30L Nano van NiekB


N

NiekB

Guest
Goedeavond!

Nog enige tijd weg te zijn geweest is het toch weer gaan kriebelen.
Na een wisseling in de huiskamer kwam er ruimte voor een aquarium. Eerst gedacht aan een 1,20m bak maar dat was voor nu nog even een te grote investering :rolleyes:.

Aangezien op zolder nog mijn oude Aqua40 staat ( https://aquaforum.nl/threads/aqua40-garnalen-bakje-vuurgarnalen-van-niekb.69991/page-5#post-947723 ) was de planning om die weer op te starten. Echter was die al 3 jaar niet aangeraakt en de Hornbach had een nieuwe Aqua40 voor 30 euro in de aanbieding. Maarja dan loop je daar rond en zie je ineens een Superfish Aqua 30 met LED.... toch weer net ff 5L groter en voorzien van LED. Keus snel gemaakt en inladen!
Niet 100% tevreden met de Aquaflow100 die standaard meegeleverd is dus moet even kijken of die naar mijn zin draait, anders komt er een sponsfilter.

Ronde in de omgeving gemaakt op zoek naar inrichting (planten/hout/bodembedekking) maar uiteindelijk half geslaagd dus de planten online besteld bij een bekende aquarium planten online site ;).

Het bakje:

- 30L 36x25cm
- Zwarte achtergrond (makkelijke plakposter)
- Dennerle Crystal Quartz 1-2mm zwart
- Stukje hout en een halve kokosnoot

Planten:
- Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
- Microsorum windelov
- Limnobium laevigatum
- Cryptocoryne parva
- Leptodictyum riparium Stringy Mos

Vissen
- 10-15x Boraras Brigittae
- Garnalensoort

Welke garnalensoort het wordt moet nog even worden besproken thuis aangezien de Blue Pearl en Citroengarnaal voorgesteld wordt :juggle:

Omdat ik toch nooit kan wachten alvast gekeken hoe de indeling ongeveer wordt. Linkerhoek wordt hoger gemaakt en daar komt het hout op met daarop de Microsorum windelov. Op de halve kokosnoot komt de Leptodictyum riparium Stringy Mos, achterin de Heteranthera zosterifolia en op de voorgrond de Cryptocoryne parva. Om het geheel af te maken uiteraard de Limnobium laevigatum als drijfplant.

Ik hoop de bestelling met de achtergrond met planten dinsdag binnenkomt, anders wordt dat donderdag. Tot die tijd is het uitzitten en hopen dat alles snel binnen is :D.

5aho5x.jpg

vrd5pv.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb je al die enthousiasme in je om die bak op te starten... en dan moet je wachten...
Wachten duurt lang. ;-) Maar alvast veel plezier met inrichten. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Ik ben benieuwd hoe het licht gat uitpakken straks want de led zit nogal naar achteren als ik het goed heb toch?
 
Ik ben benieuwd hoe het licht gat uitpakken straks want de led zit nogal naar achteren als ik het goed heb toch?


Dat valt wel mee , hij zit best netjes in het midden. Enige waar ik me een beetje zorgen om maak, en dat zie je pas als je thuis de verlichting aan zet, is de felheid van het licht. Ik hoop dat de donkere bodem en de drijfplanten dit beetje kunnen minderen.
img_4515_2_1.jpg
 
Ik ben benieuwd hoe het licht gat uitpakken straks want de led zit nogal naar achteren als ik het goed heb toch?
Ligt aan de stralingshoek van de Led John.

De lamp die ik erboven heb, de Dennerle Nano M-Style led heeft de volgende specs:
Kleurweergave: 6500K, CRI: 90, IP67,
Stralingshoek: 120°,
Lumen: 500,
Aquaria: 10-30 liter,

En dr komt best wat licht in de hele bak.
 
Vandaag eindelijk de planten binnen gekregen, wederom prima service!

20180208_181623.jpg


Vervolgens snel begonnen om de achterwand te voorzien van een kleurtje.

20180208_202014.jpg


Daarna met enige precisie de varen op het hout geplakt en de kokosnoot voorzien van mos. Ik had al wat ideeën opgedaan op youtube en had een scape in gedachten wat het moest worden.

20180208_200903.jpg


Daarna de bak langzaam stap voor stap gevuld met onderstaand eindresultaat, ik ben super tevreden!

