60 cm bakken opslitsen


Omdat de instroom/uitstroom dan niet perse voor beide bakken even goed is. (Geen fysisch principe om dat de garanderen.)
In mijn opzet is de stroming door beide bakken per definitie gelijk (wat er uit het filter komt, moet door beide bakken om weer bij het filter te komen. (Zoals eerder besproken: Of luchtgedreven filteren over die afstand werkt, moet uiteraard nog blijken :).
Ah vandaar, snap het. Klonk logischer toen ik het zo las, maar snap ook wat je bedoeld. Wens je in ieder geval succes!
 
Vanmiddag de filtermethode eens getest:
Bekijk media item 882
Lijkt het prima te doen. Het sputtert wel wat, dus ik denk dat ik de buis in een uitsparing in de tussenschotjes ga leggen zodat de dekruitjes er bovenop kunnen.
Ondanks dat het 2-mm schotje van het filtersegment los op de bodem en in twee 4-mm u-profielen aan de zijkant, staat, is het vrijwel waterdicht! Ik heb alleen de hoekjes eraf gesneden om de kit van de bak te beschermen en dat is de enige plek waar water door komt. Kan ik dat gewoon met TEC7 dichtmaken? (Of kan de aquariumkit daar niet tegen?)

Het idee lijkt dus te werken. Dit levert 2 bakjes met 27.5x29x25 cm = 20 liter water op die op 1 filter draaien.
 
Als de bak gewoon tot aan het buisje gevuld wordt hoef je het water niet zo hoog op te stuwen, dan heb je wat meer stroming. Persoonlijk zou ik meer filtratie willen, zeker bij kweekdoeleinden.
 
Het is geen mooie egale stroming wat er uit de uitstroombuis komt.
Wellicht is je pompje wat te licht/klein?
 
Als de bak gewoon tot aan het buisje gevuld wordt hoef je het water niet zo hoog op te stuwen, dan heb je wat meer stroming.
Eén stap tegelijk :) N.a.v. eerdere feedback wilde ik eerst zien of het überhaupt werkt. Het water gaat er eerst weer uit.

Wellicht is je pompje wat te licht/klein?
Klopt. Is 12de lijntje aan de pomp die al alle bakjes in twee stellingen verzorgt :) Als de bak goed gevuld is zal wel wat beter lopen,maar zoals een poosje geleden elders besproken werkt het afregelen van zoveel bakjes aan 1 pomp niet prettig. Verminderen van het aantal aansluitingen was de reden om eens een opgedeelde bak te proberen ipv twee losse Aqua20's.

Voor de duidelijkheid: Dit is een experiment waarin ik de verschillende technieken wil testen. Het huidige materiaal is sowieso sub-standard. Maar als de techniek blijkt te werken, wil ik nieuwe bakken volgens dit principe laten maken. (Dus geen plaatjes plastic en u-profielen, maar gewoon helemaal glas.)
 
Nu ook een gat gemaakt in de tussenwand met daarin een stuk filterspons:
2018-03-04 16.09.06.jpg

Wat me opviel is dat er ~5mm niveauverschil is tussen het filtersegment en de rest van de bak. De spons heeft dus wel een flinke weerstand tegen stroming. Toch zie je dat vuil in de bak zich op het sponsje verzamelt en er dus inderdaad sprake is van doorstroming. Misschien maak ik er nog wel een gat bij om de doorstroming te verbeteren, maar echt nodig lijkt het me niet?
Ik denk dat ik nu genoeg weet om het wandje te bouwen tussen de twee leefsegmenten. Gezien de weerstand van 1 gat+spons, denk ik dat ik daar wel minimaal 2 gaten in moet maken. Niveauverschillen tussen beide leefsegmenten wil ik minimaal houden.

Persoonlijk zou ik meer filtratie willen, zeker bij kweekdoeleinden.
Meten is weten. De huidige (niet-optimale) setup pompt een maatbeker van halve liter vol in 10 seconden. Dat is 180 liter/uur en komt ongeveer overeen met 3-4x de bakinhoud per uur. Ik denk dat dat voldoende is. In mijn Aqua20's wordt meer rondgepompt, maar dat levert vrij veel stroming op en daar houden de meeste beoogde bewoners niet echt van.
Uiteindelijk gaat het erom of er voldoende leefoppervlak voor baccies is. De spons die erin zit is 5x10x25 = 1.25 liter. Dat zou volgens mij ruim voldoende moeten zijn, maar kan ook naar wens vergroot worden of uitgebreid worden met bijvoorbeeld keramische pijpjes.

Nog voor de oplettende kijker: De viezigheid op het sponsje is het biomateriaal wat ik als eens onder de microscoop gelegd had (zie: hier). Aangezien dit een schone bak was, moet dat materiaal dus uit de tuinslang komen....
 
Nivo verschil is geen porem natuurlijk, maar heb je niet een grovere spons of wat horregaas ofzo?
 
Nog even terugrapporteren:
Niveauverschil is er niet meer. Op zich werkt het allemaal wel zoals beoogd en ik heb nu vuurgarnalen en tijdelijk opgroeiende Fp. nigerianus links + Desmocaris trispinosa rechts.

Wat niet bevalt is dat er in het linker vak geen (helemaal geen) oppervlaktebeweging is, en er daarom altijd een dunne kaamlaag op drijft. Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen mbt een luchtsteentje, maar het idee was om 2 bakjes met 1 luchtlijn te draaien en die winst haal ik dus niet.
 

Terug
Bovenaan