nodig, maar er zijn een paar soorten die je met een speciaal compleet gekko poeder kunt voeren. De bekendste merken daarvan zijn Pangea en Repashy. Je moet wel goed uitkijken welke variant je koopt, want sommige soorten zit niet alles in. Gekko's die je hiermee kunt voeren zijn bijvoorbeeld de Wimpergekko/Correlophus ciliatus en de Rouwgekko/Lepidodactylus lugubris. Ik heb dus de laatste en ben nu een terrarium aan het inrichten voor mijn eerste Wimpergekko ;). Ter 'voorbereiding' ben ik sinds enige maanden lid van een speciale wimpergekko groep op Facebook waar veel kwekers actief zijn. Daar merk ik een soort algemene tendens dat ze met name Pangea beter vinden dan voeren met levend voer. Dan weet je zeker dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen, terwijl je bij levend voer afhankelijk bent van hoe goed die dieren gevoerd zijn en waarmee en je weet ook niet zeker in hoeverre het vitaminepoeder (daar moet je levend voer mee bepoederen) er nog op zit op het moment dat ze gegeten worden.

Dan heb je alvast een beetje info :).
 
Ik zal in het vervolg iets meer opzoekingen verrichten en zelf trachten uit te zoeken hoe alles in zijn werk gaat en jullie er niet meer mee lastig vallen.

Ik zeg niet dat je mij (of anderen) lastig valt, hé!
Zeker niet, ik vind het soms zelfs entertainend. :D:engel:

Maar als ik je een tip mag geven:
Probeer inderdaad eerst een keuze te maken voor jezelf. Een keuze waar je achter staat en waar je wil voor gaan. Dan pas kan je specifiek op zoek gaan naar zoveel mogelijk juiste informatie. (Of kan je specifieke vragen stellen op het forum;) )

Ik denk dat het normaal is dat je meerdere plannen/ideeën/inspiraties hebt. Ik heb dat ook, ik vind zoveel leuk!
Maar je kan nooit alles hebben. Sommige zaken zou ik graag willen (bvb een mooie zeebak) maar ik kies er (althans voorlopig) voor om dat zelf niet te doen.
Het blijft moeilijk wanneer ik bvb mooie zeebakken zie passeren maar ik bedwing mezelf en leg me toe op de bakken die ik nu heb.

Hetzelfde geldt bvb voor aquascaping: kiezen is altijd verliezen (bvb als ik voor een iwagumi scape kies dan betekent dat niet dat ik een forest scape niet mooi vind. Integendeel zelfs. Maar door een keuze te maken voor iwagumi sluit ik dus wel een forest scape uit.

Maar kiezen is ook altijd een beetje winnen: door te kiezen voor iwagumi of kikkers of zeewater en daar al je aandacht op te richten word je er ook beter in. En zal het verzamelen van specifieke info ook makkelijker zijn omdat je selectief kan te werk gaan.

Kijk bvb naar Julliette(?) met haar kogelvis. Door voluit te kiezen voor deze specifieke vis sluit ze een heel pak andere mogelijkheden uit (zeker met dergelijk bakformaat). Ze gaat er volledig voor en is daardoor een kenner op dit vlak geworden. Voor haar moet het ook soms verleidelijk zijn wanneer ze bedenkt wat ze nog zou kunnen met dergelijke bak. Ze beperkt zichzelf eigenlijk enorm door de (kogel)viskeuze met andere woorden maar tegelijkertijd is het door deze keuze ook verrijkend, wordt ze een kenner en heeft ze een unieke bak.

Keuzes zijn nooit makkelijk, ze beperken je opties en niemand kan ze voor jou maken, daar komt het op neer.
Ik ben toch benieuwd wat het uiteindelijk wordt hoor! :thumbs:
 
Ik las net op internet dat het kweken van fruitvliegjes niet zo'n grote kunst is en dat er langs de andere kant mensen zijn die ze liever gaan kopen in de winkel en een zeer belangrijk iets wat ik gelezen heb dat is dat je fruitvliegjes ZONDER vleugels moet kopen want als je er koopt met vleugels en je opent het potje om wat te voeren aan de kikkers dan zit heel je huis vergeven van dat klein spul.
Maar pijlgifkikkers hebben natuurlijk meer nodig dan enkel fruitvliegjes en daar ben ik nu wat opzoeking over aan het doen.

