550 liter zee -nieuwe bak


Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Update? heb je al die krabbetjes?
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

haha

update dan..
nog geen krabbetjes, ik heb ze zelf allemaal lek geprikt, en het word minder, dus even afwachten.

waardes nu zijn:

no3: 2
po4: 0.02
kh: 8.0
ca: 425
mg: 1425
K: 390

er word gevoerd:
ocean nutrition compleet vlokken
DD reefpaste (om te zorgen dat de po4 en no3 niet naar het 0.00 punt zakt)
diepvries mysis

onderhoud:
-om de dag ramen lappen + watten vervangen + kh testen
-1x in de week 10% soms iets meer verversen + afschuimer beker legen
-1x in de week alles testen / CA toevoegen / nieuwe KH oplossing in de fles van de doseerpomp

en.. om heel eerlijk te zijn.. thats it..
op wat niet vast onderhoudt na (denk aan pompen schoonmaken / kool in wervelbed vervangen / sump poetsen / tl vervangen)

ik voeg verder buiten de waardes die ik test echt niets toe, alleen de basis, en dat bevalt mij tot nu toe ERG goed
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Tot zo ver dat ik het met rust kan laten.
Door de hogere temperaturen is mijn nieuwe acropora gaan bleken, en hebben de andere acros het moeilijk..

Ondertussen zijn de ventilatoren in het armatuur vervangen, dit scheelt ruim 2 graden,

Tevens zijn er 8 nieuwe tl buizen besteld (5x ati Blue plus, 2x Coral plus , 1x purple plus)

En zit ik sterk te denken weer over te stappen maar een zeo systeem (fauna Marin zeolight met zeobak bacteri�n) ..
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Wat betreft de valonia werkt een tripneustes gratilla ook goed .
Dat is een egeltje dat niet zo kieskeurig is .
Dat is hier toch het beste werkpaard in beide bakken tov al de rest .
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Probleem daarmee is dat ze weer alles om gooien.. tenminste.. toen ik ze had

Niet zo erg als de radiata egel. Maar evengoed gooide ze een hoop op.

Valonia komt gerust goed, het zit me ook nu niet in de weg, het word nie groter Enzo ook, en meeste is al weg..

Wel een updateje ..

Alle 8 tl buizen worden vervangen.
Wegens een Helaas gebroken zending, duurt dit nog heel even.. maar er komt een nieuwe set aan (5x ati Blue plus. 2x ati Coral plus, 1x ati purple plus)

En de hele fauna Marin zeolight kit is vandaag binnen gekomen .

De bak gaat weer zeo!!! Eind van de week zal de reactor weer draaien.

ALLE fauna Marin zeolight toevoegingen heb ik vandaag direct vanuit Duitsland binnen gekregen, en het hele principe ziet er fantastisch uit.

Ik ben erg benieuwd..

Maand of 2a3 even doordraaien en dan maar weer eens wat mooie acros zoeken
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

RipftIPe-AYIdU7mz-nSPmndgcJYaahc.jpeg

Gelukkig poging 2 wel acht hele tl buizen..
De vorige 8 waren allemaal gebroken bij aankomst

Er zit NU in, van voor naar achter.

Ati blueplus
Ati blueplus
Ati coral plus
Ati purple plus
Ati blue plus
Ati blue plus
Ati coral plus
Ati blue plus
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Aardig wat lampen. Mooi aquarium, te kat vind het zo te zien ook interessant ;) :

mini-fred zei:
Zal betere maken.. Maar belofte maakt schuld

571c77079f71b-WP_20160423_11_45_04_Pro.jpg
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

8x54 watt t5. 2 kanalen dimbaar. Maar staan op 100%.

Ding doet het erg goed. Alleen heb je vrij snel dat je water en woonkamer onaangenaam warm worden.

De katten vinden het heel leuk maar hebben tot nu toe nog niet geprobeerd een visje te snoepen.. lopen 3 van die katten rond (Noorse boskatten)
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Mooi heb je fotoalbums wat doorgelezen, je hebt al wat vanalles gedaan, ziet er keer op keer mooi uit!
Vind de luchtige inrichting super gelukt.
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

haha dankje
vandaag een tripje aquaasan corals weer gedaan (top zaak!!)

