550 liter zee -nieuwe bak


Schone setup :)

Had me dit weekend bij zo een koraal gekocht (de linkse), maar ik was niet zeker of het feit dat de toppen wit waren wou zeggen dat m kapot aan het gaan is. Zien dit wit als m groeit?

559e6a14885db-IMG_20150709_111109.jpg
 
Zoutwater is toch echt schitterend om te zien hoor. Als ik bij de lfs kom hier dan kijk ik er vaak even bij. Jammer dat het zo duur en bewerkelijk is in vergelijking met zoet.
 
Als het goed is betekent dat dat ie aan het groeien is, als je ziet dat het nog witter wordt, probeer het koraaltje te stekken zodat het niet verder verspreidt.
 
Jup witte toppen zijn groeipunten..


Maaaaar even een heeeeeel grote update..
Week of 6 a7 geleden kreeg ik vermoeden dat steeds sneller de ruiten aan sloegen. Ondanks de totale afwezigheid van zowel nitraat als fosfaat..
Grote wissel gedaan a120liter.. Maar geen verndering..
Dit sloeg na een week om in wat ik dacht dat silicaat alg zou zijn, en heb hiervoor een wervelbed met fosfaat killer ingezet,
Na 2 tal weken nog steeds geen spoor van verbetering.. En ben toch een verder gaan zoeken... Mijn nachtmerrie werd werkelijkheid.. Het bleken dino flaggelaten te zijn.

Na wat research het middel: Dinoxal aangeschaft (@50� per half litertje).. Na 2 weken ging het iets beter.. Maar ben ik ALLE xenia verloren en 2 poetsgarnalen, en de haarster..
Na 3 weken leek het weg, heb ik netjes de kuur nog 4 dagen doorgezet..

Op dit moment was ik verloren:
Groene stylo
Enorme paars/blauwe montinplaat
De bizar grote caliendrum
De fel roze tafel acro
De bruine acro met witte poliep..
2 poetsgarnalen
Haarster

Om na 3 dagen de grootste rode flap uitbraak van me leven te krijgen.. Niet met bacteri�n onder controle te krijgen, en dus (hoezeer ik ok tegen medicijnen ben) als noodgreep een potje micosydol gehaald..

Dit werktte precies 0.00 (hoewel ik zelf weet dat dit een zeeeer goed werkend middel is)
Intussen ververst... En een 2e kur gekocht..

De 2e kuur hielp beter (mag ook wel na 40!! Capsules micosydol)

De hele bak zag er eigenlijk niet meer uit.. Alles had zo een bizarre klap gekregen en alleen op sterven na dood..

Tot na 4 dagen de dino's weer terug kwamen..

Ik heb een 80/40/40 met de overgebleven vissen neergezet.. En de paar koralen die over waren (duncan / stylo / blue top acro hoewel erg slechte conditie)

Vissen die in quarantine zijn gezet:
2 wildvang percula nemo die ik al erg lang heb
Gele dokter
Geeloog bosteltand
Pincet vis
1 kauderni
Picasso dokter
2 zandzevende sterren


De bak was leeg... Ik had het meegemaakt.. Een tank crash.m nooit heb ik echt koraal sterfte gehad wat onverklaarbaar was, of zelfs eigen schuld.. nee.. Ik had hier niets aan kunnen doen.. Dit zijn dingen die je hoopt nooit mee te maken.

Sta je op je vrije zaterdag.. Al je leven steen weg te gooien.... Je zand... 500liter water weg gooien.. En echt alles..ECHT ALLES isgewoon kapot..
Ik ben me dood gechrokken hoe diep dit soort dingen kunnen nestellen.

Ik ben verslagen... Was mijn gedachten..
Ik ben niet lang geleden verhuist..
Ik ben 15-10 getrouwd met groot feest alles erop en eraan...

Dngen als: Budget voor dit soort geintjes heb ik eigenlijk ook niet...


Maar dan zit je tegen een lege bak aan te staren. En een vrouw die tegen je zegt.. Schat. Je MOET er iets van gaan maken.. Het was je hobby, e hadden de mooiste thuis bak die ik ken... Doe wat je wil.. Maar we moete de vissen een goed tehuis geven...

Na enig twijfelen.. Ok�, we gaan opbouwen.. Maar eerst alles nog beter poetsen..

10liter azijn, 16schuursponsjes en een hele berg filterwatten verder was alles als nieuw..

Steen is dood steen geworden.. Half zwevend gedeelte staat in de bak.. Andere gedeelte moet ik nog maken.. Maar er is een kilo of 35/40 dood steen aangeschaft.
De techniek was nog meer dan voldoende, maar aangezien 1 gesneuvelde stromingpomp, heb ik een nieuwe jebao besteld.. Een rw20+rw15

De opvoer pomp is nog steeds de oude vertrouwde atk eco met veldhuis branding erop.. In de nabije toekomst word hier een 2e van bijgezet.

