80 cm west Afrika (Peter74)


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,266
Locatie
Eelde
Het is zover. De bak draait en de inhoud moet nu aan de slag:
CRW_9691.JPG


Al met al ben ik niet ontevreden. Op de achterwand is nog wel wat opstartschimmel te zien, maar het is veel minder teruggekomen nadat ik het vorige week al een keer verwijderd heb. De Nymphea stekken (4 stuks) beginnen weer uit te lopen. De Valisneria vermenigvuldigd zich snel en het blad is al zo'n ~10 cm langer geworden. De Bolbitus, inclusief 2 stekken, begint uit te lopen, maar heeft nog een flinke weg te gaan voordat hij een mooi vullende bos aan de rechterkant vormt. De Anubias links achterin bloeit zelfs:
CRW_9688.JPG

Deze bestaat uit een kale centrale wortelstok met 3 uitlopers (2 links, 1 rechts.) Ik denk erover om hem in tween te snijden en dan tegen de grote steen erachter in de achterwand te plakken.
 
Mooi hoor. Laat maar lekker groeien. De lotus, gaat daar zeker mooi uitkomen.
 
Dank allemaal voor de reacties!

Ik zou er wel drijvers bij doen. Vreten voedingstoffen en geven gevoel van bescherming voor de Annulatusjes.
Ik wil de flora en fauna graag binnen het thema west-Afrika houden. Welke drijver zou daarin passen? (En onder de lichtkap van een rekort800?)

In de vorige (60cm) versie van deze bak heb ik de Valisneria laten luifelen en kwam de Bolbitus hoog genoeg voor de ringbandsnoekjes. Als de Valisneria doorgroeit zoals hij nu gaat, dan is die over een paar weken ook weer hoog genoeg daarvoor. Als ze net zo lang worden als de vorige keer (60 cm), dan gaan ze bijna de helft van de bak overkappen.
 
Eikenbladvaren is cosmopoliet dus kan er eventueel bij.
gr Peter
Ik heb gegoogled en dan vind ik er twee onder die naam: De Ceratopteris cornuta en de Ceratopteris thalictroides. Welke is de echte?
 
Eikenbladvaren is meer een verzamelnaam, 'de' eikenbladvaren bestaat dus niet.
En als je Kasselman erop naslaat is geen enkele van de drie soorten Ceratopteris die zij beschrijft cosmopoliet.
Als je op Kasselman afgaat moet je C. cornuta hebben, maar wat je zo koopt kan net zo goed onder C. thalictroides verkocht worden.
Het is een en al chaos en onzekerheid in dat genus.


Als je iets mer meer zekerheid over West-Afrika zoekt: Pistia stratiotes, die is pantropisch (Kasselman).
 
Als je iets mer meer zekerheid over West-Afrika zoekt: Pistia stratiotes, die is pantropisch (Kasselman).
Die heb ik wel eens geprobeerd, maar dat werd geen succes omdat hij al snel klem zat tussen het water het deksel en afstierf.

Ik denk dat ik dan toch de Vallisneria maar even de tijd gun.
 
Hoog tijd voor een update.....

Totaaltje:
CRW_9731.JPG

Het begint zich te ontwikkelen. De Valisneria groeit voor alsnog vooral in de breedte. Misschien gaat die pas verder de hoogte in als de bos zo dicht is dat er er minder licht bij de bodem komt? De Anubias nana groeit als kool (maar dan onder water :). Verder zijn 3 van de 4 Nymphea stekken goed aangeslagen:
CRW_9743.JPG

Alleen de stek rechtsvoor is nogal miezerig :-D

Dan nog wat bewoners. Als eerste een zweefgarnaal op de bodem:
CRW_9741.JPG


Dan de Aphyosemion australe man:
CRW_9746.JPG


en toen hij de fotocamera zag, kwam hij toch nog maar even poseren voor het glas:
CRW_9748.JPG


De dames houden zich vaak wat hoger in de bak, tussen de ringbandsnoekjes op:
CRW_9745.JPG


De grootste zorg zijn de lichtoogjes die inderdaad erg kwetsbaar blijken. Uit twee lichtingen (eerst 12 en daarna 14) heb ik er nu nog ~15 over. Het lijkt zich wel te stabiliseren en ik hoop dat er genoeg over blijven om de groep dmv kweek op peil te kunnen houden.
 
