30 liter aquarium(pje)


R

Reitse1266

Guest
Ik ben van plan om een 30 liter aquarium te kopen gewoon voor op mijn kamer. Alleen wat kan ik hier doen voor vissen? Of is dit te klein voor vissen en kom ik toch uit op garnalen? Graag hulp aangezien ik eigenlijk niets weet van aquaria :help:
 
Vissen kunnen niet in zo'n klein aquariumpje wegens het simpele feit dat ze totaal geen bewegingsruimte hebben, garnalen kan wel en als je nog geen ervaring hebt met garnalen zijn vuurgarnalen/citroengarnalen/blue dreamgarnalen leuke beginnenersgarnalen, kunnen wel samen maar gaan dan wel kruisen met soms kleurloze garnalen tot gevolg maar ook hele leuke verrassingen tot gevolg
 
Eigenlijk is dit bakje te klein tenzij je 1 Betta wil houden of bv een groepje H Formosa. Vaak kun je voor dit geld ook wel een 60cm bakje krijgen en daarbij heb je meer mogelijkheden. Hornbach verkoopt vaak leuke 60cm bakjes voor niet al te duur.
 
de allerkleinste vissen zijn opzich wel geschikt, wel heb je heel weinig mogelijkheden.
 
de allerkleinste vissen zijn opzich wel geschikt, wel heb je heel weinig mogelijkheden.

Tuurlijk kan dat erin, of het wenselijk is? ook kleine visjes hebben graag wat bewegingsruimte, hoe zou jij je voelen als je de rest van je leven in de douche moet slijten en dus niet eens fatsoenlijk even wat kan bewegen?
 
Tuurlijk kan dat erin, of het wenselijk is? ook kleine visjes hebben graag wat bewegingsruimte, hoe zou jij je voelen als je de rest van je leven in de douche moet slijten en dus niet eens fatsoenlijk even wat kan bewegen?

als die douche 19 meter bij 19 meter bij 19 meter is, heb ik daar weinig problemen mee. en ik denk dat ik me daar prima fatsoenlijk in kan bewegen.

een visje van 2 á 3cm heeft dan namelijk in verhouding 10x zijn lengte, 10x de breedte en 10x de hoogte in een standaart 30liter bak. als je dat om zou zetten naar een volwassen kerel van 1,90 meter dan heb je een douche van 19 meter bij 19 meter bij 19 meter.

dat het bakje in onze ogen klein is begrijp ik, maar voor een visje van 2 á 3cm is zo'n bakje groot zat.
 
als die douche 19 meter bij 19 meter bij 19 meter is, heb ik daar weinig problemen mee. en ik denk dat ik me daar prima fatsoenlijk in kan bewegen.

een visje van 2 á 3cm heeft dan namelijk in verhouding 10x zijn lengte, 10x de breedte en 10x de hoogte in een standaart 30liter bak. als je dat om zou zetten naar een volwassen kerel van 1,90 meter dan heb je een douche van 19 meter bij 19 meter bij 19 meter.

dat het bakje in onze ogen klein is begrijp ik, maar voor een visje van 2 á 3cm is zo'n bakje groot zat.
ik weet niet of dieren moet gaan vergelijken met mensen. Meestal leidt dat tot erg foute aannames.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom betta's in dit soort bakken zouden kunnen?
Als je ze in een bak van 60cm stopt hebben ze dan echt hetzelfde gedrag als in een 40cm bakje? want ik zie betta's in zon bakje altijd of zielig in een hoekje hangen of tegen hun eigen spiegelbeeld opzwemmen.
 
ik weet niet of dieren moet gaan vergelijken met mensen. Meestal leidt dat tot erg foute aannames.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom betta's in dit soort bakken zouden kunnen?
Als je ze in een bak van 60cm stopt hebben ze dan echt hetzelfde gedrag als in een 40cm bakje? want ik zie betta's in zon bakje altijd of zielig in een hoekje hangen of tegen hun eigen spiegelbeeld opzwemmen.

de vergelijking met mensen werd door nicolientje-w gemaakt, ik legde enkel uit dat die vergelijking in mijn ogen niet opgaat. ik blijf erbij dat kleinere vissen prima in dit bakje kunnen, ook met een kantlengte van 30cm.

Betta splendens worden voor in dergelijke bakjes van behoorlijk doorgekweekte dieren met sluiervinnen e.d. gehouden. deze dieren hebben moeite om te zwemmen door de grote vinnen of zwemmen minder/langzamer daarom zullen ze dus met minder ruimte genoegen hebben. in mijn ogen is het echter wel verkeerd om deze dieren in een dergelijk klein bakje te houden maar daar verschillen de meningen over.
over de kwaliteit van leven van een dergelijke sluierbetta man heb ik sowieso al flinke twijfels, maar ook dat blijft een mening, (die overigens over de kwaliteit van leven voor meer vissen geldt) en dus een persoonlijk iets.
 
Het hangt ook erg af van het zwemgedrag van de visjes die je wil nemen en de Betta is niet echt een zwemmer en deze hangt vaak stil in het water.
 
Het hangt ook erg af van het zwemgedrag van de visjes die je wil nemen en de Betta is niet echt een zwemmer en deze hangt vaak stil in het water.

een sluierbetta wel ja, een wildvorm Betta is net zoals andere goeramis zoals Macropodus en Trichopsis soorten een rustige zwemmer, maar wel een zwemmer.
 
een sluierbetta wel ja, een wildvorm Betta is net zoals andere goeramis zoals Macropodus en Trichopsis soorten een rustige zwemmer, maar wel een zwemmer.
Betta splendens misschien wel, maar de meeste andere wilde Betta soorten onder de 4cm kunnen ook in 30 liter. Het zijn echt rustige vissen.
 
