95% van mijn guppen is vrouwelijk, huh?


T

Timvdlinden

Guest
Sinds een tijdje weer terug op het forum! :)

Nu heb ik echter meteen een vraag. Sinds het begin van de zomer ben ik bezig geweest met het kweken van guppen. Het betreft "standaard" guppen, dus geen selectie op enig kenmerk. (Misvormden worden wel verwijderd)

De kweekmethode is als volgt:
25 dagen na bevruchting wordt elk vrouwtje apart in een emmer met bladeren gezet. Zodra de jongen geworpen zijn worden deze in een kuip geplaatst.
Dit wordt voor ongeveer 10 legsels gedaan, waarna de volgende kuip op dezelfde manier wordt gevuld.

De kuipen staan in een onverwarmde kas. De guppen hebben dus geen enkele vorm van verwarming. Echter door de zon is dit geen enkel probleem. Eind Augustus wordt dit project dan ook langzaam weer afgebroken, en gaan de guppen naar binnen.
Nu zo'n 1000 guppen later is er toch wat opmerkelijks. Namelijk dat 95% van mijn guppen vrouwelijk is! Ik ben bekend met het sexen van guppen, en twijfel eigenlijk ook niet aan mijn methodes. Ik scheidt ze namelijk door te kijken naar de baarmoeder, en in een enkel geval aan de algemene vorm/kleur van het visje.

Ik vraag mij af of iemand een verklaring heeft voor deze aantallen?
De enige theorie die ik mij kan indenken is als volgt; In een kas is het overdag erg warm, maar 's nachts kan de temperatuur snel dalen. Ik ben niet bekend met de verschillen in tolerantie qua temperatuur tussen mannen en vrouwen, maar zou het kunnen dan mannen temperatuurgevoeliger zijn, en dat het overschot hierdoor gestorven is?
Naar mijn weten heb ik geen massa-graven van guppen weten te ontdekken..

Een foto van een van mijn opkweekbakken met vrouwtjes, +/- 2 á 3 maand oud:

IMG_20170809_184354.jpg


Bij deze een foto uit dezelfde 'oogst' maar dan de mannetjes:

IMG_20170809_184409.jpg

picture hosting

En een schep vrouwtjes uit de vrouwtjes bak. Volgensmij toch echt allemaal vrouwtjes..

IMG_20170809_184657.jpg

upload pic


Natuurlijk leuk, niet teveel van die mannetjes waar je weinig mee kunt, maar dit is ook wel weer een uiterste..
 
Het project kan wel wat langer duren hoor. Voor half Oktober haal ik zelfniets naar binnen en dat gaat al vanaf 2006 prima. En sommigen houden ze nog langer buiten.

Je weet dat je het geslachts verschil al na 1 dag kan zien? De vrouwtjes hebben een zwart stipje bij de aarsvin en de mannen niet. (Al zie ik bij je zgn vrouwtjes al 2 mannen). dat is handig zodat je beiden geslachten gescheiden kan laten opgroeien. Zo groeien ze veel beter uit.

Mocht je daadwerkelijk voor 95% vrouwen hebben dan ligt dat ws aan je stam. Sommige stammen hebben onwijs veel dieren van een bepaald geslacht.
 
Er valt wel iets over te zeggen...
Een truc die vele serieuze kwekers van eierlevendbarende tandkarpers gebruiken is de invloed van warmte tijdens de algehele zwangerschap van een vrouwtje. 100 % Garantie dat dit altijd werkt is er niet doch het geeft wel een goede leidraad om de ratio man/vrouw binnen het nakomelingschap te beïnvloeden.
Bij een overgrote groep aan eierlevendbarende tandkarpers (waar guppen ook onder vallen) als het zwangere vrouwtje bij een algehele zwangerschapsduur op wat hogere watertemperaturen wordt gehouden dan zullen er doorgaans meer vrouwelijk nakomelingschap gaan optreden. Bij een continue lagere temperatuur tijdens de algehele zwangerschap zullen het doorgaans meer mannelijke nakomelingschap gaan betreffen.
Bij dwergtandkarpers (zoals bijv. heterandria formosa en neoheterandria elegans bijv. moet je het verhaal juist omdraaien qua geslachtsratio t.o.v. de watertemperatuur.

Wellicht dat dit meer licht op jouw vraagstelling biedt.

Ik pas dit zelf ook toe bij bepaalde bakken.
 
Andere opmerking is wat Botia stelt over het gegeven dat het aan de stam zou kunnen liggen, kan ook wel enigszins kloppen doch niet zozeer bij guppen doch wel bij andere soorten aan eierlevendbarende tandkarpers zoals bijv. o.m. poeciliopsis- en phallichtyssoorten.
 
Mss eens nieuw bloed inbrengen
 
Zag dat altijdval bij mijn guppen dat er per worp zeer weinig mannen inzitten
 
Ik weet niet of dit ook bij guppen geldt. Bij hagedissen is de temperatuur invloed op het geslacht.
Temp < 30C is hoofdzakelijk vrouwen een temp > 32C hoofdzakelijk mannen.
Nu zou het kunnen zijn wanneer temperatuur water buiten lager is dan gem voor guppen meer vrouwen of hoger meer mannen. Maar ik heb geen enkele idee of dat bij vissen ook geldt.
Ik heb wel gezien bij een vriend die discussen heeft dat zijn jongen van de Apistogramma cacatoides hoofdzakelijk mannen zijn.
Zou temperatuur invloed kunnen hebben?
 
Ik weet niet of dit ook bij guppen geldt. Bij hagedissen is de temperatuur invloed op het geslacht.
Temp < 30C is hoofdzakelijk vrouwen een temp > 32C hoofdzakelijk mannen.
Nu zou het kunnen zijn wanneer temperatuur water buiten lager is dan gem voor guppen meer vrouwen of hoger meer mannen. Maar ik heb geen enkele idee of dat bij vissen ook geldt.
Ik heb wel gezien bij een vriend die discussen heeft dat zijn jongen van de Apistogramma cacatoides hoofdzakelijk mannen zijn.
Zou temperatuur invloed kunnen hebben?
Ik heb idd hier wat over de temperatuursinvloed geschreven als je even terugleest bij deze topic.
 
Toevallig stond er vandaag een artikel in de krant over medicijnresten die in het oppervlakte water geraken en er zo voor zorgdragen dat vissen van geslacht veranderen:

"Vissen veranderen van geslacht door vervuilde Twentse beken
ALMELO - Het leven in de Twentse beken is steeds meer van slag door de toename resten van medicijnen en anticonceptiepil. Mannetjesvissen produceren eicellen en kreeftjes vertonen door antidepressiva ander gedrag."

Einde citaat.

Zouden deze invloeden ook gelden in de kwekerijen?
 
Toevallig stond er vandaag een artikel in de krant over medicijnresten die in het oppervlakte water geraken en er zo voor zorgdragen dat vissen van geslacht veranderen:

"Vissen veranderen van geslacht door vervuilde Twentse beken
ALMELO - Het leven in de Twentse beken is steeds meer van slag door de toename resten van medicijnen en anticonceptiepil. Mannetjesvissen produceren eicellen en kreeftjes vertonen door antidepressiva ander gedrag."

Einde citaat.

Zouden deze invloeden ook gelden in de kwekerijen?
Ik had dit nog niet gelezen... Woon zelf in Hengelo.
't Zou zomaar kunnen dat het misschien met hormonen te maken kan hebben. Of dat het invloed heeft op de hormonale huishouding van een vis. Stond het in de Tubantia toevallig?
 
Ik heb idd hier wat over de temperatuursinvloed geschreven als je even terugleest bij deze topic.

Klopt en toen moest ik eraan denken dat dit bij reptielen voorkomt.
Je geeft alleen de temperatuur niet aan, alleen dat onverwarmd is. Ik maak op uit je tekst dat de temperatuur gemiddeld lager is dan normaal. Je zou dus eens kunnen proberen als je een bak hebt met een hogere gemiddelde temperatuur of je dan hoofdzakelijk mannen krijgt.
Ik weet niet of dit bij vissen ook geldt maar als ik je topic leest zou mij dat niet verbazen dat dit ook bij vissen gebeurd
 
Klopt en toen moest ik eraan denken dat dit bij reptielen voorkomt.
Je geeft alleen de temperatuur niet aan, alleen dat onverwarmd is. Ik maak op uit je tekst dat de temperatuur gemiddeld lager is dan normaal. Je zou dus eens kunnen proberen als je een bak hebt met een hogere gemiddelde temperatuur of je dan hoofdzakelijk mannen krijgt.
Ik weet niet of dit bij vissen ook geldt maar als ik je topic leest zou mij dat niet verbazen dat dit ook bij vissen gebeurd
Het is qua opzet vergelijkbaar. Ik heb idd geen temperatuur opgenoemd omdat het feitelijk per levendbarende soort verschilt wat een gunstige watertemperatuur is. Er zijn nl. ook genoeg soorten die van nature zich prettiger voelen bij lagere temperaturen zoals bijv. goodeïden en xiphophorussoorten. En d'r zijn soorten aan levendbarenden bij die op zich al temperaturen prefereren van zo'n 26 - 28°C. In de regel ga ik als gemiddeld vanuit dat de watertemperatuur bij de meeste huishoudens tussen de 20 - 24°C zal zijn. En daar kun je dan onder danwel boven zitten. Ik behoef het op zich niet nu met opzet uit te proberen want ik doe dit al jaren zo om idd een bepaald balans in de ratio m/v te verkrijgen.
Ik weet idd dat het bij reptielen ook doorslaggevend kan zijn. Ik ben naast een aquariaan ook een terrariaan. Maar goed, omdat dit forum zich feitelijk richt op aquaria, schrijf ik hier niet gericht over de terraristiek. Alhoewel, ik in het verleden volgens mij wel aangegeven heb dat ik op dat vlak ook actief ben.
 

Terug
Bovenaan