Aansluiten aquarium op riool


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hoi allemaal!

Momenteel ben ik bezig met het beginproces van het bouwen van een mooie twee onder een kap woning. Super leuk dus!

Maar het biedt dus ook ontzettend veel mogelijkheden... Ik zat me laatst opeens te bedenken dat ik plannen heb voor een groter aquarium in het nieuwe huis, en ik natuurlijk liever lui dan moe ben.. Dus ik zat te denken aan de mogelijkheden om mijn aquarium aan te sluiten op het riool en dus ook een waterleiding naar m'n aquarium te laten trekken.

Maar ik heb echt letterlijk geen idee hoe en wat. Kan iemand hier, die dat ook heeft, zijn systeem uitleggen? Wat zijn de voordelen? Nadelen? Aanrader? Wat kun je hier allemaal mee makkelijker maken? Ik heb natuurlijk al wat gelezen her en der, maar hoor het graag van de ervaringsdeskundigen hier :p

Of als iemand in Drenthe/Overijssel of ergens in enige buurt van Havelte een keer een rondleiding wil geven bij zijn aquarium en hoe hij/zij het heeft aangesloten dan mag dat ook natuurlijk :)

Alvast bedankt!
 
Hoi Anke,

Leuk proces een nieuw huis en alvast vooruit plannen voor je aquarium:).
Eigenlijk is het niet meer en minder dan jezelf schrijft:

1. Afvoer onder je aquarium, doorvoer door de vloer en onder de vloer iets van een zwanenhals als water en stank kering.
2. Waterleiding ook vanuit de vloer, al dan niet warm en koud.

Ikzelf heb net afgelopen week de riolering aangesloten en een koudwaterkraan, zie foto’s.
De afvoer wordt bij mij aangesloten op mijn bioloog, zodat indien het water te hoog komt te staan deze direct in het riool loopt. Doordat ik met een continu waterverversing ga werken is dit sowieso wenselijk. Zie foto’s.
Succes en plezier met de voorpret.

Mischa
 

Bijlagen

  • 5189A275-B2AE-4B8A-82C4-F0E71A7784F9.png
    5189A275-B2AE-4B8A-82C4-F0E71A7784F9.png
    2.2 MB · Weergaven: 114
  • 67CBEEDE-FF3F-40D9-BA51-080F684FC6A2.jpeg
    67CBEEDE-FF3F-40D9-BA51-080F684FC6A2.jpeg
    108.4 KB · Weergaven: 106
  • C8DC33F0-86BA-4BF2-8BF3-92152EFB7F76.jpeg
    C8DC33F0-86BA-4BF2-8BF3-92152EFB7F76.jpeg
    283.3 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt door een moderator:
Almere te ver?
Check mijn album en YouTube kanaal.
Staat wel een en ander op.
Anders mag je altijd langs komen.
 
Hoi Anke,

Leuk proces een nieuw huis en alvast vooruit plannen voor je aquarium:).
Eigenlijk is het niet meer en minder dan jezelf schrijft:

1. Afvoer onder je aquarium, doorvoer door de vloer en onder de vloer iets van een zwanenhals als water en stank kering.
2. Waterleiding ook vanuit de vloer, al dan niet warm en koud.

Ikzelf heb net afgelopen week de riolering aangesloten en een koudwaterkraan, zie foto’s.
De afvoer wordt bij mij aangesloten op mijn bioloog, zodat indien het water te hoog komt te staan deze direct in het riool loopt. Doordat ik met een continu waterverversing ga werken is dit sowieso wenselijk. Zie foto’s.
Succes en plezier met de voorpret.

Mischa

Hoi @MischaC.

Even ter controle.. Leest het voor jou gemakkelijker als de tekst in Bold wordt geschreven?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar ik heb echt letterlijk geen idee hoe en wat. Kan iemand hier, die dat ook heeft, zijn systeem uitleggen? Wat zijn de voordelen? Nadelen? Aanrader? Wat kun je hier allemaal mee makkelijker maken?
Het zou alvast helpen als je voor jezelf duidelijk krijgt wat je uit zo'n systeem wilt halen. :) Daar volgen dan de mogelijkheden uit. Het grote voordeel van jouw situatie is natuurlijk dat je het zo gek kunt maken als je wilt.

