Aanvallend gedrag Platy


S

SmallegangeNikk

Guest
Goedenavond.

Ik heb 4 platy's en 1 algeneter in mijn bak zitten, nu is het zo dat ik 1x een rode Platy man, 1x een gele platy vrouw en 2x een zwart/witte platy beiden vrouw heb.

Het rode mannetje zwemt constant met het gele vrouwtje mee, elke vis dat bij het gele vrouwtje in de buurt komt wordt aangevallen. Het rode mannetje pikt dan naar de andere vissen die daar door dan weg schieten.

Als het rode mannetje het gele vrouwtje kwijt is gaat deze gelijk naar haar op zoek, dwars door de planten heen. Als de algeneter in de buurt is valt hij deze ook aan, (niet dat dat de algeneter iets kan schelen want deze zwemt rustig door).

Eerst dacht ik dat het kon zijn dat de zwart/witte platy's misschien toch mannetjes zijn, maar na dagen te controleren bij hun onderste vin weet ik dat dat niet zo is, (ook door een kenner laten controleren).

De vissen hebben weinig stress, rugvin staat recht omhoog, ze schieten niet tegen de wanden aan of verschuilen zich, als ik met mijn handen in het water ga om plantjes te snoeien of iets dergelijks zwemmen ze in mijn hand, ook voer ik voldoende (kleine porties per dag). Vissen zijn vrij actief en de waterwaarden zijn goed. Ook zijn er genoeg schuilplekken, groen en zuurstof aanwezig.....

Nu vraag ik me af, wat is de reden dat deze vis zo agressief doet?...
 
Klinkt als een typisch geval van een Platy met het agressieve stalker syndroom met een dwangmatige obsessie voor het gele vrouwtje in dit geval.
 
Ha John (Seabait).

Is dit serieus, of slechts een flauwe grap.. Wist zo zeker niet dat vissen enigszins wel zoiets konden hebben (als het echt zo is..)
 
Ik ben geen offici�le visfluisteraar maar bedoel het niet als flauwe grap igg en ik denk zelf dat dit wel een goede verklaring zou kunnen zijn.
Misschien dat er nog echte experts een verklaring voor dit gedrag hebben...
 
Zitten ze al lang samen? Ik kan mij indenken dat dit mannetje gewoon een agressievere aanleg heeft. Ik heb ook wel eens gezien dat mijn mannetje een sneer uitdeelde aan een ander vrouwtje (geel) toen hij even bezig was met een ander vrouwtje (rood). Dit kon ook te maken met de pikorde (in hoeverre hier bij platy's sprake is?). Want ik heb ��n bitcherig vrouwtje (blauw) dat agressiever is tegen het gele vrouwtje dan bij het rode vrouwtje. Het gele vrouwtje staat dus duidelijk onder aan in de pikorde. Dit kan ook komen omdat zij misschien wat zwakker is.
 
variatietip zei:
Zitten ze al lang samen? Ik kan mij indenken dat dit mannetje gewoon een agressievere aanleg heeft. Ik heb ook wel eens gezien dat mijn mannetje een sneer uitdeelde aan een ander vrouwtje (geel) toen hij even bezig was met een ander vrouwtje (rood). Dit kon ook te maken met de pikorde (in hoeverre hier bij platy's sprake is?). Want ik heb ��n bitcherig vrouwtje (blauw) dat agressiever is tegen het gele vrouwtje dan bij het rode vrouwtje. Het gele vrouwtje staat dus duidelijk onder aan in de pikorde. Dit kan ook komen omdat zij misschien wat zwakker is.

Ik denk dat mijn rode mannetje inderdaad hoog in de pikorde staat, vrijwel overal waar hij zwemt schieten de andere vissen al weg. Doen ze dat niet, dan geeft het rode mannetje inderdaad een sneer. Ze zitten van af het begin al samen in de bak, dat is nu 4 maanden. De 2 zwartwitten zijn er pas later bij gekomen, het zelfde geldt voor de algeneter.

Ook is het rode mannetje de grootste vis, terwijl de vrouwtjes meestal groter zijn (?) Het gele vrouwtje is ook groter dan de twee zwartwitte vrouwtjes.

Verder lijkt het nog steeds dat hij er alles aan doet om het gele vrouwtje te beschermen. Kan het zijn dat zij zwanger is? Hier had ik meer over gelezen maar kan de bolheid en/of donkere vlek nog niet echt bepalen...
 
Heb je nog geen jonkies gehad?

Bij mij is het mannetje dus echt juist kleiner (2,5 cm) en de vrouwen zijn iets van 3,5 - 4,5 cm.
 
Ik ben nog geen kenner, maar heb me inmiddels al wel een slag of wat in de rondte gelezen... ik vermoed dat je vrouwtje zwanger is en dat mannetje haar beschermt en erbij wil zijn als de kroost wordt geboren. Kan ook nog zijn dat hij die kroost dan opeet om vervolgens met haar te paren zodat hij er zeker van is, dat de volgende offspring van hem is.

Heb het ook niet zelf bedacht, kwam het tijdens een van die rondes tegen.
 
variatietip zei:
Heb je nog geen jonkies gehad?

Bij mij is het mannetje dus echt juist kleiner (2,5 cm) en de vrouwen zijn iets van 3,5 - 4,5 cm.

Heb ze nog niet zien rond zwemmen, wel was te zien dat het vrouwtje wat boller werd. Echter is mijn mannetje ook rond de 5 centimeter, net zoals het vrouwtje. Heel vreemd want de anusvin is overduidelijk in een puntvorm...

Frambozenhaai zei:
Ik ben nog geen kenner, maar heb me inmiddels al wel een slag of wat in de rondte gelezen... ik vermoed dat je vrouwtje zwanger is en dat mannetje haar beschermt en erbij wil zijn als de kroost wordt geboren. Kan ook nog zijn dat hij die kroost dan opeet om vervolgens met haar te paren zodat hij er zeker van is, dat de volgende offspring van hem is.

Heb het ook niet zelf bedacht, kwam het tijdens een van die rondes tegen.

Ik had ongeveer dezelfde dingen gelezen, dit zou inderdaad een optie kunnen zijn, kleintjes zouden leuk zijn!

Zal voor ieder hier even een foto posten, misschien dat dat heel wat meer zegt..
 
Ja, want een mannetje is h��l goed te herkennen. Zeker als hij 5 cm is. Bij die van mij hangt er echt een draadachtige anusvin/piemel. Dit ziet er totaal niet uit als een vin.
 
Ik krijg de foto niet recht.. Post m vanmddag even in een externe link.
 

Terug
Bovenaan