550 liter zee -nieuwe bak


de bodem gaat er trouwens ook uit..
ik heb er redsea live reefbase in.. en ben niet tevrede..

dit zand is erg luchtig, en door de grovere structuur groeien er kalkalgen op de bodem..
en glas anemonen.. en het ziet er gewoon niet meer uit na een half jaar.

jammer, want deze bodem was best duur, maa helaas.. er komt gewoon weer goedkope aquamedic 0-1mm in
 
dit blijft ook niet leggen,

in mijn vorige bak nooit problemen mee gehad, dus ik denk van wel.

heb je caribsea zand of grind? ik heb hier 1 zak caribsea special, en die rolt ook lekker over de bodem idd..

met genoeg stroming zal elk zand weg waaien..
met te grove korrel, word het bruin/paars/lelijk..

het is een afweging.. ik kies voor fijner zand dan, en zie wel hoe het blijft liggen
 
Ik heb zand. In de aqua 60 heb ik er geen problemen mee gehad, maar in de Aqua40 vliegt het alle kanten op...
Tja, ik vind fijn zand ook mooier, en handiger.
 
ik heb gister de helft eruit gezogen, en een 200l waterwissel gedaan met dsr 600 zoutmix (zelf alles los toevoegen).

het zout had de waardes:
35 zout
9 kh
440 calcium
1350 magnesium
390 kalium
0 strontium
3 boor
0.06 iodide
0.15 ijzer

verder 0 koper 0 barium 0 aluminium 0 selenium.
helemaal GEEN zware metalen of andere spoor elementen.. dit was alles wat erin zit..

de reden:
mijn triton test kwam terug (zoals hierboven te lezen) met een vrij hoge concentratie van vooral zink.

triton detox verwijderd dit niet, en de enige mogelijkheid om deze naar beneden te halen is door water te wisellen.

het kant en klare zout met de laagste bewezen concentratie zink is tropic marin pro reef (6ugl).. maar na 2x 200l wisellen zou ik dan uiteindelijk nog tehoog uitkomen.

aangezien ik dsr volg, en dit na zeoliet ben gaan doen, zijn er kog wat opgehoopte metalen waar ik vanaf wil omdat deze zichtbaar de groei enorm afremmen (tot bijna het 0 punt)..

daarom direct gekozen om aLLe waarden naar dsr toe te sturen.

dit betekend: 2x 200l wisell, mogelijk een 3e 200l wissel, alles volgens de dsr methode, met dsr zout.

het zout aanmaken duurt wel een stukje langer als regulier zout, alles moet los appart sfgewogen worden, goed gemengd en zeker 3 uur laten rondpompen, en op temperatuur.

eenmaal klaar, het fijnste zout wat ik ooit gebruikt heb, en bizat makkelijk om de waardes te sturen..

de reden dat ik er GEEN strontium in vermengt heb:
ik heb 15ppm in mijn bak, en als ik dan toch alles aan het finetunen ben, komt een 200l wissel zonder strontium uit op 9ppm, dit is 1 puntje hoger als de dsr norm, en prima acceptabel, en valt makkelijk binnen de salifert test range.

nog 1 of 2x zo een wissel.. en voor de zekerheid een triton detox kuur tussen eventueel de volgende en daarop volgende wissel, en het bakje moet weer prima draaien
 
en de vijlvis is eruit..
hystrix kaal gevreten, daarna maar aan de duncan begonnen.

iemand die een niet reefsafe vijlvis wil hebben, postcode gebied 1567 gratis af te halen ;)
 
Ik zit op dezelfde boot als jou ;)
Mijn vijlvis eet volgens mij de koppen van mijn stylophora's kaal .
Eerst op een enkele stek , nu zijn ook andere aan de beurt .
Gebeurt dit bij jou overnachts ?
Want overdag kan ik hem niet betrappen op pikken .
 
Inderdaad snachts..
De hystrix zat hij gewoon aan vast gebeten.. helemaal niet schuw ofzo.. als k de steen omhoog tilde ging hij gewoon mee..

De duncan merkte ik dat hij savonds net na het weg dimmen van de hoofdverlichting stond hij in..
De dag erna hele dag een beetje schraal hestaan/ in/uit/in/half uit..

Daar zag ik hem erachter hangen..

Tot hij aleen maar koraal slijm poepte.. echt 20cm lange slierten..
Tijdens het voeren zag ik hem nirt naar mysis, maar meer naar de duncan happen.

