45 liter sump/bioloog op 200 liter bak


R

Remon Lucassen

Guest
HalloBekijk media item 796
Ik heb een 200 Literbak aangeschaft en zou hier graag een sump bij maken.

Waarom ? omdat ik me verdiept heb in sump/bioloog en de voordelen bevallen mij wel.

Ik heb een 50x30x30 (45 Liter) bak op het oog om de sump in te bouwen.
Bijgevoegd een tekening waarbij het
linker compartiment invoer en tevens mechanisch filter word (watten en spons)
Midden compartiment word keramische buisjes
rechter compartiment komt de pomp te liggen en eventueel een algen scrubber.
in de overflow tussen midden en rechts komt een verwarmingselement horizontaal te liggen.

Dit Alles word van 4 mm Glas Tevens wil ik er een deksel op van plexiglas waar de buizen uit gezaagd zijn zodat het kastje niet te vochtig word van binnen en het scheelt natuurlijk ook veel verdamping en warmte verlies.

Dit is allemaal theorie en ik vroeg me af of jullie op of aanmerkingen hebben over dit ontwerp.
Of sla ik ergens compleet de plank mis
icon_razz.gif
 
Ik weet de voordelen van een sump niet maar werkt een goede buitenfilter niet net zo goed?
 
Voordelen van een sump.
Meer volume dus stabieler
Techniek zit niet in de display bak maar in de sump
Makkelijker water verversen en filtermatrriaal verschonen.
Het is volgens mij ook goedkoper te maken dan wanneer je een extern filter koopt.
Het water niveau in de display bak is Constant
 
Ja wat de kosten zijn wet ik natuurlijk niet en maken is al helemaal niet weggelegd voor mij:D. Ik heb op de meterbak een JBL 901 draaien en dat voldoet prima moet ik zeggen.
 
Oooh tuurlijk ik zeg ook niet dat het niet voldoet.
Qua kosten heb nu een bak van 45 liter voor 25€
Glasplaatjes has ik liggen maar kosten ook de wereld niet busje kit van 10€. Pompje 500L/uur 25€.

Wat loodgieters werk om het water van en naar de bak te krijgen.

En dan komt het filtermateriaal er nog Bij..


Ik vind het ook gewoon leuk om het te maken en dan in werking te zien.
 
Okee de bioloog is duidelijk met hulp van de Aquarium speciaalzaak op ut dorp.

Nu zit ik alleen te twijfelen over de retour leiding.

Ik laat een gat boren en er komt een Durso standpijp achter een overloop schot. Het word dus aan de oppervlakte afgevoerd dan lijkt mij dat de retour van de pomp onderin de bak plaats moet vinden voor circulatie of is dat niet nodig?
 
Dat is niet nodig. Je kan de de opvoer leiding of slang buiten de bak om omhoog werken. Als je het uitstroom pijpje of spraybar zo maakt dat je de stroming er mee kan uitrichten, kan je door de hele bak stroming creéeren.

Vergeet niet een gaatje te boren in de uitstroom net onder het wateroppervlakte. Zo voorkom je bij stroomuitval dat je halve bak leegloopt in je bioloog.

Heb je ook aan een nood overloop gedacht.

Succes!
Mvg Robin
 
Robin,

Je bedoeld wanneer de stroom uitvalt en de bak via de retourleiding leeg gezogen word? Ik wou een terugslahg ventiel in zetten maar jouw idee is beter. Wanner het wateropervlak onder het gat komt zuigt hij Enkeld Lucht aan

Top.

Waarom niks overloop
 
Ik zou in je 2e compartiment geen keramische pijpjes doen maar iets van gesinterd glas.
En daarop je watten leggen.
Neem ff aan dat op je tekening het water van links naar rechts gaat..