Mooie inrichting Peter!
Probeer je de waterwaarden ook west Afrikaans te krijgen?
Lichtoogjes zijn heel gevoelig voor nitraat en weinig zuurstof.
De P. scheeli's van mij zitten op een eetlepel zeezout per 10 liter water.
In die bak met echt heel weinig licht groeit de bolbitus en javavaren gewoon door.
Als je nog nieuwe gaat kopen zet ze dan eerst een maandje apart in een bakje met wat zeezoutwater
dan wordt de slijmhuid dikker en zijn ze veel sterker!

groetjes John.
 
Mooie inrichting Peter!
Probeer je de waterwaarden ook west Afrikaans te krijgen?
Lichtoogjes zijn heel gevoelig voor nitraat en weinig zuurstof.
De P. scheeli's van mij zitten op een eetlepel zeezout per 10 liter water.
In die bak met echt heel weinig licht groeit de bolbitus en javavaren gewoon door.
Als je nog nieuwe gaat kopen zet ze dan eerst een maandje apart in een bakje met wat zeezoutwater
dan wordt de slijmhuid dikker en zijn ze veel sterker!

groetjes John.

Nooit aan gedacht! Moet ik even uitzoeken of dat met de rest ook zonder meer kan. (Met name de zweefgarnalen twijfel ik aan.) Wat zijn, behalve een beetje zout, de kenmerken van west Afrikaans water? Mbv de CO2 heb ik een pH iets onder de 7, wat volgens mij wel goed is voor deze visjes. De hardheid heb ik niet gechecked in deze bak, maar er komt hier GH 8-10 uit de kraan.


Licht zou inderdaad ook een punt kunnen zijn. Het valt me op dat de valisneria vooral in de breedte gaat en nog geen aandrang heeft om de hoogte in gaan. De bak blijft daardoor erg open en dat levert op dit moment nog een vrij rommelig beeld met wellicht extra stress. Waar ik dan wel een beetje bang voor ben, is dat de Nymphea ook de hoogte in zal gaan.
 
Ligt er ook maar net aan waar je in West-Afrika kijkt. Richting de mondingen van rivieren kun je wat zout verwachten, in typische oerwoudbeekjes niet/minder gauw.
 
Dacht aan temperatuur, stroming, ph en KH.
Ph zou ik zeggen rond de 7 en KH rond de 5.
Zout hangt zoals Macha en Ivo benadrukte van de locatie af.
Zal door getijden invloed zelfs schommelen.

John.
 
Papers die ik kan vinden over de Desmocaris trispinosa gaan allemaal over localisaties die verder van de kust af liggen. Met zout zullen ze niet gauw in aanraking komen....

Moeilijk om daar uitsluitsel over te krijgen.....
 
Een gelukkig toeval wil dat ik net een macrolens te leen heb en de Aphyosemion australe man weer eens flink aan het pronken was. Eerst maar een portretje:
CRW_9753.JPG


Een tweetal plaatjes van de hele vis met neutrale achtergrond:
CRW_9761.JPG

CRW_9769.JPG



Het mooiste plaatje vind ik zelf de volgende:
CRW_9763.JPG
 
Prachtige close ups van je australe man :thumbs:

Ik zie dat jij ook Desmocaris Trispinosa's hebt. Kweken ze bij jou ook zo vlot? Sinds ik ze op zacht en licht zuur water heb zie ik voortdurend zwangere vrouwtjes rondlopen.
 