De afschuimer kan ik kort over zijn.. Deze is loei sterk.
De body is een royal exclusiv bubble king 250 Deluxe intern, waar de pomp van vervangen is voor een derkroon swdc55 met dubbel laags naaldrad, goed voor een ruim 4000lph water met bijna 2000lph lucht inname.. Super stil..regelbaar met controller.. Stabiel als een huis..

Ik heb ervoor gekozen om niet de 14dagen zeovit cycle te doen.. Maar rustig oldschool op te starten.

Zo goed als Al het het water komt uit mijn eigen osmopure 75di, deze heeft 3dagen en nachten aangestaan om zoveel te produceren. Gelukkig was er een lokale hobbyist die de laatste 100liter kon lenen.

Als zout is gekozen voor wat ik voor mijn doel het beste vond (beslissing is gemaakt op basis van puurheid en diverse 1e hands triton testen) de keuze is gevalen op tropic Marin pro reef (25kilo)
Reden:
Laagste kopergehalte van de zouten die mijn lokale zaak levert.
Lost redelijk op
Totaal GEEN residu na het mengen(uniek)

Met als enige nadelen:
Lage kh/ca/mg bij 35% mengsel
Klont snel wegens afwezigheid anti klonter rommel.

De bak is vanmiddag weer aangezet, en aangezien ik toch een bron van vervuiling moest hebben om op te starten zijn de nemo's en gele dokter al overgezet.

Er is slechts 1 deel van de scape klaar (grootste).. En ik zal hier vast positief, maar ook negatieve reacties op krijgen.. Allemaal zijn de welkom..

Hier slechts 1 plaatje:
5637dcd97f025-WP_20151102_010.jpg
 
Oja voor bacteri�n heb ikeen hsaqua bacterial activator gekocht.
Soort eier koker maar dan voor bacteri�n te koken.
Benieuwd hoe het op termijn bevalt
 
man man man wat een ellende. dapper (en hartstikke goed) dat je door gaat.
ben benieuwd wat het gaat worden weer, jou kennende wordt het weer prachtig.
alles dus kapot door dino flagellaten?
 
Bah wat vreselijk..

Succes met de nieuwe start, top dat je het aandurft om dit opnieuw te gaan doen! :thumbs:
 
Jeetje wat zonde, die rotalgen verpesten soms alles... Idd top dat je het nog een keer aandurft (vooral met zo'n grote bak waar alles zo duur voor is).
Ik zal deze topic blijven volgen, en succes met je "nieuwe" bak! Zal zeker zo mooi worden als de vorige!
 
Realistische waarde koralen: 300�+
Steen: 300�
Bacteri�n: 66� (activator + refill)
Osmose filters: 60�. (voor/kool/di)
Bodem: 60� (2x10kg red sea life reef base reef pink), komt eventueel en 3e zak bij a30�
Zout: 90� (tropic Marin pro reef)

Voor je het weet ben je 1000� lichter, na bruiloft e.d. Is dit absoluut niet geplant,maargoed..
Dure hobby zeker..

De scape is af.. Mijn vrouw heeft de rechterkant gemaakt, ik vind de opbouw wel prima zo , hoewel wel veel steen naar mijn mening.

Er ligt een kilo of 40steen in.. Allemaal dood steen.. (als ik dit levend moet kopen was ik 600� lichter)

Zo en nu niet meer aan euro's denken..
Hoewel.. De 4 bijna hele dagen die eraan gewerkt is, de 9liter azijn die erdoorheen is gegaan tijdens schoonmaken is ook geen pret..

Als jullie je afvragen waarom veel zee bakken na een tijd doodbloeden.. Dit is 1 vd grootste redenen dat mensen stoppen.

Anyhow.. De vissen zijn over. Puur omdat de quarantine bak een sump is zonder schotten die ik onder mijn vorige 1.25/50/60 had.. Deze bak is met frame en sump voor een symbolisch bedrag (50�) verkocht incl ombouw en sump.
Deze wil ik ZSM bij de nieuwe eigenaair krijgen, deze wacht er al lang op (zonder zeuren) en heeft gewoon mijn respect verdient wegens zijn geduld!

De paar koralen dienover zijn zien er niet uit.. Totaaaaal van kleur.. Zo goed als bleek, en kan alleen hopen dat het nog iets word.. Alleen de duncan ben ik vrij zeker van dat die het gaat redden.

En nu lekker indraaien met vissen (heb iets van afval nodig)

Ow en er is een jebao rw20!! Onderweg .. 20.000lph, volgende week in huis, dan over een week of 8 koralen zoeken.

