50x50 bak splinternieuw opgebouwd. Staat in te draaien. Wat heb ik nu weer in mijn bak zitten??


P

p.lankhaar

Guest
Beste waterliefhebbers en vrienden,
Door allerlei andere dingen die vorig jaar een hogere prioriteit hadden, heeft deze hobby even op een wat lager pitje gestaan. Doordat ik in één bak intussen geen waterbewoners meer had zitten, maar wel heel veel slakken, deze bak een 2,5 week geleden maar eens zeer grondig opnieuw aangepakt.

Het hele E-heim filter opnieuw opgebouwd met schone filters. Alle water uit de bak, de planten eruit en het grind eruit en alles opnieuw erin. Daarbij gelet op het grind en op een voedingsbodem voor mijn planten (JBL PROFLORASTART SET 200). Vervolgens de bak opnieuw in laten draaien (dag 17 nu).

Tot mijn grote verbazing (maar meer nog ontzetting) begint er zich opnieuw allerlei leven in de bak te ontwikkelen waarvan ik denk dat het er niet in hoort. Ik heb nu alweer 2x een slak zien kruipen (wel een ander soort dan er eerst in zat). Ook is er op meerdere verschillende plekken een soort van web te zien.

Bijgevoegde foto's verduidelijken de zaak.

Wat kan hier nu weer aan de hand zijn:
G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg

G3P2uEuA4tLGohs7FHVHY-X33FUMKljL.jpeg


Vissen zitten er gelukkig nog niet in, dus ik heb nog wel één en ander om te experimenteren.
Maar dit is toch wel een klein beetje een tragische start van wat iets heel moois moet worden :oops:
 
Die draden, of dat web wat je beschrijft, dat is draad alg. En zo te zien ook bruinalg en wellicht nog wat andere soorten algen.
Dus dat betekent veel water verversen, verlichting terugbrengen, zoveel mogelijk alg handmatig verwijderen en juiste hoeveelheden easycarbo toedienen.
En vooral gaan uitzoeken wat de oorzaak is geweest. Zodat je niet 2x dezelfde fout gaat maken.
 
Op de derde foto van boven en de tweede van onder lijkt het wel alsof er veel poepjes op die steen en het mos zitten.
 
Op de derde foto van boven en de tweede van onder lijkt het wel alsof er veel poepjes op die steen en het mos zitten.


Dacht ik ook te zien en de Anubia s mag niet met de wortelstok in de bodem staan;). Je maakt bijna een nieuwe doorstart dus je zal veel bacterien verloren hebben.
 
Zou maar overnieuw beginnen. is mijn advies.
Waarom die bodem? Lijkt mij voor garnalen. waarom voedingsbodem, ?? en nu misschien al narigheid geeft.en die over half jaar slecht is?

Witte stenen? kalk?
 
Een voedingsbodem zou ik niet hebben gedaan maar dat is persoonlijk. Lijkt me handig om je waterwaarden te (laten) meten. Volgens mij zie ik verslijmde waterpest en dan heb je denk ik de verkeerde soort gekregen en dus de koudwatervorm.
 

Terug
Bovenaan