Bij mij kweken ze ook op hard kraanwater :)

Bij mij lijkt het de combi van een wat hogere temperatuur + voeding rijk aan dierlijk eiwit te zijn.
In mijn bakken houdt ik kamertemperatuur aan en de kweek ging pas echt lopen toen ze op zolder bij 25-30 graden stonden. Daar kregen ze ook wat ruimer (fijngewreven) granulaatvoer. Als ze daar een paar dagen wat minder van krijgen (toen ik experimenteerde met spiriluna tabletjes), zie je dat het aantal eitjes per zwanger vrouwtje afnemen. Mijn interpretatie daarvan is dat ze ze dan niet meer allemaal kunnen voeden. Het valt ook op dat ze zich tijdens het voeren meer als een school vissen gedragen dan als garnalen (bijv. vuurtjes). Ze reageren direkt als ik verkruimeld granulaat op het water laat vallen. De grootsten zwemmen er zelfs heen en er wordt om het voer geruzied. Ik heb nog altijd het voornemen om eens te proberen of ze ook op daphnia jagen :).
 
Bij mij zitten ze op 24 graden. Ik zou eens moeten testen of een temperatuurstijging ook bij mij invloed zou hebben. Mijn garnalen krijgen nagenoeg enkel eiwitrijk voedsel (diepvries) binnen aangezien mijn kikkertjes en N. Ansorgeii geen vlokvoer eten. Wat ik ook wel merk is dat het aantal eitjes per vrouwtje sterk varieert. Sommige vrouwtje barsten nagenoeg van de eitjes terwijl andere er amper 4-5 lijken te dragen.
 
Schitterende fotoshoots! Mooi hoor! Nog even terugkomend op je planten bestand, bekijk eens de Crinum calamistratum, zou ook erg mooi staan en gaat gegarandeerd luifelen. Is heel apart qua bladvorm en kleur.
 
Ik had hem er oorspronkelijk ook bij gepland, maar er eerst even van af gezien omdat links al een 'sliertige' plant staat en ik het idee had dat het blad ook teveel op de dat van de Bolbitus lijkt. Later las ik dat hij ook een behoorlijk dikke bodem nodig heeft (`~ 7cm) en daar ben ik niet zo'fan van (Ontstaat bij mij altijd alg boven dikke stukken in de bodem.)

Ik wacht nu even af hoe de bak zich ontwikkeld, maar sluit niet uit dat ik hem alsnog plaats tussen de Nymphea en de Anubias nana.
 
Peter , ik snap jou reactie, maar kijk eens naar mijn link hier onder aan mijn reply. De bol zit ALLEEN met de wortels in de bodem en de BOL zit erboven, dikte bodem ter plaatse is maar 4 cm. Enige nadeel, je moet een weekje of 2 geduld hebben en niet al te grote woelers voordat hij dan goed vast staat.
Maar hij gaat dan als een trein en lijkt zelfs niet in de verte op Vallesneria.
 
Ik zie het. Lijkt me inderdaad mooi om die van links met de stroming te laten luifelen, dicht bij de zwarte achterwand. Dan moet ik hem op de plek zetten waar nu de grotere Anubias soort staat op links.
 
De Crinum is binnen! Staat nu (ivm de garnalen) in een quarantaine bakje te spoelen en gaan het weekend de bak in. Ik denk dat ik hem achter het hout aan de linkerkant van de Anubias nana's ga zetten. Zo hou je afstand tot de Bolbitis die er wat kleur en structuur toch meer op lijkt dan de Anubias.

Verder heb ik gelijk de 'echte' Anubias gracilis meebesteld en nu wel gekregen wat ik zocht (driehoekig blad met prachtige nerf.) Ik ben er nog niet uit waar ik die zetten moet. Oorspronkelijk was de bedoeling linksachter tussen de Vallisneria en de Nymphea, maar ik vindt hem eigenlijk te mooi om weg te laten vallen achter de Nymphea. Ik heb ook gedacht aan tussen de Nymphea en Anubias nana. Daar zou het meer een blikvanger zijn, maar wel precies midden in de bak staan. Suggesties?
 

Terug
Bovenaan