40x25x25 aquarium over, iemand een idee?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik heb een klein aquarium staan dat ik ooit gekocht heb voor levend voer, maar het staat nu leeg en ik wil er eigenlijk iets moois of nuttigs van maken. er zit geen kap/verlichting bij, al kan ik er altijd een lamp boven hangen.

ik vind het te klein voor dieren, ook voor garnalen omdat in zo'n klein bakje de balans heel moeilijk is, en er een aquascape van maken wil ik ook liever niet omdat ik liever niet loop te klooien met voeding van de planten enzo.

dus heeft er iemand een idee om er iets moois/nuttigs van te maken? (hoeft niet perse met water)
 
misschien eetbare waterplanten. ik weet dat eendenkroos eetbaar is, maar iemand een idee voor onder water?
 
Bepaalde soorten fruitkevers zijn enorm leuk voor kleine bakjes, een erg verslavende hobby waar de kweek en de levenscyclus erg interessant zijn.
Ik vergelijk het met een aquarium op het droge, want de kever kruipen, klimmen en vliegen door je hele bak, heel de tijd wel activiteit, wat niet vaak is met terraria dieren.
Ik ben vroeger zelf heel veel met kevers bezig geweest en vond het een van de leukste bezigheden die er was, wellicht dat ik er deze zomer terug mee begin.
Maar zeker de Chlorocala africana oertzeni en de Stephanorrhina guttata zijn zeer leuke en actieve beginners soorten :)
Kevers hebben erg weinig ruimte nodig, enkel afdekking is noodzakelijk en een diepere bodem dat bestaan uit bosgrond met organisch materiaal zoals bladeren voor de larven.
Meeste rozenkevers en smaragdkevers zijn ook goed combineerbaar zolang ze ongeveer dezelfde grootte hebben en zolang ze niet uit het zelfde geslacht komen om hybrisatie te voorkomen.
DSC00210.JPG

DSC06713.JPG
 
daar heb ik al eerder over nagedacht, dat is zeker een optie, als ik hier de weg oversteek zit ik in het bos, als die grond goed is zou dit zeker een mooie optie zijn.
 
Een insectarium is zeker een leuk ID. Visjes kunnen wel hoor , een koppeltje Parosjes bv. Nadeel is wel dat dit veeleisende visjes zijn.
 
Een insectarium is zeker een leuk ID. Visjes kunnen wel hoor , een koppeltje Parosjes bv. Nadeel is wel dat dit veeleisende visjes zijn.

Dat is juist waarom ik ze niet aan zou raden voor zo'n kleine bak. Die is moeilijker stabiel te houden qua waterwaarden, en juist Parosjes kunnen daar nogal gevoelig voor zijn
 
Klopt, maar een koppeltje zonder bijvis is op zich goed houdbaar in een 20 liter bakje met een hmfje erin zeker. Maar ik moet je erin gelijk geven dat het visjes zijn (de meeste dan toch) voor de meer toegewijde liefhebber. De P.Linkei lijkt wat gemakkelijker te zijn.

Badisjes moet ook nog kunnen. Maar stiekum vindt ik het Kever id wat werdt aangedragen wel erg leuk.
 
het is ook meer het stabiel houden van het aquarium wat ik te riskant vind, ook kleine visjes zijn levende dieren. (voor muggen en vliegen maak ik een uitzondering.)
ik heb me ook bij het coleoptera forum aangemeld om wat meer informatie in te winnen, een insectarium heeft een goede kans.
 
Dat is juist waarom ik ze niet aan zou raden voor zo'n kleine bak. Die is moeilijker stabiel te houden qua waterwaarden, en juist Parosjes kunnen daar nogal gevoelig voor zijn
Niet echt. Osmose water + turf= super stabiele bak. Ik heb van mijn aqua 40 een paro bakje gemaakt. Door het gebruik van turf blijven de gh en kh onder de 1 en de ph tussen 5,5 en 5,8.
 
perfect bakje om killi's te houden en inderdaad osmose water + turf goed recept!
Er is qua visjes nog veel mogelijk!
 
ik heb al een bak van 130x50x50 met vissen, en het is mooi om naar te kijken... maar je kan er verder niet veel mee, het zijn nu eenmaal kijkdieren. het voordeel met die kevers is: ze worden niet zo oud, dus je kan makkelijker wisselen naar moeilijkere soorten als je er beter in wordt zonder gelijk extra ruimte nodig te hebben. de meeste vissen worden toch een stuk ouder, en ik heb geen ruimte voor 6 aquariums van een beetje een leuk formaat. (ik heb liever een grote bak dan een kleine ook voor kleine vissen)

het aquarium maakt mijn kamer een stuk mooier, maar ik zou ook wel wat anders willen voor de afwisseling.
 
ik heb al een bak van 130x50x50 met vissen, en het is mooi om naar te kijken... maar je kan er verder niet veel mee, het zijn nu eenmaal kijkdieren. het voordeel met die kevers is: ze worden niet zo oud, dus je kan makkelijker wisselen naar moeilijkere soorten als je er beter in wordt zonder gelijk extra ruimte nodig te hebben. de meeste vissen worden toch een stuk ouder, en ik heb geen ruimte voor 6 aquariums van een beetje een leuk formaat. (ik heb liever een grote bak dan een kleine ook voor kleine vissen)

het aquarium maakt mijn kamer een stuk mooier, maar ik zou ook wel wat anders willen voor de afwisseling.
Kevers zijn inderdaad ook leuk. Als je afwisseling wilt, zijn er ook een paar killi's die maar 1 jaar leven.
 
1 jarige killies schijnen niet makkelijk te zijn, en ik heb wel weer eens zin in wat anders dan vissen. eerlijk gezegd is het zoeken naar dieren soms nog leuker dan het houden van dieren, vooral omdat je zoveel mooie dieren tegen komt. (helaas teveel om te houden.) al lees ik hier zoveel leuke ideeën dat ik bijna nog meer bakken zou willen.

als ik mijn best zou doen kan er nog net een meterbak bij, maar dan moet ik wel eerst heel goed opruimen en spullen weg doen. maar als ik dat zou doen zou ik daar mijn huidige bestand in doen en de bak waar ze nu in zitten knaagdieren doen. ben ik ook al naar aan het zoeken, maar eigenlijk mogen er geen dieren gehouden worden hier. ik heb toestemming voor een aquarium en verder niks. misschien dat ik een beetje kan vals spelen en zeggen dat niemand heeft gezegd dat er vissen in moesten, maar dat is ook niet de bedoeling...

met kevers zou ik waarschijnlijk geen problemen krijgen.
 

Terug
Bovenaan