550 liter zee -nieuwe bak


Mooie inrichting! En prachtige doktersvissen! Als ik het goed begrijp is DSR een soort van alternatief voor waterwissels? Ben heel benieuwd wat jou ervaringen er mee zijn.
 
dsr is een methode geschreven/ontwikkeld door een nederlandse man (glenn fong).

dit is een methode die bied eigenlijk heel simpel gezegd, een richtlijn die je kan volgens om bepaalde parameters op 1 strakke vaste lijn te houden, waardoor o.a. een ENORM stabiel eco systeem verkregen kan worden,
en waar o.a. een aantal dingen niet meer nodig zijn, zoals inderdaad water wissels, maar ook het gebruik van actieve kool/zeoliet/"onbekende stoffen" doseren.

het is puur eigenlijk alleen het aanvullenn van de grote elementen die echt nodig zijn.

daarbij komen wat theorien die tot nu toe goed lijken te kloppen, dingen als: het "rare" fosfaat toevoegen om nitraat te laten zakken.. iets wat hier jaren bekend is, maar pas sinds enkele dagen geleden :wetenschappelijk: bewezen.

hiet niet waterwissellen heeft enkele financiele voordelen, maar het is niet verboden of ongewenst, het is een optie.

ook de dsr opstart is een optie.

het heeft mij aangetrokken op basis van de stabiliteit die verkregen word, het niet meer wissellen is leuk, maar dat is nooit se hoofd reden geweest om over te stappen.

alle toevoegingen zijn van goede kwaliteit, in ENORM sterke oplossingen (een hoop is 1ml op mijn volume)
en de hele kit zoals uit gestald zal voldoende zijn om mijn bak 1 heel jaar te voorzien van ALLE nodige elementen.

snel rekensommetje:
DSR:
dsr 500 kit 169euro
fe trace 15euro
mn 9euro

en dat is voor een jaar voldoende...

fauna marin zeolight (vorige methode)
kh ca mg 60 euro
zeo spullen 180 euro
5 emmer zout 450 euro
kool/overig 60 euro


ja.. het scheelt zelfs enorm in de portemonnee

we gaan het meemaken.. tot nu toe zie ik elke dag een verbetering, kleuring is echt immens toegenomen, en ondertussen 3 weken zonder wissel al.

alleen cyano is even beroerd, maar een dergelijke ingrijpende verandering van methoden zal dit vaak teweegbrengen.

stukje bij beetje begin ik er wel weer vrolijk van te worden
 
57c558e4f2e78-20160830_102301.jpg


flap is foetsie.. het begon spontaan op te lossen.

het is een soort can stof op de bodem geworden, dat zuig ik morgen even af.

duncan iets geschrokken
 
vandaag de oplossing gemaakt.
1 liter ca/sr (50:1)
2liter kh oplossing.

morgen 1:10 carbon en ijzer oplossing maken.

morgen komt ook de nieuwe doseer unit, de oude was kapot/op.. en ik heb vanmiddag de aquamedic reefdoser evo4 besteld.
later komt de add_4 erbij voor 8 kanalen.

waarom de aquamedic?
de verdomd handige externe controller..
 
Van schommelingen heb ik zelf nooit last gehad , wel dalingen maar dat ligt aan mezelf .
Ik ken de dsr spullen , want ik gebruik ze ook (van in de begin)
Ik heb het idee dat ik mijn nitraat onder controle houdt door mijn voergedrag , ik voer nooit meer dan 50/50 droogvoer t.o.v. diepvries/levend
En ik voer heel veel , zowat 2 keer per dag , en dan nog eens best veel ook .
Maar mijn koralenbestand is wat anders , ik heb naast steen ook veel leders staan .
Wat betreft onzichtbaar vuil , dat ken ik , af en toe gooi ik te tunzes eens op volle bak (in een andere richting) , dan komt alles eens van zijn plaats af en zoekt dan weer een ander plaatske .
En een beetje verdwijnt in de afschuimer , en mijn gobie gooit het ook heel de dag door de bak .
 
ik had een goby.. puelaris.. die sprong na 48uur de overloop in en vond ik de ochtend erop..

ik voeg lekker synthetisch toe, voeren merk ik niks van aan mijn waardes.
alles verdwijnt direct de "veel te idioot grote" afschuimert in (bubbleking 250 deluxe)

voor het mooie mag die wel een maatje kleiner..

net de doseer binnen gekregen, gecalibreerd en neer gezet.

scheelt een hoop handmatig toevoegen.. wil alleen de 4 koppen extension ooit hebben.

let niet op de draden troep/lege 3e kanaal

57c9f53dec0f7-IMG-20160902-WA0062.jpg
 
Hoe staat het met de dino's ?
Ik zat nog te denken , trek je de bak toch niet te arm en uit verhouding ?
Ik heb ze ook gehad , toen was het bij mij nog wel in de opstart , maar ook met extreem lage waardes .
Naarmate de bak gevuld werd en belast waren ze zo verdwenen .
 
