40L betta aquariumpje


De bak draait nu 6 weken.. Vreemd dat nitraat en fosfaat er niet in zit want dit zou toch in de plantenvoeding moeten zitten?

Ik heb er 2 x per week voer in gedaan.
 
meet je met een druppeltest of met zo'n staafje wat je in je je water houd en dan moet aflezen wat het is?
 
Druppeltest.
 
In plantenvoeding zit alleen geen nitraat en fosfaat.
Dus dat is de oorzaak van de lage waarden en aangezien je geen bewoners hebt maakt de bak ook zelf eigenlijk geen nitraat of fosfaat aan.
Na 6 weken zou de bak ingedraaid moeten zijn. Dan heb je vast amper een nitrietpiek gehad.
Ik denk dat je toch dan langzamerhand moet overwegen om bewoners toe te voegen en kijken wat dan de waarden doen.
Eventueel kun je dus zelf wat nitraat of fosfaat toevoegen aan de bak.
 
Ok�, ik ga er eens vuurgarnalen en appelslakken inzetten en kijken wat er gebeurt.
 
Jouw betta haha :D Meer niet.
 
idd die betta zal proberen je garnalen op te peuzelen heb je al appelslakken?
dan zou ik daar eens mee beginnen.
 
Ik heb nog geen appelslakken. Ok�, dan 'cancel' ik de vuurgarnalen en neem ik enkel appelslakken :)
 
Ik heb er gisteren 5 kleine appelslakjes bij gedaan. Ze zijn nu druk bezig alles op te eten qua algen en troepjes die op de bodem liggen. :D Ik hoop dat ze de bak een beetje mooier kunnen maken want er zit nu overal een kleeeinn laagje alg op. De baardalg is gelukkig zo goed als weg na een aantal dagen CO2 toevoegen en de penseelalg zie ik eigenlijk ook niet meer. Ik wacht even af hoe ze het doen na een week oid en als alles goed gaat dan mail ik je volgende week over de betta, John!
 
Ik denk dat je niet moet verwachten dat die al je alg gaan opeten hoor.
Welke algen heb je nu precies en hoe staat het daarmee dan?? Soms zie je bij de opstart wat alg omdat de planten even moeten aanslaan en wat minder groeien.
De Betta zit al te wachten hoor ;)
 
Restanten van de draadalg (niet baardalg, oeps sorry) en de gebruikelijke bruin/groene alg die op de ruiten/filter/plantenblaadjes gaan zitten. :)
 
De algen trekken nu langzaam weg :) Of dat nou komt door toevoeging van CO2 weet ik niet precies, maar ik ben blij dat het beter gaat.

Wel vind ik dat er nog best wel wat vuiltjes op de bodem liggen, ook tussen de plantjes in. Hoe kan ik hier nou het beste 'stofzuigen'? De afhevelaar die ik heb heeft een best wel grote 'mond' die lang niet behendig genoeg is in dit bakje.
 
Och dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, haha. Soms kan het zo simpel zijn :)
 
De slakken doen het nog super! Ik ga van het weekend de waterwaarden eens meten en dan hoop ik dat alles in orde is zodat ik dan �indelijk de bewoner op kan halen! :D
 

Terug
Bovenaan