Hier een plaatje van de volledige inrichting, uiteraard zijn alle tips/kritiek e.d. Welkom
563a7fefe562d-WP_20151104_22_45_07_Rich.jpg
 
Klopt ik wou hem echt horizontaal hebben, maar met de kleinere eeefbones werktte dit niet..
Hiervoor had ik echt langere moeten hebben , deze waren helaas niet op voorraad toen ik ze kocht..

Het is weer eens wat anders
 
Vandaag de rw20 binnen..
Kanonnen dit slaat nergens meer op.
20kuub is BIZAR veel.. Genoeg om het zand op te tillen en door de hele bak te smijten..
Samen gesynct op wave1 geruisloos met een rw15. En heeel mooie stroming..

Daarbij ben ik rustig aan koralen aan het zoeken die men weinig tot niet ziet..
Zo heb ik vandaag deze poccilipora gekocht en ga zondag halen:

Mfv_qJhGP61aZ_MO0smpA3H-44N31qId.png
 
Haha nee deze bak nu is nog niet ingedraaid.. Maar door het gebruik van uitsluitend dood steen e.d. Is de piek heel klein..
En ik had geen andere keuze. Is dit verstandig? Nee totaal niet.
Zou liever rustig indraaien, dit is helaas niet mogelijk.

En idd dit was vanaf een Windows Phone (drama os)
 
Toen ik jou bericht las las ik alsof je eerst vals lachte, daarna huilend:nee deze bak nu is nog niet ingedraaid. :D ik lachte me kapot haha.

Ach ja, waarden goed bijhouden en dan moet het goed komen. (maar dat wist je al!)
 
Ik vals? Neehoor.
Ik heb in t verleden.. En nog steeds iedereen op het hart proberen te drukken netjes en rustig op te starten..

Dus dat sommige deze actie zelfs hypocriet kunnen/willen noemen kan ik daar allemaal best inkomen..

I had liever idd netjes opgestart en 6weken de tijd willen nemen.. Maar helaas is dit niet mogelijk zonder dat mijn vissen dood gaan..

Daarbin is het tijdeljk onderkomen geregeld door hulp van mede hobbyisten..

De bak was de sump van mijn 125\50\60.. Die bak is verkocht met de deal dat ik de sump na zou leveren want deze had ik uitgeleent.. Ik heb deze terug gehaald.. En ipv direct naar hem te brengen, heb ik hem zelf gebruikt als quarantine (uiteraard in overleg.. Maar toch)

De verlichting is een tmc aquabeam 1000hd ultra reef White.. Deze heb ik verkocht (was 1 vd 3 tegeks boven mijn 125) aan een vriend, die heeft er 5 en de balken boven een 150\60\60 ,, en heb deze boven ze bak vandaan gehaald en bij mij erop gezet..

De verwarming komt bij dezelfde maat vandaan..

Stroming was een tunze 6025 die wel van mij was..

Uiteindelijk moesten alle spullen gewoon terug.. De quarantaine was alleen een noodoplossing, dus had geen filters.. Alleen een stroming pompje.. Een all-white led tegel.. En thats it.. Niet genoeg voor mij om mijn vissen (dokters van10+cm) een goed onderlomen te bieden voor langere tijd..

Als de bak weer top draait en vol is.. Zal ik waarschijnlijk ooit eenngrote stekkenbak aanschaffen (mhb-glastechniek fragster) die dan als nood en stekkenbak zal fungeren met ale techniek die nodig is (t5/schuimer /stroming).. Gewoon netjes..


Trouwens een update.. De bak bruin alg nu..

En update: De 2 roze stylo's met geel/groen poliep zijn dood alsmede de grote blue tip acro tafel..

Enige overlevende koraal is de grote duncan
 
Mooie bak
ben je nog van plan om iets van bodemvissen of garnalen / krabben er in te doen?
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Even eenbupdate..

Bak was redelijk goed opgestart. Alles deed het prima.
Een aantal koralen gekocht.. En toen begon de dino ellende weer.

Momenteel aan het kuren met fauna Marin dino-x (vroeger ultra algea ex) en dit lijkt goed te gaan.

Een aantal vissen hebben een enorme stip aanval gehad (zo zijn er nog maar 2 vissen over. De gele en de picasso dokter)

Een heeeelee hoop pech hier.. Maar het komt weer goed.

Dinox is een stuk beter en veiliger medicijn dan dinoxal tot nu toe,

Aangezien ik nu even een weekje ben ski�n geen foto's, maar doe komen binnenkort.