dinos weg.

en
Hoe staat het met de dino's ?
Ik zat nog te denken , trek je de bak toch niet te arm en uit verhouding ?
Ik heb ze ook gehad , toen was het bij mij nog wel in de opstart , maar ook met extreem lage waardes .
Naarmate de bak gevuld werd en belast waren ze zo verdwenen .

dinos zijn weg!! doseer nog voor de zekerheid een paar dagen door

ik heb geinvesteerd in een nieuwe hanna 736 checker en triton test.

maar je hebt hier idd wel direct het punt tepakken waar het bij mij aan schort..
te arm.

ik doseer 0.03ppm po4 per dag, met 2 wekelijks extra 0.03 ppm er bovenop.

de bak is inderdaad TE arm, daarom nu flink po4 doseren en no3 in de gaten houden,

een dag 0.06po4 doseren schiet me nitraat ook naar beneden .

de afschuimer staat nu soort van uit (50% op de pomp en standpijp helemaal open.. puur om lucht in de bak op te lossen)

meetronde staat vandaag weer op de plannen, maar mogelijk dat ik die uitstel tot morgen/overmorgen

de hamer vind het heerlijk weer en kleurt bizar goed
 
Ben je niet bang dat de behandelingen een algemeen negatief effect hebben op je inhoud van je bak ?
Wat doet het met je hele biologische ritme ??
Wat sterft er allemaal nog meer mee af (hetgeen je niet ziet)
Als dino's het loodje leggen , mijn inziens een hoop meer (welke je net wel nodig hebt)

Ik zou de dino's toch zelf proberen de kop in te drukken zonder behandeling .
Ik heb er van de week ook weer ontdekt (overigens nog niet zichtbaar) , is een gevolg van veel phyto voeren waardoor mijn waardes ook flink zakten .
Dus nu tijdelijk meer fosfaatrijk voeren en zorgen dat de aanslag op de ruit groen blijft .
 
dino x is niet echt schadelijk. dat valt reuze mee.
ik ben er iig nu vanaf.
ik heb enorm po4 gedoseerd een week of 2.. 0.03 dagelijks.. en 2 a 3x in ee week 0.03 extra.
samen met een scheutje dino x is alles weg.

ook heb ik 3 pepermunt garnalen en een vijlvis opgehaald voor de aiptasia plaag.

het plukje bryopsis dat ik had was ook weg.

het kleurt steeds beter en de bak doet het eigenlijk verassend goed

57e3a3813b36b-20160922_111746.jpg


op de hanna scoor ik 15 delen fosfor ppb.
wat overeenkomt met 0.033 fosfaat.

dosering iets verlaagd naar 0.015 per dag om te kijken hoe stabiel het blijft.
 
Goeie zet de pepermunten , wellicht de vijlvis overbodig .
Ik heb ze zelf ook in beide bakken hoor .
Vijlvisje is echt leuk , en pepermunten kunnen dat ook zijn , in 1 bak kruipen zo zo op mijn hand .
 
ik heb ze nu een aantal dagen, en zie ze eigenlijk niet.. voornamelijk komen ze snachts onder een steen vandaan.
ik heb er ook maar 3, we zullen zien, ik geef het even de tijd

vissies hebben er geen last van.. de koralen die er nu in staan zijn niet van het type: erg boeiend. alleen de duncan, die staat op een aiptasia vrij plekje

57e40e13f09b8-20160922_183709.jpg
 
3 pepermunten is meer dan genoeg voor de job , ik heb er in mijn bak 2 en geen glasnemoontje te bekennen .
In mijn andere bak zitten er een stuk of 7-8 (maar die hebben wel honger af en toe , vandaar dat ze altijd zichtbaar zijn , en natuurlijk ook wel door de grotere groep)
Vijlvisje wellicht overbodig (die moet je trouwens wel in de gaten houden en ook bijvoeren zodat ie nergens anders aan gaat pikken)
 
ik weet dat een vijlvis niet altijd reefsafe is en weleens een button wil pakken.
gelukkig heb ik geen buttons.

dat k met dit leger voorgoed van de aiptasia plaag af ben, twijfel ik zeker niet over, en mocht het bijna zover zijn zal de vijlvis een ander huis krijgen, zelfde geld voor de zeehaas, als alle algen op zijn en ik zie dat hij dunner wordt, gaat hij gewoon terug maar de shop waar zat bakken in opstarr zijn/komen.

ik ben zelf vooral benieuwd naar de uitslag van triton, en dan zeker in mate van hoeveel ik bijvoorbeeld koper teveel heb.
ik weet dat ik tijdens zeovit behoorlijk zware metalen gedoseerd heb, inclusief zwaar koper houdende toevoegingen (zeospur)
ik weet zelf bijna zeker dat de metalen count tehoog zal zijn en een detox behandeling absoluut geen slecht idee is..

voordat ik dt blind doe.. wil ik eerst exact weten wat er allemaal mis is.

ik vermoed:
zware metalen teveel
kh tehoog
ca tehoog
p tehoog.

verder zien ik het wel.

tevens 3 dingen voor de langere termijn:
-hanna kh checker
-aquamedic add 4 , 4 extra doseer kanalen
-opvoerpomp vervangen voor iets (veel) sterker

-minimaal 2 t5 vervangen voor royal blue led, ik ben al met wat bedrijven en hobbyisten aan het overleggen en kijken wat de beste optie is..
 