Morgen overdag maar eens wat betere foto's maken ;)
20180208_211545.jpg
 
Ik dacht dat je er ook blauwe en witte lampjes in had. Sorry verkeerd gezien
 
Leuk zo, zelf ben ik niet zo gek van die halve kokosnoot, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
Succes met de bak.
 
Leuk zo, zelf ben ik niet zo gek van die halve kokosnoot, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
Succes met de bak.

Ik vond hem ook groter dan verwacht in de bak. Ik wilde een keer wat anders dan een standaard buizen-torentje.
Eerst eens kijken hoe alles aan slaat.
 
Dat gaat helaas niet wegtrekken. De lijm slaat wit uit waardoor je maar heel weinig moet gebruiken. Vandaar dat ik toch maar ben begonnen met visdraad.
 
Dat gaat helaas niet wegtrekken. De lijm slaat wit uit waardoor je maar heel weinig moet gebruiken. Vandaar dat ik toch maar ben begonnen met visdraad.

Dat zou wel echt :6 zijn.... ik geef het nog een week... anders wordt het weg kokosnoot en weg hout vermoed ik. Dit ziet er echt niet uit.
 
Plantfix van Dupla

"Als het opgedroogd is kun je het gemakkelijk afbreken van een plant of substraat. Als het aan de plant zit dan kun je dit meestal goed verwijderen. Bij onze tests konden we het verwijderen van Anubias en Bucephalandra rhizomes (wortelstok) zonder problemen. De rhizone werd hierbij niet beschadigd. De lijm liet letterlijk los op de bindingsplek".

Is het proberen waard toch?
 
Mooi bakje,ik ben de 20 versie aan het indraaien nu.
Het licht is totaal niet fel maar ik vind het precies goed zo.
 
"Als het opgedroogd is kun je het gemakkelijk afbreken van een plant of substraat. Als het aan de plant zit dan kun je dit meestal goed verwijderen. Bij onze tests konden we het verwijderen van Anubias en Bucephalandra rhizomes (wortelstok) zonder problemen. De rhizone werd hierbij niet beschadigd. De lijm liet letterlijk los op de bindingsplek".

Is het proberen waard toch?

Komende week ff afwachten en dan is het een optie.

Mooi bakje,ik ben de 20 versie aan het indraaien nu.
Het licht is totaal niet fel maar ik vind het precies goed zo.

Tnx John. Licht valt inderdaad wel mee, mag van mij nog iets minder maar dat komt vanzelf als de drijfplanten gaan groeien.
 
Vandaag weer even bezig geweest met de inrichting. Ik was totaal niet tevreden over de kokosnoot, mos was al niet veel meer (heeft geduld nodig maar ik was het echt beu :oops:).

De bodem verhoogt rechtsachter en het sterrenkruid opnieuw geplaatst. Deze groeit echt goed moet ik zeggen net als de drijfplanten. Verder de Cryptocoryne parva wat meer uit elkaar gezet en het filter tegen de achterwand gezet met de bedoeling dat de sterrenkruid hier wat voor gaat groeien.
Nu weet ik alleen nog niet wat ik wil met de lege ruimte, leeg laten of opvullen met een plant/mosbal/whatever... :juggle:

20180212_185309.jpg
 
Ziet er leuk uit!


Mischien rechts een bodembedekker ofzo, monte carlo, die groeit vgm ook zonder CO2.;)
 
Ziet er leuk uit!


Mischien rechts een bodembedekker ofzo, monte carlo, die groeit vgm ook zonder CO2.;)


Zier er goed uit zo Niek.

Tnx!

Ik wil zorgen dat het hout eruit blijft springen zoals het nu doet. Rechtsvoor moet dus iets komen wat laag blijft en geen aandacht weg haalt van het hout. Vanavond nog maar eens kijken wat het gaat worden......
 
Ziet er leuk uit hoor, maar vond de vorige 'scape' mooier.
Maar kan me voorstellen dat je je ergerde aan de lijm.
 
Ziet er leuk uit hoor, maar vond de vorige 'scape' mooier.
Maar kan me voorstellen dat je je ergerde aan de lijm.

Wat een kokosnoot wel niet kan doen :p

Zag bij APO een steen met javamos, misschien dat dat een optie is.
 

Terug
Bovenaan