Ik deed inderdaad die vergelijking, ook kleine visjes hebben graag voldoende zwemruimte, dat een bakje van 30 liter dan voldoende word geacht is imo dierenmishandeling, en dat trek ik dan door inderdaad naar iemand in een douche stoppen zijn leven lang.
Je ziet het ook aan de visjes zelf, die verpieteren in zo'n klein bakje en zullen geen gezond vissengedrag vertonen.
Net als die aanname 1 cm vis per liter, totaal nergens op gebaseerd en iedereen lult dat maar na zonder er ook maar zelf enigszins logisch over na te denken, dan zou je in datzelfde 30-literbakje 30 muskietrasboras kunnen stoppen (worden 11 mm)
 
De genoemde getallen zijn in de regel ook een richtlijn en geen vaste getallen en veel hangt af van de vis zijn gedrag. Anders zou qua centimeters een Maanvis in een 30cm kunnen:juggle:.
 
nee dat snap ik maar ik vind het gewoon vreemd dat een beta vanaf 30cm wordt aangeraden want als je naar die beestjes kijkt hebben ze echt een ander gedrag in een grotere bak dus dan lijkt mij 30cm gewoon te klein.
 
Nou ik zie weinig verschil tussen de Betta in de nano en die in de 60cm moet ik zeggen. Beiden zijn rustig en zwemmen niet echt veel.
 
ik snap de vergelijking met een mens in een douchecel niet, want dat is dan een hele grote douchecel als je de maten vergelijkt (zie mijn vorige post). ik vind de term dierenmishandeling dan zeker niet op zijn plaats.

en inderdaad kleinere Betta soorten zouden ook kunnen, maar die zijn qua waterwaarden vaak erg lastig dan zou ik eerder kiezen voor Trichopsis pumila, maar die vind ik net te groot worden.
 
Hier iemand die betere ervaringen heeft met betta's in 20-30 liter bakjes dan in de 60+ cm bakjes.
Bij mij zijn ze zichtbaar veel happyerder in de kleinere bakjes (je moet dan niet gaan overdrijven door een 3 liter pot te nemen :))

Ja het is altijd wat vreemd, normaal word er gezegd een vis moet minimaal 10x zijn zwemruimte hebben... maar bij veel grote midden amerikanen is 7x vaak al genoeg... die zweven meer ipv zwemmen... zelfde geldt voor L-nummers ect.
bij chinese danio's & hemmigramus bleheri zou ik 15x als minimum aanhouden...
dus ja die regel is ook maar een maatstaaf

of je hier vissen in moet houden? vind ik een beetje afhangen van de vorm.
is het zo'n birob geval dan nee. is het een 40x30x30 bak dan kan je het nog overwegen.

let wel dat de waterkwaliteit bij kleinere bakken ook sneller achteruit gaat.
een stabiel filter(tje) en regelmatige verversingen zijn wel vereist (maar dat geldt ook voor grotere bakken m.i., alhoewel je hier wat meer speling in hebt)
 
ik snap de vergelijking met een mens in een douchecel niet, want dat is dan een hele grote douchecel als je de maten vergelijkt (zie mijn vorige post). ik vind de term dierenmishandeling dan zeker niet op zijn plaats.

en inderdaad kleinere Betta soorten zouden ook kunnen, maar die zijn qua waterwaarden vaak erg lastig dan zou ik eerder kiezen voor Trichopsis pumila, maar die vind ik net te groot worden.

Toch gaat die vergelijking wel op want visjes hebben in het wild veel meer water tot hun beschiking en als je alles dan in verhoudingen bekijkt kom je aardig uit op mijn vergelijking van een mens in een douchcel en een vis in een 30-literbakje
 
Het antwoord is niet "ja" of "nee". Het juiste antwoord is: In sommige situaties kan het, in sommige niet.
Er zijn 34,725 bekende soorten vissen en stuk of 5 standaard maten met een volume van 30 liter.

Daarnaast is er geen officiële minimale bakmaat voor vissen. Wat wij zielig vinden, kunnen de vissen acceptabel vinden, of andersom. We kunnen niet in hun hersenen kijken en de juiste bakmaat vinden. We moeten het gedrag bestuderen en interpreteren. En bij dat laatste gaat het vaak mis, hoe moeten we gedrag interpreteren? We kunnen het gedrag met die van wilde dieren vergelijken, maar wie zegt dat ze in de natuur wél "blij" zijn?


Over het algemeen vinden we 30x30x30 geschikt voor Betta's, 40x25x25 genoeg voor Boraras, en alle 30 liter bakken geschikt voor garnalen.
Er zijn een aantal wilde soorten die ook in 30 liter kunnen (Parosphromenus spp., Dario dario, wilde Betta's, etc.), maar die zijn niet geschikt voor beginners.
 
Ok, dank jullie wel, ik ga toch een 50/60 liter nemen. Uiteraard plaats ik een nieuwe topic over welke vissen daarvoor :cool:
 
Dan heb je al veel meer keus en lijkt mij ook (zeker voor een beginner) zeer verstandig :)
 

Terug
Bovenaan