Langs de andere kant zijn zo'n gekko's ook wel prachtig om te houden en een leguaan ook maar dan moet je al een serieuze huisvesting hebben maar zover wil en kan ik niet gaan want ik zit wel met een beperking aan ruimte in mijn woonst.

Nu na wat zoeken heb ik nog een ander paludarium gevonden dat weliswaar veel kleiner is maar dat zou ik desnoods op mijn kast kunnen zetten naast het kleine superfish bakje wat ik vorige week heb gekocht (hier gaan ofwel garnalen ofwel een betta in komen).

Dit is een foto plus beschrijving van het kleinere paludarium.
Knipsel kleiner paludarium..PNG


mooi palludarium, klaar om plantjes in te zetten, maat 35/35/ 70 hoog met verlichting voor 2 lampen van 25 watt repti frog, pomp en waterval , heel goed voor kikkers of andere reptielen, met grote tak die naar beneden staat waar water afloopt. nieuwprijs ong 4 jaar oud 360 euro. zonder zuil.(vraagprijs is 120 euro maar zouden ze laten voor 80 euro).
********************************************************************************************************************************************************************************************************************************
De keuze die ik moet maken is enorm moeilijk want als ik voor deze kleinere paludarium kies dan kan ik mijn droom aquarium een Akvastabil Fusion 130 zetten wat mooi zou zijn want dan heb ik mijn droombak plus een kleine paludarium.
En de andere keuze zou zijn de grote paludarium op de vorige foto maar dan kan ik geen aquarium meer zetten.

Nu vraag ik me ook af of dat kleinere paludarium wel ruimte genoeg bied voor een paar pijlgif kikkers,dus als iemand me hier een bevestiging zou kunnen op geven dat de kleine paludarium geschikt is dan zou dat voor mij een grote hulp betekenen in mijn definitieve keuze.

Prijs van het grote paludarium is 125 euro alles inbegrepen maar zouden ze naar huis brengen tegen een benzinevergoeding terwijl ik het kleine paludarium zelf kan vervoeren in mijn auto.
 
Je kunt beter het terrarium/plaudarium aanpassen aan de dieren dan andersom. Sommige soorten willen meer bodemoppervlak, terwijl andere juist liever een hoog terrarium hebben. Wat de beste huisvesting is kan zelfs nog van het individu afhangen. Bij sommige soorten is het bijvoorbeeld beter om jonge dieren eerst in een kleinere bak te huisvesten en als ze groter worden pas een groter terrarium aan te schaffen, omdat ze anders teveel moeite hebben om voedsel te zoeken.

Mijn tip zou zijn; kijk hoeveel ruimte je maximaal hebt, kijk welke dieren als ze volwassen zijn hierin passen en maak een keuze. Ga dan op zoek naar een bak. Je kunt m.i. veel beter een kale bak kopen en die dan helemaal naar eigen smaak en wat het beste voor het dier is inrichten. Zelf ga ik dit weekend een 40x40x60cm bak halen met dubbele beluchting (voor sommige soorten erg belangrijk), waar al een achterwand en nog wat andere dingen bijzit. Die is qua formaat vergelijkbaar met het terrarium hierboven. Voor het prijsverschil van €60 kun je gemakkelijk de hele inrichting kopen. Dan heb je misschien niet zo'n strakke lampenkap enz., maar wel alles zoals je het zelf wilt en wat het beste is voor de dieren.
 
Wat ik nu net lees daar is mijn vrouw al helemaal niet voor te vinden hahahaha.

Pijlgifkikkers kunnen niet zo goed horen, maar voelen allerlei trillingen als er een prooi passeert. Met hun ogen zien ze dingen bewegen en kunnen hierbij aanvoelen welk dier dat is. De mannetjes kunnen met hun kwaakblaas luid kwaken. Sommige houden dat uren vol.
 
Zijn er soms mensen die me een handje willen helpen wat info betreft wat ik eventueel in de kleinere paludarium kan steken in de plaats van pijlgifkikkers dat ook mooi is en niet zo'n lawaai maken als de kikkers want dat ziet mijn vrouw niet zo goed zitten.

Onze slaapkamer is juist naast de woonkamer dus we moeten onze nachtrust ook nog respecteren.
 
