Aanschaf Rio 300


1

19951995

Guest
Hallo mensen!

Zaterdag ga ik mijn 3e aquarium aanschaffen. Dit zal de Rio 300 worden. Dat een aquarium eerst minstens 3 weken zonder vissen moet indraaien is mij natuurlijk bekend. Toch ben ik al bezig met het samenstellen van het visbestand, welke bodem en welke planten ik ga gebruiken.

Mijn idee is om er zoals in mijn Rio 240 een Zuid-Amerikaanse biotoop van te maken. Ik zou hierbij als bodem graag filterzand gebruiken. Iemand die weet waar ik dit in de regio Oost-Vlaanderen kan vinden?

Als vissen zijn alle suggesties welkom!

Klein idee dat ik in mijn hoofd heb:

- 5 Maanvissen wildkleur
- 12 Sleutelgatcichliden
- Scholenvis ( welke ????)
- 20 Corydoras julii

Geophagus soorten vind ik ook mooi, maar zijn er ook van die soorten die in een Rio 300 passen?

Verder wil ik de aquarium zeer natuurlijk inrichten met takken, bladeren, veel hout en enkele planten die ook in Zuid-Amerika voorkomen.

Graag had ik jullie tips gehoord om er prachtig aquarium van te kunnen maken!

Bedankt :petjeaf:
 
de enige bij mij bekende geophagus soort die hier in zou kunnen is de geophagus steindachneri.

maar met en 5 maanvissen en 12(?) sleutelgat cichliden zou ik die er niet meer bijzetten.

verder weinig bekend met sleutelgat cichliden dus hier kan ik verder geen mening over geven, ookal vraag ik me af of die het gaan waarderen als er nog is 20 cory´s rondzwerven.
 
Als scholenvis zou je pristella maxiliaris kunnen nemen. Schoolt goed samen (zeker met manen) en is redelijk biotoopcorrect. Je hebt zo ook geen risico dat de manen van je visjes snoepen (wat wel kan gebeuren bij vissen van het neon-formaat).

De sleutelgatcichliden zullen volgens mij over de hele bak heen zwemmen (broeden dan ook op hout en stenen). Misschien is het ook eens een leerzame test om te zien of het goed gaat.
 
de enige bij mij bekende geophagus soort die hier in zou kunnen is de geophagus steindachneri.

maar met en 5 maanvissen en 12(?) sleutelgat cichliden zou ik die er niet meer bijzetten.

verder weinig bekend met sleutelgat cichliden dus hier kan ik verder geen mening over geven, ookal vraag ik me af of die het gaan waarderen als er nog is 20 cory´s rondzwerven.
Bedankt voor de reactie. De Geophagus was gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid, zou deze nooit aan voorgenoemd visbestand toevoegen. Het zou veel te druk worden. Als ik deze zou toevoegen zou ik de sleutelgatcichliden achterwege laten.

De combinatie van sleutelgatcichliden met corydoras is geen probleem hoor. Heb voorlopig in mijn Rio 240 al 1 jaar en half 5 sleutelgatcichliden en 15 cory's samen zwemmen :) groeten
 
Als scholenvis zou je pristella maxiliaris kunnen nemen. Schoolt goed samen (zeker met manen) en is redelijk biotoopcorrect. Je hebt zo ook geen risico dat de manen van je visjes snoepen (wat wel kan gebeuren bij vissen van het neon-formaat).

De sleutelgatcichliden zullen volgens mij over de hele bak heen zwemmen (broeden dan ook op hout en stenen). Misschien is het ook eens een leerzame test om te zien of het goed gaat.
De stervlekzalm is inderdaad een mooie scholenvis en zeker een optie. Eens iets anders als altijd de kardinaaltetra of roodkopzalm he.. Heb jij soms ervaringen met de bloedvlektetra?

Sleutelgatcichliden zijn echt prachtige en leuke vissen. Heb er 5 zwemmen in mijn Rio 240! Groeten
 
Zelf heb ik geen ervaring met de bloedvlektetra. Heb zelf nog maar drie jaar aquaria dus ervaring is vrij beperkt. Kennis valt gelukkig goed mee.
 
Filterzand kun je zeer goedkoop bestellen bij Wildkamp.
Wordt ook nog eens gratis thuis bezorgd!
 
Filterzand kun je zeer goedkoop bestellen bij Wildkamp.
Wordt ook nog eens gratis thuis bezorgd!
Daar had ik al van gehoord. Maar dit is jammer genoeg in Nederland. Zou graag een plaats vinden in Oost-Vlaanderen waar ze dit verkopen.

Groeten!
 
Aquarium neon,dorp Oost 100,lochristi of de was vijverwinkel,heihoekstraat 223,nieuwkerke waas (sint niklaas).
 

Terug
Bovenaan