-10kilo levend zand (carib sea)
-2 mandarijn pitvissen (synchiropus splendidus)
-colombo nitraat test (deze is maar tot 4mg/l maar in de low range bijzonder accuraat.
-heeel mooie acropora nana tricolor
-6 zakjes levend voer (3x rotifer 3x copepods) voor de pitvissen.

net een rondje getest.

no3: 3.50
po4: 0.03
kh : 8.3
ca: 445
mg: 1410
ph: 8.2 (probe is out dus kan afwijken)


ca was gister laag, nu 445 ik vind hem mooi.

bak is wazig door toevoegen van 10kg zand.

zal vandeweek eens wat ploatkes maken.

mbt nitraat en fosfaat, deze mogen van mij wel weer richting 0..
ik heb de stroming iets verhoogd (rond de 26.000lph) en de afschuimer (bubbleking 250 deluxe int even een tikkie hoger gezet van 50 naar 75%)

tevens voeg ik weer gepast zeostart toe, ik verwacht op 0 of bijna 0 te zitten volgende week
 
Ga je die pods doorkweken of gelijk opvoeren ?
Als je er wat meer wil kan ik je wel helpen , de inhoud in die zakjes is echt teleurstellend en ze zijn in mijn ogen niet voedzaam .
Ik heb ze ook te koop staan op het zeewaterforum .
 
ga ze proberen door te kweken.

eerste instantie gooi ik ze met licht uit bij de stenen in de hoop dat ze in de bak zelf kweken.

ik heb mog een 60cm bakkie staan om eventueel zelf kweekje op te zetten maar ik denk dat ik daar te lui voor ben.

deze zakjes vielen mij iig niet tegen. en met 1.50euro waren ze goedkoop
 
Dat is idd niet duur tov van andere zaken .
Als je ze doorkweekt doe het met plankton .
Dan zijn ze vanzelf al verrijkt .
Ik zie het verschil goed tussen mijn verschillende vijvers .
 
oke er krioelen er echt heel veel in het eerste sump vak (alleen levend steen rubble)

beide visjes doen het goed.

1 is een stuk actiever en laat zich bijna de hele dag zien, de andere zit meer verstopt tussen de stenen.

de eerste 100ml ultramin S is er doorheen.
de eerste zeo stenen zijn verwisselt.

tot nu toe bevalt fauna marin zeolight mij prima.

wel iets lst van flap, dat is ook niet vreemd, maar is al op zijn retour.

ik ga vanaf maandag de methode uitbreiden met fauna marin ultra bio , om toch de bacterie count hoog te houden,

verdere waardes:

k 400
no3 4
po4 0.02
kh 8.5
ca 465 (iets uit geschoten)
mg 1425

alles prima binnen de perken.

verder staat er 300l osmose water dat zout moet worden voor de komende wissel (150l per 2 weken houdt ik nu aan)

vat staat met jebao wp25 stroming pomp lekker te roere
 
dat is alleen met led nog extra spectaculair.

verder hou ik echt van t5.. maar royal blue leds laten je koralen echt fluoriseren..

dit zijn 2x ati blue plus 54 watt op 5%
er zitten 5 van deze buizen in mijn armatuur en denk er sterk aan 1 te vervangen voor een witte.. dit is wel erg blauw..

de laatste week heb ik 2 tl op 25% (2x blue plus) en de overige 6 op 100%.
dat smoelt mij erg goed
 
mini-fred zei:
dat is alleen met led nog extra spectaculair.

verder hou ik echt van t5.. maar royal blue leds laten je koralen echt fluoriseren..

dit zijn 2x ati blue plus 54 watt op 5%
er zitten 5 van deze buizen in mijn armatuur en denk er sterk aan 1 te vervangen voor een witte.. dit is wel erg blauw..

de laatste week heb ik 2 tl op 25% (2x blue plus) en de overige 6 op 100%.
dat smoelt mij erg goed
Is het niet mogelijk om een paar Royal blue leds bij je huidige verlichting te doen?
En, Is dat serieus maar 5%? Lijkt veel meer :p
 
MaestroCygni zei:
Mooie bak! Eigenlijk is een zeeaquarium het mooist wanneer alleen de blauwe lichten aan zijn!

Ik vind dat net niet . Dat blauw laat ik nooit op zijn eigen branden .
Met blauw licht kleurt zowat alles overdreven .
Ik vind mijn bak net het mooist staan op de volle verlichting (helder licht, 6x38W en 55W LED)
 
erwin2 zei:
MaestroCygni zei:
Mooie bak! Eigenlijk is een zeeaquarium het mooist wanneer alleen de blauwe lichten aan zijn!

Ik vind dat net niet . Dat blauw laat ik nooit op zijn eigen branden .
Met blauw licht kleurt zowat alles overdreven .
Ik vind mijn bak net het mooist staan op de volle verlichting (helder licht, 6x38W en 55W LED)
En die overdreven kleuren vind ik juist het mooist. Maar goed, iedereen heeft andere smaken :)
 
dat is het mooiste.

ieder ze eigen smaak.

en ja dit waren 2 buizen op 5%.

overdag:
(en ja ik heb die frogskin acro toppen verbrand ik weet het)
en te beroerd zei ramen schoon te maken

57794dd76e74c-20160703_112931.jpg


techniek hok:
57794e01287b0-20160703_113007.jpg
 
aangezien de stenen en achterwand e
d. nog steeds vol losse zooi zit en ik dit niet zelf eruit krijg.
zal hoogstwaarschijnlijk vandaag of morgen de opruim ploeg uitgebreid worden.

ik denk aan een zeehaas en een egel (denk gewone standaard mespilla globolus)

ligt eraan wat er morgen tekoop is
 
een tripje naar nijmegen.
diebo huisdier wereld.

mooie zaak! veel show bakken. vooral de redsea reefer 350 met giesemann aurora en jecod cp25, wat een kwijlbak zeg!

veeeel dieren, veel toebehoren, enorm veel techniek en toebehoren op voorraad.

hele coole winkel waar k zeker vaker ga komen! (aardig persooneel met uitstekende kennis ook)

terug gekomen met:
1liter bacto van colombo
1 potje fauna marin coral booster (oude op)

en een zeehaas.. verschrikkelijk lelijk ding. maar wat een grasmaaier.. kanonnen
 
roze hystrix is weg gegooid wegens een prop bryopsis.

deze stek he ik van een mede hobbyist gekregen nadat ik zijn bak heb aangesloten/ingericht/opgestart e.d.

de bryopsis groeide niet. tot ineens deze week het steeds iets groter werd.. voor de zekerheid heb ik hem weg gegooid.

ook is de xhinese doseerpomp overleden.

vandeweek stond hij ineens uit en ging niet meer aan, bij inspectie bleek de stroom connector aan de binnenkant, het soldeer puntje los te liggen.

ding weer vast gesoldeerd en 3 dagen gedraaid..

pomp1 had een darmpje dat lektte, aangezien de chineze onderdelen niet makkelijk te krijgen zijn, jammer maar helaas..

pomp2 draaide vrij om ze asje.. rollers in het kopje stonden vast

pomp3 was helemaal dood..

op de hoop nog 1 werkend pompje te kunnen maken door de kop van pomp2 naar de motor van pomp1 te zetten.. was het eigenlijk al telaat.. zoutwater door het motortje naar binnen.. einde oefening..

binnenkort opzoek naar een nieuwe
 
de echte van maxspect is een kut ding.
dingen kosten 350 euro geloof ik en ik ken er noet 1 die het langer dan 2 maanden heeft uitgehouden zonder kapot te gaan.
de echte zijn ook voor een prikkie gebruikt tekoop.

ik heb daarom de jebao versie uit china laten komen.

deze 3e revisie is uit sinds een paar dagen, en heeft wat verbeteringen tegenover de v2.. betere verbinding tussen de trommel en motorblok (met rubbers). en een iets andere mount. en een hele bak motorvertraging ingebouwd.