Hem in de sump gestopt en duncan stond een uur erna netjes uit te komen..
Hij zwemt in de sump
 
Direct na de eerste wissel silicaat alg.. ik ben weer laks geweest.
Nieuwe osmose filters e.d. en een losse tds meter aangeschaft..
Oud water: 15
Nieuw: 000

2e 200l wissel was top..

3e ben ik nu water voor aan het maken, en gaat ergens eind aankomende week gebeuren.

Ook is de atk4000 opvoer eraf en vervangen voor een jebao DCS12000.
Op dit moment op 70% met beide 32mm pijpen open (1x 32 vol open kan dit volgas niet afvoeren)
 
nieuwe vis
(en ja ik ben me zeeeeer zeker bewust van de risicos)
581111496fcfa-20161026_154108.jpg
 
Prachtige vis die witborst! Hopelijk krijgt ie geen witte stip.
 
Zo , mooie vis .
Laat hem maar goed eten , lijkt me wat magertjes .
 
thanks allen.

ja erwin, klopt hij is wat aan de magere kant, eet wel met de pot mee, dus verwacht daar geen problemen.

of hij ooit stip krijgt?? ik hoop het niet, tot nu toe in ieder geval niet, dit is wel 1 van de meest gevoelige vissen, een uitdaging..



even andere update,
vandaag een eheim compact 2000+ binnen hekregen voor powerfilter gebruik (vertrouwde eheim kwaliteit valt nooit tegen)

en 2 zakken ati fiji white zand om de bodem weer aan te vullen..

tevens met wat andere mensen een rasberry pi based aquarium controller te maken..
ondertussen werkend:
web interface (incl android en ios support)
2 temp sensoren.
relay voor 230v schakelingen..

cooler controll / aan&uit wavemaker programma, met fases per dag, in te dtellen per seconden aan/uit 2 kanalen..

een voorbeeld:

IMG-20161028-WA0009.jpeg


IMG-20161027-WA0017.jpeg


IMG-20161027-WA0046.jpeg
 
uiteindelijk ATI fiji white zand genomrn, gister de eerste zak erin.

suuuuuuper mooi zand, en loopt een STUK minder dan mijn vorige levend zand (en dat was zelfs een korrel grover)

spier wit onder mijn verlichting, heel tevreden over!!

nadeel: je moet dit ECHT goed spoelen..
zeker 4x gespoeld met osmose water en nog een flinke melk bak gekregen..
de waas is onschadelijk, dit is gewoon caco3 (korallenzucht coralsnow idee)
 
Gisteren zelfde pompje gehaald , mocht ik eens gaan powerfilteren .
Was al langer op zoek wat ik in mijn houten bakje kan hangen . Dit was mooi ding omdat je die aan de stabilisatiestrook kan ophangen .
Zit wel wat veel power in de stroming , toch maar een bredere uitstroom maken .
Bedankt voor het tip .
 
ik ben erg blij met de mijne..

met de witborst is het slecht afgelopen...
heeft zichzelf vast gezwommen en is door de midden terug gevonden.

de gele klerelaaier was het er niet mee eens.. en is grotendeels de reden van deze ellende.

gister wat koraaltjes gescoord..

fotos maken ook met t5 blijft beroerd

Screenshot_20161106-140258.png
 
Ziet er mooi uit. Sinds kort is er bij mij ook een zekere interesse voor zeewater aquariums ontstaan dus ik ga je toppic zeker volgen! Ik heb ook even een vraagje met betrekking tot de bodem. Ben je bij een zeewater aquarium verplicht om een zandbodem van een duur merk aan te schaffen of kan je ook bijvoorbeeld een zak wit zand halen uit de bouwmarkt (wat ik bij mijn zoetwater aquariums ook doe en na grondig uitspoelen nog nooit problemen mee gehad) :)
 
Ziet er mooi uit. Sinds kort is er bij mij ook een zekere interesse voor zeewater aquariums ontstaan dus ik ga je toppic zeker volgen! Ik heb ook even een vraagje met betrekking tot de bodem. Ben je bij een zeewater aquarium verplicht om een zandbodem van een duur merk aan te schaffen of kan je ook bijvoorbeeld een zak wit zand halen uit de bouwmarkt (wat ik bij mijn zoetwater aquariums ook doe en na grondig uitspoelen nog nooit problemen mee gehad) :)

ik zou geen bouwmarkt zand oid gebruiken.

maar je hoeft ook geen dure zandbodem aan te schaffen.

het ligt een beetje aan de maat van je bak, ik heb hiet nu ATI fiji white in gegooid, dit kostte 18 euro per zak.

op 130/60/60 heb je aan 2 genoeg voor een laagje, en 3 voor een vrij forse laag.

stenen worden bij de opstart op glas gezet.. waar steen staat ligt geen zand onder.
 