Een aan- en afvoermogelijkheid scheelt emmers water zeulen. That's basically it. En dan kun je ervoor kiezen om een continue doorstroming te maken (kraan ietsjes open boven je bak + een permanente overflow naar het riool), of een systeem waarbij je e.e.a. zelf bedient met kranen, die je opent op het moment dat je water wilt wisselen.

Wat ook een ontwerpkeuze is: hoe wil je de afvoer vormgeven? Ga je voor een droogkamer in de hoek van je bak (Google op ontwerpen voor droogkamer i.c.m. bioloog.), of een afvoerpijp ter hoogte van de waterlijn... of maak je (voor handmatig afvoeren) simpelweg een gat in je bak met een kraan erin geschroefd? Dat je die opent als je een keer water wilt lozen. (Bijkomende vraag: mag e.e.a. zichtbaar aan de zij- of achterkant van je bak lopen / moet het onzichtbaar door de aquariumkast naar beneden gaan / of zelfs direct achter je bak door een afvoer in de muur?) Er zijn allerlei creatieve oplossingen bedacht in de loop der tijd.

Ik heb zelf wel eens een permanente doorstroom gehad. Handig als je graag veel water ververst om welke reden dan ook. Op dit moment heb ik het ingericht als handmatige aan- en afvoer. Het water wordt daarbij tussen twee bakken gecirculeerd. Laten we voor het gemak de tweede bak het bioloog noemen. In de buis die (via de overloop v/d bak) naar het bioloog loopt, zit een T-stuk naar beneden met daarop een kraan. Als ik die kraan omzet, wordt het water naar beneden gestuurd en afgevoerd naar het riool. Ik laat dit bij een waterverversing een tijdje zo doorstromen, tot het gewenste waterniveau in de bak bereikt is. Dan gaat die afvoerkraan weer dicht en open ik de aanvoerkraan om de boel weer aan te vullen. In het bioloog zelf zit nog een noodafvoer, met een slang naar het riool. Daardoor kan ook als de handmatige afvoerkraan gesloten is, overtollig water wegstromen. Bijvoorbeeld als de opvoerpomp uitvalt. Die noodafvoer bestaat uit een gat in de bak boven de waterlijn, met een slang eraan.

Ter illustratie een foto van de aan- en afvoerende kant. Een beetje lomp uitgevoerd allemaal, maar het functioneert. Het gaat even om het principe. ;) De details van het type overloop in/aan je aquarium zullen, nogmaals, afhangen van wat je voor ogen hebt.

Van onder naar boven:
- Afvoerbuis naar het riool (gat in de muur aangesloten op centrale afvoer in het washok)
- Wateraansluiting met daaraan de toevoerslang (via het knullig uitziende groene ding) naar het aquarium
- Zwarte slang rechtsboven = noodafvoer bioloog
- Kogelkraan bovenin = handmatige afvoer. De brede buis erboven komt uit op een T-stuk. Daar stroomt normaal gesproken het water doorheen richting het bioloog.

20210929_004026.jpg
 
Zou altijd warm en koud water aanleggen, liefst ook riool aansluiting.

Ikzelf zie niet veel in continu verversing dus hier zit gewoon een normale afsluiter die ik open tijdens het verversen.
 
zelf heb ik ook een aansluiting op het riool bij de 250 gemaakt gewoon via de bestaande aansluiting riool wasmachine wel met een goede afsluiter er tussen
tevens op aanraden van een ander forum lid een beluchter Schermafdruk op 2021-09-29 16-03-58.png op de leiding
Marcel schreef het volgende
Ik zie dat je een rechtstreekse verbinding met de riolering hebt gemaakt.
Ik zou je alleen wel willen adviseren om tussen de kogelkraan en de sifon een rioolbeluchter te plaatsen.

rioolbeluchter

Dit zorgt ervoor dat de riolering niet volledig vol komt, en behoorlijk gaat hevelen (trekken).
en hij had gelijk (y);)
228365flipper34_0_85_mijn_afbeeldinge.jpg
voordeel geen gedoe met slangen want ga 1000 liter met een emmer :eek:;)
ook voor het vullen een leiding aangelegd via een thermostaatkraan ideaal geen gesleep meer en geen slangen over de vloer.
 

Terug
Bovenaan