de stroming van deze dingen s echt super.. ik hoop alleen dat deze langer meegaat dan de echte.

deze is met 160euro ook een stuk vriendelijker geprijst (of 135 als je em net als ik uit xhina laat komen)
 
Ik heb 3 originele gyres , enige probleem bij mij is dat het rubber wegslijt uit zijn vorm .
Heb van de week nog 2 reservesetjes gekocht (10 euro/stuk)
Ik lees veel reacties over motorproblemen en de controller die er mee ophoudt , maar daar
heb ik (nog) geen last van .
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de jebao .
 
de jebao doet kwa power onder voor de 15p gyre.
simpel.
hij is sterk.. maar niet zo sterk als een 150.. wel als een 130.. het zit er tussenin.

hij is net zo stil.

zit robuuster in elkaar.
de controller is echt plastic china ding. maar werkt voldoende goed (zelfde controller case als de rw serie)

net zo stil als de originele.

de transitie start/stop heeft vertraging ingebouwd.. een w1 stand aan/uit is daarom minder aan/uit en meer dimmen naar uit en aan. nog steeds vrij rap.. maar niet de instant stop en start. dit is expres gedaan om het motortje minder te laten slijten.

de xf150 die ik hier had was stuk na 2 maanden (motorblok) en ligt nu 2 maanden later weer bij de winkel omdat de controller ermee gestopt is..
 
de sump was wrl aan een beurtje toe:
57b47e430b028-FB_IMG_1471420974587.jpg


tevens zeo reactor eruit..
we gaan over op dsr.. het geklooi ben ik spuugzat.. na uuuuren oh-en met onder andere glenn en andere dsr pioniers.. heb ik besloten om over te stappen.

rustige transitie.

volgende week de laatste benodigdheden ophalen.. testen e.d.



de huidige staat van de bak is niet veranderd, nog steeds lichte mate onverklaarbare bruine algjes.
daarbij is nitraat gestegen tot 25ppm met 0.03 fosfaat.

ik heb fosfaat toegevoegd tot 0.09 en ben dsr carbon gaan doseren.. stroming veranderd, en alles lekker schoonmaken, nu 5 dagen later heb ik een nitraat van 6 en weer 0.03 po4..

alles gaat de juiste kant op.. ik heb wel zin in een avontuur zonder waterwissels
 
Minifred over powerfilter ?
Ga je dsr'en ?
Dat is aardig flap idd , ik heb daar nog nooit mee te maken gehad op mijn zand na 1,5 jaar .
Wat is je voergedrag ?
Mijn zand blijft ook gewoon liggen en is nog nooit gekuist .
Ik heb eigenlijk enkel flap op mijn stromingspompen en in mijn overloopbakje .
Mooie bak overigens , schone opbouw , hier is dat meer een stortplaats met stenen en gemengde koralen ...
 
powerfilter zat er al even in..
bizar hoeveel onbekend/niet zichtbaar vuil daar un gaat zitten.

en ja!! ik ga dsr-en.

de reden:
zonder echt noemenswaardige reden, is mijn nitraat echt binnen een week van bijna niks naar 25ppm gevlogen, met een fosfaat van 0.00 tot 0.03.

enige manier om dit op een goede manier te corrigeren is het toevoegen van synthetisch fosfaat, en een koolstof bron om het zooitje naar beneden te krijgen.

na een net geen 2 weken was dit prima in orde.. en begon de bak lekkerder te kleuren.

dit heeft mij doen beseffen.. dat dit toch wel mooi is, zoveel controle over elke apparte waarde..

dat ik besloten heb de zeo reactor eruit te trekken.. ik denk dat ik hierom flap heeft gekregen.. het grote verandering van water waarde.. en de afwezigheid van zeoliet..

mijn voer regime is beschamend schraal.. ik voer de vissen om de dag, soms 1x in de 3 dagen..

een foto van de dsr500 kit + fe trace + mangaan
57c1c922ab434-IMG-20160826-WA0040.jpg
 

Terug
Bovenaan