Laatst bewerkt:
wat wil je ervoor hebben?

de add4 mag van de lange termijn lijst.
heb er gister 1 besteld, levertijd een week.
 
Laatst bewerkt:
haha dan snap ik dat je hem niet gebruikt, en dan hoef ik hem ook niet ;)
super goede test maar teveel stappen voor een checker.

kh checker komt hier binnenkort nog wel
 
Qua stappen van uitvoering vond ik het meevallen , het zijn de uitslagen die nergens op trokken ...
 
0.1ml water uit je bak gebruiken..
wat is precies 0.1ml..

hanna heeft in de nieuwe test een soort lab-pipet bijgeleverd om zo exact mogelijk die 0.1ml erin te krijgen.

ik denk dat daar de grootste fout in zit..
 
add 4 voor de aquamedic doseer binnen.
nieuwe hanna cocaine binnen.

even gemeten. 0.0247 fosfaat..
dit was te zien ook, buiten se dagelijkse dosering doseerde ik handmatig blind bij.

nu de doseer omhoog gezet (0.038ppm per dag)

acropora nana gehaald *ora purple nana*
roze stylo met gele poliep.
nieuwe hystrix.. omdat k vermoed dat de vijlvis deze kaal heeft gevroten
 
de 713 is alleen per 100 te krijgen voor zover ik weet.
ik had een 713 met 100pack.

nu de 736 en kan alleen 25 packs kopen..
dus het zijn er 25 geworden.

resultaat: 12p ppb , omgerekend 0.0367 po4.
het begint ergens op te rooien..

nog een kleine update, de laatste 2 dagen kleurde de naso een beetje donker..
hij was niet helemaal happy.
na wat denken en rekenen.. bleek ik met me stomme kop dsr FE trace teveel te doseren (3x de waarde)...
aangezien ijzer toch wel schadelijk is voor vooral dokters.. heb k deze even omlaag gezet naar 1/3e..

stom foutje, maar geeft aan dat ijzer toevoeging echt FLINK over gedoseerd moeten worden wil dit dokters vermoorden..
 
Er zijn er die dus echt overdoseren en alle dokters verliezen , vorig jaar nog zo een verhaal gehoord .
 
Er zijn er die dus echt overdoseren en alle dokters verliezen , vorig jaar nog zo een verhaal gehoord .
ja..
maar ik vraag me echt af in hoeverre je dan moet overdoseren.
en of het dan echt door ijzer komt..

een overdosering carbon/nopox e.d. komt veel sneller voor (lees maar mijn vorige dagboek.. ook 3 dokters kwijt)

vaak word blind de schuld gegeven aan ijzer omdat bijboorbeeld anemoon visjes zijn blijven leven, echter zojn het de dokters die veel meer zuurstof opname vereisen.. en daardoor ook door een koolstof overdose als eerste het loodje leggen..

elegansje is iig weer helemaal happy vandaag, alles goed afgelopen
 
2 flinke waterwissels.

tin+zink+barium+strontium en jodide tehoog.

ik heb altijd een flinke wissel willen doen, maar wou weten waar k precies stond na zeovit --> dsr change zonder wissels e.d.

valt mij iig niet tegen,
zit wel te senken een doos dsr600 te halen en 2x 200 l of meer te wiselen zodat ik in 2 klappen klaar ben met ALLES
 
Ik zou eerder een emmer tropic marine nemen en dan doorgaan op dsr ?

Je kijkt de triton in ieder geval goed na , ik had de overige express niet genoemd .

Qua barium en koper zou ik me niet druk maken , dat zal waarschijnlijk zakken uit zichzelf . je was nog niet zo lang geleden doorgestart toch .
Jodium idd hoog , dat doseer ik handmatig met max. 2 druppels per dag op 350 liter , dan blijft het mooi net onder de 60 .
Strontium eerste maanden maar uit je Ca mix weglaten .
 
test kost incl alles 40 euri.. zeker dat ik elke mg eruit ga pikken.

meeh kan tropic marin.. of gewoon dsr salt600

ik blijf toch dsr-en.. dus alle extra shit in tropic marin heb ik niet nodig.

ik ga 2x 200l dsr wissel doen, dan is alles weer pico bello in orde
 

Terug
Bovenaan