Aanvulling visbestand, suggesties?


B

bart12345

Guest
Beste lezers,

Momenteel heb ik een rio240 staan waarin ik een aantal dagen geleden ben overgegaan van kaal vooral hout naar meer plantgericht. Foto hieronder voor een idee, nu maar hopen dat de planten aanslaan!
Bekijk media item 154
Techniek:
JBL e901 als filter
Hydor eth en dennerle bodemverwaming voor 23.2 graden celsius
Stromingspomp voor extra circulatie
Standaard verlichting+zelf ingebouwde extra TL, dus 3x TL 8
Standaard co2 systeem

Visbestand van laag naar hoog:
8x Corydoras panda
1x Ancistrus gold man
2x Laetacara curviceps
15x Neontetra
10x Nannostomus Beckfordi

Ik ben op zoek naar uitbreiding/aanvulling van mijn visbestand.

Graag hoor ik uw advies welke soort er uitbreiding kan hebben en wat een aanrader is om erbij te zetten. Ik ben eigenlijk op zoek naar vissen a la de curviceps, die dus opvallen tussen het "kleine grut". Ik dacht zelf aan een dwergcichlide als een apistogramma of een sleutelgatcichlide. Wat betreft de apistogramma geloof ik dat deze niet samen kunnen met de corydoras. Suggesties en tips zijn altijd welkom!
 
Na wat verder onderzoek ben ik uitgekomen bij een koppel mikrogeophagus altispinosa. Ik heb nagedacht om wellicht een extra koppel curviceps te nemen, maar ik heb er 3 weken 4 tegelijk gekocht in Delft. Toen ik ze eenmaal in de bak zette brak er de volgende 24 uur echter een grote vechtpartij uit tussen 3 laetacara's, en toen ik 'sochtens wakker werd rolden er 2 op de grond zonder vinnen. Heb ze helaas uit hun lijden verlost. Inmiddels is er 1 laetacara duidelijk groter en "pronkiger" dan de ander en zwemmen ze zij aan zij door de bak, vredelievend naar elkaar en de andere bewoners.

Ik heb het idee dat ik 3 mannen en 1 vrouw heb meegekregen en de mannen elkaar de tent uit hebben gevochten. Anyway, ik ben dus niet zo happig om de laetacara's aan te vullen. Denken jullie dat een koppel altispinosa's een aan te bevelen additie is in mijn aquarium?
 
De altispinosa is een visje dat graag prefereert in een groepje te zwemmen of een harem. Ik zit er zelf ook al een tijdje naar te kijken, maar het groepsverband van de vis zorgt ervoor dat ik hem laat schieten. Verder wel een erg mooie vis!
 
Hoi wouter,
Ik lees op het forum en op internet juist dat de M. altispinosus als koppel of meerdere koppels gehouden dient te worden. Het is echter wat tegenstrijdig. Ook ben ik bang dat het geslacht bij vissen uit de lfs moeilijk te bepalen is en als ik er 2 haal ik straks met 2 mannen zit opgescheept die elkaar de tent uit vechten. Jonge vissen uit de lfs blijven toch altijd een gok helaas.
 
Zeker waar op jonge leeftijd geslachtsonderscheid inschatten is moeilijk. Ik hou zelf altijd seriouslyfish aan. Ze hebben vaak hele brede accurate omschrijvingen betreft het houden van vissen.
 
M. altispinosa kan in koppels gehouden worden zolang ze écht een koppel zijn (m en v =/= koppel). Je zou een groep van 4-6 kunnen kopen (50% m, 50% v, of als je het niet goed kan zien, neem een paar die op mannen lijken en een paar die op vrouwen lijken) en als er duidelijk een koppel wordt gevormd kun je de andere wegdoen. Of als je geluk hebt en je hebt 3 koppels, zou je ze in 120cm best alle drie kunnen houden.
 
Wat ik wel zie is dat je neontetra's en corydoras eigenlijk niet bij de rest van je bestand passen, zij moeten kouder gehouden worden.
 
Bedankt voor je bijdrage, dan ga ik een groepje overwegen en kijken wat er van komt.

Wat betreft de temperatuur, er staan natuurlijk veel verschillende verhalen over de beste temperatuur per soort. Nu leek mij een temperatuur van 23 graden goed voor alle soorten, na overleg op dit forum begreep ik dat de curviceps en beckfordi's ook prima op wat lagere temperatuur kan en dat 23 voor de neon en panda's misschien iets hoog is, maar zeker binnen het toelaatbare.

Als u het hier niet mee eens bent dan hoor ik het graag en van welke soort u denkt dat 23 te hoog dan wel te laag is, dan kan ik dat in overweging nemen!
 
Als je goed kijkt naar het gedrag van de altispinosa kun je vaak wel de koppels onderscheiden. (Ook bij relatief jonge dieren). Moet je alleen nog een winkelier hebben die ze met veel geduld wilt vangen voor je.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het geen probleem vinden om een stuk of 4-6 Altispinosa's te nemen. Echt vraag ik mij af of twee soorten dwergcichliden uberhaupt samen gaan in verband met territorium vorming en eventuele overbevolking in mijn bak. Of is het een beter alternatief mijn Laetacara Dorsigeras uit te breiden naar 4-6?

Het laatste wat ik wil is vol enthousiasme naar de winkel en 6 altispinosas of cleitharaca maronii's halen, een oorlog ontkenenen en de bak overbevolkt te maken!
 
Laetacara's zwemmen in de bovenste-middelste laag, terwijl M. altispinosa in de onderste laag zwemt. Dit zou geen probleem moeten zijn. Laetacara en cleithracara maronii moet ook mogelijk zijn, voor zover ik heb gelezen kunnen maronii's zelfs met pittigere soorten Apistogrammas (die dus in dezelfde waterlaag zwemmen) worden gehouden.
 
Moet zeggen dat mijn L. Dorsiger zich vrijwel nooit hoger dan het midden begeven. Zie ze vooral net boven de bodem zwemmen en er flink in happen! Verder patrouilleren ze zo'n 10cm boven de bodem de bak door.
 

Terug
Bovenaan