Bedankt voor je antwoord, maar is er iets mis met bouwmarkt zand in een zeeaquarium of speel je gewoon liever op zeker door speciaal aquarium zand te gebruiken :)
 
Haha, thx voor de Link!
 
Lees dit maar eens over zandbodems:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-bodem-in-het-aquarium

Als je dat gelezen hebt weet je dat je niet voor bouwmarkt zand moet gaan. Kan de hele boel verpesten. Voor die paar euro zou ik daar niet op besparen ; )

Wat ontzettend jammer van je witborst! Ga je een nieuwe poging wagen?

precies..
reken wat de techniek, bak zelf, alle toevoegingen kosten.. en om dat enkele euros te besparen op een bodem is ieys wat ik zeker niet zou doen.

ik weet nog niet of ik nog een witborst zal aanscjaffen..

ik ben vorige maand vader geworden, ik heb een fulltime baan met wisseldiensten, ik heb op dit moment niet meer de tijd over om voor een dergelijke vis te zorgen/observeren.

het plan witborst gaat daarom even in de ijskast, er komt zeker een dokter bij, of dit een witborst word of iets anders, weet ik echt niet.

tevens ben ik de laatste tijd tijd kwijt aan de diy controller..
de temp sensoren werktte al, maar heb sinds 2 dagrn een waterdichte variant gemaakt, en heb sinds gister de fan's geschakeld via een goedkoop relay.

op dit moment als de bak 26graden word komt er in de interface in het dashboard melding: warning water overheating, relay8 activated.. op relay 8 zit de 12volt van de fans..

zo kan ik een strakke temperatuur curve (en dus saliniteit) behouden zonder hier iets voor te doen..

verder draait de bak na een jaar aanklooien.. voor mij gevoel "goed"

wat pests (valonia en glasanemonen).. sinds deze week lichte bryopsis, ik vermoed door iets verhoogd no3 (10 laatste meetronde) en po4 (0.08 laatste meetronde)

kh verbruik is ver 4 voudigd na het uitfilteren van dinoX en de waterwissels.

verdrr draait het goewww en is dsr best naar me zin
 
5836b78aa0d64-20161119_140847.jpg


5836b7a6878ec-20161119_140906.jpg


5836b7c5b08b7-20161119_140942.jpg





bak draait best lekker
alles groeit.. en eigenlijk met de huidige doseringen loopt alles loei strak.

echt super tevrede op dsr zo.. enige wat ik doe ik de doseer flessen vol houden..

ik doseer:
160 ml kh+
25ml calcium + strontium
9ml dsr carbon v/s
0.05 ppm fe trace
1.5ppm no3+
0.035 ppm po4+
0.006 iodine+ snuifje mangaan

geen wissels en geen andere toevoegingen.




om het valonia probleem en aiptasia probleem iets uit te dunnen heb ik
1 mithrax krab enooooorm ding
1 percnon gibbesi
2 extra pepermunt garnalen
en 5 toren slakken extra aangeschaft

dit is nu een week ofzo geleden gedaan en gaat erg goed

20161119_140847.jpg
 
Ik blijf het een prachtige bak vinden. Ook vind ik de Paracanthurus hepatus een schitterende vis. Wilde hem zelf eigenlijk ook, maar hoorde dat deze extreem gevoelig is voor witte stip. Dat het eigenlijk een zekerheid is dat je met deze vis witte stip krijgt. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
 
Ik blijf het een prachtige bak vinden. Ook vind ik de Paracanthurus hepatus een schitterende vis. Wilde hem zelf eigenlijk ook, maar hoorde dat deze extreem gevoelig is voor witte stip. Dat het eigenlijk een zekerheid is dat je met deze vis witte stip krijgt. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

ja.. wat moet ik er van zeggen. moeilijk.
ik heb deze al jaren, eerst in me vorige bak, nu al weer een jaar of anderhalf in deze.

hij heeft wel eens stip ja, maar ik doe hier verder niks aan, hoogstens een beetje extra voeren.

het verdwijnt altijd na een paar dagen (als in, niet zichtbaar)

absolyut veel makkelijker als een witborst
 
Mooi dat de dsr je bevalt en er resultaat in ziet, de producten bevallen me ook prima , ik volg het regime wel niet zo strak en doe mijn eigen ding .
De opbouw is idd heel geslaagd , met heel veel groeiruimte .
Heb je nog steen in de sump liggen ?
 