Wil je per se een plaudarium met een watergedeelte of is een terrarium ook goed?

Dit is overigens het soortje waar ik voor gezorgd heb
.

Ik zou dat niet echt kwaken willen noemen. Er zijn mensen die veel geld betalen voor een CD met dit soort geluiden om tot rust te komen...
 
Deze zit ik naar te kijken die is echt supermooi vind ik.
Knipsel supermooi..PNG


Deze is dan weer rustig en eenvoudig.

Knipseltopper.PNG
 
beste

Je moet je niet al te druk maken over het geluid dat kikkers maken,dat valt enorm mee ze houden je echt niet wakker hoor.Zelf heb ik Jaren geleden de tinctorius (tafelberg) gehouden dit zijn mooie kikkers,maar er is zoveel keuze.

ik wil je wel adviseren,en dat heeft met vorige reacties te maken om te kiezen voor een hobby,een aquarium (ik heb nog niet opgezocht wat je nu verzorgd) en een palludarium erbij is weer extra aandacht en ook weer volop werk.

Vind je in een palludarium een nieuwe uitdaging ga er dan voor,maar hou er geen andere onderwaterhobby bij want dat wordt moeilijk te combineren en te onderhouden,we willen vaak meer in deze hobby dan wat we aankunnen, denk daar over na.

Een aquarium hobby is heden tendage best wel duur te noemen voor onderhoud en de spullen die je regelmatig moet vervangen,los van de stroomkosten maar goed een hobby mag geld kosten.

Ik vind wel dat als je overschakeld naar een palludarium de kosten ten opzichte van een aquarium behoorlijk dalen, maar nogmaals het geheel moet technisch wel in orde zijn.Achteraf is het lastig om veranderingen door te voeren dit geld voor elke bak zoet of zout en voor een kikkerbak.

In de handel worden er ongevleugelde fruitvliegen verkocht,welke je ook makkelijk kan doorkweken,zelf heb ik ook even geleden zelf een fruitvliegen-kweek opgezet,na het maken van een voedingsbodem heb ik deze verspreid in de nieuw opgezette plastic bakje's afgedekt met een fijnmazige bovenkant.

ook kun je springstaarten kopen en nakweken,maar het is veel werk.

Ik ben tot op heden nog tevreden met de vissen die ik verzorg,maar het waterverversings schema wordt voor mij wel steeds lastiger en daarom denk ik dat een hernieuwde start met een palludarium voor mij wat minder werk op gaat leveren,maar aan de omschakeling denk ik nog niet,momenteel.
 
Wat het geluid betreft deze kan er anders wel wat van hoor,als je het geluid open zet van de computer dan vind ik dit toch hard klinken.

 
Treb toen ik op trinctorius begon te zoeken op youtube kwam ik dit mooi filmpje tegen.

 
De tricolor is een goed hoorbare kikker,ik vind het niet een van de mooiste maar ze fluiten wel,maar je moet het geluid niet versterken via jou PC.Je moet eigenlijk eens naar een gespecialiseerde winkel gaan en naar de kikkers gaan kijken,je maakt je veel te druk over het geluid wat ze maken,een parkiet,beo of papegaai maakt veeeeeeel meer lawaai,sorry voor de vergelijking.

De tricolor is een van de goedkoopste kikkers,het is eigenlijk een kikker voor beginners.

Filmpje is mooi,dit waren de kikkers die ik ooit verzorgde,het geluid wat de mannen lieten horen was niet storend,echt niet.

Maar ga eens langs een winkel of een eigenaar van een palludarium en ga luisteren.
 
Op deze pagina staat een lijst met de aankomende reptielenbeurzen, ook in België http://www.blue-lagoon.nl/contact/beursagenda. Ik zou daar echt eens gaan kijken en met kwekers praten.
Er is ook nog een speciale gifkikkerdag in België, maar die is net geweest.
 
Wat zijn je prioriteiten?
Wil je een mooie bak, of liever een mooi dier?
Hoe groot moet het watergedeelte zijn? Is een watergedeelte wel nodig?
Ben je bereid bijna elke dag levend voer te voeren? Ben je bereid om dat levend voer ook te verzorgen?
Wat is je budget?
 

Terug
Bovenaan