8 mannencaca's in een bak, kan dat?


D

doejfa

Guest
Ik heb een vader caca met 7 zonen in de 450 liter-bak. Één zoon (1/2 jaar oud) is inmiddels net zo groot als pa. Nu jaagt pa achter die zoon aan. De zoon zwemt weg, maar verstopt zich niet serieus.Is dit gewoon een schermutseling tussen grote caca's zonder grote risico's of moet ik zoonlief uit de bak halen voor het erger wordt.
Er zijn geen vrouwtjes in de bak. Heeft iemand hier ervaring mee??
 
Ik zou het zeker goed in de peiling houden. De bak is vrij ruim maar het blijven mannen al heb je geen vrouwen erbij waardoor ze daar nu om kunnen gaan vechten. Wellicht dat er kenners zijn die er iets meer over kunnen zeggen maar normaliter is dit niet een goede combi om te houden.
 
Ik zou het zeker goed in de peiling houden. De bak is vrij ruim maar het blijven mannen al heb je geen vrouwen erbij waardoor ze daar nu om kunnen gaan vechten. Wellicht dat er kenners zijn die er iets meer over kunnen zeggen maar normaliter is dit niet een goede combi om te houden.
iK las dat 2 caca's niet samen gaan, maar 3 weer wel.Dus als nu een tweede zoon een beetje snel ook net zo groot wil worden, heb ik 3 grote caca's in de bak. DAnk voor je antwoord. Ik houd het in de peiling en als het niet gaat doe ik alle zonen weg. Maar ik ben altijd bang dat ze niet goed terecht komen.
 
Ik begrijp je zorg maar als je een nest zou krijgen met veel mannen en vrouwen dan heb je denk ik weinig keus tenzij je een aantal bakken erbij wilt nemen om ze allemaal te huisvesten
 
In principe zou het goed moeten gaan als alle mannen straks ongeveer even groot zijn. Ze hebben gen reden om echt te gaan vechten, want er zijn geen vouwen. En door de grote groep word de agressie goed verspreid.
 
In principe zou het goed moeten gaan als alle mannen straks ongeveer even groot zijn. Ze hebben gen reden om echt te gaan vechten, want er zijn geen vouwen. En door de grote groep word de agressie goed verspreid.
Ik begrijp je zorg maar als je een nest zou krijgen met veel mannen en vrouwen dan heb je denk ik weinig keus tenzij je een aantal bakken erbij wilt nemen om ze allemaal te huisvesten
ik heb de 5 dochters in de 180 liter bak. Dus ik hoop dat het allemaal gaat. Wellicht ben ik hier veel te spastisch over, maar op dit moment voel ik me nog extreem verantwoordelijk voor hun welzijn. Overigens laat de zoon zich niet echt intimideren, die komt toch telkens terug om even zijn veren op te zetten. Pa reageert niet meer elke keer. Dus wie weet.
Gr
 
waarom geen mannen en vrouwen bij elkaar zetten? op deze manier onthoud je ze het natuurlijk gedrag.
 
waarom geen mannen en vrouwen bij elkaar zetten? op deze manier onthoud je ze het natuurlijk gedrag.
het zijn broers en zussen . Lijkt me niet handig. En ik ben een beetje teruggekomen van dat idee dat mannen en vrouwen bij elkaar moeten. Mannen zijn meestal alleen maar lastig voor de vrouwen en mannen zijn rustiger/minder agressief zonder vrouwen erbij.
Bovendien waar moeten al die jonkies blijven (voor elke man een paar vrouwen immers)? Natuurlijk gedrag is leuk in de vrije natuur, maar niet in de onnatuurlijke situatie van het onvrije aquariumleven. Denk ik.
Gr
 
jaa dat kan, verschillen wij van mening over dan :)
Zoals je in het forum meervallen hebt gelezen, is een van mijn zusjes caca toch aan het nesten. Heb het laatste broertje te laat naar de andere bak verhuisd, vrees ik.
 
het zijn broers en zussen . Lijkt me niet handig. r
De meeste soorten kunnen prima tegen inteelt. Ik durf zelfs te wedden dat als je een kweekvorm hebt gekocht dat dit zeer zware inteelt producten zijn.

Maar ook bv in Nederland in een gemiddeld klein slootje. Daar zitten al tientalen jaren Voorns en het is al jaren inteelt op inteelt, maar de vissen worden echt niet slechter. ;)
 
De meeste soorten kunnen prima tegen inteelt. Ik durf zelfs te wedden dat als je een kweekvorm hebt gekocht dat dit zeer zware inteelt producten zijn.