de producten zijn gewoon eerlijk, veelal max oplossingen tegen de juiste prijs.

en idd hoef je niet strikt de methode te volgen om de producten te gebruiken.

nee, ik heb geen steen in de sump meer, dit had k alleen tijdens de opstart (die een half jaar duurde ofzo)

ik zit nog wel te denken aan een groot marinepure blok in de sump te stoppen. alleen de aanschaf prijs valt mij enorm tegen en je leest er ook veel negatieve dingen over
 
Nee toch ?
Maak eens een foto van de aard van aantasting zodat ik het in kan schatten .
 
het s nooit echt weg geweest.
de eerdere kuur hb ik gewoon niet lang genoeg door gehaald.

20161206_220330.jpg


20161201_155042.jpg


20161206_220330.jpg
 
Dat is idd goed prijs .
Toen ik ze had in zulke getale , wreef ik ze in witte watten en spoelde ze uit in een emmer .
Dat werkt enkel op de ruiten natuurlijk .

Heb je al eens een levende fytoplanktoncultuur geprobeerd ter bestrijding ervan ?
Het is hier dan wel van belang dat deze cultuur niet slaapt , dus gelijk aan het werk gaat .
Dino's tieren wanneer ze geen concurrentie hebben of zelf een situatie hebben gecreerd waar de rest niet in kan gedijen .
Dus als je fyto doseert , komen de andere organismen weer makkelijker terug en gaan dan in strijd met de dino's .
En de fyto zal zolang ze in de bakb blijven de voeding voor de dino's gedeeltelijk opteren .
Alle , dat is mijne eigen theorie dan toch .
 
dat is een heel interressante theorie erwin!!
en nee niet geprobeerd.

ik ben ondertusse nog dinoX kuur aan het doen, alles is nu weg en komt zo te zien ook niet terug, maar ga zoiezo een hele week door kuren.

tevens heb ik zojuist een 36watt uv-c unit besteld.. puur ter voorkoming van dit soort dingen..

en uiteraard om toch ooit weer een witborst te probere :D
 
dat is een heel interressante theorie erwin!!
en nee niet geprobeerd.

ik ben ondertusse nog dinoX kuur aan het doen, alles is nu weg en komt zo te zien ook niet terug, maar ga zoiezo een hele week door kuren.

tevens heb ik zojuist een 36watt uv-c unit besteld.. puur ter voorkoming van dit soort dingen..

en uiteraard om toch ooit weer een witborst te probere :D

Ik had die theorie ook op het ander forum geplaatst in een dinotopic dat van kwaad naar erger evolueerde , maar dat wordt genegeerd en niet uitgeprobeerd .
Ik heb de dino's ook , 2 verschillende , maar ze zetten niet door .
En volgens mij komt dat omdat ik steevast elke dag fyto doseer 3 stammen waarvan 1 cyanobacterie .
Als ik een afstrijkje van mijn ruiten pak om de zoveel tijd zoek ik naar de verhouding van verschillende organismen , er zitten altijd maar zat dino's tussen , maar echter ook altijd voldoende ander spul .
Van de week had ik nog een 150ml top geconcentreerde cyanobacterie toegevoegd , met een positief effect .
Ruiten zijn een stuk schoner geworden zonder te poetsen .
Maar ben wel de enige denk ik die dat aandurft , heb meerdere flesjes in 2 winkels gezet , die worden niet aangeraakt , enkel Brouwers in Roosendaal gebruikt het af en toe .
Teveel dino's heeft ook rechtstreeks effect op je algeneters ,slakken , enz...
 
dat andere forum word teveel gedacht dat ze alles weten/kenne..
geen ruimte voor discussies of nieuwe theorieen (zo ook niet voor dsr..)

dus dat kan je best idd negeren.

dat mensen er huiverig voor zijn snap ik zeker.. echter.. mijn bevindingingen met fauna marin dinoX:
alle dinos en de meest aangetaste plekken, verandere in rode flap..

dit verdwijnt gewoon best snel vanzelf weer..

dat er een relatie tussen dino en cyano is, ben ik volledig van overtuigd.
dat het verhogen van nutrient/voeding de dino groei kan remmen, absoluut ook zeker.

ik ben verder niet bekend genoeg met plankton/cyano e.d. kweken en toevoegen dat ik jier vol over mee kan praten..

maar dat er een relatie tussen cyano en dino is, dat valt door niemand te ontkennen..
dat plankton de groei van dino kan remmen door voedsel concurentie is zeker plausibel.
 

Terug
Bovenaan