Aansluiting EHEIM Pro (serie1) ThermoControl


World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
1,075
Leeftijd
39
LAAT MAAR IK HEB HET AL :D


Hoi,

Het is wellicht veel gevraagd, en lastig omdat je een bepaalde Torx schroevendraaier nodig hebt, maar:

Mocht iemand een Eheim Pro serie 1 hebben met externe ThermoControl, en die open willen schroeven dan ben ik je erg dankbaar.

Onderaan waar de verwarming zit kun je een klepje openschroeven. Als je dan naar binnen kijkt zie je de kabel van de ThermoControl met een plugje op het printplaatje zitten. Je kunt als het klepje eraf is meteen een foto maken zonder nog iets los te schroeven.

Ik zou graag willen weten wat de kabel kleur volgorde is van die aansluiting. Ik heb er hier een staan maar de kabel is eruit getrokken en de connector is weg. Ik weet dus niet in welke volgorde de 4 kleuren kabels moeten zitten.

Het klepje waar het over gaat
upload_2018-10-5_15-49-57.png




Als het klepje open is

upload_2018-10-5_15-50-15.png


En de connector die ik zoek
Ik moet dus weten welke kleur kabel op welke van die gouden pinnetjes gaat.

upload_2018-10-5_15-50-34.png





Alvast enorm bedankt! Mijn pomp werkt helemaal naar behoren maar ik kan nergens online de pinout van deze connector vinden. Er op gokken moet wel lukken want het zijn enkel signaal kabels, maar het zou toch fijn zijn als ik de werkelijke pinout weet.

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Ow wacht... laat maar :D

Ik heb het al gevonden. De kabel is eruit gerukt en toen ik zojuist nog eens goed ging kijken vond ik de connector die klem zat tussen 2 condensators. (ik hoorde al niks rammelen... had ik uiteraard getest)

In die connector zitten nog restanten kabels dus ik heb de kleuren. De connector kan er ook maar op 1 manier op. Het is gelukkig niet zo een computer IO panel connector

Ik zal de startpost laten staan voor als iemand het zoekt ooit.

Van links naar recht Wit Bruin Groen Geel

upload_2018-10-5_15-58-32.png
 
Alvast enorm bedankt! Mijn pomp werkt helemaal naar behoren maar ik kan nergens online de pinout van deze connector vinden. Er op gokken moet wel lukken want het zijn enkel signaal kabels, maar het zou toch fijn zijn als ik de werkelijke pinout weet.

Dank!

Ik ken dit filter niet maar enkel signaal kabels, nee, dat denk ik toch niet. Wit en bruin zal plus en min zijn. Het Printplaatje heeft hoe dan ook spanning nodig. Geel en groen signaal?
 
Ziet er ook niet florissant uit. Was er wat mee gebeurt, dat het zo slecht eruit ziet?

Verbruikt te veel stroom. naar mijn zn.
 
Ik ken dit filter niet maar enkel signaal kabels, nee, dat denk ik toch niet. Wit en bruin zal plus en min zijn. Het Printplaatje heeft hoe dan ook spanning nodig. Geel en groen signaal?

Er zit een losse 220 aansluiting op de prinplaat met omvormer. Deze 4 aderige signaal kabel gaat naar het schermpje toe. Op dat schermpje zit ook de temp sensor aangesloten. Er zal een minieme spanning overheen lopen naar een ouderwets 7 segmenten LCD is ben ik niet heel bang dat ik iets doorbrand mocht het verkeerd zitten.

Hoe dan ook de connector is terecht. Ik liep wel nog tegen het probleem aan dat de kabel naar de tempsensor ergens een zwakke plek had. Die heb ik eerst preventief maar vervangen. De Epoxy staat nu te drogen en dan kan ik hem testen.

De pomp doet het sowieso.. De verwarming zou ik zelf ook niet gebruiken maar het is fijn dat het gewoon werkt.

Ziet er ook niet florissant uit. Was er wat mee gebeurt, dat het zo slecht eruit ziet?

Verbruikt te veel stroom. naar mijn zn.
Gewoon hard losgetrokken. De connector zat dus nog in de pomp los... Ik twijfel waarom het is gedaan, want het kan goed zijn dat het verwarming gedeelte niet meer werkt en er daarom is afgetrokken. We zullen zien. Beetje klooien is altijd wel leuk :)
 
Had er 1 die kapot wat, loog de stop eruit. 2224, draait nu gewoon.

Je zou eens kunnen kijken of de kabel heel dicht tegen de temp sensor gebroken is. het gedeelte wat dus de tempsensor in gaat. Die was bij mij versleten... ik heb de kop van de tempsensor eraf gezaagd, kabel opnieuw gesoldeerd en nu vol met Epoxy gezet. Meteen een trekbeveiliging dat de kabel daar niet meer kan breken.
 
Overigens is het geheel vervangen 109 euro :D ..... Dus mooi... niet!
 
Denk dat Bertus eens een nieuw toetsenbord moet halen. Of een andere uit de kast reserve toetsenborden halen.
Nou,, dit is een nieuw toetsenbord. zitten kleine toetsen op. Trust CXT. rot ding. ga de oude reparen.

Enne...Had er 1 2224 die kapot was,vloog de stop eruit. Eh ZEKERING ., 2224, draait nu gewoon. zonder verwarming.


Beetje Steno lezen, joh.
 
Hij doet het, maar ik was al niet van plan hem te gebruiken en snap nu waarom sommige mensen het probleem hebben gehad dat hij ineens veel te heet werd.

Dat kabeltje gaat een display in met een RJ11 plugje (telefoon). De mijne had corrosie op het plugje en op de connector. Als je wat wiebelde met die kabel was er kortsluiting of werd iets niet goed uitgelezen en schoot de waarde van koud kraanwater ineens naar 40+ graden. Die connector is niet zo handig in natte omgevingen eigenlijk. Beetje raar ontwerp.

Algoed, de connector op het printplaatje is vervangen en ik heb een nieuwe aan de kabel gezet. Het geheel werkt nu en doet niet meer vreemd als je er aan wiebelt.

Ik gebruik hem als pomp. Het is zo een grote dat die altijd handig is om te hebben staan voor water meer vermogen.
 
Nou,, dit is een nieuw toetsenbord. zitten kleine toetsen op. Trust CXT. rot ding. ga de oude reparen.

Enne...Had er 1 2224 die kapot was,vloog de stop eruit. Eh ZEKERING ., 2224, draait nu gewoon. zonder verwarming.


Beetje Steno lezen, joh.

Mijn motto:

Do not trust Trust!
 
Loog of vloog, ach het scheelt maar 1 letter en dus een te verwaarlozen detail:D;).

Beetje Steno lezen, joh.

Dat leren ze tegenwoordig niet meer dus de jongere garde snapt het dan niet:deal:

Unnen ze iks an doe bertus:D:D;)
 

Terug
Bovenaan