Maar ook bv in Nederland in een gemiddeld klein slootje. Daar zitten al tientalen jaren Voorns en het is al jaren inteelt op inteelt, maar de vissen worden echt niet slechter. ;)
Tja, de vraag is dan bijna wanneer inteelt wel negatief zal zijn:S;)
Ik begrijp dat hobbykwekers vaak bewust inteelt op inteelt kweken, opdat de slechte eigenschappen weggeselecteerd worden en de sterksten overblijven. Maar waarom werkt dat bij mensen dan niet ook zo?
 
Ik begrijp dat hobbykwekers vaak bewust inteelt op inteelt kweken, opdat de slechte eigenschappen weggeselecteerd worden en de sterksten overblijven. Maar waarom werkt dat bij mensen dan niet ook zo?
Hobbykwekers? Juist ook commerciële kwekers. Hoe denk je dat men anders kweekvormen ontwikkeld?

Het ene organisme is het andere niet en het ene dier kan slechter tegen inteelt dan het andere. Maar ik heb weleens gelezen dat bv alle mensen met blauwe ogen aan elkaar enige verwantschap hebben omdat blauwe ogen eigenlijk een mutatie van bruine ogen zijn. En als men het DNA van Europeanen onderzoekt je uitkomt bij 7 zgn oermoeders. Dus ook bij mensen kan het niet zoveel last.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/14502-blauwe-ogen-de-zachtaardige-mutant.html

https://newscientist.nl/nieuws/zeven-europese-oervrouwen/
 
Botia,

Ik deel je mening in deze niet helemaal. Uiteindelijk is iedereen en alles aan elkaar verbonden door enige vorm van inteelt tenzij je niet in de evolutie theorie gelooft en zelfs dan trouwens, (Adem en Eva) :p ;)

Het is bijvoorbeeld bij Cichliden al snel vlot zichtbaar dat inteelt gevolgen heeft/kan hebben. Ik en andere hobbyisten die ik ken, hebben opgemerkt dat er na 4 generaties deze vaak naar voren te komen in de zin van misvormde kieuwdeksels en andere misvormingen.
Er zitten erbij waar je niets aanziet, maar ook genoeg waar dit wel het geval is. Deze aantallen liggen vele malen hoger in vergelijking met de eerdere generaties.

Wellicht is inteelt met je directe familie en een aantal generaties daarna een beter voorbeeld als je blauwe ogen voorbeeld.
Het kan natuurlijk zo zijn dat die ene voorouder met de mutatie zich heeft voortgeplant met anderen, waardoor deze mutatie op een later tijdstip terug kwam.

Zelfde verhaal met de 7 oervrouwen...
 
Ik zou zelf ook denken dat bij inteelt ook de slechte genen worden doorgegeven en op den duur de vissen veel slechte genen kunnen meekrijgen. Maar goed ik ben geen geneticus verder:). Dat is bij bv Vuurgarnalen ook het geval. Wanneer je niet uitselecteerd dan krijg je op den duur steeds mer lelijk gedekte nakomelingen.
 
Ik zou zelf ook denken dat bij inteelt ook de slechte genen worden doorgegeven en op den duur de vissen veel slechte genen kunnen meekrijgen. Maar goed ik ben geen geneticus verder:). Dat is bij bv Vuurgarnalen ook het geval. Wanneer je niet uitselecteerd dan krijg je op den duur steeds mer lelijk gedekte nakomelingen.


Ik weet niet of het al eens voorbij gekomen maar anders is dit misschien een leuke voor een Experts Uitgedaagd;)
 
Botia,

Ik deel je mening in deze niet helemaal. Uiteindelijk is iedereen en alles aan elkaar verbonden door enige vorm van inteelt tenzij je niet in de evolutie theorie gelooft en zelfs dan trouwens, (Adem en Eva) :p ;)

Het is bijvoorbeeld bij Cichliden al snel vlot zichtbaar dat inteelt gevolgen heeft/kan hebben. Ik en andere hobbyisten die ik ken, hebben opgemerkt dat er na 4 generaties deze vaak naar voren te komen in de zin van misvormde kieuwdeksels en andere misvormingen.
Er zitten erbij waar je niets aanziet, maar ook genoeg waar dit wel het geval is. Deze aantallen liggen vele malen hoger in vergelijking met de eerdere generaties.

.
Hier hebben we het al eens over gehad en daarom zeg ik in een eerdere post in dit topic dat de meeste vissen er wel vrij goed tegen kunnen. De meeste, dus niet alle.

Maar bij de meeste soorten die ik ken (Ik ben weet weinig van de grotere Midden-Amerikaanse en Afrikaanse cichliden) speelt inteelt niet zo'n hele grote rol. En bij killi vissen die in kleine geisoleerde poelen leven lijkt het al helemaal niets uit te maken
 

Terug
Bovenaan