60x30x30 naar 80x36x51


S

sharonav

Guest
hallo!

ik heb momenteel een 54 liter aquarium met de volgende bewoners : 7 roodkopzalmpjes , 5 neon tetra's , 3 mannen guppen , 1 knabbelvisje , 3 otocinclus affinis , 9 japonica garnalen en een aantal slakjes. ( uit de plantjes ) Er zit een eheim aquaball 60 + upgradekit in. Wekelijks ververs ik 10 liter.

nu heb ik vandaag een aquarium kunnen kopen van 80 x 36 x 51, met een vissenbestand en een buitenfilter van jbl. Mooi aquarium voor een mooie prijs. Er zitten verschillende vissen in die ik niet allemaal ken. sowieso een paar roodkopzalmpjes , 2 neon tetra's , 4/5 grotere vissen en een aantal hele kleine oranje visjes. ook zitten er 2 l-nummers algeneters in ( nog redelijk klein ) en volgens de eigenaar 4 corydora's. Ze had het ook nog over een modderkruiper.

Het aquariumgrind is zwart en redelijk vies door de jaren heen. Zit ook een voedingsbodem in die ik niet wil! Dus nieuw aquariumgrind. ook de achterwand is redelijk groen dus die wil ik schoon poetsen. Liever geen aquariumwater van dat oude aquarium omdat ik niet weet of het vrij is van ziektes. Ook het filter schoonmaken denk ik als die heel vies is.

Eigenlijk wil ik met een schoon aquarium beginnen. Dus alles goed schoonmaken en het aquarium vullen met
nieuw water. Easy life easy start toevoegen en er snel groeiende plantjes in. ( ik heb de aquariumplanten al besteld )

Dus als het aquarium staat moet het 2 -3 weken indraaien, maar dan moeten die vissen in het kleinere aquarium. Als ik de waterwaardes goed in de gaten hou en evt. 2 x in de week wat water ververs is dit dan mogelijk?
In het kleine aquarium zitten ook mooie planten en stukken hout die ik in het nieuwe aquarium wil zetten.

Of moet ik toch het oude aquariumwater er weer in doen en het water uit mijn aquarium er ook bij doen? dan moeten mijn visjes dus ook al in het nieuwe aquarium.... Dan kan ik eventueel het binnenfilter er bij in zitten. Maar die heeft natuurlijk een redelijke kleine capaciteit. Mijn 5 neons en knabbelvisje hebben al eens een nitrietpiek overleefd. Maar ik denk dat de roodkopzalmpjes en de garnalen dit niet gaan overleven.

De veiligste manier lijkt mij om helemaal opnieuw te beginnen met het aquarium en goed laten indraaien totdat de waardes goed zijn. Maar ik wil niet dat mijn 60 x 30 x 30 een "begraafplaats'' word.

Ik kan het aquarium snel ophalen maar wil eerst een plan van aanpak hebben!

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!
 
Ik zou zelf kijken voor een grote kuip oid en daar het grootste deel van het water en de vissen uit de 80cm in doen en het buitenfilter hier ook op mee laten draaien.
Kan je de 80cm schoonmaken en opnieuw inrichten en daarna alles weer overzetten.
Daarna ff uitzoeken wat je allemaal precies aan vissen hebt en eventueel vissen wegdoen.
 
Het filter krijgt wel een klap te verduren als je de andere vissen in de 60cm erbij plaats (zeker l-nummers kunnen goed vervuilen), maarja je moet wat. zelf zou ik dat gewoon doen en 2x per week 50% wisselen.

Wellicht is dit ook het moment om je visbestand even in het licht te houden, anders word het een aardig druk bestandje denk ik zo.
sowieso handig om te weten welke vissen het precies zijn die je nu nieuw hebt.

Kijk voor een nieuwe bodem ook even naar zand.
filterzand of het cosmetic sand van de Hornbach zijn ideaal, zeker corydora's maar eigenlijk alle bodem bewoners doe je hier veel plezier mee.
 
Laatst bewerkt:
ik heb hierbij een aantal foto's. misschien weten jullie welke vissen het zijn?
sowieso roodkopzalmpjes en neon tetra's. Deze heb ik al dus die kunnen sowieso blijven.
er zitten hele kleine oranje visjes in.
Ook zitten er grotere vissen in ( zie foto )

30623656_1630456427003521_8250601960521072640_n.jpg


30697671_1630456393670191_1203544639152324608_n.jpg
 
Is niet handig om 2 keer dezelfde vraag te stellen in verschillende topics,als je deze gewoon voor je oorspronkelijke vraag laat blijft het overzichtelijk.
 
ik ga nu in overleg met de huidige eigenaar dat ik de algeneters en corydora's niet erbij neem. Die visjes kunnen wel tijdelijk in mijn aquarium. Gun mijn garnaaltjes ook wat rust op de bodem :)
 
de algeneters en corydora's gaan naar iemand anders, die heeft een heel groot aquarium dus daar kunnen ze lekker groeien! ik heb namelijk grind wat in het aquarium komt dus wil dat de corydora's niet aandoen. De visjes kunnen nu wel tijdelijk in het kleine aquarium toch?
Rustig laten wennen aan het andere aquarium en ze daar 2-3 weken in laten zitten.
 

Terug
Bovenaan