Tevens zodra ik thuis ben vervang ik de blauwe en actinic tl buis, de opvoer pomp, en zodra alle dinos weg zijn ga ik weer volledig over naar een zeo methode (fauna Marin zeolight)
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Waar is die enorme stroming eigenlijk voor nodig? Zo'n 42 keer je gehele aquariuminhoud per uur dat door je bak heen giert.
Is zoiets een standaard 'vereiste'? Twintigduizend liter per uur door zo'n bakje.

Verder blijf ik je topic volgen. Je hebt al flink wat tegenslagen gehad heb ik gelezen, bah.
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Papabear zei:
Waar is die enorme stroming eigenlijk voor nodig? Zo'n 42 keer je gehele aquariuminhoud per uur dat door je bak heen giert.
Is zoiets een standaard 'vereiste'? Twintigduizend liter per uur door zo'n bakje.

Verder blijf ik je topic volgen. Je hebt al flink wat tegenslagen gehad heb ik gelezen, bah.

Volgens mij omdat hij bedoelt is om golven na te bootsen. Dan heb je toch wel een behoorlijk aantal liters per uur nodig. Volgens mij is hij trouwens te regelen tussen 2.000 en 20.000 liter per uur dus denk dat dat wel goed komt :)
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Biologist zei:
Papabear zei:
Waar is die enorme stroming eigenlijk voor nodig? Zo'n 42 keer je gehele aquariuminhoud per uur dat door je bak heen giert.
Is zoiets een standaard 'vereiste'? Twintigduizend liter per uur door zo'n bakje.

Verder blijf ik je topic volgen. Je hebt al flink wat tegenslagen gehad heb ik gelezen, bah.

Volgens mij omdat hij bedoelt is om golven na te bootsen. Dan heb je toch wel een behoorlijk aantal liters per uur nodig. Volgens mij is hij trouwens te regelen tussen 2.000 en 20.000 liter per uur dus denk dat dat wel goed komt :)
Oh, dat geloof ik ook wel. Het klinkt alleen zo bizar veel :stars:
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Hoe gaat het intussen met de bak ?
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Papabear zei:
Waar is die enorme stroming eigenlijk voor nodig? Zo'n 42 keer je gehele aquariuminhoud per uur dat door je bak heen giert.
Is zoiets een standaard 'vereiste'? Twintigduizend liter per uur door zo'n bakje.

Verder blijf ik je topic volgen. Je hebt al flink wat tegenslagen gehad heb ik gelezen, bah.

dat zal ik uitleggen.

in zoutwater, heb je geen behoefte aan nitraat.
alles wat vissen afscheiden e.d. word nitraat uiteindelijk.
je hebt dus zoveel stroming nodig, dat er geen stront en andere ellende blijft liggen.

daarbij hebben koralen behoefte aan stroming, aangezien deze zelf geen afweer systeem hebben, en een sliert alg aan een koraal kan deze vermoorden,

punt 3 is de zuurstof wisseling, en daarbij horende ph balans..
een aquarium met veel oppervlakte beweging zal nooit een kaamlaag hebben, en door de stroming zal er meer zuurstof uitwisseling plaats vinden..

de regel is tussen de 20 en 50x de bak inhoud.

ik heb op 130/60/60 totaal een mogelijke capactiteit van 39.000 liter.
mijn opvoer pomp is 4000lpj, deze staat altijd voluit, en zal vervangen worden voor een groter exemplaar.

een rw15 (15000 max) staat op w2 (van 50 naar 100% op/neer)
een rw20 (20000 max) staat op w1 (aan/uit op 40%)

dit zorgt voor redelijke constante stroming, met een lichte deining van ongeveer een centimeter aan beide kanten van de bak (ja het water schommelt)

dit zorgt er voor dat het zand blijft liggen... net aan trouwens,, en verder alles lekker in beweging is.. stroming is cruciaal in een zeebak
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

bakkie gaat trouwens goeeewwwwwwwwww.

zal morgen even wat fotos posten.

alleen valonia nog, moet ik even een aantal mithrax kabjes voor scoren.

momenteel is mijn vrouw al een tijd zwanger, dus heeft de bak niet zo prioriteit meer.. maar hij doet het goed
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

Zal betere maken.. Maar belofte maakt schuld

571c77079f71b-WP_20160423_11_45_04_Pro.jpg
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

hey haha ja nieuwe vis,
is een naso elegans

paar fotos



Yu0EAhsLuOxE5pgVnky3azIgvJ6SPTGq.jpeg
 
Re: mini-fred 550 liter nieuwe bak

zelfs met een goede camera (d7200 nikon met 17-50 f2.8 sigma os) is het beroerd om knap fotos te maken onder led en tl (8x54w t5 , en 80w led ofzo)
 

Terug
Bovenaan