Maar verder zou het allemaal wel moeten gaan werken denk ik zo
 
@Robin-S ik heb een 25mm overloop wat ruim voldoende is voor mijn pomp. Waarom nood overloop?? Wannneer de durso pijp verstopt raakt??
En als de retour aan het wateroppervlak zit hoe kan hij dan de bak leeg trekken??

@tuinkabouter wat is dat precies
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een vraagje durso standpijp zit deze aan het oppervlak of lager.
Punt waar ik mee zit is dat de overloop aan de oppervlakte blijft als de standpijp ook aan de oppervlakte zit circuleert er geen water in de overloopkamer hoe werkt dat ?
 
Circuleert altijd wel iets aan water.
Maar je durso zuigt het water aan onder de waterlijn, en dus ook onder het water in je overloopkamer.
 
Zou een schot van 4mm plexiglas genoeg zijn voor de overloop kamer hij komt schuin in de hoek of zou de druk te hoog worden wanneer bijvoorbeeld de overloop kamer leeg loopt
 
Dat is in de bioloog bak zelf is 6mm. Beantwoord mijn eigen vraag hahaa 6mm word het
 
Nieuw Ontwerp voor de bioloog op deze manier is de retour kamer net iets meer als 4.5 liter wat betekend dat mijn bak 1.15 cm zou stijgen wanneer de retourkamer leeg gepompt word.

Sump.png
 
@Robin-S ik heb een 25mm overloop wat ruim voldoende is voor mijn pomp. Waarom nood overloop?? Wannneer de durso pijp verstopt raakt??
En als de retour aan het wateroppervlak zit hoe kan hij dan de bak leeg trekken??

@tuinkabouter wat is dat precies

De opvoer of retour leiding moet zo hoog mogelijk onder het wateroppervlakte valse lucht aanzuigen. Stel: Je bak is 120cm breed en 50cm diep. Als de uitstroom van je retourleiding bijv 3cm onder water zit, loopt er bij stroomuitval 18 liter (120x50x3) water je sump in. Je zult begrijpen dat als je net onder het wateroppervlakte een gaatje boort (3mm) in je retourleiding, er vele malen minder water terugstroomt.
Ik hoop dat het nu duidelijk is voor je. Beter kan ik het eigenlijk niet uitleggen.

Met een noodoverloop bedoel ik een extra durso of rechte pijp die net wat hoger komt dan je reguliere durso. Anders krijg je het precies andersom. Dan wordt bij een verstopping van je overloop, sowieso de inhoud van het laatste vak van je sump (waar je opvoerpomp instaat) leeg gepompt in je bak.

Mvg Robin
 
He @Robin-S,

Bedankt voor je tips.
Ik heb me inmiddels verder ingelezen en het word een Herbie overloop dus net dubbele pijp zoals je voorsteld. Of dat de noodoverloop een durso word ben ik nog niet overuit.

Met de retour begrijp ik nu wat je bedoeld echt er ben ik voornemens een spraybar te plaatsen om de oppervlakte in beweging te houden. Deze komt net onder het wateroppervlak dus genoeg gaatjes om bij een stroomuitval lucht in de leiding te krijgen.

Gr Remon
 
Zou je nood overloop gwn een open pijp houden.
En je normale zou je altijd nog een durso van kunnen maken
 
Zaterdag druk geweest. De bak is geboord en het leiding werk zit er in (nog niet gelijmt).

Het was even passen en meten maar zit goed naar man zin

42836C9C-4B66-4DC7-B3D2-E5C3810243C2.jpeg
9C41BA73-E4C6-4A8D-9B7C-B7228C924475.jpeg
 
Thanx. Ben er ook wel tevreden over. Krijg alleen de slang van de pomp niet ver genoeg over koppelstuk naar mn zin.

@tuinkabouter klopt staat bij de glasleverancier in bestelling ook de schotjes voor de bioloog.

Tevens moet er nog een Y stuk tussen de retour met een kraan zodat ik de bioloog kan laten door pompen waarneer ik in de bak bezig ben
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan