4 vragen over plantenvoeding


Nou het aantal bacterien verschilt nogal per soort filtermedium dat je gebruikt. Als je een filterspons neemt dan bestaat dat uit allemaal "cellen" en dat geeft veel hechtingsoppervlak.
Cellen? Je bedoet die open ruimtes? Hoe minder open ruimtes hoe meer oppervlakte er kan zijn natuurlijk 😄 ik vraag me wel eens af of ze die filtersponsen niet is wat effectiever kunnen opbouwen ofzo 😮
 
Bij een filterspons gaat het vooral om de structuren rond de 'lucht', dááraan kunnen bacteriën aanhechten, terwijl de open ruimtes doorstroming garandeert.

Maar mogelijk leg ik nu iets uit waarbij jij iets hebt van Duh....:rolleyes:
 
Bij een filterspons gaat het vooral om de structuren rond de 'lucht', dááraan kunnen bacteriën aanhechten, terwijl de open ruimtes doorstroming garandeert.

Maar mogelijk leg ik nu iets uit waarbij jij iets hebt van Duh....:rolleyes:
Ja daarom vraag ik me ook af of filterspons niet veel beter is dan siporax, omdat dat toch verstopt en uiteindelijk niets meer waard is dan een stel stenen 😄 (of je moet het brandschoon houden)
 
Cellen? Je bedoet die open ruimtes? Hoe minder open ruimtes hoe meer oppervlakte er kan zijn natuurlijk 😄 ik vraag me wel eens af of ze die filtersponsen niet is wat effectiever kunnen opbouwen ofzo 😮
Hoe poreuzer het medium hoe meer contactoppervlakte je hebt. Als het dicht is dan heb je 6 zijdes, maar als die zijdes poreus zijn heb je contactoppervlakte door heel de spons heen. Zeg maar alle wanden van al die kleine kamertjes kunnen bedekt worden met biofilm en bacteriën.
 
Hoe poreuzer het medium hoe meer contactoppervlakte je hebt. Als het dicht is dan heb je 6 zijdes, maar als die zijdes poreus zijn heb je contactoppervlakte door heel de spons heen. Zeg maar alle wanden van al die kleine kamertjes kunnen bedekt worden met biofilm en bacteriën.
Ja maar als er te veel vuil op zit en biomassa, is er dan nog genoeg stroming in die gangetjes voor de earobische bacteriën?
 
Ja daarom vraag ik me ook af of filterspons niet veel beter is dan siporax, omdat dat toch verstopt en uiteindelijk niets meer waard is dan een stel stenen 😄 (of je moet het brandschoon houden)
Vroeger had je al die moderne filtermedia niet en gebruikte men veel sponzen en dat werkte prima en ik heb op 1 bakje na ook verder alleen sponzen in mn filters.
Veel van die media is denk ik meer goed voor de commercie.
Ergens is wel te lezen hoeveel hechtoppervlak al die media hebben maar dat kan ik zo snel niet vinden.
 
Mijn plantenbakje draait ook op grove sponzen, heb weinig vervuiler waardoor ik wel 6maanden kan wachten met reinigen.
De bodem en planten zijn ook een belangrijke filterende factor
 
Ja daarom vraag ik me ook af of filterspons niet veel beter is dan siporax, omdat dat toch verstopt en uiteindelijk niets meer waard is dan een stel stenen 😄 (of je moet het brandschoon houden)
Of je al of niet kiest voor een sponzen filtering of iets anders bepaal je natuurlijk zelf maar Siporax verschilt wel degelijk van stenen. En Siporax hoeft helemaal niet dicht te slibben. In mijn filter werd de siporax maar eens per jaar doorgespoeld. En dan zat er eigenlijk nog nauwelijks "dikke" vervuiling in. Veel hangt namelijk af de kwaliteit van je voorfilter. En daarin zitten sponzen die grove vervuiling tegenhouden. En in hoe je dit laat werken bepaal je door je voorfilter inhoudskeuze. Zo'n voorfilter wordt op zich natuurlijk wel zo eens per maand doorgespoeld.
 

Terug
Bovenaan